Tuo on totta että vaha vähentää ilman virtauksen aiheuttamaa kitkaa auton pinnalla. Sen takia formuloissakin kiillotetaan sormenjäljetkin pois..
Auton perän muodosta vielä sen verran että siinä ei auta mikään äkkipysäytys (tai sitten ymmärsin asian väärin).
Auton perän tulisi olla "piikkimäinen" kuten pisaran takaosa. Silloin jättöpinta on mahdollisimman pieni (asia jota on haettu noissa alfoissakin).
Noilla poilereilla ei välttämättä jokatapauksessa haeta "taunvorsea" vaan myös pyrteilyn vähentämistä.
Pohjan muoto taas monesti aiheuttaa "apforsea", tämäntakia pitää käyttää "kulmalittereitä" ja eturoilereita, joilla saadaan ilma ohjattua muualle kuin auton alle.
Aerodynamiikasta
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Eikun toi äkkipysäytys, niinku noissa kuvissa näkyy toimii myös, toki piikkimäisyys olisi optimiratkaisu, mutta tuo mukanaan muita ongelmia, esmes sen että auto on pitkä.larssi21074 kirjoitti:Auton perän muodosta vielä sen verran että siinä ei auta mikään äkkipysäytys (tai sitten ymmärsin asian väärin).
Auton perän tulisi olla "piikkimäinen" kuten pisaran takaosa. Silloin jättöpinta on mahdollisimman pieni (asia jota on haettu noissa alfoissakin).
Noilla poilereilla ei välttämättä jokatapauksessa haeta "taunvorsea" vaan myös pyrteilyn vähentämistä.
Pohjan muoto taas monesti aiheuttaa "apforsea", tämäntakia pitää käyttää "kulmalittereitä" ja eturoilereita, joilla saadaan ilma ohjattua muualle kuin auton alle.
Tuohon auton perään muodostuu semmoinen pyörre jonka ympäriltä ilma kulkee. Vähän sama kuin se, että pickupilla on parempi ajaa peräluukku ylhäällä kuin alhaalla, lavalle muodostuu semmoinen pyörre tai kupla jonka ympäriltä ilma kulkee.
Tässähän ei ollut dounforcesta kyse, ainoastaan aerodynaamisesta liukkaudesta, dounforcea ei varmaan pysty tuottamaan kuin sillä että samalla aiheuttaa ilmanvastusta. Moni liukas autohan tuottaa nostoa joka voi olla jopa vaarallista nopeissa kurveissa, ääriesimerkkinä muuten Audi TT jonka myöhemmissä malleissa on pieni spoileri perässä.
Sanoisin kuitenkin, että Ladan muotoja pitänee muuttaa aika paljon ennenkuin se alkaa nostoa tuottamaan.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Jos haluat perehtyä auton aerodynamiikkaan paremmin, Vaivaa kirjaston tätiä ja pyydä kaukolainaan Otaniemen TKK:n kirjastosta kilpa-autojen aerodynamiikkaa käsittelevä opus. Kirja on englanninikielinen ja ainoa mitä kirjastontäti löysi parin päivän vaivan jälkeen.
Näppärästi kopioin lähes koko teoksen mutten sen nimeä tai tekijää. Eiköhän se kuitenkin löydy, ainoa kilpa-autojen aerodynamiikkaa käsittelevä teos kun on.
( Ellei vuodessa ole tullut lisää)
Edellä mainittujen keinojen lisäksi:
- Otsapinta-alaa voi pienentää madaltamalla jousitusta ja vaihtamalla kapeammat renkaat.
- Roiskeläppien poistaminen vähentää pyörteilyä.
- Ilmanohjaimet katon ja takaluukun (vrt. monet nykyiset farmarit) reunassa vähentävät pyörteilyä. Oikein muotoiltu takasiipi ei välttämättä suurenna ilmanvastusta, vaikka pienentää downforcea.
- Ilman ohjaaminen moottoritilasta etupyöräkoteloihin pienentää läpivitaushäviöitä. Toteuttaminen voi olla vaikeaa koria heikentämättä.
