Renkaiden sijoitus
renkaista
Mä en ainakaan täysin tuomitsisi pinnoitettuja renkaita. Ovathan ne varmaankin poikkeuksetta ominaisuuksiltaan huonompia kun jotkut uudet huippurenkaat ( esim. Nokian), mutta kuitenki parempia kun vanhat kuivettuneet tai muuten loppuunajetut renkaat. Eli hintaansa nähden ihan viisas valinta on myös pinnoitettu rengas. Mä olen ostanut kahdet pinnoitetut talvirenkaat ja yhdet kesärenkaat ja kyllä ne ihan odotuksia vastasivat.
Morris Minor -54
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
-Martigan- Kyllä se suositus nyt on niinpäin että takapäähän paremmat renkaat. Etupäässä yleensä parempi jarrutuspito koska enemmän painoa ja sitä myös ajetaan sen etupään pidon mukaan ja jos takapää ei pidäkään niin hyvin on auto aika hullu ajaa! Lisäksi ladan suurilla takajarruilla (jos kunnossa) on usein taipumusta lukita itsensä ilman lisäpainoja takaluukussa talvella, joten sitä suuremmalla syyllä takapäähän erinomaiset renkaat niin pysyy hengissä/liikkeessä 
Pinnoitetutkin äärettömän paljon parempi vaihtoehto kuin vanhat joista nastat tippuneet, Ässä renkaista ihan hyviä kokemuksia C eli pakettiauton renkaissa jarrutuspito ollut hyvä ja on pysynyt tiellä. Vanhat hyväpintaiset ja nastaiset renkaatkin voivat toimia eli itellä oli ollut varastossa Ivalot jo noin kolme talvea ja niillä oli ajettu yksi talvi, viimetalvena ne tuli alle ja 2.0 STW taunuksella lumipito oli järkyttävän hyvä. Osansa hyvään pitoon teki se että renkaat on 155/13", 5" vanteella ja auto painaa 1100 kg
Eli itelle ei tule 155 leveämpiä talvipyöriä ihan heti kun ajelee täällä maaseudulla lumi/jääpintaisilla teillä.

Pinnoitetutkin äärettömän paljon parempi vaihtoehto kuin vanhat joista nastat tippuneet, Ässä renkaista ihan hyviä kokemuksia C eli pakettiauton renkaissa jarrutuspito ollut hyvä ja on pysynyt tiellä. Vanhat hyväpintaiset ja nastaiset renkaatkin voivat toimia eli itellä oli ollut varastossa Ivalot jo noin kolme talvea ja niillä oli ajettu yksi talvi, viimetalvena ne tuli alle ja 2.0 STW taunuksella lumipito oli järkyttävän hyvä. Osansa hyvään pitoon teki se että renkaat on 155/13", 5" vanteella ja auto painaa 1100 kg

124/2101 practical beauty
Kyllä minäkin olen kuullut tuon suosituksen aina ehdottomasti noin päin kuten Martigan sanoi, eli paremmat etupäähän, pysyy jarruteho jäällä parempana (mitä sillä nokkapainolla tekee jos sliksit luistaa alla?). Sekä kääntyvyys pysyy parempana. Perähän ei alta lähde kun ajaa varovaisesti, ja saa olla melko sliksit takana jos ilman kaasulla polkuuttamista irtoaa perä tiestä. Eli aina kun luistaa niin kytkin lattiaan ja sit pumppujarrutuksella pidetään kulkusuunta. Näin minä oon aina tehny 

Matti / Ladidos Tampere
BMW E28 520i '83 > 21043 '91 > 21073-40 '95 + Chrysler Stratus '96 + Dodge Caravan '89 + 2108 '95 + ex-VW Golf '94 + ex-Ford Ka '09 + Saab 9-5 Aero '00
BMW E28 520i '83 > 21043 '91 > 21073-40 '95 + Chrysler Stratus '96 + Dodge Caravan '89 + 2108 '95 + ex-VW Golf '94 + ex-Ford Ka '09 + Saab 9-5 Aero '00


