Sivu 10/11
Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto
Lähetetty: 16.4.2023 23:24
Kirjoittaja Abis
Eilen 15.04. otin VAZ-21074:n taas ajoon. Se ei sujunutkaan ihan ongelmitta.
Ensimmäisenä akku päätti sanoa sopimuksen irti. Talviseisonnan jälkeen vanha Exide-akku ei jaksanut enää pyörittää moottoria käyntiin. Apuvirtaa antaessa ensimmäisellä yrityksellä moottori käynnistyi kerran ja sammui saman tien. Toisella yrityksellä mittariston valot syttyivät, mutta startti ei enää pyörinyt. Kolmannella yrityksellä mittariston valotkaan eivät enää syttyneet. Onneksi akkukaupat olivat siinä vaiheessa vielä auki.
Hain Motonetistä uuden MTX Energy -akun, saa nähdä kauanko se kestää. Uudella akulla moottori lähti kuitenkin käyntiin ekalla yrityksellä. Puolilämpimänä se myös käynnistyy ja käy paremmin kuin aiemmin. Käsittääkseni käynnistyminen ja käynti puolilämpimänä on yksi Axtecin ongelmakohdista.
Akun vaihtaminen aiheutti vähän miettimistä, koska napojen ympärillä on vähemmän tilaa kuin vanhassa akussa. Olen asentanut miinuskenkään aikanaan turhan pitkän pultin, eikä lyhyempää ollut nyt tallissa saatavilla, joten sen paikalleen sovittelussa meni tovi.
Toisena ongelmana huomasin, että moottorista kuuluu voimakas naputtava ääni, jota ei ole esiintynyt aiemmin. Oma arvioni on, että se tulee venttiilikoneistosta?
Tässä video naputuksesta:
Mikähän tuon äänen voisi aiheuttaa? Kuinka vakavaa se on? Voiko Ladallani ajaa ollenkaan ennen vian korjausta? Moottorissa on kuitenkin vedot tallella.
19.09. raportoin vähentyneestä jäähdytysnesteestä. Se ei ollut onneksi vuotanut talven aikana. Samassa viestissä kerroin nopeusmittarin neulan väpättäneen alle 60 km/h nopeudella. Sitäkään ei eilen esiintynyt.
Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto
Lähetetty: 17.4.2023 7:19
Kirjoittaja pressa
Tarkista venttiilivälykset ja ettei ole mikään säätö löysällä. Koska venttiilivälykset on viimeksi tarkistettu?
Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto
Lähetetty: 17.4.2023 22:47
Kirjoittaja Abis
pressa kirjoitti: 17.4.2023 7:19
Tarkista venttiilivälykset ja ettei ole mikään säätö löysällä. Koska venttiilivälykset on viimeksi tarkistettu?
Näin teen, varaan ajan korjaamolle venttiilivälysten säätöön ja nokkaketjun kiristykseen mahdollisimman pian. Välykset ja nokkaketju on viimeksi säädetty 16.08.2018, jolloin Ladallani oli ajettu 164 065 km. Nyt sillä on ajettu noin 177 740 km. Säätöjen jälkeen sillä on ajettu noin 13 675 km.
Venttiilivälysten säätö pitää tehdä 15 000 km välein ja nokkaketjun kiristys 7 500 km välein. Ketjun kiristys on reilusti myöhässä, ajoväli on melkein tuplaantunut.
Voisikohan tuo naputus siis tulla löysästä nokkaketjusta? Pystyykö videon perusteella arvioimaan kuinka paha tilanne on? Uskaltaako sen ajaa korjaamolle?
Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto
Lähetetty: 17.4.2023 23:02
Kirjoittaja raul
Hyvähän se on tukea suomalaista työtä ja käyttää korjaamoja, mutta ketjun kireyden tarkistaminen vaatii niin vähän työkaluja, aikaa tai ymmärrystä että tee se nyt ihmeessä itse. Eikä välysten tarkastus ja säätö juurikaan enempää vaadi. Tuut vaikka täällä käymään, mä neuvon ja saat ite tehdä.
Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto
Lähetetty: 18.4.2023 7:26
Kirjoittaja pressa
Abis kirjoitti: 17.4.2023 22:47varaan ajan korjaamolle venttiilivälysten säätöön ja nokkaketjun kiristykseen mahdollisimman pian...
Tässä pitää olla tarkka minkälaiselle korjaamolle varaa ajan. Muutama vuosi sitten meillä oli teknikko tason asentaja (nykyään insinööri) joka tuli katsomaan kun säädin katkojan kärkiväliä ja tarkistin venttiilivälykset. Katkojan kärjet oli koulussa kerrottu olleen joskus käytössä ( periaate kuva näytetty) ja venttiilien säädöstä oli ollut video. Tämä kaveri siis ei ole ollut mikään alisuorittaja vaan seurannut opetusta todella hyvin ja osaa sen mitä on opetettu + itseopiskeltua ja opittua. Mutta nämä meidän vehkeet ovat niin vanhaa tekniikkaa ettei sitä ole enää opetettu. Jakoketjun puoliautomaattikiristimenkin toiminta on täysi mysteeri sitä tuntemattomalle.
Suosittelen tarttumaan Raulin ehdotukseen.
Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto
Lähetetty: 19.4.2023 12:44
Kirjoittaja Abis
raul kirjoitti: 17.4.2023 23:02
Tuut vaikka täällä käymään, mä neuvon ja saat ite tehdä.
Kiitos tarjouksesta, se sopii kyllä

