Sivu 10/21

Re: Lada 2107 1700i -94

Lähetetty: 18.1.2013 23:15
Kirjoittaja Ladaritari
Kiitos hyvistä vastauksista kuvan lisäys ongelmiin liittyen, olen aika surkea käyttämään tietokoneita ja olen yleensä ihan hukassa näiden kanssa jos pitää jotain kuvia käsitellä yms... Mikään ei meinaa koskaan onnistua ja motivaatiokin on aika alhainen jotta viitsisin alkaa opiskelemaan uusia asioita tietokoneista :lol: Mutta nyt on taas sellainen tilanne että jotain on tehtävä kun tahtoisin kovasti julkaista täällä kuvan tuosta tuplaputkirakentelusta :? Täytyypi tässä jonain päivänä yrittää saada kuva tuosta putkistosta tänne katseltavaksi :)

1700i Ladani on ollut nyt 2 päivää ajossa ja se on niellyt kilometrejä aika kovasti :lol: Moni on nähnyt ja eteenkin KUULLUT Ladani kun olen Jyväskylän keskustassa kruisaillut aika ahkerasti sekä muuallakin Keski-Suomessa, monille kavereille olen käynyt näyttämässä tuota mattamustaa hirviötä ja kehuja on tullut kovasti :D Huomenna aikaisin aamusta lähden Flaimanin kanssa kohti Seinäjokea sekä rompetoria tällä minun Ladallani, on ihan kiva tehdä pitkästä aikaa pisempi reissu Ladalla kun en melkein kuukauteen päässyt tuolla autolla ajelemaan. Täytyyhän sillä ajaa kovasti nyt kun on ehjä tankki paikoillaan, sitähän varten autot ovat olemassa :)

Re: Lada 2107 1700i -94

Lähetetty: 21.1.2013 0:25
Kirjoittaja Ladaritari
Oikein kun yritin niin onnistuin lauantaina ajamaan Ladallani 1000km alle 24h :lol: Seinäjoella kävin Flaimanin kanssa, jo aikaisin aamusta lähdimme liikkeelle täältä Jyväskylästä ja kävimme rompetorilla tekemässä löytöjä. Takaisin Jyväskylään kun pääsin niin tuli ajeltua myöhään yöhön asti Ladalla ja enimmäkseen isoja teitä driftaten kun oli satanut lunta kivasti, tuolla autolla lähtee aika kivasti sitä pitkää luisua 4 vaihteella kun runttaa kaasua 8) Bensaakin paloi tuona päivänä hieman alle 100 litraa, eli noin 2 ja ½ tankillista, käy opiskelijalle kalliiksi kun tulot eivät ole mitenkään erityisen isot ja 98 hintakin on suorastaan ryöstöä nykyään :( Lauantai aamuna mittarissa oli 19 200km ja nyt on jo reilusti yli 20 300km :D Se olisi taas öljyjen vaihdon aika sekä venttiilien välyksenkin ajattelin tarkistaa/säätää.

Minun tulee aika paljon matkustettua ympäri Suomea Ladalla, osittain sen takia että käyn kaikissa tapahtumissa ja tykkään ajella myös ihan muuten vain ilman päämäärää kaverien kanssa, joko kylärinkiä tai sitten päristellä maanteitä ja seikkailla uusissa kaupungeissa :D Tuossa Seinäjoen reissulla Flaimanin kanssa juttelimme ja minulle iski hieno ajatus että voisin kokeilla tässä 2013 vuoden aikana vierailla kaikissa Suomen Motonet myymälöissä tuolla minun 1700i käyttöautollani, ostaa joka kaupasta yksi vanilja wunderbaum jotta saan kuitin todisteeksi vierailustani ja ottaa Ladastani vielä kuva jokaisen Motonet myymälän edessä. Suomessa on 21 Motonet kauppaa ja pistin homman jo aluilleen ja kävin Seinäjoen Motonetistä hakemassa sen yhden wunderin, sekä otin kuvan Ladastani sen kaupan edessä, saman homman tein kun Jyväskylään pääsin, vielä olisi 19 varaosa myymälää jäljellä :D Ensi viikonloppuna ajattelin käydä pyörähtämässä Oulun Motonetissä, en tiedä onko tässä mitään järkeä ja tuleeko kaikissa kaupoissa käytyä, koko ajatus lähti siitä kun käyn aika ahkerasti Motonetissä ostelemassa joko työkaluja/varaosia ja kaverini kyllä tietävät sen... :lol: Otin kaikki kuitit talteen 2012 heinäkuu - joulukuu väliseltä ajalta ja minulla kului sinä aikana yli 1200€ Motonettiin :roll:

Re: Lada 2107 1700i -94

Lähetetty: 21.1.2013 0:32
Kirjoittaja Jokari
Eikös autot ole ajamista varten ja varsinkin Ladat? Ei ne kyllä tämän foorumin tyylillä eli heinikossa seisottamalla ainakaan parane.