Kyllä se nyt vaan on niin että lukossa oleva pyörä siirtyy pyörivän edelle eli kun ladan takapää lyö lukkoon se siirtyy sivulle ja sitä myöten mennään perä edellä, ja vähemmän autollaan pelleilleet eivät aina hallitse (mitenkään kenenkään ajotaitoja väheksymättä) yllättävää luistoa, ja jos takana on hyvät renkaat niin luisto on helpommin oikaistavissa kuin jos ne huonommat = ei nastoja ja mennään ympäri vaikka ojaan tai tolppaan. Kun etupäässä huonommat renkaat ne antavat aikaisemmin varoituksen kuljettajalle eli miten kovaa voi ajaa jos liukasta eli auto ei käänny ja jarrutukset venyvät jolloin useimmat meistä hiljentävät vauhtia. Kuten jo aiemmin jossain mainitsin niin vaihde päällä kannatta jarrutella takavetoisen kanssa jotta takapää ei menisi lukkoon ja samalla pysähtyvyyskin on tehokkaampaa.
Ne jotka ovat aiemmin olleet erimieltä renkaiden sijoituksen suhteen ajavat tappisladia aina kun pito tarpeeksi heikkoa.
124/2101 practical beauty
Opettava tarina: Menimme kaverini kanssa "oikeavetoisella" volvolla koulua kohti, ja saavuimme loivasti oikealle kääntyvään alamäkeen. Kaverini oli kuskina. Mäki oli liukas, ei kuitenkaan mikään peilijää. Juurikaan varoittelematta auto pyörähti mäessä 180 astetta ja liukui sitten mäen alla penkkaan. Minkäänlainen jarrutus ei aiheuttanut tilannetta, vaan kääntäminen mutkaan ja sopivasti kallellaan ollut tie. Onneksi ei tullut ketään vastaan, joten selvisimme säikähdyksellä.
Kaverin autossa oli tapahtumahetkellä edessä paremmat nastarenkaat ja takana nastattomat talvirenkaat. Ton jälkeen se vaihtoikin ne toisinpäin, niinkuin olin sitä jo syksyllä neuvonut.
Eli paremmat renkaat taakse tottakai.
Kaverin autossa oli tapahtumahetkellä edessä paremmat nastarenkaat ja takana nastattomat talvirenkaat. Ton jälkeen se vaihtoikin ne toisinpäin, niinkuin olin sitä jo syksyllä neuvonut.
Eli paremmat renkaat taakse tottakai.
Pito
Ehdottomasti paremmin pitävät renkaat taakse. Kyllä ladan saa huonoillakin eturenkailla kääntymään mutta huonoilla takarenkailla sen saa menemään joka paikkaan kylki tai perä edellä. Ja mikäli jotain epämääräistä rengastusta harkitsee, niin ennemmin auto talveksi parkkiin...
Mites muuten voi ajaa paniikkitilanteessa varovasti? Onko sillon parempi koittaa jarrutella hallitusti keula edellä vaiko kylki edellä. Aika pölhö saa olla jos tykkää mennä paniikkijarrutuksen seurauksena kylki edellä puuhun tai vaikka vastaantulevan auton keulaan, ainakin minä tykkään olla ennemmin sen keulan takana...
Väittäisin että yksikään kuljettaja täällä kirjoittelevista ei paniikkitilanteessa toteuttele kytkin lattiaan ja pumppujarrutus metodeja. Kun eivät tuollaiset meinaa meikäläiseltäkään onnistua ja epäilen että tuossa rallihommassa sitäkin on tullut jonkinverran harjoiteltua
Yhteenvetona voin todeta:
-Paremmat etupäähän laitettaessa saadaan pienehkö hyöty normaaliliikenteessä, mutta vaarallisuusmomentti on huomattavasti suurempi paniikkitilanteessa.
-Paremmat taakse laitettaessa hyöty on äkkitilanteissa vakaampana jarrutustoimintana ja tavallisessa ajossa ei häviä yhtään kun pitää mielessä ne huonommat eturenkaat. Oikeastaan siitä voi saada vain hyötyä kun opettelee kunnolla ennakoivaa ajoa ja säästää polttoainekuluissa huomattavasti!
Mites muuten voi ajaa paniikkitilanteessa varovasti? Onko sillon parempi koittaa jarrutella hallitusti keula edellä vaiko kylki edellä. Aika pölhö saa olla jos tykkää mennä paniikkijarrutuksen seurauksena kylki edellä puuhun tai vaikka vastaantulevan auton keulaan, ainakin minä tykkään olla ennemmin sen keulan takana...
Väittäisin että yksikään kuljettaja täällä kirjoittelevista ei paniikkitilanteessa toteuttele kytkin lattiaan ja pumppujarrutus metodeja. Kun eivät tuollaiset meinaa meikäläiseltäkään onnistua ja epäilen että tuossa rallihommassa sitäkin on tullut jonkinverran harjoiteltua

