Sivu 2/2
Re: SUPERLADA
Lähetetty: 21.3.2008 18:51
Kirjoittaja larssi21074
Olisko sittenkin pensaa öljyjen joukossa?
Lada-Jussi kirjoitti:tosta jo isot rispektit, vaikka onkin tuontiauto (ei suomi historiaa) niin on toi parempi kuin ei yhtään 1600 mallia Suomessa. Näillä näkymin edes kohtuu kunnossa säästyneitä 70-luvun 1600 malleja ei ole yhtään (ei tilastotietoa), uudempi 80-luvun vientiversioita näkee jonkin verran. Tosta kai varmaan puuttu takalasinlämmitin verrattuna vientimalleihin? Muutenhan tuo idän luxus malli (aikanaan nopein neuvostohenkilöauto) oli kotimarkkinoillakin lähes yhtä hyvin varusteltu kuin viennissä. Itellä toi vastaava on Suomi-auto mutta muunnos 21061 eli 1,5 koneella. Auto on vähän ajansaatossa kärsinyt ja ehkä se joskus vielä näkee uuden tulemisen.... tai sitten ei, on kuitenkin rekisterissä vieläkin.
Ja nyt jussi kyllä erehtyy. Ei muuten ole 1600 lada nopein neuvostohenkilöauto! Mosse elite 1500 vanhanmallin kaasarilla liikkuu vakiona varmasti ladaa liukkaammin! Jos vaan joku valopää uskaltaa ajaa!

Re: SUPERLADA
Lähetetty: 21.3.2008 19:26
Kirjoittaja Nonnis
Lada-Jussi kirjoitti: Näillä näkymin edes kohtuu kunnossa säästyneitä 70-luvun 1600 malleja ei ole yhtään (ei tilastotietoa), uudempi 80-luvun vientiversioita näkee jonkin verran.
Tiedän yhden vuoden 1979 1600:n, joka on päivittäisessä ajossa. Tosin massaraja on aika korkeella, mutta ilmeisen kohtuukuntoinen kuitenkin kun leimattu ja kulkee.
Re: SUPERLADA
Lähetetty: 21.3.2008 19:35
Kirjoittaja Jaska HKI
Nonnis kirjoitti:Lada-Jussi kirjoitti: Näillä näkymin edes kohtuu kunnossa säästyneitä 70-luvun 1600 malleja ei ole yhtään (ei tilastotietoa), uudempi 80-luvun vientiversioita näkee jonkin verran.
Tiedän yhden vuoden 1979 1600:n, joka on päivittäisessä ajossa. Tosin
massaraja on aika korkeella, mutta ilmeisen kohtuukuntoinen kuitenkin kun leimattu ja kulkee.
massaraja= Trim Line,käytetäänpä oikeita termejä

Re: SUPERLADA
Lähetetty: 22.3.2008 10:22
Kirjoittaja samarai
raul kirjoitti:Ihmetystä aiheuttaa edelleen, öljynvaihtojen jälkeenkin, selkeä "vetisyys" öljytikkua tarkistaessa. Aivan selvästi on siis vettä joukossa, mut miten hitossa. Paisarista ei ainetta häviä...

