Sivu 2/2

Lähetetty: 18.5.2007 20:44
Kirjoittaja Lada-Jussi
Harjottelin Samaran purkamista tuossa juuri tänä keväänä. Irroitin vaihdelaatikon ensin alakautta, kiinnityskohdat on ainakin helpommin käsillä kuin takavetoisessa, alas pujottelun takia piti hajanaisia osia irroitella, mutta sieltä se tuli, jopa vetoakselit oli kiinni lootassa kokoajan, helpottaa jos ne nyppäsee irti.

Moottori yksikseen tuli sitten yläkautta nostamallakin, helpompi olisi jos konepellin irrottaisi, mutta nousi se sieltä vaikka peltikin oli vähän tiellä. Miksei se olisi kyllä alakauttakin tullut, mutta pitää auton etupää saada aika korkealle.

Moottori ja vaiheisto yhdessä tai vaihteisto yksin (moottori paikallaan autossa), ei mielestäni mahdu tulemaan yläkautta. moottorin irroitus vaatii laatikonkin irroituksen, ainakaan ruiskussa ei jää paljoa sivuttais tilaa moottorin irroittamiseksi laatikosta.

Lähetetty: 18.5.2007 21:09
Kirjoittaja Samara TIC
köhmä kirjoitti:Nyt kun on puheeksi tullut tuo koneen vaihto Samaraan, niin miten se tehdään? Eli onko helpoin tapa pudottaa laatikko+kone yhdessä kokonaan pois ja sitten vaihtaa se moottori? Taitaa tulla liian isotöiseksi alkaa repimään pelkkää moottoria sieltä pois vai? Onko kellään omia kokemuksia näistä? Eli vaati vissiin ainakin kunnon pukit/tellingit tai pilarinosturin?
Tähän sanoisin että hallitunkki ja pikkuisen käsivoimaa niin tulee kivasti ilman laatikkoa pois. Näin olen ainakin itse toiminut.
jotenkin näin: konepelti irti...mehut ulos lohkosta startin etupuolella olevasta messinkiruuvista sekä jäähdyttäjän tyhjennyspropusta..Öljyt ulos...alapään hihnapyörä pois...jäähdyttäjän letkut irti koneen päästä ja jäähdytin irti (yläpäässä lukitus parilla ruuvilla)..sisätilan letkut irti.. sähköjohdot irti...bensaletkut irti..pakoputki irti sarjasta..tai liitoksesta..Motin alta vauhtipyörän suojapelti irti..jakopäästä hihna löysälle ja nokkapyörä irti..pyörän takaa mutteri auki..kansi irti(oikealle ja ylös..) lohko killuu siinä sitten hienosti...ja helppo ottaa laturi ja vesipumppu irti. Sitten tunkki Öljypohjan alle. Tuliseinän puolelta alhaalta mutteri auki ja siitä sitten järjestäen kaikki 4kpl....lohkon etureunan kiinnike irti lohkosta ja käännetään pois jaloista...Sitten vaan narut ympäri ja muutamalla riuskalla nykäisyllä lohko irti laatikosta ja nosto yläpuolen kautta.
Ise olen nostellut yksin, mutta suosittelen kahta kaveria hommaan..ja älkää nostako vesipumpun takaa lähtevästä putkesta!

Joku voi korjata jos unohtui jotain oleellista....

Jos ottaa looran kaa niin uudet laatikkoöljyt joutuu saneeraamaan/ vetarien irroitus ym. Mielestäni karunpi homma.

Lähetetty: 18.5.2007 22:58
Kirjoittaja räppiraideri
siis käsivoimillako oot nostanu koneen vai mitä?? :shock:

Lähetetty: 19.5.2007 2:19
Kirjoittaja Tuomas
Samara TIC kirjoitti:vaihto siitä 1500cc moottoriin vaati konttorilla lupalapun maahantuojalta (~100e).
Mitään lupia ei tarvitse pyydellä keneltäkään. Maahantuojalta tarvitaan vain todistus Samaran vertailumalleista ja niiden välisistä eroavaisuuksista. Se on siis vain tekninen dokumentti, ei mikään lupa.
Veikkaisin että aika nihkeästi suhtautuvat jonkin muun merkin moottoriin..(päästöt ym.)
Muutoskatsastuksen kannalta on ihan yksi hailee minkä merkkinen moottori siellä pellin alla on.

