Sivu 2/3

Lähetetty: 20.4.2006 22:24
Kirjoittaja Pöhö-Andrei
Aivan varmasti lähden kyselemään niitä arvosteluperusteita. Se riittää jos katsastusmies sanoo että niitä ei välttämättä tarvitse olla niin se riittää minulle. Se pitäisikö tämän katsastusmiehen sitten tutkailla näitä arvosteluperusteita ja saattaa samalla itsensä tehtäviensä tasalle on jo toinen juttu.

Käytännössä niillä suojapelleillä ei ole siellä mitään virkaa. Jos ne olisivat jarrujen toiminnan kannalta ehdottoman tärkeät ja lisäisivät turvallisuutta muuhunkin kuin korvien väliin ne olisi jokaisessa autossa. Nythän niitä on sekä että.

Itse tulen ne jokatapauksessa poistamaan, tai jätän asentamatta kun kasaan uusilla osilla tuon etuakseliston tuohon projektiini.

Lähetetty: 21.4.2006 9:37
Kirjoittaja Jusu
Tuo katsastuksen arvosteluperusteet löytyy tästä. (PDF)
Jarrukilvistä sivun 13 alalaidassa.

Lähetetty: 21.4.2006 11:19
Kirjoittaja mickey-69
Lukekaas tarkasti... Jarrukilpi puuttuu... Siinä on mielestäni yksikkömuoto..., eli juuri kuten Pöhö-Andrei kirjoitti, että pitää poistaa molemmat... Ei ole meidän ralliautossakaan (mikä on normaali valkokilpinen) jarrukilpiä, ja hyvin kelpaa katsastuksessa...

Lähetetty: 21.4.2006 11:29
Kirjoittaja mickey-69
Ja mitä noiden jarrujen kanssa askarteluun tulee, niin kannattaa aloittaa ensin nesteiden vaihdosta..., ja muutenkin peruskunnostaa jarrut... Sitten vasta voi miettiä kilpien poistoa, parempia paloja, parempia levyjä, punosletkuja jne... :wink:

Lähetetty: 21.4.2006 11:59
Kirjoittaja Pöhö-Andrei
Pöhö-Andrei kirjoitti:
Ja höpöhöpö. Kilvet saa poistaa mutta ne on otettava molemmilta puolilta. Eli tälläisiä DX corolla tyyppisiä ratkaisuja mistä ruoste on nakertanut toisen pois ei saa olla vaan myös se toinen on raksittava pois tai lisättävä vioittuneen tilalle ehjä. Asia on tarkistettu katsastuskonttorilta ja heidän tulkinta on tämä. Eli hylkyä ei katsastuksessa tule vaikka niitä kilpiä ei ole. Eihän niitä ole alkuperäisenäkään kaikissa autoissa, esim sierrasta niitä ei löydy ja hyvin kelpaa niin tieliikenteeseen kuin katsastukseen.
Toistan itseäni. Ja kuten jos näkemyksilleni tukea tulikin niin arvosteluperusteissa maininta jarrukilpi uupuu tarkoittaa juuri tätä DX-viritystä josta yleensä kuljettajanpuolelta kuppa oli vienyt kilven ja apukuskin puolella saattoi vielä reikaleet olla. Tätä ei hyväksytty mutta jos poistit molemmat homma on ok. Ja perustuu tähän että molemmilla levyillä on samanlaiset olosuhteet eli tuulettuvuus ja vääntyypähän molemmat kerralla kun vetää pitkän jarrutuksen jälkeen vesilammikkoon.

jarrupunosletkut

Lähetetty: 21.4.2006 15:13
Kirjoittaja Jyrki-boy
Vaimo asensi viime viikonloppuna omaan Sukisukiinsa eteen ja taakse metalliset jarrupunosletkut. Omassa pyörässä oli ne jo uutena. Jarrutuntuma on paljon parempi, kuin tavallisilla letkuilla, mutta hintaa on jonniin verran. Satasen saa kulumaan mukavasti.
Nivaan laittaisin punosletkut, mutta sen johdosta, että ne kestävät maastossa paremmin ja niitä voi kuletella vähän sieltä ja täältä. Pitemmässä rakentelussa se kannattaa.
Aika äärirajoilla mennään, jos Latukkaan laitetaan jarrupunosletkut jarrutehon kasvattamiseksi. Ensiksi vaihtaisin tiukemmat palat ja ehkäpä levyt mallia jäähdytetty ja jäähdytysilmaputket edestä jarrusatuloille, niin sen jälkeen olisi vuorossa punosletkut.
Ite meinasin hurauttaa seitkytluvulla japaninjaawalla kauppaan sisälle, kun etujarru kuumeni toistuvissa jarrutuksissa. Rumpujarruun parempimateriaaliset hihnat, niin kylläpä parani. Ei häipynyt niin pahasti.

Jyrki-boy

Lähetetty: 21.4.2006 15:22
Kirjoittaja samovaari
mickey-69 kirjoitti:Lukekaas tarkasti... Jarrukilpi puuttuu... Siinä on mielestäni yksikkömuoto..., eli juuri kuten Pöhö-Andrei kirjoitti, että pitää poistaa molemmat... Ei ole meidän ralliautossakaan (mikä on normaali valkokilpinen) jarrukilpiä, ja hyvin kelpaa katsastuksessa...
Lukekaa lisää: jousen päälehti poikki -> ajokielto.
pallonivelessä liiallinen välys -> hylätty

Teidän logiikkanne mukaan jousen päälehti saa olla poikki vasemmalta ja oikealta sekä kaksi tai useampi pallonivel saa olla välyksellinen ilman aihetta korjaamiseen.
Kävin ohkulkiessani minäkin kysymässä asiaa konttorilla, saivat hyvät naurut teidän tulkinnastanne.

