Mikä on mielestäsi kaunein itäauto ?

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Yogi
Ylläpito
Viestit: 2931
Liittynyt: 2.2.2005 8:38
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Yogi »

Tsaika tai vastaava ZIL on todella hieno! Näin sellaisen Riikan moottorimuseossa, koitan saada tänne kuvankin. Toisena vaihtoehtona Volgat.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

KraZ 8)
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Ville

Viesti Kirjoittaja Ville »

Tsaika on magee. tulee mieleen joku 50-luvun amerikkalainen. on muutkin vanhat gazit ihan hienoja.
allu1975

Viesti Kirjoittaja allu1975 »

ZIS-110 vm.1946 Stalinin Limousine

Kuva

ZIL-111 vm.1959 V8-cyl
Kuva
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10252
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

vähä oftopikkia noista limoista, eikös Stalinilla väitetä olleen ZIS-115 joka on panssaroitu versio ZIS-110:stä, toisaalta toi mallimerkintä hämää siinä mielessä, että ZIS-4104:stä on alunperin käytetty mallinimeä ZIS-115 ja yleensä ei samaa numeroa uudelleen käytetty. onko siis panssaroitu 110 malli ZIS-115 vai jotain muuta, vai onko 4104:n prototyypin nimitys 115:ksi väärä?

Tsaikasta pitää muistaa että on myös GAZ-14 Tsaikka joka ei kyllä enää näytä 50-luvun jenkiltä, vaikka Tsaikka onkin.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
allu1975

Viesti Kirjoittaja allu1975 »

ZIS-115 oli panssaroitu versio ZISista 110.
Kori, Jousitus ja mottori oli vahvistettu. Panseri 7cm, Mottori 6007cm, 162hv, auton paino yli 7000kg.
Oli valmistettu 38-45 kpl.
Kuva

ZIL-115 ja ZIL-4104 sama auto, 80 luvun limusini.
http://www.zil115.com/press.php?art=0
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Lada-Jussi kirjoitti:
Tsaikasta pitää muistaa että on myös GAZ-14 Tsaikka joka ei kyllä enää näytä 50-luvun jenkiltä, vaikka Tsaikka onkin.
niin ja kai pitää vielä sekin muistaa, että tosta 13:sta on vielä
avomalli 13 B
ja farmari 13 S

ja väreissä löytyy myös valkoisena ja kaksivärisenä (pun/valk) :)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10252
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

edelleen ihmetyttää tuo, että samaa mallinumeroa on käytetty kahdessa eri tuotantoautossa? onko 4104 kuitenkaan virallisesti ollut 115, onko kukaan käynyt lukemassa tyyppikilpiä? Zilihän käytti mm uuden diesel kuorma-auton protosta mallimerkintää ZIL-167, joka jo 70-luvulla oli vanhan numerointijärjestelmän mukainen, tuotantomalli olikin ZIL-4331 eli uuden järjestelmän mukainen.

ZIL-114:st jälkeen looginen jatko tietysti olisi 115, onko tämä sitten mahdollisesti vain kansan suussa muodostunut nimitys, kuten VAZ-21043-03 on VAZ-21047 vaikka virallisesti VAZ-21047 on jotain aivan muuta eli oikealta ohjattava 1,5 Combi, on vain keksitty lyhyesti nimittää seiskan sisustalla varustettua Combia tuolla tavoin virheellisesti.

Uudemmissa ZIL autoissahan ei voida puhua pelkästä limusiinista, 1967-1978 perus limusiinista ZIL-114 valmistettiin myös lyhyttä sedania ZIL-117 ja siitä avoversiota ZIL-117V. Seuraavassa 4104 mallisarjassa oli/on myös pätkämalli eli 41041 ja tietysti myös farmarit ja avot, olikohan 41042 ja 41044 en nyt muista tarkkaa kumpi oli kumpi.

Tsaikkahan ei oikeastaan mikään limusiini ollutkaan, lähinnä sitä kai pidettiin isona sedanina, Samarai:n kertomien mallimuunnosten lisäksi pitäisi vanhasta tsaikasta olla myös versio 13A jota limusiiniksi kutsutaan. siitä limusiinin tekee kai lähinnä etu ja takaosan välissä oleva seinä jossa on pieni avattava ikkuna.

Olikos muuten toi Tsaikan farmarimalli (ambulanssi) suunniteltu tai peräti kokonaan valmistettu RAF tehtaalla Latviassa?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
allu1975

Viesti Kirjoittaja allu1975 »

Ensin oli ZIL-114, sitten tuli ZIL-115 (vähän uudempi versio ZILista 114)

ZIL-115 oli eri versiot:
ZIL-4104 = limusiini
ZIL-41041 = sedan
ZIL-41042 = farmari
ZIL-41044 = avomalli
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10252
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

eli onko siis ZIL-115 vain mallisarjan myyntinimike tms. kuten Lada 110, tai Izh 1500 Combi ja viralliset tehdaskoodit on edellä mainituissa ZIL-4104, VAZ-2110 ja Izh-2125.