Lähetetty: 19.5.2007 10:00
Kirjoittaja Samara TIC
Käsin juu nostannu, ja juu--tosiaan pelkkä vertailulappu josta selviää että on sama rakenne......siis varsin persus lappu...

Lähetetty: 21.5.2007 8:56
Kirjoittaja IlkkaHe
räppiraideri kirjoitti:siis käsivoimillako oot nostanu koneen vai mitä?? :shock:
Oon mie takavedostakin lohkon nostanut käsin sieltä pois :D kuin myös joskus muinoin C mallin Kadetista 1.2 kone nousi kansineen päivineen ylös..

Lähetetty: 21.5.2007 10:57
Kirjoittaja Jokari
IlkkaHe kirjoitti:
räppiraideri kirjoitti:siis käsivoimillako oot nostanu koneen vai mitä?? :shock:
Oon mie takavedostakin lohkon nostanut käsin sieltä pois :D kuin myös joskus muinoin C mallin Kadetista 1.2 kone nousi kansineen päivineen ylös..
Kyllähän se lohko sieltä nousee vielä, mut aika kova jätkä saa olla että nostaa koko koneen :lol:

Lähetetty: 22.5.2007 9:06
Kirjoittaja IlkkaHe
Tuossa kadetissa ei kyllä muuta sit ollukkaan, ku lohko ja kansi :roll: ja konehuoneessa seisoin, ja heitin sen koneen siitä maahan :D

Mut ei voi väittää etteikö toi ladan lohko painais :shock: Subaru leonen kone oli joku kymmenen kiloa kevyempi jopa, vaikka onkin Boxer moottori. On nääs lohkokin alumiiniä.

Eilen löysin mehtästä yhden raato ladan 8) oli siellä kuskin penkillä konekkin, ja taka-akseli oli paikoillaan. Mutta auto oli seissy varmaan jonkun kymmenen vuotta siinä, koska pohjan lävitte kasvo jo jokunen puu :roll:

Joku kolttiaisten entinen "ralli" nappis se oli. Vinkkarin moottori oli melko uuden näkönen, niin sen nappasin matkaan.

Lähetetty: 26.5.2007 14:51
Kirjoittaja JR
Tampereella Samaran kone 1,5 ajettu 120000 ja laatikko 5V.Katalysaattori ja kaikki muutosat paitsi startti.Purettu vähän kolaroidusta vm 1992. Puh:0400 128087

Lähetetty: 26.5.2007 15:52
Kirjoittaja larssi21074
Kyllä se kone on helpoin pudottaa alas kokonaisena pakettina, laatikko ja kone. Mahtuu hyvin putoamaan kun ottaa perssonilta eteen tulevat tuet irti että niitä saa kammettua sivuun.

Lähetetty: 28.5.2007 20:22
Kirjoittaja rotsi4
Vetoakselit on mielestäni helpoin irrottaa sisänivelestä, lukitusseekeri ja suojakumi vaan ensin irti. Tulee se kone sieltä yksinäänkin, tai pelkkä laatikko, yhdessä en ole koettanut.

Etuvetoon taitaa olla hankala saada konetta vaihtumaan, ehkä helpoin koettaa oman laatikon kanssa, joku 1.6 toyotan kone voisi olla samarassa hyvä jos se sinne vaan sopisi.

Lähetetty: 28.5.2007 21:12
Kirjoittaja ladoilla radalle
itse olen nähny että mazdan ja hondan konetta on istutettu samaraan ja fiiatin vino tc koneita.. kyllähän sinne käy mikä vaan jos vaan konehuoneeseen mahtuu..

Lähetetty: 29.5.2007 15:06
Kirjoittaja ElManu
Ja saahan siihen koneen ja lootan väliin laipan, kytkinakselissa vaan pitää olla tarpeeks pituutta...
Kaveri teki päättötyönä laipan Fiatin 2,0TC 120 Skodan laatikkoon... :roll:

Re:

Lähetetty: 30.5.2007 21:47
Kirjoittaja ladoilla radalle
ElManu kirjoitti:Ja saahan siihen koneen ja lootan väliin laipan, kytkinakselissa vaan pitää olla tarpeeks pituutta...
Kaveri teki päättötyönä laipan Fiatin 2,0TC 120 Skodan laatikkoon... :roll:
ja vaihtaa kokopakettina vaihdelaatikkoinee päivinee..