- Laita umpinaiset pölykapselit ja pienennä takapyöräkoteloiden aukkoja.
- Tuulilasin kallistaminen on erittäin tehokas,tosin ei helppo keino.
Ilmavastus nousee melko jyrkästi välillä 80-120km/h, joten jotakin hyötyä voi kokeilusta ollakin, jos ajaa paljon moottoritiellä. Takaveto on tosin kohtuullisen vaikea korjata. Helpoimmalla voi päästä madaltamalla ja pohjaa tasoittamalla. Itse olen ajatellut 110 STW:n pohjan tasoittamista. Ei välttämättä paha rasti, jos hirveä tarmonpuuska iskee.
Näppärästi kopioin lähes koko teoksen mutten sen nimeä tai tekijää. Eiköhän se kuitenkin löydy, ainoa kilpa-autojen aerodynamiikkaa käsittelevä teos kun on.
( Ellei vuodessa ole tullut lisää)
Edellä mainittujen keinojen lisäksi:
- Otsapinta-alaa voi pienentää madaltamalla jousitusta ja vaihtamalla kapeammat renkaat.
- Roiskeläppien poistaminen vähentää pyörteilyä.
- Ilmanohjaimet katon ja takaluukun (vrt. monet nykyiset farmarit) reunassa vähentävät pyörteilyä. Oikein muotoiltu takasiipi ei välttämättä suurenna ilmanvastusta, vaikka pienentää downforcea.
- Ilman ohjaaminen moottoritilasta etupyöräkoteloihin pienentää läpivitaushäviöitä. Toteuttaminen voi olla vaikeaa koria heikentämättä.
- Laita umpinaiset pölykapselit ja pienennä takapyöräkoteloiden aukkoja.
- Tuulilasin kallistaminen on erittäin tehokas,tosin ei helppo keino.
Ilmavastus nousee melko jyrkästi välillä 80-120km/h, joten jotakin hyötyä voi kokeilusta ollakin, jos ajaa paljon moottoritiellä. Takaveto on tosin kohtuullisen vaikea korjata. Helpoimmalla voi päästä madaltamalla ja pohjaa tasoittamalla. Itse olen ajatellut 110 STW:n pohjan tasoittamista. Ei välttämättä paha rasti, jos hirveä tarmonpuuska iskee.
Eiköhän se kasvata downforcea, ainakin kilpa-autoissa se olisi suotavaa?samovaari kirjoitti:Jos haluat perehtyä auton aerodynamiikkaan paremmin, Vaivaa kirjaston tätiä ja pyydä kaukolainaan Otaniemen TKK:n kirjastosta kilpa-autojen aerodynamiikkaa käsittelevä opus. Kirja on englanninikielinen ja ainoa mitä kirjastontäti löysi parin päivän vaivan jälkeen.
Näppärästi kopioin lähes koko teoksen mutten sen nimeä tai tekijää. Eiköhän se kuitenkin löydy, ainoa kilpa-autojen aerodynamiikkaa käsittelevä teos kun on.
( Ellei vuodessa ole tullut lisää)
Edellä mainittujen keinojen lisäksi:
- Otsapinta-alaa voi pienentää madaltamalla jousitusta ja vaihtamalla kapeammat renkaat.
- Roiskeläppien poistaminen vähentää pyörteilyä.
- Ilmanohjaimet katon ja takaluukun (vrt. monet nykyiset farmarit) reunassa vähentävät pyörteilyä. Oikein muotoiltu takasiipi ei välttämättä suurenna ilmanvastusta, vaikka pienentää downforcea.
- Ilman ohjaaminen moottoritilasta etupyöräkoteloihin pienentää läpivitaushäviöitä. Toteuttaminen voi olla vaikeaa koria heikentämättä.
- Laita umpinaiset pölykapselit ja pienennä takapyöräkoteloiden aukkoja.
- Tuulilasin kallistaminen on erittäin tehokas,tosin ei helppo keino.
