Konela tuning

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Eräässä turboladassa jota jokuvuosi sitten tarkastelin oli öljynjäähdytin, tutunnäköinen sellainen. Sitten tajusin, sehän on eliten öljynjäähdytin. Eikai konelassa kuitenkaan niitä käytetty? Vaiko sittenkin.. 1300 elitehän jäi pois 70-luvun puolivälissä ja 80-luvulla kun ladoja turvoteettiin, on saattanut olla jemmassa noita eliten kennoja??

Saattaa olla kaukaa haettua..
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
kapa
Viestit: 1206
Liittynyt: 26.9.2003 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja kapa »

Mistäköhän muuten tuo öljynlauhdutin on tullut autosanastoon, moni puhuu juurikin öljynlauhduttimesta vaikka se on öljynjäähdytin, kuten Stefa tuossa jo kertoikin.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Avatar
ladoilla radalle
Viestit: 883
Liittynyt: 12.8.2005 20:20
Paikkakunta: Joutsa/Heinola

Viesti Kirjoittaja ladoilla radalle »

Stefa kirjoitti:
ladoilla radalle kirjoitti: juu juu.. minule on sitten syötetty pajunköyttä.. no se on sentään joku lohtu ettei ole iha kuusen alla.. ku viimeks sen tc näin ni oli jo sillon kaikki osat ruosteessa.. :cry: minkäs kokone se vakio turbo kone on?? ja minkä teholuokan vehe.. :)
Olempa kuullut aika hurjia teholukemia siitä sinunkin ladasta :wink: Jotenkin noilla jutuilla on taipumus hieman paisua, kukaanhan ei tahallaan perättömiä levittelisi :roll:

Tuo "vakio"-turbo on 1600. Mitä noissa lie olisi ollut 120-140 ehkä?
no näinhän se menee et jutut paisuu kulkiessaan.. :lol: :lol: kyllähän tollasella ladan pannulla jo kerkii.. 8)
Urakalla Porukalla Ja Laskuun! Se On Jämpti!
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10246
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

kapa kirjoitti:Mistäköhän muuten tuo öljynlauhdutin on tullut autosanastoon, moni puhuu juurikin öljynlauhduttimesta vaikka se on öljynjäähdytin, kuten Stefa tuossa jo kertoikin.
joo, itsekin olen kuullut puhuttavan vain lauhduttimesta, sinänsä tollasilla termeillä niin väliä, jos kuitenkin ymmärretään mitä tarkoitetaan. paljon pahempi juttu on esim. kun 1500S mallia sanotaan 2105:ksi :lol: :wink:
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

No kyllä niillä on väliä, ainakin omasta mielestä.

Vähän sama kun usein kuulee kuinka kaikki ahdetut autot ovat "turboja" riippumatta sen ahtimen oikeasta tyypistä.

Onkos jussi ladoja muka muitakin kun nappiksia ja kanttilamppuja :?: :lol:
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10246
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Stefa kirjoitti:No kyllä niillä on väliä, ainakin omasta mielestä.

Vähän sama kun usein kuulee kuinka kaikki ahdetut autot ovat "turboja" riippumatta sen ahtimen oikeasta tyypistä.

Onkos jussi ladoja muka muitakin kun nappiksia ja kanttilamppuja :?: :lol:
jokaisella on oma erikoisalueensa autoharrasteessa :D
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1686
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

kapa kirjoitti:Mistäköhän muuten tuo öljynlauhdutin on tullut autosanastoon, moni puhuu juurikin öljynlauhduttimesta vaikka se on öljynjäähdytin, kuten Stefa tuossa jo kertoikin.
Ainakin 70-luvulla niitä vielä sanottiin öljynlauhduttimiksi. Se lienee johdettu lauhtua sanasta. Ilma lauhtuu, nesteitä lauhdutetaan. Eiköhän se ole periytynyt puhekielessä tuolta asti.

Lauhdutin nykymerkityksessä oli tuolloin vielä harvinaista tekniikkaa tavallisille ihmisille. Pakastimet olivat vielä ainakin vuosikymmenen alussa suorastaan ylellisyystarvikkeita, eikä kaikilla ollut edes jääkaappia. Näinollen lauhduttimia oli lähinnä meijereillä ja kylmävarastoissa, joten tuo termi jäi harvojen tietoon tai sitten sitä ei oltu edes vielä otettu käyttöön nykytarkoituksessa.

Sanastosta tulee etenkin puhelkielessä, mutta usein myös virallisessakin kielessä epäjohdonmukaista, kun uusia asioita tulee vähitellen ajan kuluessa. Tuolloin tosiaan öljy kulki lauhduttimen läpi, mutta taas veden (moottorissa tosiaankin kiersi usein pelkkä vesi) jäähdytintä ei kutsuttu lauhduttimeksi eikä jäähdyttimeksi, vaan syyläriksi.
Ja mistähän sekin sana sitten taas tulee.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
kalle
Viestit: 106
Liittynyt: 12.4.2004 3:05
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kalle »

Se tulee ruotsin sanasta "kylare" 'tshyylare', joka siis on jäähdytin.
ladaracingteam15

Re: Konela tuning

Viesti Kirjoittaja ladaracingteam15 »

Multa löytyy tollanen 2107 - 1600 SL konela turbo Lada. Lada on muuten alkuperäinen, mutta vedetty -80 luvun lopussa kullan väriseksi. Vieläkö näitä on?
Lattarauta
Viestit: 3624
Liittynyt: 3.7.2010 22:09

Re: Konela tuning

Viesti Kirjoittaja Lattarauta »

Mulla on pari kappaletta tuolla takapihalla kuusen alla.. :lol:
Luottamus hyvä, kontrolli parempi.

Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Konela tuning

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

En ihan äkkiseltään usko.
Vastaa Viestiin