Yhteenvetona voin todeta:
-Paremmat etupäähän laitettaessa saadaan pienehkö hyöty normaaliliikenteessä, mutta vaarallisuusmomentti on huomattavasti suurempi paniikkitilanteessa.
-Paremmat taakse laitettaessa hyöty on äkkitilanteissa vakaampana jarrutustoimintana ja tavallisessa ajossa ei häviä yhtään kun pitää mielessä ne huonommat eturenkaat. Oikeastaan siitä voi saada vain hyötyä kun opettelee kunnolla ennakoivaa ajoa ja säästää polttoainekuluissa huomattavasti!
-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
renkaista vielä
Paras vaihtoehtohan on hyvät renkaat sekä edessä että takana.
Yhdyn täysin esim arpatin perusteluun. Jos takapää autosta ottaa "vallan", ei keskivertoautoilija ehdi silloin muuta kuin rukoilemaan; siihin mihin uskoo
Etupään luisto on helpompi pitää hallinnassa: vedon vähentäminen; kytkin pohjaan, tai jarrun päästäminen ja ohjausliike jos on kyseessä kova lukkojarrutus.
Etuvetoisessa tietenkin huonot renkaat haittaavat tietysti etenemismahdollisuuksia, mutta sehän ei ole VAARALLISTA
Yhdyn täysin esim arpatin perusteluun. Jos takapää autosta ottaa "vallan", ei keskivertoautoilija ehdi silloin muuta kuin rukoilemaan; siihin mihin uskoo

Etupään luisto on helpompi pitää hallinnassa: vedon vähentäminen; kytkin pohjaan, tai jarrun päästäminen ja ohjausliike jos on kyseessä kova lukkojarrutus.
Etuvetoisessa tietenkin huonot renkaat haittaavat tietysti etenemismahdollisuuksia, mutta sehän ei ole VAARALLISTA

Okei, pistän sitten sen paskemman eteen. Ei sekään kyllä mitenkään kamalassa jamassa ole, nyt tarkemmin ajatellen ja vertailukohteita nähneenä. Ja noi loput 3 ainakin näyttää erinomaisilta, eikä ne nyt niin mahdottoman ikäloput ole vaikka rengasfirmojen suositusten mukaan pitäisikin hylätä yli 5 vuotta vanhat renkaat. Mutta sehän voi olla kapitalistien juonia
.

