P.a.s.i kirjoitti:Eikös suurin syy ole se että kattti autossa on pari heppa vähemmän kuin katittomassa kun katin kanssa pitäisi olla lamda 1 että se toimisi oikein.
Ilman kattia taas seosta voidaan huoletta pistää paljon rikkaammalle tehojen saamiseksi. Näin muistelen koulussa opiskelleeni.
Näinhän se teoriassa menee. Käytännössä ruiskukoneissa on eri kartat osakuormalle ja huipputehoille, ja huipputehon kartat kyllä päästävät seoksen rikkaalle eivätkä pyri siihen stökiömetriseen seokseen. Päästönormit eivät juuri noteeraa täyskaasuajoa, joten vähäpäästöisessäkin näin voidaan tehdä.
START kirjoitti:sehän siinä onkin katti menee tukkoon
toisekseen miten se ei ahista mutta ajan kanssa menee tukkoon
Harvemminpa se katti ehjässä koneessa tukkoon menee. Tavallisesti katalysaattori kestää hyvin yli 300 tkm, joten aika turhaa se on etukäteen varautua siihen että se voi ehkä mennä tukkoon. Se on toki eri juttu jos kone on niin sohlo että öljyä palaa yhtä paljon kuin bensaakin..
Mutta kuten sanottua, tuninki on psykologiaa ja viritys on onnistunut jos tehot ei putoa yli 30 %, joten tuotakin voitaneen pitää onnistuneena virityksenä; tehot nyt tuskin lisääntyy, mutta pörisee enemmän.