LENNY kirjoitti:
Ihmettelen miten voi olla helvetillinen homma.Niin on yksinkertainen ja helppo.Tosin vaihdoin ennen säätöä nivelet,että siltä osin oli kunnossa.
Ja kulkee kuin juna,ei puolla mihinkään.
Hyvä, että on yksinkertainen. Ei ollut kaveri ennen Nivaan laittanut aurauskulmia, niin ehkäpä se johtu siitä. Vai olikohan se "ohjauskulmat" mitkä laitettiin? En ole ihan varma.
Ei aurauksen säädössä kyllä mitään ihmeellistä vaikeutta pitäisi olla. Ainoastaan jos raidetangonpään lukitusmutterit on jumissa niin niitä voi olla joskus mukava irroitella. Mutta itse säätö on pala kakkua. Mutta ohjauskulmien säätö tosiaan onkin sitten vähän haastavampi urakka.
ei kai se paljoa sen haastavampi ole, jos vaan saa säädöt liikkumaan? - siis jos auto on "säätöpukilla" ja säädöissä pelivaraa. Vai onko?
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
nivailija kirjoitti:
Hyvä, että on yksinkertainen. Ei ollut kaveri ennen Nivaan laittanut aurauskulmia, niin ehkäpä se johtu siitä. Vai olikohan se "ohjauskulmat" mitkä laitettiin? En ole ihan varma.
Ei aurauksen säädössä kyllä mitään ihmeellistä vaikeutta pitäisi olla. Ainoastaan jos raidetangonpään lukitusmutterit on jumissa niin niitä voi olla joskus mukava irroitella. Mutta itse säätö on pala kakkua. Mutta ohjauskulmien säätö tosiaan onkin sitten vähän haastavampi urakka.
ei kai se paljoa sen haastavampi ole, jos vaan saa säädöt liikkumaan? - siis jos auto on "säätöpukilla" ja säädöissä pelivaraa. Vai onko?
No joo ei se pyöränkulmien säätökään nyt mikään ihmeellinen homma pitäisi olla. En tosin ole tutustunut Nivan etupäähän niin paljoa, mutta eikös siinä etupään tuenta ole kuitenkin saman tyylinen kuin takavedossakin? Ja säätökin samanlainen?
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
kapa kirjoitti:
No joo ei se pyöränkulmien säätökään nyt mikään ihmeellinen homma pitäisi olla. En tosin ole tutustunut Nivan etupäähän niin paljoa, mutta eikös siinä etupään tuenta ole kuitenkin saman tyylinen kuin takavedossakin? Ja säätökin samanlainen?
niin tossa em. 110 jutussa pyöräkulmien säätö ei tuottanut mitään ongelmia, ainoastaan aurauskulmien säätö toppasi noihin lukitusmuttereihin. Sanottakoon nyt kuitenkin korjaamon puolustukseksi, että ne olivat tosiaan LUJASSA.
kapa kirjoitti:
No joo ei se pyöränkulmien säätökään nyt mikään ihmeellinen homma pitäisi olla. En tosin ole tutustunut Nivan etupäähän niin paljoa, mutta eikös siinä etupään tuenta ole kuitenkin saman tyylinen kuin takavedossakin? Ja säätökin samanlainen?
niin tossa em. 110 jutussa pyöräkulmien säätö ei tuottanut mitään ongelmia, ainoastaan aurauskulmien säätö toppasi noihin lukitusmuttereihin. Sanottakoon nyt kuitenkin korjaamon puolustukseksi, että ne olivat tosiaan LUJASSA.
Nivassa ilmeisesti pyöräkulmat säädetään ton olkavarren (9) alle laitettavilla prikoilla?
Ohjauksen puoltamiseen johtavat viat lopussa: Car Pulls Aside.
Niin, satakympissähän on jo McPherssonit edessä, eikö vaan? Nivassa on tosiaan päällekkäiset kolmiotukivarret. Eli säätö on hieman erilainen, mutta ei pitäisi olla mikään vaikea homma. Säätöprikkoja on ylätukivarsien akselien ja etupalkin välissä, niitä lisäämällä/poistamalla sopivasti kulmat säädetään. Ja taitaa alatukivarren akselinpultissakin olla shimmilevyjä.
Tossa sun linkkikuvassa ei sitä kohtaa jossa shimmit on näy.
kapa kirjoitti:
Nyt löytyy kyllä tietoa Nivasta. Enää puuttuu vaan se Niva
äläs nyt hätäile, meillä on vielä paljon Niva-asiaa käsittelemättä Alkaen Nivan syntymisestä ja sen historiasta. Diesel-Nivat on myös kokonaan käsittelemättä.