. Otan suhun yhteyttä, niin sovitaan yksityiskohdista. Minun pitää tilata uusi venttiilikannen tiiviste tuota varten. Ladan katsastus on viimeistään 29.05., joten haluan tehdä säädöt ennen sitä.
pressa kirjoitti: 18.4.2023 7:26
Tässä pitää olla tarkka minkälaiselle korjaamolle varaa ajan.
Se on totta. Teetin edellisen venttiilivälysten säädön + nokkaketjun kiristyksen korjaamolla, jossa oli onneksi töissä vanhempi asentaja, joka oli säätänyt takaveto-Ladan venttilejä ennenkin.
Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto
Lähetetty: 13.5.2023 15:00
Kirjoittaja Abis
Ennen Raulille menemistä degen suositteli tekemään nokka-akselin ketjun kiristyksen omatoimisesti: Kiristimen mutteri irti ja pyöritä moottoria irrottamatta venttiilikantta ja sytytystulppia, kunnes kiristimen työntötanko on sisimmässä asennossa. Minulla ei ole 38 mm moottorinpyöritysavainta, joten ainoa vaihtoehto oli työntää Ladaa neljäs tai viides vaihde päällä.
25.04. yritin sitä ensimmäisen kerran, mutta en saanut työnnettyä autoa yksin ahtaassa parkkikatoksessa muiden autojen ja betonipylväiden keskellä edes ykkösvaihde päällä.
27.04. sain työntöapua, siirsin Ladan avarammalle ja tasaisemmalle paikalle ja sain kiristettyä ketjun degenin neuvojen avulla. Moottori käynnistyi, voimakkaita sivuääniä ei kuulunut, mutta lämpimänä kuului edelleen naputusta/raksutusta. Koeajo sujui kuitenkin hyvin.
Siinä nokka-akselin ketjun kiristimen mutteri, kiristimen työntötanko suurin piirtein uloimmassa asennossa ja työntötanko suurin piirtein sisimmässä asennossa.
Vapun aikana Ladaani tuli kaksi isompaa vikaa, mutta kirjoitan niistä vähän myöhemmin paremmalla ajalla.
Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto
Lähetetty: 13.5.2023 21:39
Kirjoittaja raul
Abis kirjoitti: 13.5.2023 15:00
edes ykkösvaihde päällä.
Harva voimamieskään saa, pienemmällä vaihteella suurempi vastus. Eli nelosella tavallisesti työnnellään


Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto
Lähetetty: 14.5.2023 23:42
Kirjoittaja Abis
raul kirjoitti: 13.5.2023 21:39
Harva voimamieskään saa, pienemmällä vaihteella suurempi vastus. Eli nelosella tavallisesti työnnellään

Hyvä korjaus, kiitos

.
29.04. olin menossa Raulin luo venttiileitä säätämään ja nokka-akselin ketjua kiristämään. 51-tiellä vähän ennen perille pääsyä latausvalo syttyi. Sammutin radion ja subbarin ja toivoin pääseväni Raulille asti. Ajovalot eivät olleetkaan päällä, ajoin pelkillä huomiovaloilla.
Käännyin pois 51:ltä ja ajettuani pienen kylän keskustan läpi moottori ylikuumeni. Konepellin alta alkoi tulla höyryä ja ohjasin hiekkatien sivuun. Soitin Raulille ja ilmoitin tilanteesta. Puhelimessa puhuessani huomasin, että laturin hihna oli pois paikaltaan, joka selitti latausvalon palamisen ja ylikuumenemisen vesipumpun pysähdyttyä. Tarkemmin katsottuna laturin hihna oli hypännyt pois paikaltaan, koska vesipumpun hihnapyörän keskiö oli revennyt.
Kuvassa Ladani uusmaalaisen hiekkatien varteen jääneenä.
Raul tuli hinaamaan minut tallinsa pihaan. Onneksi häneltä sattui löytymään ehjä käytetty hihnapyörä, jonka avulla Ladani saatiin taas ajokuntoiseksi. Samalla tarkistettiin, että vesipumppu pyörii, eikä siinä ole välystä.
Tässä muutama kuva hajonneesta hihnapyörästä sekä tuosta ehjästä yksilöstä.
Otin 25.04. kuvan nokkaketjun kiristimestä ja samalla kuvaan jäi myös vesipumpun hihnapyörä, jossa näkyi jo murtumia, joita en silloin huomannut. Lisäksi 16.04.2023 23:24 viestissä linkkaamassani videossa, jonka kuvasin 15.04., näkyy jälkikäteen katsottuna kuinka hihnapyörä tärisee. Se saattoi aiheuttaa ylimääräisen naputuksen/raksutuksen?

