Sivu 2/9
Re: lada1500 (2105)
Lähetetty: 9.8.2009 12:45
Kirjoittaja ladatuning
tulipas tänään ostettua uusi kytkin vanhan tilalle tuntuupi luistavan vanha. ja tuli hitsailtua uus putki onkos se ny 2.25 tuumane eli 60mm? taitaapi olla 1500 koneelle pikkase liika iso mutta ei maha mittää auto pitää nyt aika mörinää : D
Re: lada1500 (2105)
Lähetetty: 1.11.2009 17:25
Kirjoittaja ladatuning
projektia pitkästä aikaa saatu eteenpäin tuplavakaajaa tehty/asennettu tuli mukavan napakka

ja metalliset oven pahveja alettu valmistamaan 1 on jo viimeistelyä vaille valmis. auton päämäärä on päätetty f- cuppii tuo täytys nyt saaha rakennettuu onko jollaki linkittää f- cupi sääntöjä auton puolesta mitä saa tehä mitä ei saa tehä. ite en löytänä intternetin ihmeellisestä maailmasta

Re: lada1500 (2105)
Lähetetty: 1.11.2009 20:10
Kirjoittaja jusa
kannattaa varmaan ostaa fian sääntökirja jos autua rakentaa on ainaki kunnoliset ja varmasti oikiat ohojeet
Re: lada1500 (2105)
Lähetetty: 1.11.2009 20:45
Kirjoittaja ladatuning
nii on tai sitte lainata tuolta kaverilta seki ajjoo ladalla rallia
Re: lada1500 (2105)
Lähetetty: 1.11.2009 21:15
Kirjoittaja START
akk:n sivuilla on jotain:
http://www.autourheilu.fi/attachements/ ... -33175.pdf
ainakin jotain yleis juttuja
Re: lada1500 (2105)
Lähetetty: 2.11.2009 21:12
Kirjoittaja ladatuning
joo löysin jo ite ja printtasin jottai : D
Re: lada1500 (2105)
Lähetetty: 8.11.2009 21:09
Kirjoittaja ladatuning
tänään asennettu toinen änkkä putkee kiertää vi*tun paljo paremmin

taitaa olla nyt enemmä nuo vastapaineet kohillaa

Re: lada1500 (2105)
Lähetetty: 10.11.2009 17:17
Kirjoittaja Tooberi
ladatuning kirjoitti:tänään asennettu toinen änkkä putkee kiertää vi*tun paljo paremmin

taitaa olla nyt enemmä nuo vastapaineet kohillaa

eihän nelitahti koneessa saa olla vastapaineita yhtään

eikä äänenvaimentimesta vastapainetta tule, ainakaan jos on vapaastihengittävä

Re: lada1500 (2105)
Lähetetty: 10.11.2009 17:34
Kirjoittaja ladatuning
eikös ihmiset osaa ottaa huumoria vastaa

talvirenkaat toi kaipais ja piikki renkaisii uudet vanteet..
Re: lada1500 (2105)
Lähetetty: 10.11.2009 19:43
Kirjoittaja pvdriver
ihan oikeastikko olet tästä kisapeliä rakentamassa, vai pillurallihirmua?

Re: lada1500 (2105)
Lähetetty: 13.11.2009 15:23
Kirjoittaja Jyrki-boy
Tervehdys
Vapaasti hengittävässä koneessa on aika tarkkaa kuinka pitkät putket pakosarjassa pitää olla, että se pelaisi parhaiten. Pakosarjan tarkoitus on pakotahdin aikana saada imu toiseen sylinteriin. Imu on kohdallaan silloin, kun imutahdin alussa on molemmat venttilit auki. Syntynyt imu kiskaisee imupuolelta polttoaineseosta sylinteriin enemmin, kun pelkällä männän imulla.
Kun pakosarjassa puhalletaan pakokaasua ulos koneesta, niin putken liittyessä toiseen putkeen syntyy tähän liitoksen kohtaan imu siihen toiseen putkeen, jossa pakokaasu ei vielä virtaa. Moottorin täyttö paranee ja heposet lisii tai ennemminkin vääntö.
Pakosarjalla voi saada moottorin toiminnan totaalisesti sekaisin.
Perushomma tässä on se, että ilman liikkuessa syntyy aina imu. Pakosarjassa ja -putkessa käytetään tätä tosiasiaa hyödyksi.
Jyrki-boy
Re: lada1500 (2105)
Lähetetty: 14.11.2009 9:54
Kirjoittaja START
mutta ei vakio nokalla kovin suurta hyötyä vaikka olis mimmonen sarja

Re: lada1500 (2105)
Lähetetty: 14.11.2009 17:50
Kirjoittaja Jyrki-boy
Ehtoota
Tietysti nokka tuo lisää putia, mutta pakosarjaa hankittaessa pitää muistaa se pohja jolta lähdetään. Elikkä onko pakosarja vakiona täys lehmän läjä.
Jyrki-boy
Re: lada1500 (2105)
Lähetetty: 14.11.2009 19:01
Kirjoittaja slade -69
jyrki b puhuu asiaa kyllä pako sarjalle suotu ajatus työ luovuttaa aika edulliset hepot , tossa kesällä kiikutin volvo koneista ladaa rullila ja pelkkä sarja(johon jäi vielä parantamisen varaa) paransi tehoo 15 hp .
Re: lada1500 (2105)
Lähetetty: 15.11.2009 11:04
Kirjoittaja START
mutta lähtökohtana on se että pitää olla sellainen nokka millä saadaan venttiilit pysymään auki riittävän paljon. silloin taas pitää olla huomattavasti enemmän puristuksia että saadaan toimimaan edes jotenkin inhimillisesti myös alhaalta. ja silloin sitä pakosarjastakin saadaan vastaavaa hyötyä (se 15heppaa voi olla täysin mahollinen) olettaen tietysti ettei imu puoli rupea ahistamaan. jos laitat vakio myllyyn pelti sarja ei tehon kasvu ole 15heppaa hädin tuskin 5heppaa.
ensin riittävästi puristuksia ja nokka sitten joutuu jo pakosta laittamaan tuplat ja pakosarjankin ja tottakai sen kannenkin pitää sitten jo virrata enemmän kun vakiona.
omassa on omavalmiste 4-2-1 ja putket on yritetty mitottaa saman mittasiksi. noin matalaviritteisessä se on ihan OK koska ei ahista niin kuin vakiona.
mutta jos laittaisin tuplat ja rajumman nokan (ja lisää puristusta) niin sitten pitäisi olla jo kunnollinen 4-1 ja niin että se toimisi halutulla tavalla.