Sivu 10/12

Re: Kuolleita automerkkejä

Lähetetty: 23.10.2011 22:30
Kirjoittaja wileeni
Barkas tuomittiin aiemmin ketjussa pakettiautoksi. Joskus 60-luvulla oli derkkuporukka napapiirillä Barkasilla, jossa oli kolme penkkiriviä. Siis suomalaisittain henkilöauto ?

Mites Panhard, Trojan, Heinkel, Kalmar, Bristol ?

Jos jo mainittu, niin lyhytmuisti pätkii, myönnän. Mutta kertotaulut osaan vielä ulkoa. Samoin anaufhinterinneeberuntervortvissenit. Ja paljon muuta. . .

Re: Kuolleita automerkkejä

Lähetetty: 24.10.2011 6:48
Kirjoittaja lada.h.s
En jaksanut lukea koko ketjua läpi joten en tiedä onko tätä sanottu: NSU

Re: Kuolleita automerkkejä

Lähetetty: 25.10.2011 23:58
Kirjoittaja pvdriver
^yhdeksän viestiä taempaa löytyy

goggomobilia ei sattunu silmään ollenkaan...

Re: Kuolleita automerkkejä

Lähetetty: 26.10.2011 9:31
Kirjoittaja Pavlovits
On siellä Goggokin, tosin vähän väärin kirjoitettuna.

Re: Kuolleita automerkkejä

Lähetetty: 26.10.2011 16:16
Kirjoittaja samarai
Vuonna 2005 tässä ketjussa arvuuteltiin FSO:n kohtaloa. Itse FSO-niminen tehdas on edelleen olemassa, mutta ilman omaa autoa. Jostain aikaisemmin muistan lukeneeni, että Chevrolet Aveon lisenssi oli tänä vuonna loppumaisillaan ja tilalle olisi tulossa kiinalainen Chery.
http://www.fso-sa.com.pl/en-GB/home.html

Re: Kuolleita automerkkejä

Lähetetty: 6.11.2011 20:08
Kirjoittaja samarai
Palataan vielä tuohon FSO:n nykyiseen kohtaloon. Tehdas on ollut suljettu jo tämän vuoden helmikuusta heti Aveon lisenssin loppumisen jälkeen. Ja Chery ei tehnytkään sopimusta FSO:n kanssa vaan rakensi oman tehtaansa Turkkiin.

Sattui vielä niin, että juuri tänään 6.11.2011 vietettiin FSO:n 60-vuotispäivää tyhjällä tehtaalla.

Kuva

Kuvasarja FSO 60v. 6.11.2011:
http://www.stadobaranow.pl/?page_id=23166

Re: Kuolleita automerkkejä

Lähetetty: 6.11.2011 20:58
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Bongasin tuollaisen Barkaksen toissapäivänä Itä-Berliinissä. Pakkohan siitä on kuva laittaa...



Kuva

Re: Kuolleita automerkkejä

Lähetetty: 8.11.2011 8:20
Kirjoittaja Toveri Sladimir
samarai kirjoitti:Palataan vielä tuohon FSO:n nykyiseen kohtaloon. Tehdas on ollut suljettu jo tämän vuoden helmikuusta heti Aveon lisenssin loppumisen jälkeen. Ja Chery ei tehnytkään sopimusta FSO:n kanssa vaan rakensi oman tehtaansa Turkkiin.

Sattui vielä niin, että juuri tänään 6.11.2011 vietettiin FSO:n 60-vuotispäivää tyhjällä tehtaalla.

Kuva

Kuvasarja FSO 60v. 6.11.2011:
http://www.stadobaranow.pl/?page_id=23166
HÄ?? Ihmettelin tuota lava-Pollea tuolla kuvasarjassa! Sehän on jatkettu ja levennetty!!??