Lähetetty: 21.4.2006 15:54
Kirjoittaja mickey-69
samovaari kirjoitti:
mickey-69 kirjoitti:Lukekaas tarkasti... Jarrukilpi puuttuu... Siinä on mielestäni yksikkömuoto..., eli juuri kuten Pöhö-Andrei kirjoitti, että pitää poistaa molemmat... Ei ole meidän ralliautossakaan (mikä on normaali valkokilpinen) jarrukilpiä, ja hyvin kelpaa katsastuksessa...
Lukekaa lisää: jousen päälehti poikki -> ajokielto.
pallonivelessä liiallinen välys -> hylätty

Teidän logiikkanne mukaan jousen päälehti saa olla poikki vasemmalta ja oikealta sekä kaksi tai useampi pallonivel saa olla välyksellinen ilman aihetta korjaamiseen.
Kävin ohkulkiessani minäkin kysymässä asiaa konttorilla, saivat hyvät naurut teidän tulkinnastanne.
Mulle aivan sama miten tulkitsette noita asioita, mä olen tulkinnut asian näin ja keskustellut asiasta muuan pääkatsastajan kanssa...., ja onhan se kiva kun sielläpäin konttorin pojatkin joskus hymyilee, yleensä taitaa naama olla kuin sitruunan nielaisseella... Mutta tosiasia on se että kilpiä on poistettu ja tullaan jatkossakin poistamaan jos asia tai käyttötarkoitus sitä vaatii....

Ja pikku vihjeenä, lukekaas taannoinen juttu GTI-lehdestä(jossa minulle on harvoin mielenkiintoisia juttuja, kun ei saavin kokoiset subbarit paljo kiinnosta) muuan murtoluku Fiatista.... Mitä älyvapaammille ideoille on mahdollista saada poikkeuslupa AKE:sta kun vaan osaa perustella riittävän hyvin... Joten jos joku ei saa leimattua autoa ilman jarrukilpiä, kannattaa vaihtaa harrastus vaikka postimerkkeilyyn....

Lähetetty: 21.4.2006 17:23
Kirjoittaja Pöhö-Andrei
Villasukan kudontaa kannattaa myös harkita vaihtoehtona. Tuo murtoluku fiat on hyvä esimerkki siitä että aika paljon tai paremminkin älyttömästi saa tehdä kun osaa perustella mitä on tekemässä ja miten meinaa tehdä.

Ja eihän tässä missään vaiheessa olla väitetty että jos pallonivel on väljä niin peitää sen toisenkin puoleisen paskaski niin homma on kunnossa.

Tuohon kilvenpoisto juupaseipäs-hommaan totean edelleen sen että kilpiä en asenna tuohon projektiini koska niitä ei täällä vaadita. Olen katsastanut autoja josta ne on poistettu ja etukäteen vielä hommaan luvan kysynyt ja siunauksen sille saanut.

Joten jos tuntuu sille että elämä potkii nyt päähän kun jossain saa tämän poiston tehdä ja jossain muualla ei, niin tämän takia laukkaatte konttorilta toiselle kyselemässä esimerkiksi vertailumoottori / jarrujen päivityksiin liittyviä asioita. Tulkinnat kun vaihtelee joko konttori tai sitten ihan vain pärstäkertoimen mukaan.

Lähetetty: 21.4.2006 20:31
Kirjoittaja samovaari
Tehkää te niin kuin parhaaksi näette, en minä sen tekia ala öitäni valvomaan. Mielenkiintoisia tulkintaeroja kuitenkin on samasta asiasta. Kannattaako siitä niin hirveästi hermostua, jos asiat riitelevät?
ps. Saako molemmat päälehdet olla poikki?

Lähetetty: 21.4.2006 20:33
Kirjoittaja Pöhö-Andrei
Ei, mutta päässä saa olla vikaa kun lääkitys on kunnossa.

Lähetetty: 22.4.2006 21:50
Kirjoittaja larbatzi
Jarru palojen taakse joku joskus suositteli rosterisia levyn palasia estämään liika lämpenemistä. Jos pistää jotkut kilpa jarru nesteet ne pitää sitte vaihtaa aikas useesti ainakin silikooni pohjaset nesteet siis. Sisun nesteillä on aikas korkea kiehumis piste jo vakiona verrattuna muihin merkkeihin.

täältäsai aika yllättävän halvalla metallisia jarru letkuja jotka on tarkoitettu mooottori pyöriin mutta miksei kävis myös autoihin ????

Lähetetty: 22.4.2006 22:55
Kirjoittaja Pöhö-Andrei
Tuon rosterin tarkoitus on ainostaan lämmön siirto joten itse jarruneste on sitten tiukemmalla. Eli ottakaa vain ne kilvet pois suosiolla niin ei tarvitse näihin muihin kikkailuihin lähteä.

Tai ajakaa sen verran hiljempaa ettei tarvitse jarrulla vauhtia tappaa...

Lähetetty: 24.4.2006 20:31
Kirjoittaja larbatzi
Ei niitä kilpiä ole pakko ottaa pois niihin voi myös porata reikiä.

Ja levyihin voi myös jyrsiä erillaisia uria ja porata reikiä jolla voi kanssa tehostaa jäähdytysttä.

Lähetetty: 24.4.2006 21:07
Kirjoittaja 'aatee'
larbatzi kirjoitti:Ei niitä kilpiä ole pakko ottaa pois niihin voi myös porata reikiä.
no voi juma mitä järkee porataka ku ne voi ottaa poiski :D