Sivu 2/2
Re: Uuden 1.7i Nivan "ensiparantelut" ja/tai harmaatuonti
Lähetetty: 28.10.2011 14:55
Kirjoittaja cashman
punanenä kirjoitti:cashman kirjoitti:
Perän kolahtelu tarkoittaa välystä niinkuin arvelitkin, Perävälitys tai kardaaniristikot.. Kumpikin noista on helppo korjata.
Autolla on varmasti ajettu yli 10tkm jos on välystä, puhutaan useista sadoista

No tuotanuin... tehdastakuuta vielä tammikuulle... eli kyllä siinä on mittarilukema ihan kohdallaan. juttelin jopa edellisen omistajan kanssa.
Pitää vähän tutkia asiaa... Ettei olis sitä kuuluisaa venäläistä "kunhan on sinnepäin" välystä...
Mites noi kardaanin kumet... kuinka nopeasti kuivuu ja murtuu. Auto on vm 2009, eli ei edes ekassa leimassa ole ollu... 30tkm/2v huolto tehty. 5/10-11 Delta-Autossa (joka ei todellakaan oo mikään laadun tae)
Re: Uuden 1.7i Nivan "ensiparantelut" ja/tai harmaatuonti
Lähetetty: 28.10.2011 15:29
Kirjoittaja punanenä
cashman kirjoitti:punanenä kirjoitti:cashman kirjoitti:
Perän kolahtelu tarkoittaa välystä niinkuin arvelitkin, Perävälitys tai kardaaniristikot.. Kumpikin noista on helppo korjata.
Autolla on varmasti ajettu yli 10tkm jos on välystä, puhutaan useista sadoista

No tuotanuin... tehdastakuuta vielä tammikuulle... eli kyllä siinä on mittarilukema ihan kohdallaan. juttelin jopa edellisen omistajan kanssa.
Pitää vähän tutkia asiaa... Ettei olis sitä kuuluisaa venäläistä "kunhan on sinnepäin" välystä...
Mites noi kardaanin kumet... kuinka nopeasti kuivuu ja murtuu. Auto on vm 2009, eli ei edes ekassa leimassa ole ollu... 30tkm/2v huolto tehty. 5/10-11 Delta-Autossa (joka ei todellakaan oo mikään laadun tae)
Takakardaanissa ei ole kumeja, jako ja päävaihteiston välissä on. Se venäläinen "sinnepäinvälys" on valitettavasti mahdollinen..
Mene auton alle ja kääntele takakardaania käsin. Siis molemmat takapyörät maassa ja jakolaatikon keppi keskiasennossa,tasauspyörästön lukko vapaalla. Onko tuntuvaa välystä?
Re: Uuden 1.7i Nivan "ensiparantelut" ja/tai harmaatuonti
Lähetetty: 28.10.2011 15:56
Kirjoittaja cashman
punanenä kirjoitti:
Takakardaanissa ei ole kumeja, jako ja päävaihteiston välissä on. Se venäläinen "sinnepäinvälys" on valitettavasti mahdollinen..
Mene auton alle ja kääntele takakardaania käsin. Siis molemmat takapyörät maassa ja jakolaatikon keppi keskiasennossa,tasauspyörästön lukko vapaalla. Onko tuntuvaa välystä?
Täytyypi tehdä niin. Kiitos neuvoista.
Mites toi E95 10... hävettää kysyä, mutta toimiiko se Laatokassa?
Re: Uuden 1.7i Nivan "ensiparantelut" ja/tai harmaatuonti
Lähetetty: 28.10.2011 16:15
Kirjoittaja naco
cashman kirjoitti:punanenä kirjoitti:
Takakardaanissa ei ole kumeja, jako ja päävaihteiston välissä on. Se venäläinen "sinnepäinvälys" on valitettavasti mahdollinen..
Mene auton alle ja kääntele takakardaania käsin. Siis molemmat takapyörät maassa ja jakolaatikon keppi keskiasennossa,tasauspyörästön lukko vapaalla. Onko tuntuvaa välystä?
Täytyypi tehdä niin. Kiitos neuvoista.
Mites toi E95 10... hävettää kysyä, mutta toimiiko se Laatokassa?
Kannattaako tuota ollenkaan kysyä, kun ei uudetkaan autot täysin moitteitta sillä kuralla toimi..
Toki sillä eteenpäin pääset, mutta tehot pienenee ja kulutus kasvaa, saatikka ettei tee kalustolle muutenkaan hyvää, jokainen voi sitten itse miettiä kannattaako sitä kuraa tankata??
