alipainekello..nappis..

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
aropupu
Viestit: 574
Liittynyt: 2.12.2004 12:45
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja aropupu »

Lada1200L kirjoitti:Onko muutes mahdollista vetää suora letku imusarjalta virranjakajan alipainesäätimeen vaikuttaako vaikuttaako se päästöihin? Kun säätimistä puhutaan
Eikös se silloin toimisi juuri väärin päin... :roll: Eli aikastaisi sytkää tyhjäkäynnillä ja myöhentää sitä korkeammilla kierroksilla...
Eikös sen pitäisi toimia toisin päin kuitenkin parhaimman tuloksen saamiseksi...
Tosin onhan näitä mistä se on jätetty kokonaan pois mutta se on asia erikseen.
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

Lada1200L kirjoitti:Onko muutes mahdollista vetää suora letku imusarjalta virranjakajan alipainesäätimeen vaikuttaako vaikuttaako se päästöihin? Kun säätimistä puhutaan
ainakin itsellä se on aina menny noin ja hyvin on päästy mutkasta tietä näkymättömiin....
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Mitä paskaa täällä jauhetaan?

Jos ihan tarkkoja ollaan virranjakajalle menevä alipaineletku lähtee kaasuläpän yläpuolelta eli kun auto käy tyhjäkäyntiä alipainetta kaasuläpän yläpuolella ei käytännössä ole ja sytytysennakko siis se mihin se on säädetty. Kun kaasua painetaan hieman vakuumi lisääntyy läpän yläpuolella ja alkaa säätämään ennakkoa, aivan kuten kuuluukin kierrosten noustessa. Tälläiset ns ylimenoauttajat ja muut kaasuttimeen liittyvät termit ovat kytköksissä tähän.

Jos taas letku on virheellisesti kytketty suoraan imusarjaan on tyhjäkäynnillä maksimiennakot ja kaasua painettaeesa alipaine-ennakko pienenee eli menee juuri väärään suuntaan. Homma korjautuu kyllä sitten keskipakoennakolla MUTTA jos ja kun sytytys on säädetty oikein eli alipaineletku kiinni niin myös sytytysennakko on pahasti myöhäisellä myös kovemilla kierroksilla. => Lisääntynyt polttoaineen kulutus alentunut teho ja kaikki muut siltä ja väliltä.

Tämä on fakta tieto.
Avatar
aropupu
Viestit: 574
Liittynyt: 2.12.2004 12:45
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja aropupu »

Pöhö-Andrei kirjoitti:Mitä paskaa täällä jauhetaan?

Jos ihan tarkkoja ollaan virranjakajalle menevä alipaineletku lähtee kaasuläpän yläpuolelta eli kun auto käy tyhjäkäyntiä alipainetta kaasuläpän yläpuolella ei käytännössä ole ja sytytysennakko siis se mihin se on säädetty. Kun kaasua painetaan hieman vakuumi lisääntyy läpän yläpuolella ja alkaa säätämään ennakkoa, aivan kuten kuuluukin kierrosten noustessa. Tälläiset ns ylimenoauttajat ja muut kaasuttimeen liittyvät termit ovat kytköksissä tähän.

Jos taas letku on virheellisesti kytketty suoraan imusarjaan on tyhjäkäynnillä maksimiennakot ja kaasua painettaeesa alipaine-ennakko pienenee eli menee juuri väärään suuntaan. Homma korjautuu kyllä sitten keskipakoennakolla MUTTA jos ja kun sytytys on säädetty oikein eli alipaineletku kiinni niin myös sytytysennakko on pahasti myöhäisellä myös kovemilla kierroksilla. => Lisääntynyt polttoaineen kulutus alentunut teho ja kaikki muut siltä ja väliltä.

Tämä on fakta tieto.
Tätä juuri hain...
Mutta sitten kun ollaan tarpeeksi korkeilla imuilla niin imusarjaanhan taas syntyy alipaine jolla se yrittää vetää lmaa enemmän moottoriin kuin mitä kaasari läpäisee...kait :roll: :?:

Ja eikös Ladassa tuo alipaine nimenomaan aikaista sitä sytkää...
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Alipaine-ennakon tehtävä on muutella ennakkoa juuri pienillä kierroksilla ennenkuin keskipakoennakko astuu kuvaan mukaan.

