Puskuri special

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
IL02
Viestit: 348
Liittynyt: 25.9.2003 21:16

teli

Viesti Kirjoittaja IL02 »

Eiko se teliakselisto ole semmoinen etta siina on kaksi akselia rinnakkain ja niilla on yhteinen jousitus ja koko systeemi on sitten siita keskelta kiinni rungossa.
Morris Minor -54
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Lada-Jussi kirjoitti:miten toi teli määritellään? siis onhan venäläisillä ollut noita 6x4 malleja missä pariakselia takana vetää, mutta kumpaakaan ei nosteta mihinkään.
Tuo on kaksi akselinen rakenne.
Teliakselistossa peräkkäiset pyörät on samassa pitkittäispalkissa kiinni ja tämä palkki on keskeltä laakeroitu yhteen poikittais akseliin, joka on sitten suoraan rungossa(kevytperävaunut) tai jousitettu runkoon(raskas kalusto).
Kaksiakselisessa molemmille pyöräpareille on oma akseli ja toistaan riippumaton jousitus rakenne.
Jostakin autokoulu tai ajoneuvotekniikan kirjasta pitäisi löytyä kuvat...

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10252
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

,_,/ukka kirjoitti:
Lada-Jussi kirjoitti:miten toi teli määritellään? siis onhan venäläisillä ollut noita 6x4 malleja missä pariakselia takana vetää, mutta kumpaakaan ei nosteta mihinkään.
Tuo on kaksi akselinen rakenne.
Teliakselistossa peräkkäiset pyörät on samassa pitkittäispalkissa kiinni ja tämä palkki on keskeltä laakeroitu yhteen poikittais akseliin, joka on sitten suoraan rungossa(kevytperävaunut) tai jousitettu runkoon(raskas kalusto).
Kaksiakselisessa molemmille pyöräpareille on oma akseli ja toistaan riippumaton jousitus rakenne.
Jostakin autokoulu tai ajoneuvotekniikan kirjasta pitäisi löytyä kuvat...

,_,/ukka
joo tilanne ymmärretty, mut eikös jo ZIL-131:ssä ole telirakenne ja taitaa olla kaikissa Kamazin useampi akselisissakin. eli ei teli mikään ihme juttu venäläisillekään, eikös tollaiset erillis akselit ole aika harvinaisia?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
99
Viestit: 170
Liittynyt: 29.9.2003 16:29
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja 99 »

Keinuteli keskeltä laakeroitu
99
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Lada-Jussi kirjoitti:
joo tilanne ymmärretty, mut eikös jo ZIL-131:ssä ole telirakenne ja taitaa olla kaikissa Kamazin useampi akselisissakin. eli ei teli mikään ihme juttu venäläisillekään, eikös tollaiset erillis akselit ole aika harvinaisia?
No sitten on näin :-) Oisko missään kuvia noista neuvostoliittolaisita raskaankaluston ajoneuvoista? Työpaikalla joskus käynyt noita venäläisiä ja _muistelen_ että niissä ei telejä ollut. Nykyään venäläiset näyttää ajavan länsikalustolla.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
erkkimalinen
Viestit: 581
Liittynyt: 6.10.2005 20:21
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja erkkimalinen »

Caravaanareidenkin kanssa ollaan käyty "kiivaita" keskusteluja kaksi-akselisista ja telivaunujen eroista. Monet kaksi akselisten omistajat väittävät heillä olevan telivaunun, sitten he huomaavat eron kun näyttää jyrkkään rinteeseen jätetyn vaunun, renkaat myötäävät rinnettä telin kyseessä ollessa, kaksi-akselisen alle saa halutessaan laittaa "rotipuita" Tietenkin vaunu on vaakaan tunkattu asumista ja jääkaapin toimimista ajatellen. Trabanttikin oli ehkä kahdella taka-akselilla varustettu? Olisi vaan juuri yhtä tärkeät kuin ne paavin pal... :lol:
Kyllä lähtee..!
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10252
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

mites sitten jos puhutaan ihan nostotelistä, miten tollasessa telirakenteessa voidaan saada toinen akseli väkisin irti maasta. Kamazikin tehtiin suomessa nostoteliksi kaksiakselisesta malllista eli lisättiin yksi akseli, käytännössä ovat siis uusineet koko taka-akselirakenteen eivät vain lisänneet yhtä akselia perään.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Kamaz
Viestit: 337
Liittynyt: 25.9.2003 22:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kamaz »

Piirustelin tässä aikani ratoksi muutamat kuvat telirakenteesta. Ensin kuva läpivetävästä telistä, jollainen on mm ZIL:issä. Siinähän jousipakka on laakeroitu puolivälistään auton runkoon ja akselit on kiinnitetty jousipakan molempiin päihin. Paksu nuoli kuvaa laakerointikohtaa runkoon.

Kuva

Tällainen taasen on normaali nousutelirakenne. Takimmainen akseli on keinuvalla palkilla yhdistetty jousipakan takimmaiseen lenkkiin. Kun jousipakan takaosaa painetaan alaspäin kohdasta F, nousee takimmainen akseli ylös ja etummainen puolestaan menee alaspäin vastaavasti. Teli nostettuna auto on siis hieman teini-Corollamaisesti perä pystyssä.

Kuva

Kaksiakselista rakennetta, jossa akselit eivät ole yhteydessä toisiinsa näkee paljon nykyisissä ilmajousitetuissa autoissa. Jos auton takimmaisella akselilla ei ole paripyöriä eli se on ns. "köyhän miehen teli", on kyseessä yleensä kaksiakselinen rakenne eli ei siis teli.

Näistä merkinnöistä vielä sivuhuomautuksena muuan seikka. Esimerkiksi M.A.N on valmistanut autoa, jossa on on tällainen alustarakenne:
-Normaali nousutelirakenne jossa vain etummainen akseli on vetävä
-Myös auton etuakseli on vetävä

Äkkinäinen voisi kuvitella, että tällainen rakenne ilmaistaan
numeroilla 6 × 4, mutta asia ei olekaan näin.
Oikea merkintä on 4 × 4 + 2
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

onpa muuten hieno selvitys telistä toi Kamazin piirustus. Ei pitäisi tarvita enää paljon selittelyjä.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10252
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Kamaz kirjoitti:Äkkinäinen voisi kuvitella, että tällainen rakenne ilmaistaan
numeroilla 6 × 4, mutta asia ei olekaan näin.
Oikea merkintä on 4 × 4 + 2
jossain uusissa venäjän kuormureissa on käytetty jotain erikoista merkintä tapaa oliko 4x2/2 tai 6x2/2 tai jotain, tällä varmaan on jotain tekemistä näittten akselistorakenteiden suhteen, mut en tota nykykalustoa ole niinkään tutkiskellut
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Vastaa Viestiin