Re: Uuden 1.7i Nivan "ensiparantelut" ja/tai harmaatuonti
Lähetetty: 28.10.2011 16:17
Kirjoittaja cashman
naco kirjoitti:
Kannattaako tuota ollenkaan kysyä, kun ei uudetkaan autot täysin moitteitta sillä kuralla toimi..
Toki sillä eteenpäin pääset, mutta tehot pienenee ja kulutus kasvaa, saatikka ettei tee kalustolle muutenkaan hyvää, jokainen voi sitten itse miettiä kannattaako sitä kuraa tankata??
Onhan siinä E98:kin 5% jo sitä kuravettä seassa... Pitääkö mennä Shellille V-poweria tankkaamaan...

Re: Uuden 1.7i Nivan "ensiparantelut" ja/tai harmaatuonti
Lähetetty: 28.10.2011 16:55
Kirjoittaja punanenä
Itsellä myös 09 mallin niva, Ajettu yli 80000 .
Vuoden on ajeltu E Bensalla ja ei mitään ihmeellistä ole sattunut , Auto on tehoton millä bensalla hyvänsä mutta toimii ja lähtee ääripakkasissa käyntiin heti startatessa jopa yli -35
Eräs asia on josta en tiedä syytänkö etanolibensaa vai mitä, Korkeapainepolttoaineensuodattimen kun vaihdoin niin toinen tiivisteistä toinen oli kuin räkää... Liitin oli JIC-liitin johon ei edes kuulu tiivistettä mutta sellainen sielä oli laitettuna. Poistin tiivisteet ja laitoin uuden suodattimen niin kaikki OK.
JIC liittimiä käytetään hydraulikoneistoissa jotka ovat erittäin suuripaineisia ja luotettavia,ei kumitiivisteitä lainkaan... Ihmettelen mitä ne kumirenkaat sielä teki
Re: Uuden 1.7i Nivan "ensiparantelut" ja/tai harmaatuonti
Lähetetty: 31.10.2011 16:06
Kirjoittaja naco
punanenä kirjoitti:
JIC liittimiä käytetään mm. hydraulikoneistoissa, liittimet ovat erittäin suurta painetta kestäviä ja luotettavia,ei kumitiivisteitä lainkaan... Ihmettelen mitä ne kumirenkaat sielä teki
Tämä riippuu hieman valmistajasta, joillakin valmistajilla on JIC liittimissä (juurikin siinä tiivistävässä kartiopinnassa) "kumitiiviste" vaikkakin ko. tuote ei sitä välltämättä tarvitsekaan. Lienee jonkinasteen patentti juttu tai marrkinointikikka.
Ps. muokkailin hieman tuota tekstiäsi.

Re: Uuden 1.7i Nivan "ensiparantelut" ja/tai harmaatuonti
Lähetetty: 2.11.2011 12:06
Kirjoittaja cashman
Mistäköhän saisi laadukkaita kumipuslia Nivaan. Pystyin paikallistamaan sen "kolauksen" vasemman takapyörän tukivarteen. Oli veli Igorilta jäänyt tehtaalla pultti kiriämättä. Nyt on sit hangannut edes takas niin että se pultti on kulunut ja kumipuslan holkki myös soikeaksi kulunut. Eihän tuo enää juuri kolaja kun laitoin uuden pultin. Onko noita puslia akselistossa ylipäätään "päivitelty" esim uretaaniseksi, jotta saisi vähän jämäkkyyttä. Tämä toki heikentää maastomukavuutta, mutta kun meillä Laatokka kuitenkin kulkee 80% kestopäällysteellä. Eli suora kysymys... saako jämäkämpää puslaa, mistä ja onko kukaan kokeillut?
Välys josta aiemmin herjasin johtuu ynnääntyvästä "venäjän toleranssista"... Niveliä ja rattaita kun on vaihteistossa ja akselistossa paljon ja kaikissa "toleranssia", niin tämä ikään kuin ynnääntyy isoksi välykseksi. Ei siis vika vaan pikemminki ominaisuus...
Re: Uuden 1.7i Nivan "ensiparantelut" ja/tai harmaatuonti
Lähetetty: 2.11.2011 21:12
Kirjoittaja Midi^
Tuolta vois kysellä?
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?f=16&t=26232 Ja varmaan venäjänmaalta ainakin saa sarjojakin.
Re: Uuden 1.7i Nivan "ensiparantelut" ja/tai harmaatuonti
Lähetetty: 3.11.2011 8:11
Kirjoittaja naco
cashman kirjoitti:Mistäköhän saisi laadukkaita kumipuslia Nivaan. Pystyin paikallistamaan sen "kolauksen" vasemman takapyörän tukivarteen. Oli veli Igorilta jäänyt tehtaalla pultti kiriämättä. Nyt on sit hangannut edes takas niin että se pultti on kulunut ja kumipuslan holkki myös soikeaksi kulunut. Eihän tuo enää juuri kolaja kun laitoin uuden pultin. Onko noita puslia akselistossa ylipäätään "päivitelty" esim uretaaniseksi, jotta saisi vähän jämäkkyyttä. Tämä toki heikentää maastomukavuutta, mutta kun meillä Laatokka kuitenkin kulkee 80% kestopäällysteellä. Eli suora kysymys... saako jämäkämpää puslaa, mistä ja onko kukaan kokeillut?