Re: Lada 2107 1700i -94

Lähetetty: 21.1.2013 0:43
Kirjoittaja Ladaritari
Jokari kirjoitti:Eikös autot ole ajamista varten ja varsinkin Ladat? Ei ne kyllä tämän foorumin tyylillä eli heinikossa seisottamalla ainakaan parane.
Tottakai autot ovat ajamista varten!! Ei Lada kilometrejä pelkää, jos jotain hajoaa niin se on normaali kulutusosa :wink: :lol: Ja jos ei auto kestä niin sitten ei auta muu kuin korjata ja taas mennään, en aio ikinä hankkia niin uutta autoa jota en kykene lähes täysin huoltamaan itse, ei oikein nuo 2000-luvun muovikipot kiinnosta...

Re: Lada 2107 1700i -94

Lähetetty: 23.1.2013 23:54
Kirjoittaja Ladaritari
Eilen tarkastin venttiilienvälykset ja ihan kunnossa tuntui olevan. Tänään tein pientä huoltoa tulevaa Oulunmiittia varten, vaihdoin moottoriöljyt sekä suodattimen, uuden ilmanputsarin, uudet tulpanjohdot, kaikki sulakkeet uusiksi ja puhdistelin sulakerasiaa, vaihdoin sivuvilkut sekä korjasin paisuntasäiliölle menevän letkunvuodon. Jospa tuolla nyt hetken aikaa taas pääsisi kulkemaan ilman ongelmia 8) Flaiman välitti minulle uuden lämmityslaitteen kennon sekä puhaltimen moottorin, täytyy nekin vaihtaa ennen pisemää reissua kohti pohjoista :D

Re: Lada 2107 1700i -94

Lähetetty: 26.1.2013 21:13
Kirjoittaja Ladaritari
Eilen vaihdoin uuden lämmityslaitteen kennon sekä puhaltimen, uudet jäähdytysnesteet sisään ja koeajo, Lada oli koko ajan huurussa... Ei yksikään ikkuna sulanut missään vaiheessa vaikka ajoin lähemmäs 100km, kenno ja kaikki sen liitokset ovat tiiviit eikä nestettä vuoda mistään. Uuden lämmityslaitteen mukana ei tullut uusia tiivisteitä, joten tein ne itse tiivistepaperista leikkaamalla.

Tänään minun piti lähteä Flaimanin kanssa Ouluun tukemaan paikallista harrastustoimintaa, lähdimmekin Flaimanin kanssa peräkanaa ajelemaan mutta en päässyt edes Keski-Suomesta pois kun Ladani otti ja levisi, tuli latausongelmia. Mattamusta paholainen päätti että enempää ei ajeta ja yht äkkiä latauksen viisari putosi nollille, ensimmäiselle linja-auto pysäkille parkkiin ja pelti auki, mitään näkyvää vikaa ei löytynyt, matkaa jatkettiin jonkun aikaa ja koko ajan latauksen mittarissa pysyi viisari miinuksella, jostain kumman syystä latauksen merkkivalo ei palanut missään vaiheessa?... Eipä sillä sitten pitkälle päästy kun auto alkoi nykimään ja meinasi hyytyä, ilmeisesti virta oli loppumassa akusta... Ajoin Äänekosken Nesteen pihaan ja siihen Lada jäi, akku oli jo niin tyhjä että ei jaksanut pyörittää starttia enää kunnolla :? lada.h.s toi minulle 2 täyttä akkua lainaan, toinen pellin alle sekä toinen takapenkille ja lähdin kotia kohti. ~30km ajon jälkeen akku taas tyhjänä ja Lada rupesi puutumaan kesken 4 tien, ei muuta kuin tienreunaan parkkiin, pelti ylös ja akun vaihto. Taas matka jatkui, aloin olemaan jo lähellä kotiani kun yht äkkiä alkoikin taas lataamaan, viisari hyppäsi aivan yllättäen takaisin vihreälle alueelle? :shock: No, en ollut enää kovin kaukana kotoa mutta tein pienen ylimääräisen lenkin ja ajoin hieman yli 10km ylimääräistä, koko ajan latasi mittarin mukaan? Ajoin sitten kotiin, Lada talliin ja tutkimaan, johdot ovat kunnolla kiinni laturissa sekä muutenkin kaikki näyttäisi olevan kunnossa, paitsi että syyläristä havaitsin pienen vuodon alakulmassa, se vuotaa niiden rimojen välistä ja vaikka kuinka monta kertaa kuivaa niin kohta se on taas märkänä :(

