Sivu 2/3

Re: Nivan vaihdelaatikon öljynvaihto

Lähetetty: 16.2.2010 18:35
Kirjoittaja punanenä
Kyllä tuo ladan laatikko on..Mutta ulkomuistista muistaisin että öljyntäyttöaukko on etukardaanin liukukappalen vieressä ja siinä muistaakseni on hyvinkin tilaa...voin muistaa väärin, tarkistan

Re: Nivan vaihdelaatikon öljynvaihto

Lähetetty: 16.2.2010 19:27
Kirjoittaja messmer
Purin yläkertaa auki ja ylläpipylläri sisempi suojakumihan on ihan riekaleina. Kokeilin myös lorotella suoraan kepin juuresta pari desiä. Hyvin se siitäkin meni. Ainakin yhdet kilinät vaimeni ;) Uusi kumi ja sitten uudet öljyt.

Tarkistin moottoriöljytkin. Vettä seassa, ainakin venttiilikannen korkista päätellen. Tuleekos muita heikkoja paikkoja mieleen kuin kannen tiiviste josta vettä pääsisi öljyjen sekaan?

Re: Nivan vaihdelaatikon öljynvaihto

Lähetetty: 16.2.2010 20:44
Kirjoittaja 1500i
Hävittääkös nestettä? Tulee lähinnä mieleen että oisi kondessivettä :roll:

Re: Nivan vaihdelaatikon öljynvaihto

Lähetetty: 16.2.2010 22:18
Kirjoittaja Jokari
messmer kirjoitti: Tarkistin moottoriöljytkin. Vettä seassa, ainakin venttiilikannen korkista päätellen. Tuleekos muita heikkoja paikkoja mieleen kuin kannen tiiviste josta vettä pääsisi öljyjen sekaan?
Tämähän on se perinteinen luulo kannentiivisteen menosta. Oletko kuullut tuotteesta nimeltä kylmälima joka kertyy juuri korkeimpiin paikkoihin eli öljykorkkiin ja venakopan kattoon erityisesti talviaikaan ajaessa. Siitä ei kannata huolestua vähäisemmissäkään määrin. Mulla on sitä joskus jopa kesällä öljykorkkissa kun kelit on otolliset..

Öljytikussakin saattaa näkyä samaa tuotetta jos huohotin on mallia pitkällä öljytikulla.

Kansipahviviat on todella harvinaisia ladassa tietyistä rakenteellisista seikoista johtuen.

Re: Nivan vaihdelaatikon öljynvaihto

Lähetetty: 15.3.2010 18:38
Kirjoittaja Nonnis
Jep, turha kylmälimasta huolestua.

MUTTA: ei peräöljyä laatikkoon, vaan laatikkoon/jakikseen mieluummin GL4 laatikkoöljyä ja periin GL5 peräöljyä.

Re: Nivan vaihdelaatikon öljynvaihto

Lähetetty: 28.3.2010 20:51
Kirjoittaja Niva1986
Tosta laatikon öljyn vaihdosta/lisäämisestä ni siitä vaihdekepin ulompi laippa (tuola aikasemmassa ylhäälä tuol jossai luki) meinaa sitä isompaa ja alempaa laippaa... Meinaa putos kaikki jouset, tapit ja pultit lootaa tänää, varrellinen pienipäinen magneetti autto hommassa. Tulipahan nyt sitte opeteltua ladan vaihdekepin saloja ;)

Paljos laatikkoo muute sitä öljyy ihan oikeesti menee? Eka tyhjensin lootan (5v) siitä pakkivaloanturinsta. Sitte niitä osia onkiessa avasin myös sen ulosoton kokonaa ja sieltä tuli ainaki litra öljyy. Yhteensä öljyä valuttelin lähemmäks 3.5L, Takasin päin laitoin n.3-3.2L

Re: Nivan vaihdelaatikon öljynvaihto

Lähetetty: 28.3.2010 23:40
Kirjoittaja urpo600
Ohjekirjan mukaan öljyä pitää laittaa 1.55 litraa, 5vaihteiseen olisko ollut 1,7.
(Ja vähän ylitäittö päälle)

