Sivu 2/6

Re: Turboa maanteiden Tupoleviin

Lähetetty: 18.12.2007 21:30
Kirjoittaja pappa- igor

Re: Turboa maanteiden Tupoleviin

Lähetetty: 19.12.2007 12:38
Kirjoittaja Stefa
Ei tuo pelkkä ropelin koko ihan kauheasti kerro, A/R tuon kanssa kertoisi jo enempi. Nykyään on tosiaan noissa ns. hybrideissä tuo trendi, että laitetaan isohko ropeli pieneen koteloon. Saadaan heräämään alempaa, ilman että ahdistaa niin helposti. Kompurapuoli taas ei kerro oikein mitään turbon heräämisestä. Suurinpiirtein voisi sanoa, että isommalla siivellä alkaa ahtaa alempaa, mutta paineen nousu kestää kauemmin. Liian isolla siivellä sitten tulee jo sakkausvaara.

Noihin T03:iin en kyllä enää koskisi, ne kun kuitenkin hakevat juurensa jostain 80-luvulta. Pieniä GT-garretteja kun saa samaan hintaan. Heräävät paremmin, ei halkeile pakopesät ja päittäislaakerointikin kestää. Uusia masturbojakin saa aika edullisesti.

Turbon valintaan vaikuttaa paljon minkälaista konetta tekee. Kivan katukoneen saisi jollain vajaan ysin puristuksilla ja vaikka saabin GT17:lla. Herää jossain 2-2,5krpm ja jaksaa kiertää noin 6krpm. Tehoa saa noin pari sataa kun hyvin tekee. Tai sitten 7,5 ruttua, 1,5 bar ylipainetta jollain hybridillä. Herää ehkä jossain 3,5-4,5krpm ja kiertää jonnekkin 7-8krpm. Hyvin tehtynä 300+hv. Tosin tuossa välissä on muutama tuhatlappunen alakertaan. Pikkupaineiseen kaasariturboon en kovin isoa turboa laittaisi, säätäminen on aina hankalampaa kun siirtymävaihe "terävöityy".

Nämä ny on sitten vain rankasti yleistettyjä omia ajatuksia :roll:

Re: Turboa maanteiden Tupoleviin

Lähetetty: 19.12.2007 14:40
Kirjoittaja micco
Nuo saattaisivat olla ihan jees jos ei mitään matalapaineturpoa olla rakentamassa:
http://bomber.fi/modules.php?name=Forum ... ic&t=40987

Re: Turboa maanteiden Tupoleviin

Lähetetty: 20.12.2007 17:13
Kirjoittaja Revolver
No ostin sitten kuitenkin sen KKK K24 turbon eilen :D Katsotaan minkälainen tulee kun istutetaan koneen kylkeen. Nyt pitäisi alkaa laippoja suunnitelemaan ja sen semmoista. Just sopivasti tulee joululoma niin ehtii siinä sillon rakennella ja tehdä. Pitää vaan yrittää pitää auto kuitenkin niin paljon ajossa kun mahdollista, kun käyttöautosta on kyse.
Ei tuo pelkkä ropelin koko ihan kauheasti kerro, A/R tuon kanssa kertoisi jo enempi.
minkälaisessa muodossa sen A/R numero on? Voisin yrittää sitä kuikulla siitä turbosta, niin enemmän tietävämmät voisi siitä jotain kertoa. Minulla ei nimittäin ole tietoa mitä se kertoo :oops:

Re: Turboa maanteiden Tupoleviin

Lähetetty: 21.12.2007 21:31
Kirjoittaja BA3
Onnea vaan projektiin... En halua millään tapaa masentaa, mutta jos käyttöautoa ajatellaan. Niin tuppaa olemaan pieniä vaikeuksia yhdistää yhtälö. Latan turbotus + käyttöauto. Aina noissa yleensä tuppaa törmäilemään erillaissiin isompiin / pienenpiin onkelmiinn.

Re: Turboa maanteiden Tupoleviin

Lähetetty: 23.12.2007 22:42
Kirjoittaja Revolver
Onnea vaan projektiin... En halua millään tapaa masentaa, mutta jos käyttöautoa ajatellaan. Niin tuppaa olemaan pieniä vaikeuksia yhdistää yhtälö. Latan turbotus + käyttöauto. Aina noissa yleensä tuppaa törmäilemään erillaissiin isompiin / pienenpiin onkelmiinn.
Kiitos onnen toivotuksista. Juu et sinä sen pahemmin lannistanut. Tiedossa on että varmasti jonkinlaisia ongelmia ilmenee mutta yritetään löytää niihin ratkaisu, pidetään systeemit simppeleinä ja semmoisina että niiden päälle ymmärtää. Luulen että ajan myötä siitä tulee hyvä :) Pitää sitten ottaa pyörä jos ei auto toimi :D

Re: Turboa maanteiden Tupoleviin

Lähetetty: 25.12.2007 12:13
Kirjoittaja Revolver
Nyt olisi turbotietäjille kysymys :)