Outo juttu kyllä, aiheuttaisiko tommosta jos huohotinletkuihin tms. on jäännyt jotain vanhoja jämiä tms.? Pikkanenkin vuoto kannentiivisteessä kyllä pitäisi näkyä paisuntasäiliön nestepinnassa.
Re: SUPERLADA
Lähetetty: 22.3.2008 12:02
Kirjoittaja raul
No se nyt vuotaa jostain missä ei oo sylinteripainetta, öljykorkissa on jo vaahtoa havaittavissa. Voihan se tietty olla bensaakin mut eihän se vaahtoa samalla tavalla.
Re: SUPERLADA
Lähetetty: 22.3.2008 17:40
Kirjoittaja Nonnis
Öljykorkkiin ny kerääntyy sitä limaa seistessä, ettet vaan sekota siihen?
Re: SUPERLADA
Lähetetty: 22.3.2008 20:18
Kirjoittaja raul
Eeeen...kyllä mä oon tsekkaillu niit öljyjä ihan ajojen jälkeenkin. Et tuskin on siitä. Voihan sieltä olla joku vesikanavakin halki tms.
Re: SUPERLADA
Lähetetty: 23.3.2008 14:57
Kirjoittaja Lada-Jussi
larssi21074 kirjoitti:Olisko sittenkin pensaa öljyjen joukossa?
Lada-Jussi kirjoitti:tosta jo isot rispektit, vaikka onkin tuontiauto (ei suomi historiaa) niin on toi parempi kuin ei yhtään 1600 mallia Suomessa. Näillä näkymin edes kohtuu kunnossa säästyneitä 70-luvun 1600 malleja ei ole yhtään (ei tilastotietoa), uudempi 80-luvun vientiversioita näkee jonkin verran. Tosta kai varmaan puuttu takalasinlämmitin verrattuna vientimalleihin? Muutenhan tuo idän luxus malli (aikanaan nopein neuvostohenkilöauto) oli kotimarkkinoillakin lähes yhtä hyvin varusteltu kuin viennissä. Itellä toi vastaava on Suomi-auto mutta muunnos 21061 eli 1,5 koneella. Auto on vähän ajansaatossa kärsinyt ja ehkä se joskus vielä näkee uuden tulemisen.... tai sitten ei, on kuitenkin rekisterissä vieläkin.
Ja nyt jussi kyllä erehtyy. Ei muuten ole 1600 lada nopein neuvostohenkilöauto! Mosse elite 1500 vanhanmallin kaasarilla liikkuu vakiona varmasti ladaa liukkaammin! Jos vaan joku valopää uskaltaa ajaa!

mosselle luvataan 150 km/h ja 1600 Ladalle 152 km/h, käytännön nopeudet on sitten mitä on, ja kyllähän sen aikainen ZIL-117 jollain 7 litran V8:lla taisi kulkea lähemmäksi 200 km/h, mutta sitä ei kai lasketa.
esim. Ladaonlinessa lukee noin, tosin tossa puhutaan kyllä käsittääkseni virhellisesti tehokkaimmasta autosta, mutta olihan tohon aikaan jo Volgassakin 98 hv, mutta mosse 75hv ja Lada 1600 78 hv, mutta olen kuullut tuosta fraasista versiota самый быстроходный автомобиль. joka kai tarkoittaa nopeakulkuisinta autoa ja se on totta (Volga 145, Moskvits 150 ja Lada 1600 152)
ВАЗ 2106 выпускается более 25 лет. Эта модель появилась в 1976 году. Главное отличие ее от предшественницы, ВАЗ 2103, - двигатель с рабочим объемом 1600 кубических сантиметров. В свое время это был самый мощный автомобиль.
Re: SUPERLADA
Lähetetty: 17.7.2012 17:37
Kirjoittaja raul
Kaivoin 2106:n esille taas uusia seikkailuja varten....
1600 sai ihkauuden laturin ja nyt jännitteenheittelyt ja valojen "heijaamiset" on historiaa.
Öljyt on mittatikusta tutkimalla edelleen ihan vetistä kuraa. Öljynvaihdossa vanhat öljyt oli kuitenkin normaalin näköiset...
Vaihdoin bensapumpun kun ajattelin vuotavan bensaa sieltä öljyn sekaaan, eikä vanha pumppu enää ollut muutenkaan kunnossa.
Pumpun vaihto ei siis kuitenkaan poistanut ongelmaa.
Purin sisustan ja putsaus jäi töiden takia nyt kesken. Mattojen alta löytyi 1 tehtaalla pudonnut asentamaton ruuvi, 1 kopeekan kolikko vuodelta 1976 sekä pari Eesti vabariikin pikkukolikkoa.
Käsijarrukahva on murtunut ja vääntynyt, joten sellainen pitää jostain löytää ja vaihtaa. Vasta sitten todennäköisesti tajuan onko myös vaijerit vaihtokunnossa.
Jos jollain on siistiä kahva-asetelmaa tarjota, laittaa vaikka yv:tä

Re: SUPERLADA
Lähetetty: 17.8.2012 11:05
Kirjoittaja raul
http://www.elisanet.fi/~g619474/vaz96.jpg
http://www.elisanet.fi/~g619474/vaz97.jpg
http://www.elisanet.fi/~g619474/vaz95.jpg
http://www.elisanet.fi/~g619474/vaz94.jpg
Kuun vaihteessa taas katsastelemaan... alapallo on välillä vähän lämpimillä ilmoilla narissut. Ei kai siinä juuri muuta...
Vääränvärinen keulamerkki häiritsee itseä mut sehän taitaa kuitenkin olla kauneusvirheistä pienin.
Re: SUPERLADA
Lähetetty: 17.8.2012 11:56
Kirjoittaja lada.h.s
On se HIENO!