Re: Kuolleita automerkkejä

Lähetetty: 6.12.2011 19:14
Kirjoittaja samarai
Kuolleita automerkkejä (v.1999) ovat myös autosavotat Slovakiasta: TAZ (Trnava)
http://sk.wikipedia.org/wiki/Trnavsk%C3 ... %C3%A1vody

ja Bratislavan autosavotta: BAZ
http://sk.wikipedia.org/wiki/Bratislavs ... %C3%A1vody

Re: Kuolleita automerkkejä

Lähetetty: 15.12.2011 20:22
Kirjoittaja Voitto
Pavlovits kirjoitti:Jotta homma ei menisi ihan Hispano-Suiza osastolle, rajataan aihe Suomen teillä liikkuneisiin henkilöautoihin.
Kyllä ainakin yksi Hispano Suiza on todistetusti liikkunut Suomen teillä. Joskus vuoden 38-39 tienoilla
isäni oli juuri oppinut koulussa, Lahdessa, lukemaan kun välitunnilla koulun pihaan tuli iso kaara jota ajoi kuljettaja
ja joku hiton iso viranomaispamppu istui takapenkillä. Isäni tavasi auton keulassa olevasta logosta
H i s p a n o - S u i z a :D

Re: Kuolleita automerkkejä

Lähetetty: 16.12.2011 10:33
Kirjoittaja eegas
http://www.autobild.fi/artikkeli/15082/ ... yos-video/
Ei nyt ihan ajankohtainen, mutta v.2013 loppuu Maybach merkkinä jo toisen kerran.

Re: Kuolleita automerkkejä

Lähetetty: 16.12.2011 10:54
Kirjoittaja Pavlovits
Elät vain kahdesti.

Re: Kuolleita automerkkejä

Lähetetty: 4.10.2012 5:48
Kirjoittaja samarai
Izh-27175 tuotannon loputtua syyskuun puolivälissä loppui myös Izh-merkillä valmistettujen autojen 46 vuotta kestänyt tuotantohistoria.

Autotehdas perustettiin v. 1965 ja Izh- merkillä aloitettiin autojen tuotanto v.1966 Moskvits 408:an perustuvalla mallilla.

Ensimmäisenä tehtaan omana versiona voidaan kai pitää v.1973 tuotantoon tullutta Izh-2175 mallia.
Viimeiseksi Izhiksi jäi vuonna 2004 tuotantoon tullut Lada 2104:än (v.2011/21076) perustuva "koppiauto" Izh 27175, jonka tuotanto päättyi nyt syyskuussa Izhevskissä yhdessä Lada 2104:n kanssa.

Tällä hetkellä Izh-Avto valmistaa Lada Grantaa ja KIA:n eri malleja.
Keväällä 2012 tehdas siirtyi Avtovazin tytäryhtiön OAG:n hallintaan.
Vuonna 2011 tehtaan tuotantomäärä oli yli 70 000 autoa.

Re: Kuolleita automerkkejä

Lähetetty: 4.10.2012 11:12
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Lisätään vielä EMW, eli BMW:n "lisenssivalmistaja". Suomeenkin näitä päätyi vuoden 1952 jälkeen ja yksi kappale näkyy olevan myös Espoon automuseon kokoelmissa.

Re: Kuolleita automerkkejä

Lähetetty: 12.10.2012 16:59
Kirjoittaja wileeni
Aikaa on siitä, kun koko ketjun läpi kävin, joten jos tässä läpiä päähäni tekstaan, niin korjailkaa ihmeessä.

Jos kerran reissöpautit kelpaa, niin kait myös RPB ja Tiara ?

Morgan mainitaan joku sivu taappäin. Saattoi kuolla, vaan heräsi kyllä myöhemmin henkiin. Voinut toki kuolla uudelleen. Olin aikoinaan MAT:n ostajan kyydissä Lontoossa, kun hän yhtäkkiä pyöräytti auto ympäri. Palattiin ihailemaan parkissa olevaa Morgania. Hän selvitti meille urheiluautoista vähemmän tietäville: "Puukori alumiinisilla pintapelleillä ja moottorina veekasi !" Veljeni kysyessä, oliko alumiini- vai puukasi, jatkoimme matkaa. Kaveri kertoi, että lopetetun mallin kysyntä oli niin kovaa, että sitä ruvettiin valmistamaan uudenaikaistettuna. Toimitusaika yli vuoden.

Ei oo Mersut enää Mersuja, eikä Volvot Volvoja, väitetään. Ja Saabi on Ooppeli. Minun mielikuvissani karsein merkin pahoinpitely on Chevrolet. Toi ennen mieleen jenkkilaivan, vaan pienin nykyletukka mahtuis melekeen jonkun Impelan peräkonttiin. Tosin ei kansi menis kiinni.