Puskuri special
teli
Eiko se teliakselisto ole semmoinen etta siina on kaksi akselia rinnakkain ja niilla on yhteinen jousitus ja koko systeemi on sitten siita keskelta kiinni rungossa.
Morris Minor -54
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
Tuo on kaksi akselinen rakenne.Lada-Jussi kirjoitti:miten toi teli määritellään? siis onhan venäläisillä ollut noita 6x4 malleja missä pariakselia takana vetää, mutta kumpaakaan ei nosteta mihinkään.
Teliakselistossa peräkkäiset pyörät on samassa pitkittäispalkissa kiinni ja tämä palkki on keskeltä laakeroitu yhteen poikittais akseliin, joka on sitten suoraan rungossa(kevytperävaunut) tai jousitettu runkoon(raskas kalusto).
Kaksiakselisessa molemmille pyöräpareille on oma akseli ja toistaan riippumaton jousitus rakenne.
Jostakin autokoulu tai ajoneuvotekniikan kirjasta pitäisi löytyä kuvat...
,_,/ukka
Autoton on huoleton
- Lada-Jussi
- Viestit: 10252
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
joo tilanne ymmärretty, mut eikös jo ZIL-131:ssä ole telirakenne ja taitaa olla kaikissa Kamazin useampi akselisissakin. eli ei teli mikään ihme juttu venäläisillekään, eikös tollaiset erillis akselit ole aika harvinaisia?,_,/ukka kirjoitti:Tuo on kaksi akselinen rakenne.Lada-Jussi kirjoitti:miten toi teli määritellään? siis onhan venäläisillä ollut noita 6x4 malleja missä pariakselia takana vetää, mutta kumpaakaan ei nosteta mihinkään.
Teliakselistossa peräkkäiset pyörät on samassa pitkittäispalkissa kiinni ja tämä palkki on keskeltä laakeroitu yhteen poikittais akseliin, joka on sitten suoraan rungossa(kevytperävaunut) tai jousitettu runkoon(raskas kalusto).
Kaksiakselisessa molemmille pyöräpareille on oma akseli ja toistaan riippumaton jousitus rakenne.
Jostakin autokoulu tai ajoneuvotekniikan kirjasta pitäisi löytyä kuvat...
,_,/ukka
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)No sitten on näinLada-Jussi kirjoitti:
joo tilanne ymmärretty, mut eikös jo ZIL-131:ssä ole telirakenne ja taitaa olla kaikissa Kamazin useampi akselisissakin. eli ei teli mikään ihme juttu venäläisillekään, eikös tollaiset erillis akselit ole aika harvinaisia?
,_,/ukka
Autoton on huoleton
-
erkkimalinen
- Viestit: 581
- Liittynyt: 6.10.2005 20:21
- Paikkakunta: Kymi
Caravaanareidenkin kanssa ollaan käyty "kiivaita" keskusteluja kaksi-akselisista ja telivaunujen eroista. Monet kaksi akselisten omistajat väittävät heillä olevan telivaunun, sitten he huomaavat eron kun näyttää jyrkkään rinteeseen jätetyn vaunun, renkaat myötäävät rinnettä telin kyseessä ollessa, kaksi-akselisen alle saa halutessaan laittaa "rotipuita" Tietenkin vaunu on vaakaan tunkattu asumista ja jääkaapin toimimista ajatellen. Trabanttikin oli ehkä kahdella taka-akselilla varustettu? Olisi vaan juuri yhtä tärkeät kuin ne paavin pal... 
Kyllä lähtee..!
- Lada-Jussi
- Viestit: 10252
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
mites sitten jos puhutaan ihan nostotelistä, miten tollasessa telirakenteessa voidaan saada toinen akseli väkisin irti maasta. Kamazikin tehtiin suomessa nostoteliksi kaksiakselisesta malllista eli lisättiin yksi akseli, käytännössä ovat siis uusineet koko taka-akselirakenteen eivät vain lisänneet yhtä akselia perään.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)Piirustelin tässä aikani ratoksi muutamat kuvat telirakenteesta. Ensin kuva läpivetävästä telistä, jollainen on mm ZIL:issä. Siinähän jousipakka on laakeroitu puolivälistään auton runkoon ja akselit on kiinnitetty jousipakan molempiin päihin. Paksu nuoli kuvaa laakerointikohtaa runkoon.

Tällainen taasen on normaali nousutelirakenne. Takimmainen akseli on keinuvalla palkilla yhdistetty jousipakan takimmaiseen lenkkiin. Kun jousipakan takaosaa painetaan alaspäin kohdasta F, nousee takimmainen akseli ylös ja etummainen puolestaan menee alaspäin vastaavasti. Teli nostettuna auto on siis hieman teini-Corollamaisesti perä pystyssä.

Kaksiakselista rakennetta, jossa akselit eivät ole yhteydessä toisiinsa näkee paljon nykyisissä ilmajousitetuissa autoissa. Jos auton takimmaisella akselilla ei ole paripyöriä eli se on ns. "köyhän miehen teli", on kyseessä yleensä kaksiakselinen rakenne eli ei siis teli.
Näistä merkinnöistä vielä sivuhuomautuksena muuan seikka. Esimerkiksi M.A.N on valmistanut autoa, jossa on on tällainen alustarakenne:
-Normaali nousutelirakenne jossa vain etummainen akseli on vetävä
-Myös auton etuakseli on vetävä
Äkkinäinen voisi kuvitella, että tällainen rakenne ilmaistaan
numeroilla 6 × 4, mutta asia ei olekaan näin.
Oikea merkintä on 4 × 4 + 2

Tällainen taasen on normaali nousutelirakenne. Takimmainen akseli on keinuvalla palkilla yhdistetty jousipakan takimmaiseen lenkkiin. Kun jousipakan takaosaa painetaan alaspäin kohdasta F, nousee takimmainen akseli ylös ja etummainen puolestaan menee alaspäin vastaavasti. Teli nostettuna auto on siis hieman teini-Corollamaisesti perä pystyssä.

Kaksiakselista rakennetta, jossa akselit eivät ole yhteydessä toisiinsa näkee paljon nykyisissä ilmajousitetuissa autoissa. Jos auton takimmaisella akselilla ei ole paripyöriä eli se on ns. "köyhän miehen teli", on kyseessä yleensä kaksiakselinen rakenne eli ei siis teli.
Näistä merkinnöistä vielä sivuhuomautuksena muuan seikka. Esimerkiksi M.A.N on valmistanut autoa, jossa on on tällainen alustarakenne:
-Normaali nousutelirakenne jossa vain etummainen akseli on vetävä
-Myös auton etuakseli on vetävä
Äkkinäinen voisi kuvitella, että tällainen rakenne ilmaistaan
numeroilla 6 × 4, mutta asia ei olekaan näin.
Oikea merkintä on 4 × 4 + 2
- Lada-Jussi
- Viestit: 10252
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
jossain uusissa venäjän kuormureissa on käytetty jotain erikoista merkintä tapaa oliko 4x2/2 tai 6x2/2 tai jotain, tällä varmaan on jotain tekemistä näittten akselistorakenteiden suhteen, mut en tota nykykalustoa ole niinkään tutkiskellutKamaz kirjoitti:Äkkinäinen voisi kuvitella, että tällainen rakenne ilmaistaan
numeroilla 6 × 4, mutta asia ei olekaan näin.
Oikea merkintä on 4 × 4 + 2
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)