Eihän sitä tiedä vaikka tästä itsekin innostuu kohta Niva-kaupoille, kunhan nyt ensin selviää, että minkälaiselle ihmiselle se oikeastaan sopii.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
samarai kirjoitti:
äläs nyt hätäile, meillä on vielä paljon Niva-asiaa käsittelemättä Alkaen Nivan syntymisestä ja sen historiasta. Diesel-Nivat on myös kokonaan käsittelemättä.
Eihän sitä tiedä vaikka tästä itsekin innostuu kohta Niva-kaupoille, kunhan nyt ensin selviää, että minkälaiselle ihmiselle se oikeastaan sopii.
No joo, kyllähän Nivasta vielä riittää jutun aihetta. Mutta tekniikkatietoa on nyt aika paljon saatavilla. Tosiaan dieselit vielä kokonaan käsittelemättä.
Nivahan sopii lähes jokaiselle, maastoon ja kaupunkiin. Niin ne ainakin tuntuu mainostavan.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Hienohan kunnon niva olisi täällä riihimäessä katukuvaa koristamassa, niitä ei taida olla täällä kuin se yksi kaupungin ruskeanharmaa mitäänsanomattoman näköinen, sirkkelinteräpyörillä oleva.
destor kirjoitti:Hienohan kunnon niva olisi täällä riihimäessä katukuvaa koristamassa, niitä ei taida olla täällä kuin se yksi kaupungin ruskeanharmaa mitäänsanomattoman näköinen, sirkkelinteräpyörillä oleva.
Välillä täällä liikkuu myös sellainen valkoinen jossa levikkeet. Seisoo usein siinä paloheimonkadun kirpputorin vieressä. Se on kylläkin jostain Lopen suunnalta.
Oon tässä aatellu josko soittais kaupungille ja kysyisi koska ovat Nivasta luopumassa. Sillä tuntuu vaan muutama sama ukko aina ajelevan, voi olla ettei ne halua luopua siitä?
Niin, ja vielä joku vuosi sitten täällä pyöri Wiren väreissä oleva Niva, sitäkään ei ole kyllä vähään aikaan enää näkynyt.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Se valkoinen on jäänytkin kokonaan huomaamatta, pitääpä ajella useammin sen tien kautta. Kaupunki voi hyvällä tuurilla jopa haluta ladasta eroon, tiedä sitten. Toisaalta voihan kaupunki haluta pitää sen ihan loppuun astikin, sehän on tunnetusti lada ja se taas kertoo kestävyydestä ja edullisuudesta jotakin.. Onkohan nuo autot teknillisen viraston alaisuudessa vai miten ovat.
Eiköhän se ole tekninen virasto mikä tota autokalustoa hoitaa. Ainakin siellä ne hoitaa näitä kaupungin varikolle tuotuja hylättyjä/romuautoja, sieltä voi siis tiedustella ja tehdä tarjouksia niistä. Kun ei niistä enää nykyään järjestetä huutokauppojakaan, vaan myydään vaan sieltä hiljalleen tarjousten ja kiinnostuksen mukaan.
Niin ja sitä piti vielä sanoa, että aikalailla on Ladat kaupungin käytöstä hävinneet. Niva on ja yksi aika siistin näköinen nappis. Onkohan kanttilamppu farkkujakaan enää yhtään käytössä?
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
destor kirjoitti:Hienohan kunnon niva olisi täällä riihimäessä katukuvaa koristamassa, niitä ei taida olla täällä kuin se yksi kaupungin ruskeanharmaa mitäänsanomattoman näköinen, sirkkelinteräpyörillä oleva.
Välillä täällä liikkuu myös sellainen valkoinen jossa levikkeet. Seisoo usein siinä paloheimonkadun kirpputorin vieressä. Se on kylläkin jostain Lopen suunnalta.
Oon tässä aatellu josko soittais kaupungille ja kysyisi koska ovat Nivasta luopumassa. Sillä tuntuu vaan muutama sama ukko aina ajelevan, voi olla ettei ne halua luopua siitä?
Niin, ja vielä joku vuosi sitten täällä pyöri Wiren väreissä oleva Niva, sitäkään ei ole kyllä vähään aikaan enää näkynyt.
isän kanssa käytiin vuosia sitten lopella katsomassa tuollaista valkoista nivaa missä mm. levikkeet ja turbokin löytyi, kyllä se kovaa kulki nivaksi vaikka jarrukin vähän laahasi, mutta oli sisällä melutaso aikas järkyttävä.
aikanaan kun 1700i Nivaa tänne tuotiin, näin muutaman kerran Riihimäellä 1700i Nivan jossa oli RPO:n tai jonku muun puhelin tai olisko ollut joku sähköfirman tarroilla varustettuna. tummat takasivulasit tais olla kans, minne mahtoi häipyä sekin auto.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)