Sivu 2/2
Re: Oikeaoppinen karstanpoltto
Lähetetty: 25.12.2009 14:39
Kirjoittaja Jaska HKI
Jokainenhan auton kannen avannut tietää että vettä saanut palotila on puhdas karstasta.Ominaisuus perustuu karstan veden lisäyksen mukana tulemaan suureen lämpötilamuutokseen lyhyessä ajassa josta seuraa karstan irtoaminen.Joidenkin tietojen mukaan liian kylmää settä ei saa käyttää se voi rikkoa venttiilin tiivisterenkaita.Karstoittuneen valurautapannun puhdistus kylmällä vedellä kun pannu on kuuma on vanha konsti.
Re: Oikeaoppinen karstanpoltto
Lähetetty: 25.12.2009 19:45
Kirjoittaja lada.h.s
Minun ongelmani taitaa olla lähinnä liian rikas seos. Kuuluuko Ozonin yleisiin ominaisuuksiin kuumana käynnistettäessä pitkä "sahaustarve"
ja kun moottori viimein käynnistyy niin lykkää moottori putkesta melko suuren mustan pilven. Vai onko tämä vain säätökysymys sillä
tämä käynnistymisen tervamaisuus on havaittavissa myös kuumana käynnistettäessä talvella.
Kuinka tämä ongelma korjataan? Vai kuuluuko se asiaan?
Re: Oikeaoppinen karstanpoltto
Lähetetty: 25.12.2009 22:09
Kirjoittaja THI-900
Yleisesti ottaen taitaa kuulua asiaan

Re: Oikeaoppinen karstanpoltto
Lähetetty: 26.12.2009 21:01
Kirjoittaja audiq
punanenä kirjoitti:Karkean arvion saat kun otat sytytystulpan irti ja katsot värin, Jos on vaarallisen laihalla niin tulpan pää on valkoinen (Tälläisillä seoksilla ajaminen rikkoo moottorin).
Nykybensoilla tulpat ovat yleensä valkoisia. Ei nykyisin tulppinen värillä ole niin merkitystä, kunhan ovat kuivat ja tasaväriset.
Re: Oikeaoppinen karstanpoltto
Lähetetty: 27.12.2009 9:30
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Jos ei kuumaa konetta halua Sahata, voi käydä pumputipumppaamassa vähä kamaa kaasariin polttoainepumpun käsilipsuttimella.
Ei tämä välttämättä auta jos vekottimessa on muuta vikaa.
Re: Oikeaoppinen karstanpoltto
Lähetetty: 27.12.2009 9:38
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Karstoittuneen valurautapannun saa myös helposti halki, jos ei Osaa tehdä karstanpoistoa OIKEIN.
Karstanpoisto ohuista Teflon- tai muuista pannuista taas saa ne menemään kieroon. Moni tekee ruskean kastikkeen suoraan ohuisiin valurautapannuihin ja pohjahan on hyvin äkkiä kiero.
Eli karstan poistossa on tiedettävä mitä tekee ja miten. Voi olla muuten ikäviä seuraamuksia.
Kuinka moni auto yleensäkään vaatii karstanpolttoa? Eikö normaali maantieajo polta tarvittavan määrän karstaa moottorista? Tietysti jos tällaista ajoa ei koskaan tule, niin tilanne on toinen.
Entäpä sitten tämä meidän oivallinen talvemme. Eikö siellä moottorissa jyllää melkoiset lämpötilaerot kun vekotin täräytetään käyntiin 20asteen pakkasella tai vielä kylmemmällä? Ja vaikka olisi Lohkot lämmitetty niin ei se koko moottori silti taskulämpöinen ole.
Mitäs jos tosiaan Jyräyttää koneen käyntiin < -20astetta ilman lohkolämmitintä? Luulisi lämpötilaero riittävän.
Re: Oikeaoppinen karstanpoltto
Lähetetty: 27.12.2009 11:02
Kirjoittaja START
kyllä se varmaan karstaa hukkaa, mutta siinä on sama kun vinguttamisessa, onko enemmän haittaa kun hyötyä.
omaan autoon ei ainakaan ajotyylin takia varmasti tule karstaa, säätöjen takia se on ehkä jotenkin mahdollista, mutten usko oikeen siihenkään.
Re: Oikeaoppinen karstanpoltto
Lähetetty: 27.12.2009 15:02
Kirjoittaja Jokari
Kyllä nuo vaarien helmet ja muut hissuttelijoiden Ladat on poikkeuksetta niin nuhaisia että oksat pois. Näissä tapauksissa ei todellakaan kannata aloittaa karstanpolttoa heti lämä lattiassa vaan vähitellen kuormaa kasvattaen. Aivan liian monta venttiilipaloa tullut kun umpikarstaista konetta on yritetty väkisin "puhdistaa"
Vesikikkaa olen käyttänyt onnistuneesti, tärkeintä on kaataa vettä noin tulitikun paksuisena norona tai sitten suihkupullosta ettei saa aikaan mitään hydrolukkoa männän päälle.
Sitäkun on aika hyvä perstuntuma omaan Ladaan niin huomaa pienimmätkin muutokset kulussa. Yhden noin 3 vk jakson ajelin todella jurnuttavaan tyyliin ja mikä tulos kun seuraavaksi piti keretä paikalta hieman ripeämmin? - Ei mihinkään, kaikki "tehot" täysin kateissa eikä kierrä sitä vähääkään mitä ennen.
Ratkaisu? Yksi ilta vingutusta niin paljon kuin vehkeistä lähtee. Kiekkamittari pidetään vakiomoottorilla siellä 6000 päällä minkä se nyt järkevästi ottaa. Samalla tuli koitettua mitä 1600 kiertää, neula tökkäsi hieman päälle 7000 kun malttoi seisoa 2.vaihteella kaasun päällä riittävän kauan. Kuulosti siltä että pata tulee sisälle minä hetkenä hyvänsä.
Pikkuhiljaa vanha kulku alkoi taas löytyä ja loppuillasta eroa oli kuin yöllä ja päivällä. Sen jälkeen normaali, sopivan repivä ajotyyli onkin riittänyt pitämään kulun tallessa.
Mitä tästä opimme, käytä kierroksia vanhoissa romuissa, ei ne siitä hajoa. Moottorit nyt yleensäkään siitä pahastu jos niitä käytetään huipputehon kierroksilla tai vähän yli. Ei edes Ladan moottori.
Re: Oikeaoppinen karstanpoltto
Lähetetty: 27.12.2009 15:44
Kirjoittaja lada.h.s
Minun autoni on juuri sellainen papan ajokki jolla käyty kerran viikossa kaupassa ajettu melkein koko matka ryyppy päällä
koska vanhan ihmisen muisti tekee joskus tepposia , eli ei muisteta ottaa ryyppyä pois päältä. Tämä Lada ei ollut
moottoritietä nähnyt varmaan kymmeneen vuoteen!!! Siis ennen tulemistaan minulle , ensikesän suunnitelmissa on ajella kohtuupaljon
ja yrittää päästä karstasta eroon.
Re: Oikeaoppinen karstanpoltto
Lähetetty: 27.12.2009 22:40
Kirjoittaja khj-582
Suihkupullo on kova sana karstan poistossa.
Itse olen käyttänyt seuraavaa tapaa:
1. Motti ajamalla niin lämpimäksi että flekti lähtee päälle.
2. Ilmanputsari auki tai jos auto ei putsari auki pyöri, otetaan suodatin pois.
3. Nostetaan kierrokset 2000-3000 rpm.
4. Aletaan suihkuttamaan pumppupullolla suihkauksia n. joka 3 sekunti: jos meinaa hyytyä- pumputaan rauhallisempaan tahtiin.
5. Kun on suihkuteltu 10-15 min. niin lopetaan suihkuttelu ja annetaan käydä 15-20 minuttia.
Voi myös suorittaa pienen ajon.
Jos lopettaa kys. om toimenpiteen heti suihkutteluun on luvassa syttytulppien irtiotto.(Näin ainakin Talbot 1510)
Sillä ei vissiin ole kovin kummoista väliä, pitääkö ryyppyä päällä vai ei.
Tietysti jos on niin "edistyksellinen" että on kaikki helkkarin ilmamassa-anturit yms. hekosleekerit niin sitten täytyy käyttää suihkutukseen jtn. letkua: esim- pesurinletku jossa on suutin tai kiristys/supistus päässä. Näin estetään myös veden menoliike öljyn sekaan huohottimen kautta.
Re: Oikeaoppinen karstanpoltto
Lähetetty: 27.12.2009 23:44
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Arvatkaatten vaan Uskallanko tehdä tuon SÄMPYlle?
No, hemmetissä uskallan, mutta jos sen tekisin voisin olla varma, että taas rempataan vaikka mitä seuraavat 2viikkoa. No, rempataanhan sitä muutenkin, mutta Oikeanlaisen Karstanpolton jälkeen rempattaisiin varmaan kaikkea sellaista, mitä ei aiemmin olla osattu edes kuvitella.
Kyllä minä tuon teen kun sitä niin kehutaan, mutta vasta katsastuksen jälkeen. Meni sitten läpi tai ei. Eli 11.3.2010 tavataan näissä merkeissä.

