SA-int Niva ravistaa prkleesti. Mikä avuksi?

Nelivetoiset Lada Niva ja 4x4 mallisto
messmer

Re: SA-int Niva ravistaa prkleesti. Mikä avuksi?

Viesti Kirjoittaja messmer »

Pitäis tuo kumidonitsi vaihtaa. Onnistuuko "ylhäältä" tai alhaalta käsin ilman että ottaa irti mitään isompaa? Ja pitääkö ne pultit laittaa samoin perin takaisin eli silleen joka toinen toiseen suuntaan jne. Uudet lukkumutterit lienee M10x1,0 ?

Entä onko hyviä vinkkejä hankalien öljyjen tyhjennys kuusioruuvien irroittamiseen? Jakolaatikon poistotulppa ei meinaa sitten millään avautua enkä haluais sitä heti rikkoakkaan.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: SA-int Niva ravistaa prkleesti. Mikä avuksi?

Viesti Kirjoittaja Jokari »

No ei sitä muualta kuin alhaalta voi vaihtaa. Ne pultit pitää laittaa samoinpäin takaisin kuin ne olikin siellä. Pultit ja mutterit on M12 x 1,25, ne voi tarvittaessa korvata ihan tavallisilla harvakierteisillä M12 pulteilla/muttereilla, menee aika helposti jengat noista alkuperäisistä pulteista.
Jossei siinä uudessa donitsissa ole sitä kiristyspantaa, niin jonkin verran saa voimaa käyttää asennuksessa että saa pultinreiät kohtaamaan...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
messmer

Re: SA-int Niva ravistaa prkleesti. Mikä avuksi?

Viesti Kirjoittaja messmer »

Kiristyspanta löytyy kyllä uudesta. Tyhmä kysymys - se ilmeisesti pitää napsauttaa poies asennuksen jälkeen?
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: SA-int Niva ravistaa prkleesti. Mikä avuksi?

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Juu kyllä, se on vain asennuksen helpottamiseksi. Limppu ei jousta kunnolla kasaanpuristettuna.

Kuva

Onhan noita jokunen tullut takavedossa tuhottua ja vaihdeltua, menee jo rutiinilla :mrgreen:

Edit: oli näemmä jo edellisellä sivulla, no kertaus ei ole pahasta :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: SA-int Niva ravistaa prkleesti. Mikä avuksi?

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Jokari kirjoitti:No ei sitä muualta kuin alhaalta voi vaihtaa. Ne pultit pitää laittaa samoinpäin takaisin kuin ne olikin siellä. Pultit ja mutterit on M12 x 1,25, ne voi tarvittaessa korvata ihan tavallisilla harvakierteisillä M12 pulteilla/muttereilla, menee aika helposti jengat noista alkuperäisistä pulteista.
Jossei siinä uudessa donitsissa ole sitä kiristyspantaa, niin jonkin verran saa voimaa käyttää asennuksessa että saa pultinreiät kohtaamaan...
Parit isot klemmarit peräjälkeen ja kiertää sitten niin tiukkaan kuin tarttee siihen donitsin ympärille... Sillees saa rutistaneeksi limpun kokoon jos ei ole "valmiina" tollasta pantaa.

Myös aina jos on tarkoituksena laittaa entinen limppu takas on syytä laittaa jonkin sortin panta ympärille ennen pulttien irroittamista. Muuten se limppu repee ihan saletisti hetki irroittamisen jälkeen. Kuten jo sanoin, niin isot letkuklemmarit hoitaa homman hienosti.

Ja nämä vinkit on merkkiriippumattomia. ;)
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: SA-int Niva ravistaa prkleesti. Mikä avuksi?

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Niin tälläinen pesusienen lailla laajeneva limppu on aika harvinainen tapaus taka/nelivetoisissa autoissa, yleensä mm. takavetoisista löytyy "kova" kumikiekko, jonka kanssa ei tartte ähkiä asentaessa.. :D
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: SA-int Niva ravistaa prkleesti. Mikä avuksi?

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Jokari kirjoitti:Niin tälläinen pesusienen lailla laajeneva limppu on aika harvinainen tapaus taka/nelivetoisissa autoissa, yleensä mm. takavetoisista löytyy "kova" kumikiekko, jonka kanssa ei tartte ähkiä asentaessa.. :D
No kyllä esim. W124 Mersun kova kumikiekko laajenee ihan samalla lailla kun hetken odottaa... Ja Sierran kumilimppu pullahtaa kanssa komiasti ilman pantaa. Mutta nythän ollaankin jo sitten hiukka offtopicissa. Suosittelen käyttämään aina jonkinsortin pantaa noissa kuminivelissä/kiekoissa jos entisen meinaa takaisin laittaa. Kyllä ne näyttäis turpoavan aina enemmän tai vähemmän ja kun gummi on vanhaa, niin se myöskin repeää laajetessaan.
messmer

Re: SA-int Niva ravistaa prkleesti. Mikä avuksi?