Suunnittelen tässä laippaa joka tulee vakiopakosarjaan kiinni, siitä sitten lähtee jonkunsorttista putkea pieni mutka johon turbo tulee kiinni. Vakio pakoputkistohan oon ensin 2 putkea, jotka sitten yhdistyvät yhdeksi auton alla. Kannattaako tämä välikappale turbon ja pakosarjan välillä rakentaa kahdesta eri putkesta jotka tuodaan yhteen turbon luona? Vai voiko siihen yhtä hyvin laittaa vain yhden isomman putken (ehkä jopa neliskulmaista, nimittäin turbon liitos on siitä kohtaa neliskulmainen)?
Yhden syyn joka itse keksin miksi voisi olla parempi rakentaa kahdella erillisellä putkella on että siten pakokaasu pulssit eivät häiritse koneen toimintaa. Jos ymmärätte mitä tarkoitan :oops: Että onko sitä riskiä jos laittaa vain yhdellä paksummalla putkella että pakokaasut pääsevät vähän kiertämään takaisin ja aiheuttaa enemmän vastapainetta?

Tottakai olisi paljon helpompi tehdä yhdellä isolla putkella, mutta jos siitä on paljon haittaa niin sitten teen kahdella.

Kiitos!

Re: Turboa maanteiden Tupoleviin

Lähetetty: 25.12.2007 12:24
Kirjoittaja Mara
Pelaa ihan hyvin yhdellä isollakin putkella, sekoittuuhan ne kuitenkin ennen ahdinta.
Mutta jos haluaa hifistellä, sitten vaan ison putken sisälle ohjuriksi välilaippa, joka erottelee kanavia ja pulsseja mahd. pitkälle ennen ahdinta.

Re: Turboa maanteiden Tupoleviin

Lähetetty: 25.12.2007 13:05
Kirjoittaja START
ei taida olla väliä tuolla että kumman tekee tässä tapauksessa
jos tekisit kokonaan uuden sarjan niin sitten vois olla merkitystä

Re: Turboa maanteiden Tupoleviin

Lähetetty: 25.12.2007 14:13
Kirjoittaja pappa- igor
jos itse alkaisin tekemään tämmöistä kikostusta niin laittaisin kahdesta putkesta ja laippaan yhdistäisin ne siten että pulssit pääsevät sekoittumaan vasta pakopesässä.. eipä sillä välttämättä ole mitään eroa näillä tehoilla ja mutta luulisin että ahdin vois herätä karvan verran aikaisemmin jos pulssit säilyvät edes jotenkin ahtimeen asti :? mutta onkos tässä kkk:ssa hukkaporttia?? kun audin ahtimessa sitä ei ainakaan ole...

Re: Turboa maanteiden Tupoleviin

Lähetetty: 25.12.2007 16:27
Kirjoittaja Revolver
mutta onkos tässä kkk:ssa hukkaporttia?? kun audin ahtimessa sitä ei ainakaan ole...
kyllä tuossa hukkaportti on, jos hukkaportti on semmoinen painekellon näköinen hässäkkä :D siitä menee sitten letku kompura puolelle.

voisin huomenna napsia hieman kuvia turbosta.

Re: Turboa maanteiden Tupoleviin

Lähetetty: 28.12.2007 17:29
Kirjoittaja Revolver
En nyt ole saanut aikaseksi ottaa kuvia turbosta mutta kuitenkin.

Suunnittelen tässä bensasysteemiä. Bensapaineentasaajaksi tulee malpassin turbo käyttöön tarkoitettu härpäke. Bensapumppua en ole vielä valinnut. Luultavasti joku ruiskuauton pumppu ihan tarvikkeena. MUTTA voiko sen lätkästä kylmästi ladan vakio mekaanisen pumpun jälkeen. Jotta mekaaninen pumppu syöttäisi sähköpumppua? Kun yleensä ne pumput eivät ole imeviä.
Sitten tottakai paluuputket tankkiin jne..

Re: Turboa maanteiden Tupoleviin

Lähetetty: 28.12.2007 20:30
Kirjoittaja Mäntä
Ei voi laittaa heti mekaanisen pumpun jälkeen. Pitää vähintään tehdä joku parin litran säiliö siihen väliin, josta se sähkönen pumppu pumppaa sitten eteenpäin.. En ole kyllä varma, että riittääkö tuo ladan mekaaninen pumppu?!
Voithan tietysti hommata ruisku Ladan bensatankin, jossa on valmiiksi sähkö pumppu sisällä.

Re: Turboa maanteiden Tupoleviin

Lähetetty: 29.12.2007 12:57
Kirjoittaja ralli lada
Kyllä ainakin mulla olevat ruiskun pumput imevät ihan itse. Saabissa on ihan normi K-jettiin kuuluva boschin pumppu ja jollain 320iin pumpulla olen kelkan tankin tyhjentänyt kesäksi.

Re: Turboa maanteiden Tupoleviin

Lähetetty: 30.12.2007 0:30
Kirjoittaja ATS 8x13
Mulla on ruiskunpumppu paksissa. Tankissa uusi lähtö 10mm sisäreiällä. Tuloputki on myös 10mm sisäreiällä ja paluu on 8mm sisäreiällä. Tämä siis paineentasaajalle ja takaisin. Ja ennen pumppua on imupuolelle sopiva karkeasuodatin. Ruiskunpumppu kannattaa laittaa tankin lähelle, ja mahdollisimman alas.