Saabin jousista...

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Team perseauki racing kirjoitti:itellä on edessä saabin takajouset ja takana combin jouset....
olihan se härskin näkönen ku takan oli saabin etu joudet ja edessä rälläkkä katkastut saabib takajouset mutta oli aivan hirveä ajaa... niin ja niinkuin aikaisemmin sanottiin nuo saabin etujoudet on liian lyhyet vakio iskareiden kanssa ladaan taakse
Minkälaiset saabin jouset siellä on ja onko hyvät? Että voi ajella soralla ja asfaltillakin? Et satu tietämään kumpi olisi parempi, mersun vaiko saabin jouset, ei mitään rata-alustaa vaan vähän jäykempi sekä soralle että asfaltille?
Jyrki-boy
Viestit: 308
Liittynyt: 7.10.2005 15:13
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Jyrki-boy »

Mulla on edessä saab 90 vahvistetut jouset, jotka on jonkin toisen Saabin vakiojouset, jonka vahvistetut jouset on jonkin Saabin vakiojouset.
Jos haluaa mittaa jousiin niin eräässä Saabin 9000 mallissa löytyy 440 mm pitkät jouset. Ne käyvät Laturiin.
90 saabin vakiojouset, joissa lanka on 14 mm ja mitta kokolailla tasan 300 mm saattaisi olla paras etujousi ainakin Nivaan.
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

destor kirjoitti:
Team perseauki racing kirjoitti:itellä on edessä saabin takajouset ja takana combin jouset....
olihan se härskin näkönen ku takan oli saabin etu joudet ja edessä rälläkkä katkastut saabib takajouset mutta oli aivan hirveä ajaa... niin ja niinkuin aikaisemmin sanottiin nuo saabin etujoudet on liian lyhyet vakio iskareiden kanssa ladaan taakse
Minkälaiset saabin jouset siellä on ja onko hyvät? Että voi ajella soralla ja asfaltillakin? Et satu tietämään kumpi olisi parempi, mersun vaiko saabin jouset, ei mitään rata-alustaa vaan vähän jäykempi sekä soralle että asfaltille?
edessä on 99 saabin vieterit täys mittasena ja kallistuksen vakaaja tuplana... omasta mielestäni mersun jouset oli turhan jäykät edessä mutta makusa kullakkin... takana nuo farkkualdan jousetkin on ihan hyvät, saabin etujousilla perä oli kuin kivi reki ja töyssyn kohdalla takapenkkiläisillä paskat housussa.
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Avatar
Esto_r
Viestit: 364
Liittynyt: 16.5.2005 19:19
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Esto_r »

omasta mielestäni mersun jouset oli turhan jäykät edessä mutta makusa kullakkin...
Oliko uudet mersun jouset? Ite oon miettiny että hommaisin vanhat mesen jouset eteen ja takana ihan vakiot... :shock: Miltä kuulostaa?
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Tässähän tuli heti valinnan vaikeus taas, saabin vaiko mersun vieterit ja vieläpä minkä mallin kaiken lisäksi. Osako joku muu heittää vinkkiä oikean jousen löytämiseen edellä lueteltujen toiveiden perusteella? Jäykempi se pitää olla kuin vakio, mutta madallusta tai korotusta ei tarvitse syntyä, ja töyssyistä pitäisi selvitä vähän kovemmassakin vauhdissa. Kokeilemalla se sitten viimeistään selviää.
Avatar
ChargerSpeed
Viestit: 105
Liittynyt: 4.11.2005 10:18
Paikkakunta: Hämeenkyrö/Nokia

Viesti Kirjoittaja ChargerSpeed »

Heh ei muuta kun biltemasta hakeen uudet 123mesen jouset.
mutta entäs toi takapää farkkuladan jouset käy mutta perse näyttää ilmeisesti kohti taivasta niillä, enkä nyt mitään hirveen isoo kasarikulmaa halua autoon pieni amis pyllistys kyllä tietysti kuuluu olla. :lol:
Hmmm damn joutuu maalaan perämurikan ettei näytä liian rumalta vois vaikka laittaa mustaks ja keskelle punatähti.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