Minä kun käytän vain noita varsinaisia mallikoodeja eli viimeisin ZIL on 4104!! jos koodeista puhutaan on 115 tuo Stalinin panssaroitu ZIS.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
allu1975

Viesti Kirjoittaja allu1975 »

Kuin ZIL-115 valmistus alku oli vain numero 115, sitten josta syystä samalle autolle oli annettu koodi 4104.
En osa sanoa tarkoitatko ZIS-ZIL koodi:115 panssaroitu versio (ZIS-115 ja ZIl-115)
Avatar
Toveri Sladimir
Viestit: 853
Liittynyt: 13.7.2004 20:16
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja Toveri Sladimir »

Toveri Sladimir kirjoitti:Wartburg Sport Coupe!
Tarkoitan sitä 2-paikkaista versiota, vaikkei tuo tavallinen kupeekaan hirveän ruma ole.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10252
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

allu1975 kirjoitti:Kuin ZIL-115 valmistus alku oli vain numero 115, sitten josta syystä samalle autolle oli annettu koodi 4104.
En osa sanoa tarkoitatko ZIS-ZIL koodi:115 panssaroitu versio (ZIS-115 ja ZIl-115)
olikohan sama kuin kuormurissa, ensin 167 ja sitten kuitenkin 4331. 70-luvun alustahan noi tehtaat siirtyi uuteen numerointiin, aina kun jotain reilumpaa uudistusta tuli muuttui mallinumerot. Onhan ZIL-130 kuorma-autokin aina tunnettu tuolla 130 nimellä, mutta eikös 1986 lähtien kun konetta modernisoitiin yms. muuttunut virallisissa papereissa tyyppimerkintä 4314:ksi. Joka tapauksessa kaksi eri automallia ei voisi koskaan olla samalla numerolla. eri malleissa voitaisiin vaikka panssarointi mainita tyylliin 110B tai 115B tai vaikka avo tyyliin 110A tai 115A. jää vielä vähän hämäämään tuo saman numeron käyttö.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Lada-Jussi kirjoitti:eli onko siis ZIL-115 vain mallisarjan myyntinimike tms. kuten Lada 110, tai Izh 1500 Combi ja viralliset tehdaskoodit on edellä mainituissa ZIL-4104, VAZ-2110 ja Izh-2125.

Minä kun käytän vain noita varsinaisia mallikoodeja eli viimeisin ZIL on 4104!! jos koodeista puhutaan on 115 tuo Stalinin panssaroitu ZIS.
vähän tutkiskelin venäläisiltä sivuilta tota "ZIL-115" asiaa, niin sen perusteella on kyseessä juuri tehtaan mallisarjan "sisäinen indeksinumero".

Koko mallisarjan autot pitäisi olla tässä:

Прототипы
114H - 1975, переходная модель, экстерьер 115, задняя стойка как у 114
Е114С - 1975, кузов 114 с мотором и АКП от 4104


Семейство 115
4104 1977-1983 длиннобазный, первая версия облицовки, круглые фары, ранние с хромом на арках и бамперах, первый серый для Дорогого Б.Л.И.
4104 1983-1985 иногда как 41045, длиннобазный, вторая облицовка - круглые фары с оранжевыми подфарниками
41041 1986 и после, короткобазный, облицовка как 41047
41042 медицинский/катафалк, 3 варианта облицовки: 4104, 41045, и 41047
41043 "Ежик" коммуникационный на базе 4104
41044 парадный кабриолет, сделано 3
41044 "фальшивый" кабриолет на базе 117В с экстерьером 41044, один экземпляр
41045 1983-1985 длиннобазный - вторая версия облицовки, иногда как 4104
41046 1983 "Ежик" спецсвязи
41047 1986 и после, длиннобазный - третья версия облицовки, 75% всех 115
41048 1984, автоматический климат-контроль
41049 "Ежик" спецсвязи на базе 41045 и 41047
4105 бронированный на базе 41045
41051 1984-1986 бронированный, 41045 экстерьер
41052 бронированный, 1986 и после, облицовка 41047
41053 бронированный Trasco Bremen, сделано 2 в 1992
41072 Скорпион на базе 41047
4107 "Ежик" спецсвязи на базе 41047
41071 "Ежик" спецсвязи на базе 41047
4104P 1992 Мосфильмовский пикап
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Lada-Jussi kirjoitti:
Olikos muuten toi Tsaikan farmarimalli (ambulanssi) suunniteltu tai peräti kokonaan valmistettu RAF tehtaalla Latviassa?
tämän perusteella käsittäisin, että ainakin toi farmari(ambulanssi) on koottu RAFin tehtaalla. (voi käsittää myös, että myös toi avomalli? )
eli tossa pätkässä:
"Наряду с базовой моделью, имевшей кузов седан, небольшими партиями выпускались лимузин ГАЗ-13А (отличается внутренней перегородкой), кабриолет ГАЗ-13Б и медицинский универсал ГАЗ-13С, собиравшийся на заводе РАФ."

moskovalaisen vuokraamon 13A limo

13S myynnissä Saksassa 23000€!

Tsaika 14 mallit

Tiesikö Jussi muuten, että Tarton autotehtaalla tehtiin GAZ-12-mallista pickupversiota? :wink:
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Vastaa Viestiin