Ilmavastus nousee melko jyrkästi välillä 80-120km/h, joten jotakin hyötyä voi kokeilusta ollakin, jos ajaa paljon moottoritiellä. Takaveto on tosin kohtuullisen vaikea korjata. Helpoimmalla voi päästä madaltamalla ja pohjaa tasoittamalla. Itse olen ajatellut 110 STW:n pohjan tasoittamista. Ei välttämättä paha rasti, jos hirveä tarmonpuuska iskee.
S70 Volvon melko pienikokoinen vakiotakaspoileri taisi antaa downforcea 70kg 100km/h vauhdissa jos en väärin muista, melko hyvin niin pieneksi lipareeksi.
Tasainen pohjalevy on käynyt kyllä mielessä, mutta pitää nyt ensin lisätä moottoritehoa ja toivoa että se ilma antaa periksi

Aivan, tarkoitin kirjoittaa ettei siipi välttämättä suurenna ilmavastusta vaikka lisääkin downforcea. Tätä se teettää, kun emäntä seisoo eteisessä takki päällä hoputtamassa vaikka olisi homma kesken.
Bosch:in Autoteknillinen taskukirja 6. painos luetteloi ilmanvastuskertoimeen vaikuttavia tekijöitä (muutokset prosentteina):
- tason lasku 30mm n.-5
- sileät pölykapselit -1...-3
- leveät renkaat +2...+4
- lasit ulkopinnan tasolle -1
- saumojen tiivistys -2...-5
- pohjaverhoilu -1...-7
- ylös kääntyvät valot +3...+10
- ulkopeili +2...+5
- jäähdyttäjän ja moottorin läpivirtaus +4...+14
- jarrujen jäähdytys +2...+5
- ohjaamon tuuletus n.+1
- avoimet ikkunat n.+5
- avoin kattoluukku n.+2
- surffilaudan kuljetus katolla n.+40
Taulukko on tietysti viitteellinen, riippuen autosta ja siitä mitä on loppujen lopuksi saatu aikaan.
Tuulilasin kallistuksen merkityksen muistin suuremmaksi, kuin mitä se tarkistuksen jälkeen osoittautui olevan. Katuautoon ei merkityksellistä parannusta voi saada aikaan.
Puhuttaessa downforcesta kiloina, ei aina käy ilmi tarkoitetaanko painon lisäystä staattiseen punnitukseen verrattuna vai pelkästään sitä miten paljon vähemmän akselipaino kevenee ko.nopeudessa.
Joka tapauksessa Downforce olkoon kanssanne...

Bosch:in Autoteknillinen taskukirja 6. painos luetteloi ilmanvastuskertoimeen vaikuttavia tekijöitä (muutokset prosentteina):
- tason lasku 30mm n.-5
- sileät pölykapselit -1...-3
- leveät renkaat +2...+4
- lasit ulkopinnan tasolle -1
- saumojen tiivistys -2...-5
- pohjaverhoilu -1...-7
- ylös kääntyvät valot +3...+10
- ulkopeili +2...+5
- jäähdyttäjän ja moottorin läpivirtaus +4...+14
- jarrujen jäähdytys +2...+5
- ohjaamon tuuletus n.+1
- avoimet ikkunat n.+5
- avoin kattoluukku n.+2
- surffilaudan kuljetus katolla n.+40
Taulukko on tietysti viitteellinen, riippuen autosta ja siitä mitä on loppujen lopuksi saatu aikaan.
Tuulilasin kallistuksen merkityksen muistin suuremmaksi, kuin mitä se tarkistuksen jälkeen osoittautui olevan. Katuautoon ei merkityksellistä parannusta voi saada aikaan.
Puhuttaessa downforcesta kiloina, ei aina käy ilmi tarkoitetaanko painon lisäystä staattiseen punnitukseen verrattuna vai pelkästään sitä miten paljon vähemmän akselipaino kevenee ko.nopeudessa.
Joka tapauksessa Downforce olkoon kanssanne...