Sivu 2/3

Re: tehoraja?

Lähetetty: 24.8.2009 21:03
Kirjoittaja START
tää on kyllä tosi jännää :D
kerro heti jos semmosia papruja käsiis saat että mistä semmosen sais mullekkin :shock:
ja tuo iskutilavuus on inssistä kii, joku sanoo että 1700 + 25% ja vankkelista tehot, joku taas ei.
mutta tuo lappu auttas mun haaveilua

Re: tehoraja?

Lähetetty: 25.8.2009 0:54
Kirjoittaja Mara
Tehon ja tilavuuden voi katsoa eri moottoreista, tai ainakin ennen on voinut..
Tohon wankkerin tuomaan pelastukseen en usko, ei taida olla vertailumalliksi kelpaava. :?
Toivotaan kuitenkin parasta..

Re: tehoraja?

Lähetetty: 26.8.2009 9:11
Kirjoittaja Susipoika
Joskus taannoin tutkin asiaa ja vähänkirjottelinkin siitä tuonne toiseen osioon. Asia jäi sillon sille tielleen, mutta kieltämättä kiinnostava aihe.
Susipoika kirjoitti:Aken sivuilta otettu:

Vertailumoottori

Vertailumoottoreita ovat tyyppitiedoissa samaan mallisarjaan (ja sukupolveen, jos auton mallisarjan eri sukupolvien välillä on olennaisia teknisiä eroja) kuuluvien yleiseen tieliikenteeseen tarkoitettujen mallien moottorit. Auton mallisarja ja sukupolvi määritellään joko tyyppitietojen mukaisen jaottelun tai valmistajan taikka valmistajan edustajan lausunnon perusteella.

Vertailumoottoreina voidaan vastaavin perustein pitää Suomeen tyyppikatsastettujen mallien moottoreiden ohella myös mallisarjaan kuuluvien muun Euroopan ja Yhdysvaltojen markkinoille yleiseen tieliikenteeseen tarkoitettujen mallien tehdasvakiomoottoreita, mikäli luotettava selvitys mallien teknisistä eroista on saatavissa. Muiden kuin Suomeen tyyppikatsastettujen mallien osalta tulee tarvittaessa esittää valmistajan tai valmistajan edustajan lausunto siitä, että ko. malli on tarkoitettu yleiseen tieliikenteeseen.
Eli kun ja jos tuota wankelia olisi missään vaiheessa edes 1 kappaletta myyty euroopan alueelle tieliikenteeseen ja siitä saataisiin avtovaz:lta paperi sitä voisi käyttää verrokkina muutoskatsastaessa!? Onko tätä kukaan selvittänyt?

Tietääkö kukaan kappalemääriä mitä noita on tehty?

Ehkä tyhmä idea mutta mullistais aika nurin koko ladan virityksen ainakin moottorin vaihtotapauksissa. :shock:

edit:
21018 1.3L - - Wankel engine
21019 2.3L - - Wankel engine
21059 - - - Police version; comes with VAZ-4132 Wankel engine
21079 2.6L - - Police version; comes with VAZ-4132 Wankel engine
2108-91 Police version; comes with VAZ-415 Wankel engine
2109-90 Police version; comes with VAZ-415 Wankel engine

Noita poliisi versioita tuskin voidaan rinnastaa "ko. malli on tarkoitettu yleiseen tieliikenteeseen" kohtaan tuossa laissa. Mutta noita nappiksia näyttäis olevan "normaali" liikenne malleja. Tuon lähteen mukaan. http://en.wikipedia.org/wiki/AvtoVAZ

editedit:

avtovaz taitaa vieläkin kehitellä noita wankel koneita.. :shock:

Tuossa on tietty aika mielenkiintonen linkki [url]http://cp_www.tripod.com/rotary/pg07.htm[/url]. Sisältää aika paljo tietoa vaz wankeleista, muutamia aikan hurjan kuulosia moottoreitakin näkyy olevan, esim KGB volga missä reilusti yli 200hp wankel :lol:
Some 411 engines were seen in Ladas, indexed as Vaz 21019. The more powerful models became available for Latvian made RAF buses & Ambulances. The KGB got some Volga sedans fitted with the larger rotary as power was about 1.5 times the standard 2.5 lt engine. Also, a 3 rotor Vaz 513 was released (equivalent to 3900 cc) and rated at 280 hp for it’s 200 kg engine weight. Max power of all said engines was quoted between 5500-6000 rpm.