Viesti Kirjoittaja messmer »

Joop. Eip menny ihan putkeen limpun vaihto. Tappelin kolme tuntia että sain pelkästään ne limpun M12 pultit auki. Siinä samassa tuli vahingossa rälläkällä hipaistua laatikon "propellerista" puolisen grammaa veks. Uuuh. Toivottavasti ei mene pahasti balanssit tuosta.

Ja jännästi eteenpäinsuunnatut ovat M12x75 ja taaksepäinsuunnatut M12x80 :) Mikähän idea tuossakin...

Vaihdelaatikon alatuki kaipaa myös hitsaamista. Oli yks sauma ratkennu. Kellään mikkiä heti-valmiina-tallissa-sen-kun-hitsaa-menemään helsinki-riihimäki-ryttylä akselilla?

Kysymys - saako sen limpun nyt vaihdettua kun ottaa vaan pultit pois? Ei kai tuota jakolaatikon puoleista "läpyskäkiekkoa" tarvi avata?

Kysymys - Pitää saada alatuki takaisin. Onko mitään ihmeellistä etukardaanin irrotuksesta jakolaatikon päässä? M8 lukkomutterit uusiks? Nuokin 1,25 jengalla? Kardaanin pultit on "kannattomia", miten niiden korvaaminen jos menevät paskaks?

Kysymys - kardaanien ristiniveleissä selvästi väljää. Tarviiko niiden vaihtamiseen mitään erikoistyökaluja?
Avatar
Yogi
Ylläpito
Viestit: 2928
Liittynyt: 2.2.2005 8:38
Paikkakunta: Pori

Re: SA-int Niva ravistaa prkleesti. Mikä avuksi?

Viesti Kirjoittaja Yogi »

Joop. Eip menny ihan putkeen limpun vaihto. Tappelin kolme tuntia että sain pelkästään ne limpun M12 pultit auki. Siinä samassa tuli vahingossa rälläkällä hipaistua laatikon "propellerista" puolisen grammaa veks. Uuuh. Toivottavasti ei mene pahasti balanssit tuosta.
Limpun saa vaihdettua ihan ottamalla pultit pois. Tuota "läpyskäkiekkoa" ei tarvi avata, vaan siitä riittää limpun pulttien irroittaminen. Mun mielestä noi eteen/taaksepäin suunnattujen pulttien pituuksilla oli merkitys eli pitemmät ei mahtuneet kunnolla siihen, missä oli lyhyemmät alunperin. En tosin enää muista, mutta mielestäni siinä oli joku sovitusjuttu.

Kardaanin ristiniveleen et tarvi erikoistyökaluja. Hylsy ja moska ovat hyvät erikoistyökalut :lol:
Viimeksi muokannut Yogi, 28.9.2009 22:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: SA-int Niva ravistaa prkleesti. Mikä avuksi?

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Ristikoihin suosittelisin ennemmin ruuvipenkkiä ja hylsyjä. Aivan liian helppo murjoa uuden ristikon neulat isolla lekalla. Eräs kokenut konemies kielsi käyttämästä muutakuin ruuvipenkkiä ristikoissa.
Eikä paineta niitä kuppeja penkillä niin ¤¤%%& tiukkaan vaan haetaan kohdat joissa seegerit saa paikoilleen justiinsa. Koputellaan ristikkoa joka suunnasta ja tarkistetaan herkkyys. Jos joku suuntaa tahmaa vähääkään, niin tulee täristämään. Siinä tapauksessa uusi ristikko paikalleen.

Typeriä virheitä tullut itsekkin tehtyä kardaanien kanssa, varsinkin ristikon asennus on niin helppo tyriä ja ahh sitä värinää ja jurinaa...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: SA-int Niva ravistaa prkleesti. Mikä avuksi?

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Yogi kirjoitti:Siinä samassa tuli vahingossa rälläkällä hipaistua laatikon "propellerista" puolisen grammaa veks. Uuuh. Toivottavasti ei mene pahasti balanssit tuosta.
Puoli grammaa on melko paljon jos katsot minkä kokoisilla lappusilla kardaanit on tasapainotettu... Ei ole näistä tasapainoasioista henkilökohtaista kokemusta, mutta sen perustella mitän olen näistä lukenut aikojen saatossa, niin väittäisin että sinulla on ongelma tuon kanssa. Mie vaihtasin kyllä tuossa tapauksessa sen laatikon päässä olevan kolmijalkalaipan ihan suosiolla jos ois oma vehe. Mutta tämä kaikki on sitten puhdasta spekulaatiota ja ei perustu omakohtaisiin kokemuksiin.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: SA-int Niva ravistaa prkleesti. Mikä avuksi?