Re: Oikeaoppinen karstanpoltto
Lähetetty: 17.8.2010 21:49
Kirjoittaja mikko853
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Arvatkaatten vaan Uskallanko tehdä tuon SÄMPYlle?
No, hemmetissä uskallan, mutta jos sen tekisin voisin olla varma, että taas rempataan vaikka mitä seuraavat 2viikkoa. No, rempataanhan sitä muutenkin, mutta Oikeanlaisen Karstanpolton jälkeen rempattaisiin varmaan kaikkea sellaista, mitä ei aiemmin olla osattu edes kuvitella.
Kyllä minä tuon teen kun sitä niin kehutaan, mutta vasta katsastuksen jälkeen. Meni sitten läpi tai ei. Eli 11.3.2010 tavataan näissä merkeissä.

Kuis kävi? Ite aattelin kokeilla samaa tuohon Fiaskoon, oli hankittaessa ihan tukossa, ei jaksanut motarin loivissa ylämäissä kulkea kuin 90km/h, nyt menee jo 125 kun motariajoa on tullut pari tonnia. Vesisumu on ilmeisesti parempi kuin suora noro? Tuollaista sumutinpumppupulloa meinasin käyttää

Re: Oikeaoppinen karstanpoltto
Lähetetty: 17.8.2010 22:24
Kirjoittaja Jokari
Ei sillä nyt ole mitään väliä mistä sitä kaataa kunhan ei kaada liikaa. Tulitikun paksuisena norona kun pari litraa laittelee läpi niin jotain voi jo tapahtuakin. Ja jenkaa saa olla koneessa useampi tonni...
Re: Oikeaoppinen karstanpoltto
Lähetetty: 22.8.2010 22:35
Kirjoittaja mikko853
Tämäkin kokeiltu, kaasuun vastaa ehkä aavistuksen paremmin, muuten ei eroa huomattavissa

Re: Oikeaoppinen karstanpoltto
Lähetetty: 16.7.2011 11:38
Kirjoittaja lada.h.s
Näin ne karstat poistuu, American Joe näyttää mallia vesikonstista:
www.youtube.com/watch?v=UXetbuEFLvM
Komee auto ja komeet äänet!
