Neuvostoliittolaiset ja Ladojen polttimot

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
pikku-maukka
Viestit: 655
Liittynyt: 18.1.2007 20:38
Paikkakunta: Starttila

Re: Neuvostoliittolaiset ja Ladojen polttimot

Viesti Kirjoittaja pikku-maukka »

Team perseauki racing kirjoitti:amerikan pitkä katoissa on sama homma, edellisessä oli koko rivi h4 lamppuja eli kahdennettu molemmat valot, näki mukavasti hämärässäkin.. pitäisi tähän nykyiseenkin tehdä ensitalveksi
jep jep omaan ruuttafarkkuu tulossa samanlainen systeemi, tosin ei tuu jenkistä nuo valot.
lada 2104 1700i combi "tatjana"
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Neuvostoliittolaiset ja Ladojen polttimot

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Kuinkahan paksua johtoa kannattaa valoja kahdenettaessa käyttää? Itse veikkaisin että suunnilleen samanpaksuista
kuin mitä siellä alunperin on käytetty?
Kokeilin eilen "Helmen" kanssa sellaista että: otin H4 umpion pois toiselta puolelta ja laitoin tilalle hehkulamppu-umpion
ja sinne 45/40 hehkulampun. Ei se ihan yhtä kirkas ollut kuin H4 mutta kyllä se ihan riittävän voimakkaalta vaikutti.
Kyllä veikkaisin että nelivalojärjestelmässä jossa lähivalot on kahdenettu niin pärjää hehkulampuillakin ihan mainiosti!
Eri asia on sitten kun on vain yhdet umpiot ja mahdollisesti nekin on hapettuneet ja polttimot on tummunu.
Silloin voi olla näkemisen kanssa tukalaa! Minulla oli käytössä hyväkuntoinen umpio ja uusi polttimo.
Tuli myös harjoiteltua se umpion puhdistus eilen. Ikkunanpuhdistusainetta ja huljuttelua kuumalla vedellä ja
riittävän monta huuhtelua ja kuivaus niin hyvä tulee!
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Neuvostoliittolaiset ja Ladojen polttimot

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Huljuttelitko sitä litkua siellä umpion sisällä? Toivottavasti tulee hyvä. Minä tein kerran niin, ja pian oli heijastin käyttökelvottomaksi tummunut.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Neuvostoliittolaiset ja Ladojen polttimot

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Ladan alkuperäiset johdot on 2,5 mm² ajovaloille ja ne riittää hyvin. Ne on reilusti ylimitoitetut. 2,5 mm² riittää myös vaikka 225mm lisävaloille joissa 100W tuikut...taas ollaan ylimitoituksen puolella hieman.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Neuvostoliittolaiset ja Ladojen polttimot

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Pavlovits kirjoitti:Huljuttelitko sitä litkua siellä umpion sisällä? Toivottavasti tulee hyvä. Minä tein kerran niin, ja pian oli heijastin käyttökelvottomaksi tummunut.
Kyllä, oliko sinuntapauksessa kyse muovisista umpioista?
Jokari kirjoitti:Ladan alkuperäiset johdot on 2,5 mm² ajovaloille ja ne riittää hyvin. Ne on reilusti ylimitoitetut. 2,5 mm² riittää myös vaikka 225mm lisävaloille joissa 100W tuikut...taas ollaan ylimitoituksen puolella hieman.
No ylimitoituksestahan ei tunnetusti ole yhtään mitään haittaa.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
pikku-maukka
Viestit: 655
Liittynyt: 18.1.2007 20:38
Paikkakunta: Starttila

Re: Neuvostoliittolaiset ja Ladojen polttimot

Viesti Kirjoittaja pikku-maukka »

ei ole ei itsellä oli toisessa ladassa lisäpitkät varastettu omista pitkistä ohkasella, kyllähän ne meni mutta eroa ei juuri huomannut. nyt on omallareleellä ja 4 mm2 virrat ja 6 mm2 maat akulle, huima ero näkee vaikka kuinka.
lada 2104 1700i combi "tatjana"
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Neuvostoliittolaiset ja Ladojen polttimot