Reippaina käymme rekkain alle 

Miks autokouluissa ei kerrota tällasia perusasioita tarpeeks selvästi?
En itekkään muista että olis koskaan annettu selkeitä ohjeita ihan niin selkeästi jokaisen autoilijan perustiedoista kuten renkaiden sijoituksesta. Lainmukaset renkaanvaihtoajat kyllä selvitettiin ihan päivälleen ja annettiin laskukaavat pääsiäisen perusteella yms. Vaikka en niitä kaavoja muista, niin mitä sillä tiedolla tekee, kun säätiedotuksesta on helposti pääteltävissä oikea vaihtoaika?
Kyllähän sen pitäs olla ihan yleisesti tiedossa et ekat autot ei oo usein ihan parhaasta päästä, kun kaikki ei aja ladalla :) Myöskään renkaat ei ole niitä ensimmäisiä rahankäyttökohteita uusilla kuskeilla -> sekarengastuksia ja laatueroja renkaissa.
Sit porukka kyselee joka syksy foorumeilla ja sanomalehdissä että "mitenkäs mä nää kumit asentaisin?? Eiks se ookkin parempi pistää kesäkumit taakse kun sillain se auto kääntyy helpommin kaasulla, ku vatanenki ajo rallia kasikytluvulla niin mäkin haluun!?"
En itekkään muista että olis koskaan annettu selkeitä ohjeita ihan niin selkeästi jokaisen autoilijan perustiedoista kuten renkaiden sijoituksesta. Lainmukaset renkaanvaihtoajat kyllä selvitettiin ihan päivälleen ja annettiin laskukaavat pääsiäisen perusteella yms. Vaikka en niitä kaavoja muista, niin mitä sillä tiedolla tekee, kun säätiedotuksesta on helposti pääteltävissä oikea vaihtoaika?
Kyllähän sen pitäs olla ihan yleisesti tiedossa et ekat autot ei oo usein ihan parhaasta päästä, kun kaikki ei aja ladalla :) Myöskään renkaat ei ole niitä ensimmäisiä rahankäyttökohteita uusilla kuskeilla -> sekarengastuksia ja laatueroja renkaissa.
Sit porukka kyselee joka syksy foorumeilla ja sanomalehdissä että "mitenkäs mä nää kumit asentaisin?? Eiks se ookkin parempi pistää kesäkumit taakse kun sillain se auto kääntyy helpommin kaasulla, ku vatanenki ajo rallia kasikytluvulla niin mäkin haluun!?"
Heh, meille kyllä opetettiin nimenomaan autokoulussa(kin), että huonommat renkaat taakse takavedossakin. Mitä haittaa siitä on jos perä menee lukkoon ja sladiin paniikkijarrutuksessa, koska siinä vaiheessa kyllä menee jokatapauksessa myös etupää lukkoon ja tapahtuu pulkka-ilmiö. Ei ole kyllä edes huonopainojakauksisella BMW E28 kopallakaan lähtenyt jarruttaessa perä alta, vaikka muuten ko. auto olikin aina kylkimyyryssä talviajossa.
Kuinka paljon pidemmäksi jarrutusmatka muuten muuttuu jos edessä on sliksimmät renkaat kuin takana, oletteko laskeneet? Neljän pyörän lukkojarrutuksessa auton painojakauma kuitenkin vauhdin hidastuessa painuu eteen, joten se vähä ilo siitä että takana on paremmat gummit häviää, kun ei ole painoa renkaiden päällä. Edessä sentään puree paremmin nasta jäähän kun on maksimaalinen paino?
Etupäässä on kääntyvät renkaat, kyllä se perä siellä aina mukana tulee. Ja Lada onneksi ilmoittaa varsin hyvin koska takaa on lähdössä pito, päinvastoin kuin tuo aiemmin mainitsemani bemari esimerkiksi. Ei tarvi pelätä ollenkaan samaan tapaan Ladalla että perä oikeasti lähtisi keulan edelle.. tai ehkä mulla on sit vaan ollu hyvää tuuria. Kukin taaplatkoon tyylillään tietysti ja ymmärrän kyllä tuon pointin myös toisessa kannassa, mutta riippunee myös siitä mihin on tottunut. Ja tosiaan paras on kun satsaa sen verran aamupuuroista pois, että saa joka nurkkaan kunnon kumit, niin ei tarvi sitten syödä aamupuuroja sairaalassa..
