Sivu 2/29
Noniin
Lähetetty: 25.3.2004 21:50
Kirjoittaja Jankos
Kiitti ekasta vastauksesta joka on kirjoitettu kokemuksella...
Mikäs mersun jousi? Niitäkin on taidettu joku erilainen malli tehdä
Edessä ja takana? vai edessä pelkästään?
Pystytkö pikaisesti tsekkaamaan paljonko edessä on matkaa pohjauskumiin?
Lähetetty: 25.3.2004 23:47
Kirjoittaja larppa
Ainaki 99 saabin etujouset sopii taa. On vähän lyhyemmät ja ainakin jäykemmät. Eteen ne on hivenen liian suuret halkasijaltaan. Edessä edellisessä laatokassa oli mantan madallus takajouset, mutta ne oli jo turhan matalat..etupää oli pohjaan lyöntikumien varassa koko ajan

17¨alut (muistaakseni 35 et:llä)pyöri kyllä keposesti. komeus onkin kuvassa vasemmalla
Lähetetty: 26.3.2004 10:49
Kirjoittaja Lada_VFTS
Itse laittelin tuohon ladaani eteen bogen iskarit (automatic "itsestään säätyvät") omilla jousilla, joista 1-kierros otettu pois. Takana 1-kierroksen lyhyemmät jouset ja välikoppa escortin ralli-bilsteinit hitaalla palautuksella. Tuntuu olevan tiekäyttöön aika sopiva, vielä kun muuttelisi kallistuksenvakaajaan uniball-nivelet alatukivarsien päihin.
Lähetetty: 26.3.2004 11:09
Kirjoittaja hougan
mese 200 jouset edes ja takan. kumit poistettu samoin rälläköity palikat pois mis kumit on.
Lähetetty: 26.3.2004 11:42
Kirjoittaja arpati
Jousimittoja
Mercedes Benz
std W123 4 syl
Etu
Leveys 115
Korkeus 470 mm
Langan halkaisija 14.5 mm
Kierrokset 13 toinen pää litistetty
Lada
Etu
Leveys 117 mm
Korkeus 375 mm
Langan halkaisija 13.2 mm
Kierrokset 9
Taka
Leveys 129 mm
Korkeus 440 mm
Langan halkaisija 12.3 mm
Kierrokset 9+
Taka STW
Leveys 131 mm
Korkeus 466 mm
Langan halkaisija 12.3 mm
Kierrokset 9 1/2
Muutkin mersun jouset käy vissiin ja saa vielä vahvemmalla langalla eli kysyppä Jankos sieltä vaulammin osakaupasta, ko sillä on kokemusta noista pätkityistä mesen jousista, tai voinen määkin kysyä ko pitäis muutenkin soitella osista...
Mulla on noi W123 mallin edessä mutta maasturikorkeudessa eli samanmittaisina kuin ladan alkuperäiset ja silti pätkitty eli tosi pitkät uutena. Tarkoituksena pätkästä vissiin 2 kierrosta vielä kun saa pakoputken ylemmäs eli koneenvaihdon suoritettua. -> tavoitteena noin ladan normikorkeus
Motonettiva...mulla noi STD jouset ja vahvemmatkin saa vielä tohonkin malliin ->
JOUSET MERCEDES W123 MALLI 76--85
Hinta / 1 kpl (Vakioalustaan)
W123 4-syl. Bensa/Diesel eteen (vahvistettu=> 67-5067). . . 67-5098 31.50 ???
W123 5/6-syl. Bensa/Diesel eteen. . . . . . . . . . . . . . 67-5067 32.50 ???
http://fiatforum.ath.cx/viewtopic.php?t ... ght=jouset
Jos jollakulla sattuu olemaan irtojousia johonkin autoon ni viitteiskö mitata? Ihan kaikki kelpaa eli päivittelen tonne si....laittaa vaikka yv:nä tulemaan
Eli tollaset jos sais
Automerkki, malli, vuosimalli etc mahdollisimman tarkat tiedot.
Etu/Taka jousi
Leveys mm
Korkeus mm
Langan halkaisija mm
Kierrokset x kpl
Kitoos