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

mutta ne hehkulamput kannattaa ajolaitteesta unohtaa sitten ihan heti...
itsellä raktorissa tällä hetkellä sellaiset ja vaihtuvat ensi syksyksi taatusti h4 polttimollisiin.
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Neuvostoliittolaiset ja Ladojen polttimot

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Team perseauki racing kirjoitti:mutta ne hehkulamput kannattaa ajolaitteesta unohtaa sitten ihan heti...
itsellä raktorissa tällä hetkellä sellaiset ja vaihtuvat ensi syksyksi taatusti h4 polttimollisiin.
Kyllä ajattelin sinne hehkulamput laittaa. Tämä siksi että en tiedä kuinka tehokkaat/tehottomat ne on, olen utelias siksi kokeilen.
Ja käsitykseni mukaan ei taida orkkisumpioilla mennä H4sten kanssa katsastuksesta läpi?
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Neuvostoliittolaiset ja Ladojen polttimot

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

katsastusvalot sitten erikseen.
mutta edelleenkin kehotan sua kiinnittämään alkuun enemmän huomiota ensin auton saamiseen kotia, toiseksi siihen kilpiinsaantiin ja tärkeempiin juttuihin, se on katsastajalle ihan sama onko ne umpiot likaset vai ei jos ei omistusoikeutta ja historiaa pystytä riittävän luotettavasti tarvittavalta ajalta selvittämään... kolmas juttu on se, että kun kotiin saatuasi huomaat jotta vehkeestä on kone jumissa, ei käy ollenkaan (huonostikäyminenhän on ominaisuus) tai väljä, tai huohottaa niin pirusti, pukkaa öljyä pihalle jokavälistä, vedet ja öljyt sekasin, pahimmassa tapauksessa vedet jäätyny ja lohko halki, jarruja ei ole, kytkintä ei ole, sisällä on hometta ja hiirenpaskaa, pensatankki puhki, vaihteet hyppii, renkaat tyhjät/loppu niin alkaa äkkiä unohtumaan ne kromien puhdistukset ja polttimopähkäilyt ja asiat alkaa selkiytyä tärkeysjärjestykseen... mitä tahansa voi löytyä pitkäänseisoneesta katsastamattomasta autosta kun koeajomahdollisuutta ei ole, kannattaa aina olettaa ettei mikään toimi. kaikki toimiva on sitten hyvää tuuria. älä siis luule jotta aikaa ei kulu muuhun kun kiillotukseen ja hipistelyyn toisinku "helmessä" joka kuitenkin katsastettuna ajossa on aina ollut...
ja jos niiden lamppujen kanssa pitää välttämättä tuskailla niin laita ihmeessä niiden sisempien pyöreiden lamppujen paikalle vaikkapa kunnolliset Hellan lisävaloumpiot... ei se kahdentaminen vaikuta valokuvioon pätkän vertaa, jos ei taskulampun teho riitä 20 metriä pidemmälle niin ei se riitä vaikka niitä samanlaisia lamppuja olisi 10 teipattuna nippuun...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Neuvostoliittolaiset ja Ladojen polttimot

