puolan johdoista ??

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
degen
Viestit: 1308
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: puolan johdoista ??

Viesti Kirjoittaja degen »

Ei sen kuulukkaan käynnistyä, jos puolan miinusnavasta on johto suoraan maissa. Sen piuhan kuuluu mennä virranjakajalle ja katkojan kärjille, joiden tehtävä on pätkiä sitä virtaa ja muodostaa kipinöitä. Mites se virranjakajan kannen hiili? Virranjakajassa oleva kondensaattorikin voi olla syypää.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: puolan johdoista ??

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Käytännössähän puolan +napaan tulee johto virtalukolta, eli siellä on sähköä kun virta on päällä.
Puolan - napaan tulee johto katkojan kärjiltä. Tähän johtoon myös kondensaattori on kytkyeessä. Kondensaattori täytyy olla myös jakajan rungossa kiinni.
Kun jakajan kärjet aukeaa, puolan -navassakin näkyy jännite auton runkoa vasten mitattuna (tulee siis puolan läpi). Kun kärjet on kiinni, on puolan -napa mitattuna yhtä kuin auton kori eli maissa.

Siinä kytkentä yksinkertaisuudessaan. Helpoin testi on testilamppukynä. Sen johtopuristin kiinni puolan miinusnapaan ja kynän nokka kiinni puolan plusnapaan. Kun moottoria/jakajaa pyörittää pitäisi testilampun syttyä kun kärjet sulkeutuu ja sammua kun kärjet aukeaa.
tolonext

Re: puolan johdoista ??

Viesti Kirjoittaja tolonext »

Puolan - navasta lähtee kaksi johtoa toinen virran jakajalle mutta minnekkäs se toinen johto menee koitin seurata johtoa johto nipussa mutta joka kerta onnistuin hävittämään johdon :/
Voiko kondensaattorin kunnon mitata yleismittarilla? Puhdistelin virranjakajan kannen ne navat santapaperilla jos oisivat hapettuneet. Ja hiili näyttäisi näin amatöörin silmin ehjältä. Kaksi tuntia olen kerennyt kyseisella autolla ajella ja viikon olen rassannut alkaa pikkuhiljaa toivo loppua :)
Avatar
degen
Viestit: 1308
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: puolan johdoista ??

Viesti Kirjoittaja degen »

Kyllähän sen pystyy. Se ei saa olla oikosulussa, resistanssi oltava ääretön. Kapasitanssimittaus antaa tarkemman tuloksen, muttei sitä taida yleismittareissa, ainakaan simppeleimmissä olla. Oliko se hiili kuinka lyhyt? Itse uusisin ihan suorin tein virranjakajan kannen, pyörijän ja konkan, jos epäilyttää lainkaan niiden kunto, koska yhteissummaksi noille osille tulee noin 10 EUR.
Se johtosarjaan katoava johto ei ole oleellinen sytytyksen toiminnan kannalta. Paitsi siinä tilanteessa, että johdon toisessa päässä oleva rasia on sökö ja sitä kautta päästää sytytysvirrat maihin. Jos nyt siitä oli lainkaan johtoa maihin. Hyvin epätodennäköistä se. Voihan sen vikamahiksen eliminoida ottaen johto irti puolasta.
Viimeksi muokannut degen, 13.12.2013 15:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
pressa
Viestit: 10420
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: puolan johdoista ??

Viesti Kirjoittaja pressa »

Aukeaako ja sulkeutuuko katkojan kärjet kun moottori pyörii?? Tämä pitää tarkistaa ensimmäisenä, sitten kokeilet lampulla tuleeko plus-napaan sähkö. Irrota miinusnavasta se toinen johto ja jätä vain jakajaan menevä johto paikalleen. Tarkista jakajan läpivienti ettei kondensaattorin tai kärkien liitin koita runkoon, tässä ei saa olla oikosulkua. Nyt pitäisi puolan päästä tulla kipinä jos puola on ehjä. Nyt jos ei vieläkään tule tulpalle asti kipinää voi pyörijän häiriönpoistovastus olla poikki sen voi siinä tapauksessa ohittaa johdonpätkällä jonka tinaa siitä yli (tai vaihtaa uusi pyörijä).
Vastaa Viestiin