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto
Lähetetty: 15.5.2023 0:13
Kirjoittaja Abis
29.04. tarina jatkuu: Kun vesipumpun hihnapyörä oli vaihdettu ehjään Raulin pihassa ja laturin hihna kiristetty, saatoimme siirtyä päivän varsinaiseen aiheeseen, eli säätämään venttiileitä ja kiristämään nokka-akselin ketjua.
Venttiilinvälykset olivat kunnossa, niissä ei ollut säätötarvetta. Venttiilikannen tiiviste uusittiin, kun kansi irrotettiin.
Nokka-akselin ketjun kiristyksen yhteydessä tarkistettiin kiristimen toiminta: Kiristimen irrotus -> työntötanko liikkuu normaalisti -> kiristin paikalleen.
Ketjussa ei myöskään ollut kulumia, eikä kiristimen kengässä tai ketjun laahaimessa ollut uria.
Tässä kuvat Ladani koneesta venttiilikansi irrotettuna venttiilien säätöä varten sekä uusi korkista tehty kannentiiviste paikallaan.
Raul teki paljon töitä, että sain ajettua Ladani samana päivänä kotiin, siitä kiitokset!
Kaksi päivää myöhemmin siihen tuli jälleen uusi vika, mutta kirjoitan siitä taas paremmalla ajalla.
Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto
Lähetetty: 15.5.2023 23:24
Kirjoittaja Abis
01.05. vappuajelun ollessa loppusuoralla parempi puolisko halusi kokeilla Ladaani Helsingin Suvilahden kentällä. Koeajon päätteeksi hän nosti vahingossa kytkimen vaihteen ollessa päällä. Sellaista voi sattua kenelle tahansa, mutta sen jälkeen Lada ei suostunut enää käynnistymään. Se ei käynnistynyt edes kolmen tunnin jälkeen, jonka aikana kävimme elokuvissa.
Starttimoottori pyöritti, mutta kone ei edes yrittänyt käynnistyä. Mietin, että se ei joko saanut kipinää tai bensaa? Bensalle se ei haissut. Ennen sammumista moottori kävi hyvin. Degenin neuvosta tarkistin, että virranjakajan pyörijä pyörii, ja että tulpan johdot, sytytysmoduulin johdot ja solenoidien johdot ovat paikoillaan. Mutta, lopulta minun piti tilata Ladalle hinaus kotipihalleni.
Kuvassa Ladani nousemassa hinausauton lavalle.
02.05. Degen sattui olemaan Helsingissä ja tuli tutkimaan vikaa. Bensansuodattimessa oli bensaa, joten bensan saanti oli kunnossa.
Virranjakajan tutkinta:
- Kipinää ei tullut, joten sytytysmoduuli oli ehkä rikki?
Tilasin kaksi uutta sytytysmoduulia ManseMotorsilta ja ne saapuivat 04.05. Degen asensi uuden moduulin paikalleen samana päivänä. Vaihdoin samalla uudet NGK BP6ES -sytytystulpat, kun niidenkin vaihtoväli oli jo täynnä. Tämän jälkeen moottori käynnistyi saman tien. Koeajo lämpimäksi sujui hyvin.
Moottorin lämmettyä degen tarkisti solenoidisuuttimien impulssisuhteet eri käyntinopeusalueilla mittarillaan. Sekä tyhjäkäyntipiirin solenoidi että pääpiirin solenoidi toimivat hyvin.
Kuva vanhasta unkarilaisesta Remitel-merkkisestä sytytysmoduulista.
Kuva uudesta venäläisestä sytytysmoduulista.

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto
Lähetetty: 16.5.2023 0:07
Kirjoittaja raul
Mielenkiintoista että löytyi vielä kuva hihnapyörästä pienillä säröillä!

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto
Lähetetty: 16.5.2023 7:23
Kirjoittaja pressa
Abis kirjoitti: 14.5.2023 23:42 kuinka hihnapyörä tärisee. Se saattoi aiheuttaa ylimääräisen naputuksen/raksutuksen?
Onko tuo ääni nyt kadonnut kun ketju venttiilit säädetty ja hihnapyörä vaihdettu?
Joskus radalla alkoi kuulumaan naputusta ajon aikana, silloin syyksi paljastui vanne... (toki tämä ei ole minun autosta vaan kuva ylikiristetystä vanteesta, joka myös radalla alkoi halkeilemaan...)

Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto
Lähetetty: 21.5.2023 15:08
Kirjoittaja Abis
pressa kirjoitti: 16.5.2023 7:23
Abis kirjoitti: 14.5.2023 23:42 kuinka hihnapyörä tärisee. Se saattoi aiheuttaa ylimääräisen naputuksen/raksutuksen?
Onko tuo ääni nyt kadonnut kun ketju venttiilit säädetty ja hihnapyörä vaihdettu?
Tämä jäikin minulta mainitsematta. Kyllä, nokka-akselin ketjun kiristyksen ja vesipumpun hihnapyörän vaihdon jälkeen tuo ylimääräinen ääni on kadonnut.
Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto
Lähetetty: 21.5.2023 16:07
Kirjoittaja pressa
Ok, eli voimme päätellä että ääni tuli tuosta hihnapyörästä.