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

pvdriver kirjoitti:katsastusvalot sitten erikseen.
mutta edelleenkin kehotan sua kiinnittämään alkuun enemmän huomiota ensin auton saamiseen kotia, toiseksi siihen kilpiinsaantiin ja tärkeempiin juttuihin, se on katsastajalle ihan sama onko ne umpiot likaset vai ei jos ei omistusoikeutta ja historiaa pystytä riittävän luotettavasti tarvittavalta ajalta selvittämään... kolmas juttu on se, että kun kotiin saatuasi huomaat jotta vehkeestä on kone jumissa, ei käy ollenkaan (huonostikäyminenhän on ominaisuus) tai väljä, tai huohottaa niin pirusti, pukkaa öljyä pihalle jokavälistä, vedet ja öljyt sekasin, pahimmassa tapauksessa vedet jäätyny ja lohko halki, jarruja ei ole, kytkintä ei ole, sisällä on hometta ja hiirenpaskaa, pensatankki puhki, vaihteet hyppii, renkaat tyhjät/loppu niin alkaa äkkiä unohtumaan ne kromien puhdistukset ja polttimopähkäilyt ja asiat alkaa selkiytyä tärkeysjärjestykseen... mitä tahansa voi löytyä pitkäänseisoneesta katsastamattomasta autosta kun koeajomahdollisuutta ei ole, kannattaa aina olettaa ettei mikään toimi. kaikki toimiva on sitten hyvää tuuria. älä siis luule jotta aikaa ei kulu muuhun kun kiillotukseen ja hipistelyyn toisinku "helmessä" joka kuitenkin katsastettuna ajossa on aina ollut...
ja jos niiden lamppujen kanssa pitää välttämättä tuskailla niin laita ihmeessä niiden sisempien pyöreiden lamppujen paikalle vaikkapa kunnolliset Hellan lisävaloumpiot... ei se kahdentaminen vaikuta valokuvioon pätkän vertaa, jos ei taskulampun teho riitä 20 metriä pidemmälle niin ei se riitä vaikka niitä samanlaisia lamppuja olisi 10 teipattuna nippuun...
Olet tottakai oikeassa, asiat tärkeysjärjestykseen. Vaikka en ole tuonut ilmi sitä niin tiedän ja tiedostan sen että ei se ole uusi auto ja vaikka
mitä vikoja voi löytyä. Toivotaan että ei löydy, mutta eihän sitä koskaan tiedä.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
Jaccez
Viestit: 537
Liittynyt: 19.2.2007 15:57
Paikkakunta: Jämsä

Re: Neuvostoliittolaiset ja Ladojen polttimot

Viesti Kirjoittaja Jaccez »

lada.h.s kirjoitti: ja vaikka
mitä vikoja voi löytyä. Toivotaan että ei löydy, mutta eihän sitä koskaan tiedä.
Melkeen löisin vetoo että löytyy ja hyvin todennäköisesti pääset tuota hitsaamaan. 8)
Lada - Lähtöö ku talakkari liukkaalta katolta
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Neuvostoliittolaiset ja Ladojen polttimot

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Tässä viat jotka ovat minulle tällä hetkellä varmasti tiedossa:
1 puhkiruostunut vararenkaan kotelo.
2 jumissa oleva takajarru/jarrut.

Ja tottakai myös muut pitkästä seisotuksesta johtuvat viat.
Moottorin ei PITÄISI olla jumissa koska myyjä on sitä aina välillä käynyt pyöräyttelemässä. Tiedä sitten...
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Neuvostoliittolaiset ja Ladojen polttimot

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

ja sitten kun alat hitsaamaan niin vaikka tuotat venäjän puolelta korjaus paloja, huomattavasti helpompi sovitella kuin metri pelti ja hinta ei ole este.. pelti arkin hinnalla tuo kummasti kaikenlaista.
voi ruveta tuntumaan jankkaukselta, mutta itse on tullut perehdyttyä muihinkin venäläisiin laitteisiin kuin lada ja kokemuksen kautta on tullut huomattua että uuden ostaminen on tullut halvemmaksi ja helpomaksi kuin vanhasta väkertäminen tai itse uuden värkkääminen

ja miksi ihmeessä siihen pitää jättää orkkis umpiot ? ja todeta ettei näillä mitään nää... uudet ei maksa ihmeitä ja valoteho taattu
pollessa ostettaessa hehku umpiot oli ja suoraan nakkasin romulavalle.

mutta jos tuollaisen joku haluaa niin yksi uusi nappisilmään löytyy, vaihdossa käy 2 pulloa keski ollutta/ nallen iso tölkki
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Avatar
jta
Viestit: 4441
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Neuvostoliittolaiset ja Ladojen polttimot

Viesti Kirjoittaja jta »

Säästää kyllä hermoja kovasti tuo kun on oikeat valmiit korjauspalat. Hinnat noille yleensä on varsin kohtuulliset ettei kehtaa noilla hinnoilla enää ite alkaa väänteleen pellistä sinne päin olevia paloja mitä pitää vielä sepittää laittaessa.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Neuvostoliittolaiset ja Ladojen polttimot

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Paljon syntyi polttimoistakin juttua.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Vastaa Viestiin