Että jos sulla on siinä yli 3 litraa nyt,niin ei oo ainakaan liian vähän :D

Re: Nivan vaihdelaatikon öljynvaihto

Lähetetty: 29.3.2010 7:08
Kirjoittaja Jusu
1988 Nivan täyttötilavuuksia:
Kuva

Re: Nivan vaihdelaatikon öljynvaihto

Lähetetty: 29.3.2010 8:07
Kirjoittaja Niva1986
Tyhjensin laatikon pakkivaloanturin kauttaa ja sitten avasin vaihekepin jolloin onnistuin KÄDETTÄMÄÄN yhden pultin laatikkoon. Pulttia onkiessa pumppasin kaikki öljyt kepin reijästä (kepin reijässä on vain siirtäjät), sitten avasin alta voiman ulosoton ja sieltä tuliöljyä varmaan litra (ulosoton kun avaa niin siellä on vaihteiston rattaat, eli siirtäjän ja rattaiden välissä on seinä jossa alareunassa kaksi reikää öljynkiertoa varten).

Eli onko mahdollista että ulosotto tarvii lisäöljyt?

Re: Nivan vaihdelaatikon öljynvaihto

Lähetetty: 31.3.2010 21:56
Kirjoittaja messmer
Hyvä pointti aiemmin tuo GL4. Mobil Mobilube GX purkista löytyi tuo merkintä, toisinkuin HD-sarja joka on sitten GL5:sta. Onneksi en sitä sinne laittanut. Itse en ottanut keppiä irti vaan lorottelin päältä kepin juuresta. Aikaa kyllä tuhraantui melkein tunnin (oikeastaan en edes tiedä). Mutta eipähän pultteja muttereita laatikkoon tippuillut. Kumia en saannut vaihdettua koska en saanut kepin vartta irti. Kokeilin "kahden ruuvarin" menetelmää mutta lopetin ähellyksen ennen suurempia tuhoja. Ylimääräisestä Samaran vetarin kumista ja nippusiteistä muodostui toimiva patenttiratkaisu pulmaan. Kesemmällä sitten uudestaan.

Tuo lisäöljymääräspekulaatio tuosta voimaulosotosta johtuen ei ole yhtään huonompi. Mutta yhteensä reilut kolmisen litraa viisivaihteeseen lootaan?? Mikähän tässä nyt lienee se oikea luku ....

Re: Nivan vaihdelaatikon öljynvaihto

Lähetetty: 31.3.2010 22:04
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Lähteekö Nivan keppi samalla tavalla irti kuin TakaPotkun? TakaPotkussahan homma on hävyttömän helppo.

Re: Nivan vaihdelaatikon öljynvaihto

Lähetetty: 31.3.2010 23:01
Kirjoittaja urpo600
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Lähteekö Nivan keppi samalla tavalla irti kuin TakaPotkun? TakaPotkussahan homma on hävyttömän helppo.
Lähtee se,ihan samanlainen se laatikko kun takavetoisessa.
Eli Nivassakin pitäis olla helppo homma.

Re: Nivan vaihdelaatikon öljynvaihto

Lähetetty: 31.3.2010 23:02
Kirjoittaja Jokari
PöyhöinKuusaalt kirjoitti: TakaPotkussahan homma on hävyttömän helppo.
Ei näytä olevan niistä lukemattomista rälläkällä katkotuista kepeistä sekä hajotetuista 5-vaihteisen kepin mekanismeista päätellen. Tuntuu olevan täysin ylitsepääsemätön asia monelle...ei ajatella hetkeäkään vaan annetaan rälläkän mieluummin soida.

Re: Nivan vaihdelaatikon öljynvaihto

Lähetetty: 31.3.2010 23:07
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Kirjoittelin tuossa kysyjälle pyynnöstä YV ohjeet hommasta. Eiköhän se siitä.

Re: Nivan vaihdelaatikon öljynvaihto

Lähetetty: 1.4.2010 18:54
Kirjoittaja punanenä
Minä en nyt ymmärtänyt että miksi normaali täyttö ja tyhjennysproput ei kelpaa vaan ruvetaan purkamaan laatikkoa kappaleiksi :shock: Aprillipila?

Nivan kaikissa voimansiirron palikoissa on sekä öljyn lisäys ja tyhjennysproput..Lisäykseen joutuu käyttämään pumppua koska proput sijaitsevat laatikoiden seinissä. Pumppu maksaa noin 5 euroa