So who in the USSR needed that sort of power? Good question. The answer is people in uniforms, 280 hp from a 3 rotor and at least 350 from a 4 rotor engine (which did exist as well) in a light weight package was a real day time dream for designers of lightly armoured fighting vehicles.
Minä en saanut irti tuon tekstin mukaan että oliko noita nyt sitten eurooppaan tuotu mutta ilmeisesti canadaan?
Here's some of the updated/corrected info for your section on the Lada rotaries.
The UAZ model 415 is STILL in production, as of Oct.1998. It has been available, as a special cost option, in the European Samara front wheel drives, for the past 6 years. In standard trim, the current generation displaces the same 1308cc's as the Mazda 13B engine, and is rated at 180 HP, running on sequential port injection. A high performance model is also offered, that has the port timing redone, and is rated to 240 HP, using sequential port FI. Apparently they do not offer a turbo version for automotive use at this time.


Meinaako tuo että eurooppa samarassa on ollu lisä hinnasta saatavilla tuo wankkeli?

Tämmöstä löytyy vielä ainakin
http://www.wheelsjamaicahost.com/wheels_forum/index.php?topic=88580.0 kirjoitti:During the summer of 1980 the Volga auto works of Tagliatti (called Auto-Vaz) sold about 250 rotary equipped Lada cars to customers under the imaginative Vaz-21018 designation. In this case a single rotor Vaz 311 rotary engine was installed in a basic Vaz-21011 body.
Joku tonkis onko noita tuotu eurooppaan

Re: tehoraja?

Lähetetty: 26.8.2009 20:08
Kirjoittaja START
ja tarviiko niitä edes olla tuotu? kun toyotan miehet käyttää japsi malleja vertailumallina. ja eikös niitä ole käytetty jenkeissä jotakin brasilian mallejakin???

Re: tehoraja?

Lähetetty: 26.8.2009 20:11
Kirjoittaja Sergy
Samaa mieltä Startin kaa. Mut sekin sit taas voi olla konttorikohtainen hommeli....

Re: tehoraja?

Lähetetty: 26.8.2009 22:33
Kirjoittaja sasu
Koittakaa oi koittakaa selvitellä! Yks saabanin 2.3l turpo kun löytyis ylimääräsenä.....

Re: tehoraja?

Lähetetty: 27.8.2009 10:33
Kirjoittaja Susipoika
No nyt tarvittais sitten venäjän kielen taitonen joku joka olis yhteydessä tuonne rajan taakse. Kuka ottaa tehtävän hoitaakseen. Tulevien monsterimoottoristen ladojen kunniaksi! :lol:

http://www.lada-auto.ru/info.xml

Tuon pidemmälle en osaa auttaa kieltä taitamattomana. :(

Kysymyksinä voisi esittää tämän pohjalta:
Vertailumoottoreita ovat tyyppitiedoissa samaan mallisarjaan (ja sukupolveen, jos auton mallisarjan eri sukupolvien välillä on olennaisia teknisiä eroja) kuuluvien yleiseen tieliikenteeseen tarkoitettujen mallien moottorit. Auton mallisarja ja sukupolvi määritellään joko tyyppitietojen mukaisen jaottelun tai valmistajan taikka valmistajan edustajan lausunnon perusteella.

Vertailumoottoreina voidaan vastaavin perustein pitää Suomeen tyyppikatsastettujen mallien moottoreiden ohella myös mallisarjaan kuuluvien muun Euroopan ja Yhdysvaltojen markkinoille yleiseen tieliikenteeseen tarkoitettujen mallien tehdasvakiomoottoreita, mikäli luotettava selvitys mallien teknisistä eroista on saatavissa. Muiden kuin Suomeen tyyppikatsastettujen mallien osalta tulee tarvittaessa esittää valmistajan tai valmistajan edustajan lausunto siitä, että ko. malli on tarkoitettu yleiseen tieliikenteeseen.


vähän Edittiä:


esimerkiksi:

______________
Alkuun pieni pohjustus miksi tarvitaan tietoa. Tyyliin, että, saisimme vaihdettua ladaan vieras moottorin jonka tehot ovat enemmän kuin 100,8hp (1700+sallitut 20%lisätehoa) ja koska suomen lainsäädäntö ei anna tehdä moista toimenpidettä tehdä ilman että löytyy tieto tehtaalta/tehtaan edustajalta kirjallisena että moista moottoria on ollu saatavilla yleiseen tieliikenteeseen.. jne.. Ja joku käännös tuosta suomen laista myös tähän.

VAZ-411-01 2 rotor Variant of 311, 130hp, Production engine, VAZ-21079 (above - car around 1982)

VAZ-4132 140hp, Production engine, VAZ-21059 (above - car) VAZ-21079 (above - car)

Sekä tämän toden peräisyys sekä tarkemmat tekniset tiedot: 21019 2.3L - - Wankel engine

Onko kyseiseisillä moottoreilla varustetut ladat kuuluneet samaan mallisarjaan vastaavan 2107 ja 2105 mallisen ja normaalin 4sylinterisen auton kanssa? Onko autossa ollut samat jarrut, alusta ja turvalaitteet? Onko näitä ollut saatavilla koskaan EU* maihin?
_______________

*=jotta saadaan varmistus onnistumiselle ks. alempaa tarkennusta
Ja mielellään lontoon murteella pyytää se lappu sitten sieltä venäjältä, voi olla kohtuullisen kehnot katsastus setien venäjän kielen taidot.