Kuinka paljon pidemmäksi jarrutusmatka muuten muuttuu jos edessä on sliksimmät renkaat kuin takana, oletteko laskeneet? Neljän pyörän lukkojarrutuksessa auton painojakauma kuitenkin vauhdin hidastuessa painuu eteen, joten se vähä ilo siitä että takana on paremmat gummit häviää, kun ei ole painoa renkaiden päällä. Edessä sentään puree paremmin nasta jäähän kun on maksimaalinen paino?
Etupäässä on kääntyvät renkaat, kyllä se perä siellä aina mukana tulee. Ja Lada onneksi ilmoittaa varsin hyvin koska takaa on lähdössä pito, päinvastoin kuin tuo aiemmin mainitsemani bemari esimerkiksi. Ei tarvi pelätä ollenkaan samaan tapaan Ladalla että perä oikeasti lähtisi keulan edelle.. tai ehkä mulla on sit vaan ollu hyvää tuuria. Kukin taaplatkoon tyylillään tietysti ja ymmärrän kyllä tuon pointin myös toisessa kannassa, mutta riippunee myös siitä mihin on tottunut. Ja tosiaan paras on kun satsaa sen verran aamupuuroista pois, että saa joka nurkkaan kunnon kumit, niin ei tarvi sitten syödä aamupuuroja sairaalassa..
Matti / Ladidos Tampere
BMW E28 520i '83 > 21043 '91 > 21073-40 '95 + Chrysler Stratus '96 + Dodge Caravan '89 + 2108 '95 + ex-VW Golf '94 + ex-Ford Ka '09 + Saab 9-5 Aero '00
BMW E28 520i '83 > 21043 '91 > 21073-40 '95 + Chrysler Stratus '96 + Dodge Caravan '89 + 2108 '95 + ex-VW Golf '94 + ex-Ford Ka '09 + Saab 9-5 Aero '00
Ostin tuossa pari päivää ennen ensilumia kaksi uutta nastarengasta. Toiset kaksi tuli varaosaladan mukana, niissä oli lähes kaikki nastat jäljellä. Ajattelin ajaa nuo uudet renkaat sisään edessä ja vaihtaa sitten taakse, takapäällä kun tulee jauhettua tyhjää ensilumilla.
Kun keli oli suht hyvä, kaikki meni vielä suht hyvästi. Leikittyä tuli reilusti (siellä missä ei muita ollut). Nyt kelit huononivat ja huomasin miten käytös muuttui. Mutka kuin mutka, vaikka kytkin pohjassa perä karkaa alta nopeasti. Hyvillä renkailla edessä ei tee siinä mitään. Ei, vaikka viime talvi tuli ajettua lähes nastattomilla ja vanhoilla renkailla ilman mitään ongelmia.
Viime talvena paremmat oli takana ja nyt vaihdan ne uudet taakse. Pitää vain ajella maltilla että nastat asettuvat paikalleen. Toivon että muutkin uskovat tämän ennen kuin on liian myöhäistä. Talvella on mukavaa ajella luisussa, hallitussa luisussa.
Kun keli oli suht hyvä, kaikki meni vielä suht hyvästi. Leikittyä tuli reilusti (siellä missä ei muita ollut). Nyt kelit huononivat ja huomasin miten käytös muuttui. Mutka kuin mutka, vaikka kytkin pohjassa perä karkaa alta nopeasti. Hyvillä renkailla edessä ei tee siinä mitään. Ei, vaikka viime talvi tuli ajettua lähes nastattomilla ja vanhoilla renkailla ilman mitään ongelmia.
Viime talvena paremmat oli takana ja nyt vaihdan ne uudet taakse. Pitää vain ajella maltilla että nastat asettuvat paikalleen. Toivon että muutkin uskovat tämän ennen kuin on liian myöhäistä. Talvella on mukavaa ajella luisussa, hallitussa luisussa.
Mä olen siinä uskossa, että paremmat taakse, mutta tässä on Adacin eli Saksan autoliiton Micheliniltä tilaama tutkimus siitä, että mihin ne renkaat oikein kannattaa sijoittaa. + tarkoittaa hyvää paikkaa ja # huonoa, siis etu-vai taka-akselille asennettuna.
Vähän ekaksi näytti omituiselta taulukolta, mutta kyllä se siitä aukeaa.
http://www.autonrengasliitto.fi/ADAC.xls
Vähän ekaksi näytti omituiselta taulukolta, mutta kyllä se siitä aukeaa.
http://www.autonrengasliitto.fi/ADAC.xls
Teemu
karhu nukkuu vaan talviunta....kyllä se herää vielä, onneksi.

karhu nukkuu vaan talviunta....kyllä se herää vielä, onneksi.
