Sivu 2/13

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Lähetetty: 24.1.2009 18:38
Kirjoittaja pressa
suuria eroja on: 1200S -87 lämpeni saunaksi 20km matkalla, 1500S -93 ei tullut kuuma vielä 100km jälkeen. Termostaateissakin on eroa ja läppärin kennoissa voi olla kalkkikertumää yms. paskaa.

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Lähetetty: 24.1.2009 19:48
Kirjoittaja Jokari
Nonnis kirjoitti:Ei munkaan 1700i lämpiä mihinkään, ei edes pikkupakkasella riitä lämmittämään tuulilasia niin etteikö pöllyävä lumi jäätyisi lasiin. Siksi alankin kyllästyä koko kotteroon, kun työmatkaa on 57 km suuntaansa ja tympäsee ajaa silleen, että tuulilasin alareunassa on 5 cm soiro josta näkee jotain.
Itsehän olen tästä asiasta joskus topikin tynkääkin tehnyt ja oikein kaksin kappaleinkin :!: Ainakin minun 1700i on täysin kelpaamaton talviajoon, lämpiää pikkuveljeäänkin hitaammin eikä hytissä todellakaan tule edes lämmin jos on yli 5 astetta pakkasta.
Näitä kylmiä 1700i ruuttia on kyllä jo tiedossa sen verran että kyse ei voi olla mistään viasta, vaan ne nyt vaan sattuu olemaan siltä osin paskoja ja that's it.

En ole löytänyt asiaan mitään järjellistä syytä.

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Lähetetty: 24.1.2009 19:50
Kirjoittaja Nonnis
Joo, mä olen termariakin kattilassa uittanut ja se toimii ihan normaalisti.

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Lähetetty: 24.1.2009 20:09
Kirjoittaja Pavlovits
Joku tyrmäsi aikaisemmin esittämäni teorian, että pienikulutuksisempi auto tuottaa vähemmän (hukka)lämpöä.
Minusta tuntuu edelleenkin loogiselta, että jos Nappiksen ja Ruuttaladan liikuttamiseen menee saman verran energiaa, niin minne katoaa se polttoaineen kulutusten ero?

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Lähetetty: 24.1.2009 20:51
Kirjoittaja jta
Tuosta lohkolämmittimestä sen verran että saattaa sillä sen pienen osan säästää bensaa mutta paljonko se vie sitten sähköä. Eli säästön osalta taitaapi olla aikalailla nolla luokkaa. Ei se kuitenkaan pyhällä hengellä lämmitä se lohkolämmitinkään.
Pavlovits kirjoitti:Joku tyrmäsi aikaisemmin esittämäni teorian, että pienikulutuksisempi auto tuottaa vähemmän (hukka)lämpöä.
Minusta tuntuu edelleenkin loogiselta, että jos Nappiksen ja Ruuttaladan liikuttamiseen menee saman verran energiaa, niin minne katoaa se polttoaineen kulutusten ero?
Etenkin dieseleissähän tämä on helposti havaittavissa. Hyötysuhde jo sen verran hyvä että hukkalämpöä ei tule juuri ollenkaan. Saa olla lisälämmittimet sitä varten että saa väliin pysyyn edes käyntilämpösenä.

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Lähetetty: 24.1.2009 21:40
Kirjoittaja Mara
Olen jo kerran hermostuttanut erään tyypin tällä: :lol:
TakavetoLadassa kyllä palaa bensaa aina sitä tahtia, että kyllä sen energiamäärän pitäisi lämmittää vaikka omakotitalo.
Kuitenkin 6l/100km vievällä vanhalla N13-Sunnyllä ajaessa tarkenee hienosti ja lämpeneekin mokoma nopeasti. Jännä juttu.. :idea:

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Lähetetty: 25.1.2009 8:38
Kirjoittaja Nonnis
Juu, ukon Carinakin menee pienellä mutta pesee mun Ladan lämmössä mennen tullen.

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Lähetetty: 25.1.2009 9:59
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Olisiko myös siitä riippuvainen kuinka kuumasta paikasta moottoria nestekierto lämppäriin otetaan, sillä on eroja lämpötilojen suhteen eri osissa moottoria. Yleensä kuumimmat paikat ovat syl.kannen takaosassa takimmaisen pakoaukon seutuvilla. Tärkeä on myös nestevirtauksen määrä joka kulkee kennon läpi. Kennojen pinta-ala ja valmistusmateriaali vaikuttaa myös melko tavalla. Ladassa myös se vaahtokumitiiviste, että ilma ei kierrä ohi kennon. Monta yksittäistä tekijää on vaikuttamassa ja jos niitä sattuu useampia samaan autoon, niin lämpö ei riitä.

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Lähetetty: 25.1.2009 12:08
Kirjoittaja BME316
Tuskin taitaa olla niin taivaallista merkitystä mistä kohdasta lohkoa nestekierto otetaan. Useimmissa vanhemmissa japanilaisissa kun on nestetilavuus 4L luokkaa. Paljonkos ladassa on? Eikä sisätilankennolla taida olla juurikaan merkitystä koneen lämpenemiseen, vaikka laittaisi vesihanan kylmälle.

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Lähetetty: 25.1.2009 12:14
Kirjoittaja Jokari
BME316 kirjoitti: Paljonkos ladassa on?
Karvan vajaa 10 L...

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Lähetetty: 25.1.2009 12:50
Kirjoittaja 1500i
Nonnis minkä vm.carina? Isällä on 97 1.6 mutta kulutusta litra enemmän kuin samarassa samoille ajoille. Lämpeää muutenkin hitaammin ja lämpö on lähinnä selaista haaleaa ilmaa. Kyllä tuohon kulutukseen pitäisi jo tareta. Saavuttaa kyllä normaali lämmön eikä humpaile eli ei ole termostaatti vika jos sitä epäilette.

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Lähetetty: 25.1.2009 13:22
Kirjoittaja Nonnis
-91 Carina II

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Lähetetty: 25.1.2009 15:08
Kirjoittaja 1500i
89 oli meillä edellinen se oli kanssa lämmin.

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Lähetetty: 26.1.2009 10:50
Kirjoittaja veljes
Joskus talvella 85 veivasin -73 nappisilmää tulille.Pakkasta oli vähän vajaa 40,ja aotossa ei mittää lohkolämmitintä.Pistettiiin öljypohjan alle semmonen 50/60 luvulta oleva yhden kattilan keittolevy,ja virrat päälle.Vähän paloaltis ehkä!Siinä kelissä kuskin keinonahkapenkki on lähinnä saunajakkara pehmeyttä.
Uudenvuoden aikoihin 2002-3 lähettin kaverin kans kämpille Kuhmoon joksikin yöksi.Kulkupelinä oli pensa V 70 Volvo.Jätettiin aoto mehtätien varteen levikkeelle, ja vielä reippaan mäen rinteeseen.Tarkoitus oli että jos ei akulla,ni ees mäkistartilla liikkeelle.Parin yön jälkeen hiiheltiin takas aotolle,ja starttaamaan. Startin ääni oli laskeva vou ,vou,vou.
Eikun työntämään,va Volvo oli niin jähmeä ettei kahella ukolla riittävää vauhtia saanut ees alamäkeen.Pakkasta näytti auton mittari -37 .

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Lähetetty: 26.1.2009 14:24
Kirjoittaja life88
tais olla parivuotta sit ni 29 pakkasta ja wv jetta laakista käyntii eikä ollu roikan päässä