Ensimmäisenä akku päätti sanoa sopimuksen irti. Talviseisonnan jälkeen vanha Exide-akku ei jaksanut enää pyörittää moottoria käyntiin. Apuvirtaa antaessa ensimmäisellä yrityksellä moottori käynnistyi kerran ja sammui saman tien. Toisella yrityksellä mittariston valot syttyivät, mutta startti ei enää pyörinyt. Kolmannella yrityksellä mittariston valotkaan eivät enää syttyneet. Onneksi akkukaupat olivat siinä vaiheessa vielä auki.
Hain Motonetistä uuden MTX Energy -akun, saa nähdä kauanko se kestää. Uudella akulla moottori lähti kuitenkin käyntiin ekalla yrityksellä. Puolilämpimänä se myös käynnistyy ja käy paremmin kuin aiemmin. Käsittääkseni käynnistyminen ja käynti puolilämpimänä on yksi Axtecin ongelmakohdista.
Akun vaihtaminen aiheutti vähän miettimistä, koska napojen ympärillä on vähemmän tilaa kuin vanhassa akussa. Olen asentanut miinuskenkään aikanaan turhan pitkän pultin, eikä lyhyempää ollut nyt tallissa saatavilla, joten sen paikalleen sovittelussa meni tovi.
Toisena ongelmana huomasin, että moottorista kuuluu voimakas naputtava ääni, jota ei ole esiintynyt aiemmin. Oma arvioni on, että se tulee venttiilikoneistosta?
Tässä video naputuksesta:

Mikähän tuon äänen voisi aiheuttaa? Kuinka vakavaa se on? Voiko Ladallani ajaa ollenkaan ennen vian korjausta? Moottorissa on kuitenkin vedot tallella.
19.09. raportoin vähentyneestä jäähdytysnesteestä. Se ei ollut onneksi vuotanut talven aikana. Samassa viestissä kerroin nopeusmittarin neulan väpättäneen alle 60 km/h nopeudella. Sitäkään ei eilen esiintynyt.