Ladan maalaaminen halvalla

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
'aatee'

Re: Ladan maalaaminen halvalla

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

Ruiskulla on hellppo suihkia menemään :) Tekemällä oppii
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
Jusu

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Kompinreuhkan minä tärväsin maalaamalla pihalla pensselillä. Maali oli teknoksen futuraa ja pari talvea kärsineenä se on hilseillyt melkoisesti irti ja mustalla ferrexillä tehdyt pohjat paistaa sieltä täältä. Alkuperäinen kerran ylimaalattu maalikin on toisin paikoin näkyvissä. On sitten ruma värkki mutta onpa ainakin persoonallinen ja saavat kaikenmaailman pölvästit sitten huomautella että sun autosta on maalit hilseillyt, niinkuin minä en sitä itse olisi huomannut... :roll:

Nappista paikkamaalailin mastonin hammerilla. Se levisi pensselilläkin tasaisesti ja pinnasta tuli jopa kiiltävä. Maksoi litran törpössä noin 25 euroa.
Samaa maalia olen lääsinyt isän hiluksiin ja ihan hyvin se on siinä pysynyt ja näyttää ihan mukiinmenevältä, varsinkin kun autoa ei pestä koskaan.
Jonir

Viesti Kirjoittaja Jonir »

Jusu, millaiset pohjatyöt teit? Pesitkö liuottimella? Oliko silikoninpoistoainetta? Oliko pohja hiottu, kai nyt sentään?

Kokeilen varmaankin ensin johonkin peltilevyyn maalausta. Ymmärtääkseni tuota Modenaa voi vetää useamman kerroksen, ainakin tuon aiemmin postaamani linkin mukaan. Jonkun sortin automaali kun ymmärtääkseni pitää vetää kerralla ettei tule sävyeroja.
Jusu

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Kombin pesin lakkabensiinillä, ei muuta. En minä sitä alkanut hiomaankaan kun puoli autoa oli jo ruosteremonttien takia lääsitty sillä mustalla ferrexillä ja futuran piti olla siihen käypänen maali. Siitä ferrexistä se tosin on irtoillut helpommin kuin siitä muusta maalipinnasta joka oli jo joskus aiemmin ylimaalattu. Olisi varmaan sittenkin pitänyt valita se peltikattomaali.
Tuo futura on aika paksua maalia ja pensselillä maalatessakin sitä olisi varmaan syytä ohentaa, itse en ohentanut ja se kuivui aika verkkaisesti. Kaiken lisäksi maalaus tapahtui ulkona heinäkuussa jolloin ilmankosteus on varsinkin öisin jo melko suuri.
En suosittele moista menetelmää kenellekään enkä sitä kyllä itsekään toiste tee.

Tuota hammeria olen taasen vetänyt paikkamaaliksi suoraan paljaallekin pellille ja hiluksin lavankylkiin suoraan pakkelinkin päälle ja on pysynyt hyvin paitsi pyöränkaarissa kivet hakkaa tietty sitä irti. Isäpappa painelee tyytyväisen ja kun auto on muutenkin kattoa myöten kurassa niin eipä siitä sävyeroakaan siihen jo kertaalleen ylimaalattuun appelsiinipintaankaan huomaa.

Halpaan autoon ei viitsi kovasti vaivaa nähdä tai rahaa tuhrata. Ei näistä mitään astonmarttiineita kuitenkaan tule vaikka tuo omakin katiska alkaa jo olla kertaalleen omin käsin tehty...
START
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja START »

juu ei pohjamaalia muutakun noihin kohtiin mitä oot puhaltanut. hiontaväriä ne pistää kitattuihin kohtiin, näkee paremmin epätasasuudet. ja miksei muka automaalia vedettäisi monessa kerroksessa? siis ihan normaalisti ohuissa kerroksissa.(ettei tuu valumia) sitten onkin eri jos antaa kuivua päivän välissä.
mataksi kannattaa hioo jos meinaa että yhtään pysyy
ruiskuttaminen on helppoa, jos ei nyt mistään huippu jäljestä puhuta.
toiset kehuu että parhaat pohjat on mäyräkoira kaljaa :wink: tulee kuulemma paras pinnan laatu :lol:
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Jonir

Tosiaan, tarkoitus on käyttää näillä näkymin punaista Modena-alkydimaalia. Pitäisi kuivua nopeasti, olla ruiskutettavissa ja jättää suht kiiltävä pinta. Mastonin sivuilta:

Modena punainen 1l
Tuotenumero: 604004

MODENA on erittäin nopeasti ilmakuivuva alkydimaali sisä- ja ulkokäyttöön. Soveltuu metalli- ja puupinnoille.