Lähetetty: 26.3.2004 12:57
Kirjoittaja Stefa
Omassa 2107:ssa takana 353:n warren olikohan takajouset, muuten samanlaiset kun ladan jouset mutta paksummalla langalla ja lyhyemmät. Vaikea sanoa tarkasti kun on noita jousia sellainen läjä ettei tiedä mitkä on alkuperäiset ja ostaessani tuon tuossa oli jo jouset vaihdettu. Edessä on nuo 123:n mersun etujouset katkaistuna. Auton korkeus keulasta ehkä noin 20mm ja perästä noin 40 mm matalampi. Iskarit vakiot, kampperia lisätty ja olkatappia käännetty pystympään prikoilla. Tarkoitus olisi vielä keulaa aavistuksen pudottaa ja laittaa jäykempi kallistuksen vakaaja. Ehkä myös nelilinkki tulee kesällä rakenneltua. Autohan ei ole rekisterissä vaan jäälle rakennettu.
Ihmettelin hieman tuon 2107:n surkeaa ajettavuutta ostaessani sen, toisaalta en suurta kokemusta ladoista omannut joten ajattelin ominaisuudeksi. Tarkemmin alustaa tutkiessani huomasin kuskinpuoleisen etualatukivarren olevan taipunut takapäästään. Uusin alatukivarren, iskarit ja kallistuksenvakaajan kumit sekä säädin aurauksen ja auto muuttui ihan eri planeetalta olevaksi ajettavuudeltaan.
öh
Lähetetty: 26.3.2004 19:34
Kirjoittaja Lada-Jussi
isällä on jo useita vuosia ollut Ladassa katkomalla lyhennetyt jouset. Koskaan ei katsastuksessa ole ollut sanomista. Viimeisen katkonnan yhteydessä korjaamon mies vähän epäröi hommaa, sen takia että katalysaattori tulee melko lähelle maata.
Lähetetty: 5.4.2004 17:04
Kirjoittaja mika
hurjaa on touhu! mut sanokaapa kuinka isot PIIKKIRENKAAT saa ladaan mahtumaan? isontamatta pyöränkoteloita.. meneekö ees 14" 15" onko mitään mahiksia?
Piikit
Lähetetty: 5.4.2004 17:32
Kirjoittaja Jankos
Taakse menee ihan heittämällä 155/15", tai saattavat kyllä hieman ottaa kiinni jossain kohdassa mutta pelkkä kuminuija riittää pellin muotoiluun.
Eteenkin menee 15" piikkari kun vaan on vanteet mitkä ei tuo ulospäin paljoa ja takoo siitä jalkatilan peltejä jonkunverran sisäänpäin.
Ite oon suurentanut etupään kotelot jotta mahtuu 15" kesäpyöratkin kunnolla pyöriin.
Lähetetty: 5.4.2004 20:35
Kirjoittaja mika
ootko aivan varma? miten mä en taho uskoo... 15" tuuman piikki on aivan sairaan korkeeki! onko kokemusta piikeistä?

Lähetetty: 5.4.2004 21:10
Kirjoittaja Turbiini
Kyllä ne 15" piikit menee eteen vähän raappii jossain tilanteissa mutta ei pieni mitään haittaa. Edellytyksenä tietinkin että jouset on alkuperäis kunnos.
Kokemusta vähän
Lähetetty: 5.4.2004 21:38
Kirjoittaja Jankos
No kyllä sitä kokemusta jonkun verran löytyy, mutta en tiedä sitten...
Tällä hetkellä kun tallissa on vain muutama piikkari revolutionin kisavanteella.
Mutta mitä tulee piikkien ottamisesta runkoon kiinni niin äkkiä kyllä piikit katkeilee ja ropisevat pois. Joskus kisassa olin tökännyt etukulmaa lumihankeen ja sen jälkeen jarrutuksissa renkaat raapivat oikein kunnolla. Maaliin kun päästiin niin lähes puolet piikeistä oli poikki tai kokonaan irti.
Lähetetty: 6.4.2004 7:36
Kirjoittaja mika
juu.. pitää hommata jonkun raskaan auton jouset taka ku menin madallentamaanki tuota kilpuria...

Lähetetty: 6.4.2004 7:38
Kirjoittaja mika
Sivuillamme on kuvia ladasta missä on 12" piikit alla ja väärinpäin...
http://www.krteam.cjb.net 
öh
Lähetetty: 6.4.2004 18:51
Kirjoittaja Lada-Jussi
oikeestaan mä en haluis tietää, mut kysyn kuitenkin onko toi jokkis Lada ollut joskus Lada 1300 (21011) vai onko tekniikan vaihto juttu? toi läpivirtaus ritilän profiili näytti siltä että kyseessä olis joku vanhempi 1300 yksilö