Takavedon jarruihin tehoa

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Aivan varmasti lähden kyselemään niitä arvosteluperusteita. Se riittää jos katsastusmies sanoo että niitä ei välttämättä tarvitse olla niin se riittää minulle. Se pitäisikö tämän katsastusmiehen sitten tutkailla näitä arvosteluperusteita ja saattaa samalla itsensä tehtäviensä tasalle on jo toinen juttu.

Käytännössä niillä suojapelleillä ei ole siellä mitään virkaa. Jos ne olisivat jarrujen toiminnan kannalta ehdottoman tärkeät ja lisäisivät turvallisuutta muuhunkin kuin korvien väliin ne olisi jokaisessa autossa. Nythän niitä on sekä että.

Itse tulen ne jokatapauksessa poistamaan, tai jätän asentamatta kun kasaan uusilla osilla tuon etuakseliston tuohon projektiini.
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Tuo katsastuksen arvosteluperusteet löytyy tästä. (PDF)
Jarrukilvistä sivun 13 alalaidassa.
Avatar
mickey-69
Viestit: 560
Liittynyt: 25.7.2005 13:14
Paikkakunta: Padasjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mickey-69 »

Lukekaas tarkasti... Jarrukilpi puuttuu... Siinä on mielestäni yksikkömuoto..., eli juuri kuten Pöhö-Andrei kirjoitti, että pitää poistaa molemmat... Ei ole meidän ralliautossakaan (mikä on normaali valkokilpinen) jarrukilpiä, ja hyvin kelpaa katsastuksessa...
Avatar
mickey-69
Viestit: 560
Liittynyt: 25.7.2005 13:14
Paikkakunta: Padasjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mickey-69 »

Ja mitä noiden jarrujen kanssa askarteluun tulee, niin kannattaa aloittaa ensin nesteiden vaihdosta..., ja muutenkin peruskunnostaa jarrut... Sitten vasta voi miettiä kilpien poistoa, parempia paloja, parempia levyjä, punosletkuja jne... :wink:
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Pöhö-Andrei kirjoitti:
Ja höpöhöpö. Kilvet saa poistaa mutta ne on otettava molemmilta puolilta. Eli tälläisiä DX corolla tyyppisiä ratkaisuja mistä ruoste on nakertanut toisen pois ei saa olla vaan myös se toinen on raksittava pois tai lisättävä vioittuneen tilalle ehjä. Asia on tarkistettu katsastuskonttorilta ja heidän tulkinta on tämä. Eli hylkyä ei katsastuksessa tule vaikka niitä kilpiä ei ole. Eihän niitä ole alkuperäisenäkään kaikissa autoissa, esim sierrasta niitä ei löydy ja hyvin kelpaa niin tieliikenteeseen kuin katsastukseen.
Toistan itseäni. Ja kuten jos näkemyksilleni tukea tulikin niin arvosteluperusteissa maininta jarrukilpi uupuu tarkoittaa juuri tätä DX-viritystä josta yleensä kuljettajanpuolelta kuppa oli vienyt kilven ja apukuskin puolella saattoi vielä reikaleet olla. Tätä ei hyväksytty mutta jos poistit molemmat homma on ok. Ja perustuu tähän että molemmilla levyillä on samanlaiset olosuhteet eli tuulettuvuus ja vääntyypähän molemmat kerralla kun vetää pitkän jarrutuksen jälkeen vesilammikkoon.
Jyrki-boy
Viestit: 308
Liittynyt: 7.10.2005 15:13
Paikkakunta: Hamina

jarrupunosletkut

Viesti Kirjoittaja Jyrki-boy »

Vaimo asensi viime viikonloppuna omaan Sukisukiinsa eteen ja taakse metalliset jarrupunosletkut. Omassa pyörässä oli ne jo uutena. Jarrutuntuma on paljon parempi, kuin tavallisilla letkuilla, mutta hintaa on jonniin verran. Satasen saa kulumaan mukavasti.
Nivaan laittaisin punosletkut, mutta sen johdosta, että ne kestävät maastossa paremmin ja niitä voi kuletella vähän sieltä ja täältä. Pitemmässä rakentelussa se kannattaa.
Aika äärirajoilla mennään, jos Latukkaan laitetaan jarrupunosletkut jarrutehon kasvattamiseksi. Ensiksi vaihtaisin tiukemmat palat ja ehkäpä levyt mallia jäähdytetty ja jäähdytysilmaputket edestä jarrusatuloille, niin sen jälkeen olisi vuorossa punosletkut.
Ite meinasin hurauttaa seitkytluvulla japaninjaawalla kauppaan sisälle, kun etujarru kuumeni toistuvissa jarrutuksissa. Rumpujarruun parempimateriaaliset hihnat, niin kylläpä parani. Ei häipynyt niin pahasti.