Näin onnistut!
Puhdista käsiteltävä pinta huolellisesti rasvasta ja liasta. Näin saat lopullisesta pinnasta pitkäikäisen ja kestävän, epätasainen pinta on hiottava ennen työn aloitusta. Mikäli kyseessä on puupinta, hio aina puun syiden suuntaisesti. Metallipinnan hionnassa on syytä muistaa, ettei hio eri suuntiin. Käytä tarvittaessa kittiä. Poista mahdollinen hiontapöly huolellisesti. Sekoita maali hyvin ennen käyttöä! Kokeile soveltuvuus maalattaessa vanhan maalin päälle.
Maston COLORmix MODENA voidaan levittää siveltimellä, telalla tai ruiskulla.
Ohennus ja työvälineiden pesu: Maston PROmix Xylen.
Kuivumisajat (+20°C): Pölykuiva n. 30 min. Mikäli tarvitaan useampia maalikerroksia on maalaus suoritettava 30 min – 4 h kuluessa. Tai kun maali on läpikuiva eli vähintään 7 vrk.
Riittoisuus: 10-14 m2/l
'aatee'

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

Oon yhen nappiksen maalannut pensselillä vihreällä modenalla, oli ihan hyvä maali levittää.
Kyljet ja kaikki sellaiset suuret alueet kannattaa vetää telalla ja pikkukohat siveltimellä, telalla tulee aika hyvä pinta.
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
Jonir

No eiköhän ruiskulla saa vielä paremman...
Jonir

Hehee, kysyin Mastonin tuoteneuvonnasta ohjeita ohennukseen ja maalikerrosten välisiin kuivumisaikoihin ja sieltä kerrottiin, että Modenaa myydään Venäjälle eri nimellä Ladojen korjausmaalauksiin. Osuin siis harvinaisen oikeaan maalivalinnassani.
fordvaltonen

Viesti Kirjoittaja fordvaltonen »

Vedä rohkeasti sillä ruiskulla vaan, uskon että saat pensseliä tai telaa paremman jäljen. Äläkä ressaa lopputuloksella, tulee mitä tulee, jos ei miellytä aina voi myöhemmin korjata. Ja arvostelijat olen saanut hiljenemään kehoittamalla itse yrittämään samaa ja tuomaan aikaansaannoksensa näytille :wink:
Ja kaksi olen maalannut tai värjännyt tai ihan miten kukin haluaa sanoa :lol:
1500i

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Mastonin Hammerista ei ole oikein hyviä kokemuksia ei pysy vaan hilseilee ja lohkeilee pois. Autoja eikä muutakaan liikkuvaa kalustoa ei ole kyllä tuolla maalattu vaan mitä nyt on tullut milloinkin maalattua. Modenaan ollaan siirrytty kun ei jaksa olla paikka maalailemassa vähän väliä (Hammerin jälkiä). Hyvin pysyy tuohon toisen verrattuna ja ihanpa raktorin likasuojiinkin laitettin ja on pysynyt. Tuohon millä maalaat asiaan kyllähän ruiskulla saa varmaan ihan asiallisimman jäljen jos vertaa pensseleihin teloihin tai kälä kälään. Ohuesti vai ettei valu niin kyllä se siitä. Hyvä että on näköjään vielä muitakin värejä kun mattamusta joilla maalataan :wink: :)
Avensis stw
Ex.21093 -00
sasu

Viesti Kirjoittaja sasu »

Itse käytin oman autoni virossa maalattavana, hinta ei ollut todellakaan kova (muutamia satasia) ja jälki oli myös yllättävän hyvää:

Kuva
Susipoika

Viesti Kirjoittaja Susipoika »

Hionta: 400 paperi.
Maali: tikkurila peltikattomaali 31,5€/3 litraa Sävytettävissä melkein mihinväriin tahansa.
Missä: lämmitettävässä kammiossa
miten: ruiskulla
aikaa meni operaatioon ajosta - ajoon: 8tuntia

Tuo peltikattomaalihan on matta pintainen, mutta yhteensopiva lakka sen kanssa on venelakka. Jolla kyllä saa hienon kiillon ja kestävän pinnan. Sen hinta myös sarjassa edullinen!

Kuva

ps. isot pojat kerto että ladassa on myös peltikatto :lol:
Mercedes 190 2.5TD -90
Opel kadett c 1.2S GL -78
Isuzu pickup 2.0D -82
VW golf 1.9td -98
Jouska

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Onko toi "peltikattomaali" samaa kuin Panssarimaali? En tiedä soveltuuko tuo Panssarimaali auton maalaukseen. Muualla olen kokeillut ja maali vaikuttaa tosi pätevältä ja kestävältä. Panssarimaalilla voi maalata myös ruosteen päälle.

Olen nyt kesälomalla maalanut Panssarimaalilla auton pohjan ruostevaurioita. Ensin olen tietty poistanut ruosteen ja pohjamaalannut kohdan.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
ElManu

Viesti Kirjoittaja ElManu »

Eipä tuo Delfeetikään ole kallista, ~35€ litra. Hyvillä pohjilla ja kohtuullisella maalaustaidolla saa hyvää jälkeä..
Ihe ku tekköö, ni suap just semmosen ku sattuu tulemmaan!
Vastaa Viestiin