Tuolla uudistuksellahan saisi ladaan laittaa moottorin(vaz-4132) joka painaa 136kgx1.2=163.2kg ja jossa tehoja on 168hp. Ja moottorin jonka kuutiotilavuus olisi maltilliset 2760. :lol: Pois lukien vielä kun ei tiedetä tuon 2.3L wankelin tarkempia tietoja, tai minä en löytänyt/meni ohi.
Sitten tuon lakitekstin joka sanoo että "...mallisarjaan kuuluvien muun Euroopan ja Yhdysvaltojen markkinoille yleiseen tieliikenteeseen tarkoitettujen mallien..."

Tätä jos tarkistellaan ja ollaan tarkkoja niin Venäjähän kuuluu Eurooppaan. Mutta ei EU:hun. Tai muihin talous liittoihin. Laissahan ei ole puhe EMUsta eikä EUsta jne. Vaan EUROOPASTA. Tässä linkki taas ah niin luotettavaan wikipediaan. Selailkaa alas asti jotta näätte tuon maaluettelon.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Eurooppa
Tämän perusteella taas wankel koneista ladaahan ei olisi edes tarvinnut tuoda "eurooppaan" vaan riittää kun sitä on myyty julkiseen liikenteeseen venäjällä. Eli PERIAATTEESSA läpihuuto juttu kun vain paperin saa tehtaalta :shock: :lol:


Ei musta ainakaan lakimiestä tai politikkoo tuu ikinä.. puhhh.. :?

Re: tehoraja?

Lähetetty: 27.8.2009 12:33
Kirjoittaja ^pena^
hämeenlinnas konttorilla kaveril on katsastus vireillä nappikseen mis on 200sx tekniikka ja katsastusmiehet oli ite ehdottanu tota vankkelii..eli pitäs käydä ton projektin jälkeen vertailumallina... :D

Re: tehoraja?

Lähetetty: 27.8.2009 14:07
Kirjoittaja ralli lada
En tuota lontoolaista tekstia vielä tarkemmin edes katsonut mutta nuo maagiset 3,9litraa ja 280hv taitaa liittyä johonkin volgaan. Jos ne ladaan olisi liittynyt niin jämsässä olisi ollut kohta jz ja rb koneiset ladat :lol:
Minkälainen 200sx lada siellä oikein on rakenteilla? ca18det ilmeisesti?

Re: tehoraja?

Lähetetty: 27.8.2009 17:47
Kirjoittaja START
joo venäjä kuuluu eurooppaan, eikä tossa muusta puhuta.
toivon mukaan tämä asia joskus edistyy

Re: tehoraja?

Lähetetty: 28.8.2009 0:06
Kirjoittaja Sergy
Ookoo, koetan tässä nyt väänellä tota mun vähän ruostunutta toista äidinkieltä, ja laitella sinne mailia. Hitto ku en vaan ite oo ikinä ollu mikään hyvä puheiden laatija :P
Ja toipi on jo aika iso askel, et ne on hämeenlinnas kontoril ees tietoisia siitä vankkelista...

Re: tehoraja?

Lähetetty: 28.8.2009 11:30
Kirjoittaja Susipoika
Voit tehä sen vaikka tuon mun esimerkin pohjalta. Saa kopioida, opettaja ei sakota! :lol:

Re: tehoraja?

Lähetetty: 26.12.2009 21:10
Kirjoittaja -Oll1-
Mitäs tälle kuuluu? Tää on ollu mielenkiintosin juttu vähään aikaa ja tois lisää mahdollisuuksia tekniikkapuolelle tosissaan :D

Re: tehoraja?

Lähetetty: 27.12.2009 10:52
Kirjoittaja START
jep, tois helpotusta harrastukseen kummasti.
vaikka mulle riittäs se että inssi hyväksyy 1700i:n nappiksen vertailumalliksi. (näin ei ollut jämsässä :? )

Re: tehoraja?

Lähetetty: 27.12.2009 20:47
Kirjoittaja -Oll1-
Noi on just niitä paikkakuntakohtasia asioita :?

Mutta mites kun satuin tälläiselle vanhalle viestiketjulle http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 6&start=30 niin siinä nimimerkillä Tuomas selittää asiallisesti että on laillista virittää kiinni olevaa moottoria 7Kg/Kw asti (tietenkin päästöjen puitteissa), asia jäi vaivaamaan :D niin mites tuo asia oikeesti on? Sopivalla laillisella +20% tilavuutisella moottorilla mallisarjaan nähden, päästöjen puitteissakin päästäisiin mukaviin teholukemiin 8) Asia jäi tosissaan hieman vaivaamaan, muttei niin paljoa että kävisin konttorilta kysymässä.