Kysympä nyt täällä ensin ennen kuin vielä teen mitään, onko kuinka vaikeaa muokata tuosta sähköisestä flektistä mekaanista? Onko kukaan ikinä kokeillut sellaista ratkaisua 1700i Ladaan kun minua vähän epäilyttää tuo joku kampiakselin tunnistin että onko se liian lähellä flektiä jos varaosa nappiksestani siirrän syylärin sekä mekaanisen flektin tuohon käyttöautooni? Ja tuota tunnistinta tutkailin, siihen menee kaksi johtoa, valkoinen sekä ruskea jossa on sininen raita, nämä johdot kuuluvat vissiin kierroslukumittarille joka minulla ei toimi? Otin tänään mittariston pois ja tutkin johtoja, siihen oranssiin isoon mittariston liittimeen menee 4 johtoa: valkoinen, vihreä, ruskea jossa on sininen raita sekä musta. 2 saman väristä johtoa kuin siinä tunnistimessakin, kosketuskynällä tarkastelin eikä virtaa tule yhteenkään johtoon mitä siihen oranssiin liittimeen tulee... Koitin seurata johtoja molemmista päistä mutta turhaan, en ole löytänyt kohtaa mistä kumpikaan johto olisi poikki :? Asensin väliaikaisesti toisen 2107 mittariston hetkeksi kiinni ja kokeilin niin ei siinäkään toimi kierroslukumittari, tiesin kyllä jo sitä paikoilleen laittaessa että eihän se voi toimia jos siihen oranssiin liittimeen ei tule lainkaan virtaa mutta ajattelin että en menetä mitään vaikka kokeilen :D Mistäköhän kannattaisi etsiskellä vikaa jotta saisin kierroslukumittarin pelittämään?

Re: Lada 2107 1700i -94

Lähetetty: 27.1.2013 13:29
Kirjoittaja degen
Mietinpä tässä ett miksi se flekti pitäisi muuttaa mekaaniseksi? Paremmasta ratkaisusta huonompaan...Eikö siihen nappiksen syyläriin voi kiinnittää sähköflektiä?

Re: Lada 2107 1700i -94

Lähetetty: 27.1.2013 14:51
Kirjoittaja Ladaritari
degen kirjoitti:Mietinpä tässä ett miksi se flekti pitäisi muuttaa mekaaniseksi? Paremmasta ratkaisusta huonompaan...Eikö siihen nappiksen syyläriin voi kiinnittää sähköflektiä?
Voihan sen sähköisen flektin asentaa siihen nappiksen syyläriinkin, vaihtoehtoja on monia :D Mihin perustat väitteesi että mekaaninen flekti olisi huonompi ratkaisu kuin sähköinen? Autoni on pari kertaa hieman nostellut lämpöjä kun sähköinen flekti ei olekkaan lähtenyt pyörimään hapettuneen sulakkeen takia, nyt on tosin kaikki sulakkeet vaihdettu uusiksi joten enää ei ongelmia ole. Mutta mekaaninen flekti pyörisi aina eikä keittämisen vaara olisi niin suuri. Ei minulle toisaalta ole väliä kumpi systeemi siinä autossa on, kunhan toimii varmasti :)

Re: Lada 2107 1700i -94

Lähetetty: 27.1.2013 15:31
Kirjoittaja degen
Mekaaninen propelli on turhaa lisäkuormaa moottorille. Lisäksi eikös se lämpeneminenkin hidastu edelleen kun potkuri pyörii ajoviiman lisäksi. Kaverinini nappis muuten keittää hiljalleen tyhjäkäynnillä mekaanisen flektin takia, koska sen pyörimisnopeus on sidoksissa koneen pyörimisnopeuteen. Oma axtec sähköflektillä ei niin tee, koska sen nopeus ei riipu moottorista. Laitappa vaan se sähköinen potkuri kiinni. Niin tekisin itse. Mutta lopullisen ratkaisun teet itse.

Re: Lada 2107 1700i -94

Lähetetty: 27.1.2013 15:33
Kirjoittaja pressa
Onnistuu laittaa mekaaninen flekti, tarvitset vain sen propellin ja sen aluspalat ja pitkät ruuvit. Siipiä voi joutua hivenen muokkaamaan jos ottaa kiinni (peltisaksilla vain leikkaat pienet palat pois) Muovisiivet on niin kevyet että silmämääräisesti samanlaiste eivät merkittävästi epätasapainoa aiheuta. Joskus on siivet ottaneet alavesiletkun klemmariin tai laturin päähän.