Jyrki-boy
samovaari

Viesti Kirjoittaja samovaari »

mickey-69 kirjoitti:Lukekaas tarkasti... Jarrukilpi puuttuu... Siinä on mielestäni yksikkömuoto..., eli juuri kuten Pöhö-Andrei kirjoitti, että pitää poistaa molemmat... Ei ole meidän ralliautossakaan (mikä on normaali valkokilpinen) jarrukilpiä, ja hyvin kelpaa katsastuksessa...
Lukekaa lisää: jousen päälehti poikki -> ajokielto.
pallonivelessä liiallinen välys -> hylätty

Teidän logiikkanne mukaan jousen päälehti saa olla poikki vasemmalta ja oikealta sekä kaksi tai useampi pallonivel saa olla välyksellinen ilman aihetta korjaamiseen.
Kävin ohkulkiessani minäkin kysymässä asiaa konttorilla, saivat hyvät naurut teidän tulkinnastanne.
Avatar
mickey-69
Viestit: 560
Liittynyt: 25.7.2005 13:14
Paikkakunta: Padasjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mickey-69 »

samovaari kirjoitti:
mickey-69 kirjoitti:Lukekaas tarkasti... Jarrukilpi puuttuu... Siinä on mielestäni yksikkömuoto..., eli juuri kuten Pöhö-Andrei kirjoitti, että pitää poistaa molemmat... Ei ole meidän ralliautossakaan (mikä on normaali valkokilpinen) jarrukilpiä, ja hyvin kelpaa katsastuksessa...
Lukekaa lisää: jousen päälehti poikki -> ajokielto.
pallonivelessä liiallinen välys -> hylätty

Teidän logiikkanne mukaan jousen päälehti saa olla poikki vasemmalta ja oikealta sekä kaksi tai useampi pallonivel saa olla välyksellinen ilman aihetta korjaamiseen.
Kävin ohkulkiessani minäkin kysymässä asiaa konttorilla, saivat hyvät naurut teidän tulkinnastanne.
Mulle aivan sama miten tulkitsette noita asioita, mä olen tulkinnut asian näin ja keskustellut asiasta muuan pääkatsastajan kanssa...., ja onhan se kiva kun sielläpäin konttorin pojatkin joskus hymyilee, yleensä taitaa naama olla kuin sitruunan nielaisseella... Mutta tosiasia on se että kilpiä on poistettu ja tullaan jatkossakin poistamaan jos asia tai käyttötarkoitus sitä vaatii....

Ja pikku vihjeenä, lukekaas taannoinen juttu GTI-lehdestä(jossa minulle on harvoin mielenkiintoisia juttuja, kun ei saavin kokoiset subbarit paljo kiinnosta) muuan murtoluku Fiatista.... Mitä älyvapaammille ideoille on mahdollista saada poikkeuslupa AKE:sta kun vaan osaa perustella riittävän hyvin... Joten jos joku ei saa leimattua autoa ilman jarrukilpiä, kannattaa vaihtaa harrastus vaikka postimerkkeilyyn....
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Villasukan kudontaa kannattaa myös harkita vaihtoehtona. Tuo murtoluku fiat on hyvä esimerkki siitä että aika paljon tai paremminkin älyttömästi saa tehdä kun osaa perustella mitä on tekemässä ja miten meinaa tehdä.

Ja eihän tässä missään vaiheessa olla väitetty että jos pallonivel on väljä niin peitää sen toisenkin puoleisen paskaski niin homma on kunnossa.

Tuohon kilvenpoisto juupaseipäs-hommaan totean edelleen sen että kilpiä en asenna tuohon projektiini koska niitä ei täällä vaadita. Olen katsastanut autoja josta ne on poistettu ja etukäteen vielä hommaan luvan kysynyt ja siunauksen sille saanut.

Joten jos tuntuu sille että elämä potkii nyt päähän kun jossain saa tämän poiston tehdä ja jossain muualla ei, niin tämän takia laukkaatte konttorilta toiselle kyselemässä esimerkiksi vertailumoottori / jarrujen päivityksiin liittyviä asioita. Tulkinnat kun vaihtelee joko konttori tai sitten ihan vain pärstäkertoimen mukaan.
samovaari

Viesti Kirjoittaja samovaari »

Tehkää te niin kuin parhaaksi näette, en minä sen tekia ala öitäni valvomaan. Mielenkiintoisia tulkintaeroja kuitenkin on samasta asiasta. Kannattaako siitä niin hirveästi hermostua, jos asiat riitelevät?
ps. Saako molemmat päälehdet olla poikki?
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Ei, mutta päässä saa olla vikaa kun lääkitys on kunnossa.
Avatar
larbatzi
Viestit: 140
Liittynyt: 4.10.2004 9:09

Viesti Kirjoittaja larbatzi »

Jarru palojen taakse joku joskus suositteli rosterisia levyn palasia estämään liika lämpenemistä. Jos pistää jotkut kilpa jarru nesteet ne pitää sitte vaihtaa aikas useesti ainakin silikooni pohjaset nesteet siis. Sisun nesteillä on aikas korkea kiehumis piste jo vakiona verrattuna muihin merkkeihin.

täältäsai aika yllättävän halvalla metallisia jarru letkuja jotka on tarkoitettu mooottori pyöriin mutta miksei kävis myös autoihin ????
kaikkea ei voi koskaan tietää
R.I.P Lada 2104 1700i -96
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Tuon rosterin tarkoitus on ainostaan lämmön siirto joten itse jarruneste on sitten tiukemmalla. Eli ottakaa vain ne kilvet pois suosiolla niin ei tarvitse näihin muihin kikkailuihin lähteä.

Tai ajakaa sen verran hiljempaa ettei tarvitse jarrulla vauhtia tappaa...
Avatar
larbatzi
Viestit: 140
Liittynyt: 4.10.2004 9:09

Viesti Kirjoittaja larbatzi »

Ei niitä kilpiä ole pakko ottaa pois niihin voi myös porata reikiä.

Ja levyihin voi myös jyrsiä erillaisia uria ja porata reikiä jolla voi kanssa tehostaa jäähdytysttä.
kaikkea ei voi koskaan tietää
R.I.P Lada 2104 1700i -96
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

larbatzi kirjoitti:Ei niitä kilpiä ole pakko ottaa pois niihin voi myös porata reikiä.
no voi juma mitä järkee porataka ku ne voi ottaa poiski :D
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
Vastaa Viestiin