Re: SUPERLADA
Lähetetty: 24.9.2012 20:07
Kirjoittaja raul
Kiitos
Ja tosiaan se "uusi otekin" heltisi pienellä vaivalla, katsastuksessa ei ensin tuulilasin pesuri toiminut, mutta onneksi hetkeä myöhemmin alkavasta Ladamiitistä semmoinen löytyisi, joten kerkesin vielä uusintanäyttöön juuri kun olivat sulkemassa konttoria...

Nyt on leimaa tammikuuhun 2014.
Joka päivä sataa, en välitä ulkoilluttaa Zhigulia sen enempää, saa kurasemmat autot hoitaa kuljettimen virkaa. Torstaina Vuosaaren miittiin toki vaikka vähän satelisikin.
Sää häiritsee harrastamista muutenkin, pitäis tuon 21063:n eli 1300 SL:n kimpussa olla mutta kun ei pysty

Re: SUPERLADA
Lähetetty: 17.8.2013 0:05
Kirjoittaja raul
Kuulumisia kellontarkasti vuoden välein
Tän iltainen jarrujen ilmaus vaihtui määrittelemättömän laajuiseksi jarrurempaksi. Saatoin juuri ottaa pois alkuperäiset levyt vuodelta 1977. Paloista en tiedä, loppu ne olivat. Levyn paksuus enää 9,04mm. Ihan tasaisesti kuluneet. Laadukkaat jarrut muutenkin; katsastuksessa vuosi vuodelta paremmat arvot ja toimivat kuin kivitalo. Rempan tarve ilmeni vähentyneen jarrunesteen kautta.
Ilmauksen aloitin takaa, vaikka etuakseli lie tässä tapauksessa ollut oikeampi vaihtoehto. Kokeilin ensin raottaa ruuvia, nestettä tuli hieman. Ilmausapparaatilla tuli rutkasti ilmaa, jonkin verran nestettäkin. Koska ilma ei meinannut loppua, päätin kokeilla "vapaata" letkua ja polkea jarrua - yllätys sinänsä yhtään nestettä ei tullut enää pihalle. Turha tuota nyt enempää pohtia, uusi ilmausyritys sitten kun jarrut on muutoin kunnostettu...
Ja tietenkään ei hyllyssä ollut yhtään jarrupaloja saati levyjä. Huomenna pitää siis Historic Grand Racen sijaan lähteä metsästämään osia

Jos sunnuntaina sit pääsis Ahvenistolle.
Jotenkin veikkaan, ettei tule näin pikaisella aikataululla löytymään yhtä laadukkaita jarruosia kuin alkuperäiset SSSR-tuotteet

Re: SUPERLADA
Lähetetty: 17.8.2013 9:39
Kirjoittaja Larppana
Komia on peli.
Isäukolla oli aikoinaan tuollainen tuplasilmä (1,5 tai 1,7 en muista) ja on yksi parhaista autoista mitä olen ajanut. Harmi kun hävitti sen vaihtamalla japsipeliin.
Oli hänellä myös muutama nappiskin (ennenku minulla oli ajokortttia). Kovasti toivoin että olis jättänyt minulle sen tuplasilmän.
H??-500 oli rekkari ja tummanruskea
Re: SUPERLADA
Lähetetty: 4.9.2015 18:27
Kirjoittaja raul
Morjens,
Nythän on käynyt näköjään niin, ettei kellontarkat päivitykset vuoden välein ole toteutuneet, 2014 on jäänyt väliin.
Ei se mitään, mitään ei ole kuitenkaan tapahtunut. Yksikään mukaan Lada tässä taloudessa ei ole liikkunut, muuta kuin Niva työntämällä tallista toiseen.
Ainut järkevä harrastusta edistävä toiminta on ollut keulamerkkien korjailu.