Re: Lada 2107 1700i -94

Lähetetty: 27.1.2013 21:15
Kirjoittaja Ladaritari
No ei se muovinen ropelli nyt kauheasti lisää kuormitusta moottorille tee, eiköhän Ladan 1.7 litrainen mylly jaksa sitä pyörittää ihan hyvin... 8) Mutta tuossa voi olla kyllä perää että keittää tyhjäkäynnillä, eteenkin jos joudun pienentämään flektin siipiä että se mahtuisi paikoilleen... Hmm.. Täytyy tässä tuumia ja mittailla laitanko siihen mekaanisen flektin vaiko en... Syyläri on joka tapauksessa vaihdettava :)

Re: Lada 2107 1700i -94

Lähetetty: 27.1.2013 21:40
Kirjoittaja Zapsky
Mekaaninen flekti vie erään lähteen mukaan n. kaksi heppaa.

Re: Lada 2107 1700i -94

Lähetetty: 27.1.2013 22:19
Kirjoittaja Jokari
Mitähän helvettiä on näilläkin nurkilla tehty väärin kun en ole vielä ikinä nähnyt yhdenkään Ladan moottorin keittävän tyhjäkäynnillä ihan sama onko siellä sähkö- mekaaninen tai ei flektiä ollenkaan...?
Tietysti jos tapana on jättää auto kuumiltaan tunniksi pyörimään, niin kaipa sitten jotain voi tapahtua jos tapahtuakseen.

Tasan 0 kertaa on tänä(kin) talvena sähköflekti ruvennut pyörimään, eli niin hyödyllinen laite se on toimivassa Ladassa talvisaikaan.
Jos se mekaaninen potkuri on sitten pakko saada, niin kannattaa muista että ilman asiankuuluvaa muovista ilmanohjainta sen hyöty on hyvin lähellä nollaa.
Zapsky kirjoitti:Mekaaninen flekti vie erään lähteen mukaan n. kaksi heppaa.
Volvoista mitattu jopa 7 hv kun on hieman visko jumissa...tarvitseeko ihmetellä miksi noita humisijoita on hyvin monesti korvattu sähköisillä?

Re: Lada 2107 1700i -94

Lähetetty: 27.1.2013 23:20
Kirjoittaja Ladaritari
Jokari kirjoitti:Mitähän helvettiä on näilläkin nurkilla tehty väärin kun en ole vielä ikinä nähnyt yhdenkään Ladan moottorin keittävän tyhjäkäynnillä ihan sama onko siellä sähkö- mekaaninen tai ei flektiä ollenkaan...?
Tietysti jos tapana on jättää auto kuumiltaan tunniksi pyörimään, niin kaipa sitten jotain voi tapahtua jos tapahtuakseen.
Minulla on kyllä nuo pari romua peltokäytössä olevaa Ladaa keittänyt useammankin kerran ja aika pahasti... Niin ajossa kuin tyhjäkäynnilläkin. Kyllä molemmilla, mekaanisella sekä sähköisellä flektillä on peltoromu Ladani keittäneet kun on ajettu tarpeeksi kovasti autoa säälimättä :lol: Nappikseni on kyllä tupannut keittämään mekaanisella flektillä kesäisin todella nopeasti jos sen unohtaa raksuttamaan tyhjäkäynnillä, talvellakin se keittää tyhjäkäynnillä mutta ei niin helposti. 2105 1500s -95 Ladani jossa on Weber sai myös kierroksia viime talvena peltokäytössä, sähköinen flekti surrasi aika ahkerasti mutta muistaakseni se auto ei keittänyt kertaakaan (nykyään siitä autosta on jotain sekaisin ja flekti pyörii koko ajan? :D ). Mutta tämä käyttöautoni, 2107 1700i josta tämä viestiketjukin kertoo, on sekin auto muutaman kerran hieman kiehahtanut tänä talvena kun oli huono sulake ja sähköinen flekti ei suostunut toimimaan, eikä siihen tarvittu muuta kuin auto käyntiin kylmiltään -20 pakkasessa, 15min antoi sen olla tyhjäkäynnillä niin johan lämmöt hyppäs :?

Re: Lada 2107 1700i -94

Lähetetty: 27.1.2013 23:25
Kirjoittaja Ladaritari
Zapsky kirjoitti:Mekaaninen flekti vie erään lähteen mukaan n. kaksi heppaa.
Jos tämä väite pitää paikkaansa niin sitten voisin pysyä tuossa sähköisessä flektissä ihan vain periaatteesta ettei tehot laske :lol: Vaikka en usko että 2 hevosvoiman menetystä tuntee/huomaa yhtään missään... Mutta onhan se kamalaa jos auton tehot laskee 8)