Välys josta aiemmin herjasin johtuu ynnääntyvästä "venäjän toleranssista"... Niveliä ja rattaita kun on vaihteistossa ja akselistossa paljon ja kaikissa "toleranssia", niin tämä ikään kuin ynnääntyy isoksi välykseksi. Ei siis vika vaan pikemminki ominaisuus...
Takapäähän saa: Vakio kumipuslasarja noin 6€, uretaanipuslasarja 50€ tai reaktiotankosarja, jossa hitusen vahvemmat tangot, polyuretaanipuslat paikoilleen valettuna ja kaikki kiinnitystarvikkeet 75€.
Etupään uretaanipuslasarja nivaan maksaa 40€
Kyselyt/ tilaukset allekirjoittaneelta.
Re: Uuden 1.7i Nivan "ensiparantelut" ja/tai harmaatuonti
Lähetetty: 3.11.2011 20:24
Kirjoittaja cashman
No vaikka tämä ei virittelyä olekaan ja täten offtopiccia, niin paan silti, koska mulle tämä on "ensiparantelua".
Messevän kolinan aiheuttaja oli kuitenkin kirimättä jääneet ruuvit, mutta ei alatukivarressa vaan sen alatukivarren kiinnityslaipassa. Ne ruuvit jotka pitävät laippaa paikallaan oli sormin ilmeisesti kiristetty.
Onneksi huomasin, koska yksi muttereista oli jo pudonnut.
Oheinen kuva selittänee (90 asteen kulmassa kuva... sori).
http://aijaa.com/v.php?i=002038996387.jpg (naurettavan pieni kuvarajoitus tässä foorumissa...)
Kuvassa näkyy, jos tarkkaa katsoo laipan "alle", että se on päässyt liikkumaan edes takas sellaisen 4-5mm.
Kävin koeajamassa kiristämisen jälkeen ja oli ihan eri auto. Jarrutuksessa ilmennyt perän heitto poikittainkin oli poissa... Pitää kyllä ihmetellä, miksi moista osaa ei ole voitu hitsata kinnii koriin yksin tein. Pitää nyt ajella hiukan ja sit miettiä tarviiko ollenkaan kumisia puslia vaihtaa uretaanisiin. Nimittäin huomattavasti hiljeni auto ja vakautu kulku...
Re: Uuden 1.7i Nivan "ensiparantelut" ja/tai harmaatuonti
Lähetetty: 25.11.2012 20:32
Kirjoittaja cashman
Kokemukset Nivasta karttuneet... Kolinat vaienneet kuljettajan korvissa... ei vika, vaan ominaisuus.
Nyt on uusi ongelma edessä. Kulku hävisi hiipumalla ja viime viikonloppuna, kun tuli hirvimettältä, auto ei meinannu pihatielle jaksaa pientä ylämäkeä ajaa. Moottorin valo syttyi. Koneeseen kiinni ja se ilmoitti että lambda 2 anturin vaste liian hidas... hmmm..
Rälläkkä käteen ja katti vi...uun. Nyt kulkee kuin ohjus... Oikeesti kuin ohjus. Varmasti on enempi kaakkeja kuin mitä ilmoitetaan teknisissä tiedoissa. Moottorin valo pysynyt kuittauksen jälkeen poissa.
Itseasiassa kulkee niin, että piti vaihtaa kytkin, kun rupes heti koeajolla luistamaan (autolla nyt ajettu 21tkm). Aiemmin en saanut edes liukkaalla sutimaan.
Onko kukaan iskenyt päästötesteriin Nivaa ilman kattia. Aika saateinen peli! Ilmankos katti oli ihan tukossa.
Saako fiksumpaa ohjelmaa ecu:lle vai pitääkö vain tyytyä siihen mitä on? Onko olemassa kotisäätöohjelmia?
Niin ja tiedän ettei euro 4 vehkeisiin saa "chippiä"... muka. Ajattelin että jossain on vikaa kun on niin hel..in sankka savu ilman kattia...
Re: Uuden 1.7i Nivan "ensiparantelut" ja/tai harmaatuonti
Lähetetty: 23.12.2012 18:40
Kirjoittaja Sergy
Mikäs ohjainlaite siinä on ?