Sivu 2/2

Re: 110:n lämmityslaitteen parantaminen (vanha malli)

Lähetetty: 30.11.2008 23:41
Kirjoittaja samovaari
Kiitoksia Larssille!
Taas meni itseltäkin aikaa, ennen kuin ehdin palaamaan asiaan. Homma vaikuttaa sen verran työläältä, ettei ihan heti taida ehtiä toteuttamaan. Pitää kokeilla tietokonetuulettimen asentamista oveen ja katsoa josko se helpottaisi edes vähän tilannetta.
Alustavasti täytyy kuitenkin tutustua huolella ohjeisiin, jos vaikka auttaisi kuuluisan inspiraation löytymistä.

Re: 110:n lämmityslaitteen parantaminen (vanha malli)

Lähetetty: 30.9.2010 23:01
Kirjoittaja larssi21074
KOSKEE VANHANMALLIN LÄMMITYSLAITETTA! (siis jossa puhallin on vaakatasossa n. vuoteen 2004 asti)

Yksi toimiva ja helposti toteutettava parannus lämmityslaitteeseen on että vaihtaa kennolle tulevien letkujen paikkaa. Vakiona kennolle tuleva vesi tulee kennon ylempään liitäntään, samaan josta myös lähtee kennon ilmausletku.

Letkut siis kannattaa kääntää niin, että termostaattikotelolta tuleva letku tulee kennon alempaan liitäntään ja ylemmemmästä liitännästä letku menee vesipumpulle menevään putkeen. Näinpäin kennon vedenkierto on luonnollinen ja ilmausletkun kauttakaan ei mene ohi kennoa lämmittävää vettä! :D

Uuden mallisista (n. 2004 =>) lämmityslaitteista en ole tarkistanut kummin päin letkut ovat vakiona mutta jos ovat samalla tavalla kuin vanhassa niin kannattaa kääntää.

Re: 110:n lämmityslaitteen parantaminen (vanha malli)

Lähetetty: 6.10.2010 12:12
Kirjoittaja JussiG7
Anteeksi offtopic, mutta kysyn aika helpon kysymyksen.
Mulla on perinteinen 2107 takapotku. Haluaisin asentaa siihen portaattoman säätövastuksen namikoineen niin, että puhallusnopeutta voisi säädellä nollasta kymppiin kiertämällä säädintä.
Mistä saa helpoiten tällaisia säätövastuksia ja niihin liittyviä piuhoja ja säätimiä.
Larssi21074 näyttää asentaneen sellaisen omaan 2107:äänsä kuvien perusteella.
Homma ei liene vaikea, mutta kun olen elektroniikkapuolella täysin noviisi, pitäisi päästä jotenkin alkuun. Ja alkuunpääseminen edellyttää ensin osien hankkimista.
"tiedosta kiitollinen"

Re: 110:n lämmityslaitteen parantaminen (vanha malli)

Lähetetty: 6.10.2010 18:28
Kirjoittaja larssi21074
Mulla on 2107:ssa ainoastaan lämpötilansäädin kierrettävällä nupilla. Puhallinta ei oikein kannata tehdä portaattomaksi ainakaan säätövastuksen kanssa kun pitäis olla hirveen iso säätövastus. En tiedä miten toimis mutta miten ois jos sen ohjais transistorilla? Viisaammat varmaan osais neuvoa? Joissain japseissahan on portaaton systeemi vakiona, rakentaa sellasesta?

Re: 110:n lämmityslaitteen parantaminen (vanha malli)

Lähetetty: 6.10.2010 19:39
Kirjoittaja pressa
"helppo" tehdä, eli normi potikka ohjaamaan kahta rinnakkain olevaa 2N3055 tehotrankkua joilla sähkö moottorille annetaan. Tämä on siis periaate, mutta ohjain potikan rinnalle pitää laitta joku vastus että säätöala on sellainen millä moottori pyörii. Virranrajoitus vastuksetkin tietysti suojaavat transistoreita joten nekin voi laittaa. Kytkennän voi tehdä todella vähin komponentein tai sitten oikein hifisti...

