ohjaus tuli jäykäksi 1200

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: ohjaus tuli jäykäksi 1200

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Nappiksessa voi säätää ohjauskulmat, mutta siihen täytyy olla mittarit joilla kulmat määritetään ja säädetään jos on tarvis. Säätölevyt ovat ylätukivarren moottorin puoleisessa päässä olevan kiinnitystangossa olevien kiinnityspulttien välissä. Jos on tehnyt kulmia ennenkin ja tietää oireen, niin melkoisella varmuudella osaa lisätä, vähentää, toiselle puolelle tai molemmille tietää mitä minkin paksuinen säätölevy tekee asteissa. Mutta täytyy tietää mitä on tekemässä ja mihin pyritään. Yksinkertaisinta on käyttää jossakin rengasliikkeessä säädättämässä ei varmasti maksa maltaita.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: ohjaus tuli jäykäksi 1200

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Ukki kirjoitti: Yksinkertaisinta on käyttää jossakin rengasliikkeessä säädättämässä ei varmasti maksa maltaita.
Ja sitä ennen pitää varmistaa että kyseinen pulju myös viitsii ja haluaa tehdä asialle jotain muutakin kuin ihmetellä "no pielessähän se on mut ei voi tehdä mitään"
Jos viet Ladan vaan normaali nelipistesuuntaukseen + säätöön, niin säätävät pelkästään aurauksen eikä muuta.

Asentajan täytyy tietää ja ymmärtää mitä tekee ja ennenkaikkea pitää olla aikaa säädölle. Ja jostain pitäisi myös saada 0,5 mm tai ohuempia säätölevykä, muuten casteri ja camberisäädöt tulee turhan karkeaksi.
Taas muisti Ukki väärin, säätölevyt eivät ole 900 Saabin tapaan ylätukivarren alla vaan alatukivarren ja etuakselipalkin välissä.

Maksaa 70-100€ yleensä kun ruvetaan tekemään jotain muutakin kun tulostetaan asiakkaalle raportti ja käsketään poistua.

Tosin muistettakoon että kolaroimattomassa autossa casteri ja camberi eivät omiaan juuri muutu.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: ohjaus tuli jäykäksi 1200

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
No, niinpähän teki. Siitä on 28v kun viimeksi olin Ladan ohjauskulmien kanssa tekemisissä, ei ole ihme, että joku yksityiskohta on siirtynyt muistissa sinne pakattujen tietojen osastolle. Mutta puolustuksekseni se, että muu oli oikein ja säätölevyt olivat tukivarren moottorin puoleisessa päässä.
Pieni kompa: "Miksi säädetään 0.25- 0.5 asteen ero + :saa Casterissa oikean ja vasemman etupyörän välille, kummalle pyörälle isompi + :sa" Jos on tasan saako Kamperilla saman vaikutuksen ja miten.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: ohjaus tuli jäykäksi 1200

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Tietenkin kuskinpuolelle positiivisempi casteri että saadaan tien kallistuksen aiheuttamaan vetelyä vähennettyä.
Camberilla saa tietysti pelattua vähän samaa asiaa, kuskinpuolelle enemmän negatiivista camberia.

Mut nää eri puolien eri säätöjutut vaatii jo osaavan tekijän ja on jo siinä rajalla onko se tarkkuus jo teknistä tietämättömyyttä. Tärkeintä olisi pysyä caster- ja cambersäädöissä max. puolen asteen sisällä eri puolien välillä. Mitä symmetrisemmät puolet, sitä paremmat mahdollisuudet puoltamattomaan käytökseen.
Tähän tietysti vaikuttaa moni muukin asia kuin pelkät ohjauskulmat..
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: ohjaus tuli jäykäksi 1200

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Tunnut olevan hajulla näistä ohjauskulma jutuista, mutta arvaa mitä, vaihtoi vasen ja oikea puoli paikkaansa. Castereihin säädetään ero justiinsa tien kaltevuuden takia, koska tasan olevilla arvoilla vetää oikealle. Oikealle puolell säädetään 0.25-0.5 astetta enempi + koska Casterin + lisäys aiheuttaa vetoa vastakkaiselle puolelle. Campperin + asteiden lisäys taas lisää vetoa samalle puolelle. Mutta toisaalta taas pitäisi jättää pieni puolto oikealle. Kysymys miksi?
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
ZZ2

Re: ohjaus tuli jäykäksi 1200

Viesti Kirjoittaja ZZ2 »

Koulussa meillä on ihan uusi kulmien mittauskone eli pitää varmaan opetella säätämään nuo kasterit.
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: ohjaus tuli jäykäksi 1200

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Koulussa kannattaa opetella kaikki mitä siellä on tarjolla, erityisesti olisi hyvä perehtyä yksityiskohtiin ja niihin asioihin, jotka kertovat, että miksi näin tai noin? Sitten työpaikalla ei pitäisi olla kenelläkään ns. "Amattisalaisuuksia"
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
1200L Red
Viestit: 324
Liittynyt: 13.2.2012 19:06
Paikkakunta: Hollola

Re: ohjaus tuli jäykäksi 1200

Viesti Kirjoittaja 1200L Red »

Pientä hienosäätöä simpukalle.Öljyä lisää ja hieman kiristystä, mutta se väly.Sentistä kahteen, eturenkaat maassa vai ilmassa?
Empä löytäny moista ohjetta.Tietysti lukeutuu monen mielestä tyhmäksi kysymykseksi, mut kysyn kuitenkin :D
Red Angry Bird
Vastaa Viestiin