Nimensä mukaan molemmat vaikuttavat sytytysennakkoon eli aikaistavat sytytyshetkeä. Toinen on vain alipaineella toimiva ja toinen keskipakovoimiin perustuva.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

mä olen samoilla linjoilla Pöhön kanssa, tästä on joskus aiemminkin kinattu. tosin joskus joku väitti että kaasuttimen alipainelähtökin ottaa alipaineet kaasuläppien alapuolelta :roll:

tästä soveltaen ECON-mittari, kummasta sen kuuluisi toimia, kaasuläpän yläpuolelta ottaa imua sitä mukaa kun kaasuläppä aukeaa, imusarjalta koko ajan, tosin vaikuttaako mittarin ottaman alipaineen määrään paljonkin se kun alipainetta alkaa mennä kaasuttimelle ja jakajallekin.... (jos nyt kukaan ymmärtää tätä mun ajatusta)
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

no mihinkäs sen letkun pään sitten tuuppaa jos kaasarin jalassa ei tälläistä alipaine liitäntää ole ? nappiksestakin tuo muistaakseni puuttuu mutta kupeessa on kolme lähtöä... empä ole noitten tarkotusta honassu mutta tukossa ovat tällä hetkellä ja hyvin mennään...
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Avatar
aropupu
Viestit: 574
Liittynyt: 2.12.2004 12:45
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja aropupu »

Team perseauki racing kirjoitti:no mihinkäs sen letkun pään sitten tuuppaa jos kaasarin jalassa ei tälläistä alipaine liitäntää ole ? nappiksestakin tuo muistaakseni puuttuu mutta kupeessa on kolme lähtöä... empä ole noitten tarkotusta honassu mutta tukossa ovat tällä hetkellä ja hyvin mennään...
Näin ulkoa muistellen ainakin 1200L:ssä on v-jakajan alipainelähtö hyvin lähellä seosruuvia,sojottaa akkuun päin...Sitten toinen lähtö on tyhjäkäyntiruuvin vieressä mistä menee letku joko magneettiventtiilille tai suoraan imusarjaan.Ja imusarjan päässä oleva käyrä putkenpätkä on ylivuotoputki.
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

aropupu kirjoitti:
Team perseauki racing kirjoitti:no mihinkäs sen letkun pään sitten tuuppaa jos kaasarin jalassa ei tälläistä alipaine liitäntää ole ? nappiksestakin tuo muistaakseni puuttuu mutta kupeessa on kolme lähtöä... empä ole noitten tarkotusta honassu mutta tukossa ovat tällä hetkellä ja hyvin mennään...
Näin ulkoa muistellen ainakin 1200L:ssä on v-jakajan alipainelähtö hyvin lähellä seosruuvia,sojottaa akkuun päin...Sitten toinen lähtö on tyhjäkäyntiruuvin vieressä mistä menee letku joko magneettiventtiilille tai suoraan imusarjaan.Ja imusarjan päässä oleva käyrä putkenpätkä on ylivuotoputki.
juu siis nämä on kyllä tiedossa mutta molempiin olen venäjän maalta tuonnut uudet kaasarit ja niissä on pieniä eroja alkupeäiseen.... vfts replicassa on 1700cc nivan mekaanisilla kurkuilla oleva kaasari joka on melkein samanlainen kuin kaasari samaroissa paitsi että kupeessä on kolme messinki putkea päällekkäin joissa kaikissa alipaine

nappiksessa on kakkos kurkku alipaine toiminen (vie vähempi bensaa kuin mekaanisella ) tässäkin on 3 kpl alipaine liitäntöjä kupeessa niin ja sähköllä toimiva venttiili töröttää myöskin kupeesta, äsken öljyjä vaihtaessa vaihdoin nappiksessa letkun paikan, siihen seos ruuvin viereen kokeilu mielessä mutta vfts replicassa ei tuota paikkaa ole

ja molemmissa on bensan paluu linjalle putket

molemmat olen ladan kaasareina ostanut ja venäläisissä huolto kirjoissa on samanlaisista kuviakin....
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

myönnetään että letkun paikan vaihdolla auton käyttäyminen muuttui huomattavasti parempaan suuntaan... enää ei meinaa tulla herkät housuun liikkeelle lähtiessä
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Vielä kun säädät sytytyksen kohdalleen niin meno paranee entisestään. Nyt se saattaa olla tuon alipaine-ennakon säätön verran myöhäisellä.
Vastaa Viestiin