Re: 110:n lämmityslaitteen parantaminen (vanha malli)

Lähetetty: 6.10.2010 21:34
Kirjoittaja JussiG7
Jaa-a... Ei se sitten tainnutkaan olla niin helppo nakki, kuin kuvittelin.
Minkähänlainen olisi se kytkentä todella vähin komponentein...
Kun perusmalli on se, että kiinteän vastuksen kautta tulee se hitaampi nopeus ja suoraan ilman vastusta tulee täysi nopeus, niin luulisi, että välimuotojakin voisi rakentaa, jos ei nyt sitten ihan portaatonta. Tai en tiedä.
Transistoritkin on mulle yli ymmärryksen käypiä, saati digitaaliset systeemit.
Mut jos ihan helppo kaavio ja komponentit on olemassa, niin tekisi mieli kokeilla.
Ei mulla ole mitään vanhaa japsia, josta voisi purkaa. Osat pitäis ostaa kaupasta.
Ja yksi syy liukusäätimeen olisi se, että talvipakkasilla moottori ei joutuisi niin koville, kun sen voisi laittaa päälle pikkuhiljaa herättelemällä. Tolpalta lähtiessähän se ei ole ongelma.

Re: 110:n lämmityslaitteen parantaminen (vanha malli)

Lähetetty: 6.10.2010 22:08
Kirjoittaja pressa
Jo unohdetaan nuo kaikki suojavastukset ja pyritään minimoimaan komponentit niin osalista arviolta seuraava: 2x 2N3055 transistoria, Jäähdytyslevy näille sekä eristys sarjat, 10kOhm potentiometri ja 10kOhm trimmeri. Kytkentä siten että Potentiometrin rinnalle trimmeri ja ne ohjaavat transistoreiden kantaa. Transistoreiden kollektoreihin plussa ja emittereistä moottorille. Pirkuleen vaikea tässä kirjoittamalla yrittää selittää mutta jos tulet seuraavaan kokoontumiseen niin nyppää hiasta niin piirrän...

Re: 110:n lämmityslaitteen parantaminen (vanha malli)

Lähetetty: 7.10.2010 13:53
Kirjoittaja JussiG7
Kiitoksia osalistasta. Täytyy ottaa yhteyttä johonkin kaveriin, joka ymmärtää näiden päälle.
Kokoontumisiin en pääse, ainakaan Pohjanmaalle.

Re: 110:n lämmityslaitteen parantaminen (vanha malli)

Lähetetty: 7.10.2010 21:17
Kirjoittaja pressa
JussiG7 kirjoitti:Kokoontumisiin en pääse, ainakaan Pohjanmaalle.
Kyllä siinä melestäni tie on tännekin päin, siis ainakin kun viime sunnuntaina Haminassa kävin niin samaa tietä pääsi tänne takaisinkin.

Re: 110:n lämmityslaitteen parantaminen (vanha malli)

Lähetetty: 8.10.2010 8:47
Kirjoittaja pinpate
Netistä löytyi seuraava:

http://www.kolumbus.fi/mikko.esala/list ... C3%B6iset)

nopsaadin.pdf

Portaaton nopeudensäätö moottoriin
Käyttöjännite max. 16V, teho max. noin 100W
. Suunnittelija:Mikko Esala
Laite on tarkoitettu suurehkojen moottoreiden kuten vaikkapa auton sisäpuhaltimen
moottorin säätöön. Suurehkon tehonkeston lisäksi on hyvän väännön säilyminen
hyvänä moottorissa myös alhaisilla kierroksilla. Säädintä voidaan käyttää myös
valojen säädössä, tosin laitteen monimutkaisuuden takia sitä kannattaa käyttää
lähinnä vain silloin kun lamppujen teho on niin suuri, etteivät tarkoitukseen
suunnitellut yksinkertaisemmat laitteet sovellu tarkoitukseen.

Kolvit lämpenemään! :-D

Re: 110:n lämmityslaitteen parantaminen (vanha malli)

Lähetetty: 8.10.2010 10:39
Kirjoittaja JussiG7
Joo. Ei toi Esalan/ Pressan systeemi mahdottomalta näytä, vaikkei ihan helpoimmasta päästäkään ole. Kiitoksia kommenteista, yritän tässä syksyn aikana rakennella moisen säätimen ja kerron sitten tuloksista.
Kaikki tiet vievät Pohjanmaalle tai mihin vain, jos on rahaa bensaan... Täällä ladasivuilla on niin paljon fiksuja tee-se-itse-miehiä, että odotan innolla, kuka ensimmäisenä rakentaa toimivan vesiauton. Suurin estehän lienee se, että veden säilyttäminen tankissa jäätymättä on hankalaa Suomen oloissa:) Olen kuullut, että esim. Ausseissa moisia on tehty.
Muuten ei ole vaikeaa laturivirran avulla erottaa happea ja vetyä elektrolyyttisesti. Sitten ohjataan vety palotilaan, jossa se poltetaan takaisin vedeksi. Tämä kun saadaan toimimaan, niin sitten on varaa ajaa ladalla vaikka maailman ympäri :D