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Epätasapaino kardaaniputken keskellä tai hieman lähempänä päitä on hieman eri asia kuin pieni epätasapaino kiinteän akselin päässä.
Ei noita laippoja varmasti ole sen kummemmin tasapainoteltu mitä nyt sorvissa on ajettu muotoonsa.

Yksi tapa saada älytöntä värinää on rutistaa kardaaniputki vähääkään lommolle haarukoiden takaa. Nähty ja koettu, "ammattilaiset" silloinkin asialla.. :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
messmer

Re: SA-int Niva ravistaa prkleesti. Mikä avuksi?

Viesti Kirjoittaja messmer »

----------
Limpun saa vaihdettua ihan ottamalla pultit pois. Tuota "läpyskäkiekkoa" ei tarvi avata, vaan siitä riittää limpun pulttien irroittaminen. Mun mielestä noi eteen/taaksepäin suunnattujen pulttien pituuksilla oli merkitys eli pitemmät ei mahtuneet kunnolla siihen, missä oli lyhyemmät alunperin. En tosin enää muista, mutta mielestäni siinä oli joku sovitusjuttu.
-----------

Taas on yksi lada-päivä lisää takana. Plussan puolella muttei valmista. Vaihdelaatikon alatuki on nyt hitsattavana. Fiksua olisi ollut ehkä seuraava työjärjestys:

0) kaikenlainen asentojen / positioiden merkkaus
1) etukardaanin irroitus
2) kumilimpun laatikon pään mutskujen ja pulttien irroitus 3kpl
3) jakopään läpyskän irroitus
4) kumilimppu välikardaaneineen veks ja kohdistusosaston putsaus/rasvaus
5) uusi limppu läpyskään kiinni, paketti paikoilleen, pultit 3kpl ja läpyskä kiinni uusilla lukkomutsuilla 4kpl
6) etukardaani takas kiinni uusilla mutskuilla 4kpl

Nyt henk. koht. moka oli ottaa tuo laatikon alatuki irti ekaks ja tuhota yhden runkoon upotetun kiinnitysruuvin jengat :I Toivottavasti saan asemoitua edes sinnepäin lopullisessa kasausvaiheessa.

En kyllä ymmärrä miten pelkän limpun saisi irti ilman tuota "väliristinivelen" irroitusta. Limpun "sisällä" kun on se kohdistusosasto. Tai sitten limppui on avonaista malliakin. Aikakin tuossa mun on vehkeessä on/tulee ihan ympäridonitsi. Tai sitten tuota jakolaatikkoa saa sen verta taaksepäin kipattua että kohdistusosastoon tulee limpun mentävä reitti.

Kardaanin lukkomutskut taitaakin olla ihan M8 norminousulla. Ja taas kauppaan.... Jännä juttu myös että eipä ollu prikkoja limpun mutskujen alla toisin kuin kuvissa. Koska en tarkistannu mahtuuko moiset sinne alle, jätän ne itsekkin pois. Ja kivasti edellinen "remppaaja" on hitsallut osan ristinivelien kiinnitykset "lukkoprikkojen" sijaan. Että silleen. Saa väljät jäädä ensi kesään tai seuraavalle niva-neitsyelle :)
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: SA-int Niva ravistaa prkleesti. Mikä avuksi?

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Ei kuulu prikat noihin limpun kiinnityksiin ollenkaan...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
timmikoo

Re: SA-int Niva ravistaa prkleesti. Mikä avuksi?

Viesti Kirjoittaja timmikoo »

Nostellaanpa vanhaa ketjua.

Vaihdoin Nivaan kunnostetun 5-lovisen vaihteiston. Kytkin tuli uusittua samalla. Kardaanin kumilimppu on uusi. Jakolaatikon- ja vaihteiston takakannatinkumit on uusittu. Jakolaatikon kohdistin vanhojen merkkien mukaan. Remontin jälkeen lähdin koeajolle. Niva kulki kuin sukkasillaan ja tyytväisyyttä kesti parikymmentä kilometriä. Senjälkeen alkoi voimistuva ravistus noin 40 km/h vauhdissa.

Tutkiskeltuani alustaa totesin vas.puoleisen jakolaatikon kannattimen rikkoontuneen. Pusla oli irronnut alumiinikehyksestä. Kiinnitin sen laakerilukitteella. Etsin ohjeen jakolaatikon kohdistamisesta rautalangan avulla ja toteutin sen. Mielestäni sain kohdistuksen onnistumaan. Värinä väheni mutta ei loppunut.

Värinän saa esiin jakolaatikko vapaalle kytkettynä kaikilla vaihteilla pyörittämällä joten ongelma vaikuttaisi olevan välillä vaihteisto-jakovaihteisto. Nyt kaipaisin ideoita mitä seuraavaksi. Ajaminen moisella vatkaimella ei innosta.
Vastaa Viestiin