ChargerSpeed kirjoitti:Heh ei muuta kun biltemasta hakeen uudet 123mesen jouset.
mutta entäs toi takapää farkkuladan jouset käy mutta perse näyttää ilmeisesti kohti taivasta niillä, enkä nyt mitään hirveen isoo kasarikulmaa halua autoon pieni amis pyllistys kyllä tietysti kuuluu olla. :lol:
Hmmm damn joutuu maalaan perämurikan ettei näytä liian rumalta vois vaikka laittaa mustaks ja keskelle punatähti.
Kyllä noilla farkkuladan takajousilla tulee törkeä etunoja vaikkeivät ne ole paljoakaan pidemmät kuin orkkikset. Joku valopää on tuommoset minun ladaan laittanut ja perä on yli 5 senttiä korkeammalla kuin vakiossa, ellei enemmänkin.

Kuva

Tuolta se näyttää kuormittamattomana...normaalisti lokasuojan yläreuna olisi noin renkaan yläosan tasossa... :lol: Iskaritkin joutuu venymään melkein tappiin saakka. Tosin ei tuo vielä vedä vertoja viron&venäjän poikien etunojiin :wink:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
aropupu
Viestit: 574
Liittynyt: 2.12.2004 12:45
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja aropupu »

siitähän olis raapastava pari kierrettä poijes sitten...aika hurja pyllistys on jo..
Avatar
miksu
Viestit: 221
Liittynyt: 16.8.2004 16:24
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja miksu »

minkä ihmeen takia työ laitatte kombin jousia kun niissä ei ole muuta ero kuin pituus?
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

ei minulla perse noin ylös noussut kombin vietereillä tosin perä on selvästi jäykempi... mutta noilla saabin takavietereillä pysyi keula suurinpiirtein samalla korkeudella. niin ja uudet mersun vieterit oli kokeilussa
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
BA3 RACING

Viesti Kirjoittaja BA3 RACING »

Mun ladassa on vaan vähän perä ylhäällä,sillain että sen nyt just huomaa ei ihan niinku jokarilla :wink:
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

En minä käy vannomaan että nuo ovat kombin jouset, mutta näin minulle on kerrottu. Tosin kertoja ei ole noita jousia asentanut, tiiä sitten...on kyllä perkeleen jäykkäkin, 100 kg kun laittaa paksiin niin perää putoaa vain aavistuksen, ei lähellekään normiladan kuormaamatonta perää.

Mutta mikä on se amislada jossa ei etunojaa ole :lol:

Vihaan tota etunojaa :oops:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Etujouset on pakko olla jäykät jos madaltaa reilusti kuten minä!

http://ladakerho.fi/ladagalleria/displa ... =169&pos=1

Muuten lyö jokaisessa montussa pohjaan..
Ladan etujoustot kun ovat jo vakiona niin pirun lyhyet..silti jos meinaa enemmän madaltaa niin suosittelen mersun jousia.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
aropupu
Viestit: 574
Liittynyt: 2.12.2004 12:45
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja aropupu »

Täällä kun kävi ilmi että lyhyemmät jouset meinaa tippua takaa niin otin asiasta selvää,eli iskareiden pituuksia....

Olen tutkinut Gabrielin sopivuustaulukkoa ja tässä tulos:
Suluissa numerot,jotka iskarit käyvät suoraan.
Ladan orkkis takaiskarit:Pituus min.11.78", max. 19.11".
(61604) min.11.62", max.18.73".
(61637) min.11.37", max.18.23".
(61150) min.11.12", max.17.73".
(69884) min.10.62", max.16.73".

Sitten pari mallia jäykempää iskaria:
(G81108) min.9.37", max.14.23".
(G81676) min. 11.12", max.17.73".
Avatar
larbatzi
Viestit: 140
Liittynyt: 4.10.2004 9:09

Viesti Kirjoittaja larbatzi »

Esto_r kirjoitti:
omasta mielestäni mersun jouset oli turhan jäykät edessä mutta makusa kullakkin...
Oliko uudet mersun jouset? Ite oon miettiny että hommaisin vanhat mesen jouset eteen ja takana ihan vakiot... :shock: Miltä kuulostaa?

Jos autos on jokkis auto niin vakio jouset on paras ratkasu niin lähtee viivaltakin ja mersun jouset edessä on hyvät tupla iskareilla
kaikkea ei voi koskaan tietää
R.I.P Lada 2104 1700i -96
Vastaa Viestiin