Sivu 2/2

Re: lämmityslaitteen moottori

Lähetetty: 20.11.2010 18:56
Kirjoittaja E.P.
Hyvin hurisee taas, ja lämpöä riittää. Katellaan kauanko. En ikinä muista sen osan nimeä, johon hiilet hankaa, mutta aika pahasti se oli urille kulunut.

Re: lämmityslaitteen moottori

Lähetetty: 21.11.2010 11:00
Kirjoittaja E.P.
Se oli sen seitsemän sekuntia hiljaa se moottori, päälle kytkennän jälkeen tänä aamuna. Erona se, että parit kerrat kun kytki päälle ja pois, niin ei enää parkunut. :lol:

Re: lämmityslaitteen moottori

Lähetetty: 21.11.2010 22:06
Kirjoittaja Uitukki
Isän ajokissa on kans ollut jo monta vuotta niin että kovilla pakkasilla miettii pitkään ennenkä lähtee pyörimään. Ihme kyllä ei vain ole koskaan innostunut ulisemaan. Tuo ei hirviästi haittaa kun niin harvoin tekee niin ei olla vielä ryhdytty toimenpiteisiin.

Re: lämmityslaitteen moottori

Lähetetty: 22.11.2010 9:21
Kirjoittaja E.P.
Jep, olis pitäny vaan voidella ne laakerit kunnolla, kun on moottori pöydällä. Aseöljy siis ei ollut se oikea aine, ehkäpä jokin paksumpi toimisi sittenkin paremmin. Jotenkin kuvittelin, että nuo laakerit olisivat osanneet imeä öljyä itseensä, vähän samaan tapaan kuin pronssilaakerit. Eipä niin käynyt.

Liikkeellelähdön jälkeen kun parin kilometrin ajan jaksaa kikkailla puhallinta päälle, ja pois, niin jossain vaiheessa jää puhaltememaan ilman parkumista. Eikä sitten lämmettyään huuda vaikka puhaltimen sammuttaisikin, ja kytkisi uudelleen päälle. Jotain parannusta entiseen sentään.

Se kuulalaakeroitu moottori on nyt hankintalistalla. Jos ei ole pahasti hinnan kiroissa.

Re: lämmityslaitteen moottori

Lähetetty: 24.11.2010 16:54
Kirjoittaja Ukki
Tervehdys
Lämpölaitemoottorin voi laakeroida ihan ite, kun vähän uhraa vapaa-aikaa. niittaukset auki> helat hel...inkuuseen>kupit talteen roottorin akselille sopivat laakerit kaupasta> laitetaan päätyjen koloihin ja kupit päälle> ruuveilla kiinni > siipi paikoilleen> ja paikoilleen koteloon> ulinat/vikinät unholaan.

Re: lämmityslaitteen moottori

Lähetetty: 24.11.2010 17:32
Kirjoittaja E.P.
Tuo oli hyvä vihje. Hätäpäissäni hankin jo uuden moottorin kaupasta, hintaan 30eur. Ei mielestäni hävytön hinta, ja siksi sen mukaani otinkin. Sitä en tiedä onko liukulaakerilla, vai kuulalaakerilla, eikä tiennyt myyjäkään.

Mutta, enpä heitäkään vanhaa moottoria sorttiasemalle heti, vaan saatan sen itse kuulalaakeroida, vaikkapa harrastusmielessä, ja opettelun vuoksi.

Re: lämmityslaitteen moottori

Lähetetty: 24.11.2010 22:40
Kirjoittaja Jokari
Niinkuin aiemmin mainitsin, millä tahansa uudella lämppärin moottorilla mennään paaliin saakka...oli se kuulalaakeroitu tai ei. Kyllähän kolmekymppiä on kestämätön hinta moisesta. :lol:

Omassa rojussa 240 tkm kohta takana alkuperäisellä motilla eikä vielä matki vappupilliä, sitä odotellessa, pitkiä on vuodet...

Re: lämmityslaitteen moottori

Lähetetty: 24.11.2010 23:45
Kirjoittaja mush
Aikanaan kun omaan takavetoon lämppärin motin Motonetistä hain, kesti se kiljumatta peräti kolme kuukautta. Se oli venäläistä valmistetta, muuta en muista - ehkä ovat parempia nykyään.

Re: lämmityslaitteen moottori

Lähetetty: 25.11.2010 6:45
Kirjoittaja lada.h.s
äSSän puhaltimen moottori kylmällä säällä vinkuu pienemälle tehoalueella. Kun laittaa puhaltimen hetkeksi täysille niin loppuu vinkuna.
Lopun alkua...

Re: lämmityslaitteen moottori

Lähetetty: 25.11.2010 9:55
Kirjoittaja E.P.
Duodaa, tämä juuri hankkimani moottori on ilmeisesti venäläistä alkuperää, ainakin tekstien mukaan. :? Kai ne melkein kaikki varaosakaupat myyvät samaa tavaraa. Tiiä nyt sitten, että pitäiskö tuo uusikin avata varmuuden vuoksi ennen asentamista. Jos vaikka varmistaisi voitelun, ja jollain muulla kuin aseöljyllä tällä kertaa. :lol:

Re: lämmityslaitteen moottori

Lähetetty: 25.11.2010 20:16
Kirjoittaja E.P.
Ei siinä kauaa nokka tuhissut, kun toisen kerran moottorin tempoi paikoiltaan, ja asenteli uuden paikalleen. Iteasiassa aika helppo homma, kun heti tietää mitä tarvitsee irrottaa.

Mutta olipa kuuma se vanha moottori. Sitä viimeiseen asti kiusailin. Kuuma paikkahan sillä on heti kennon vieressä, mutta jäi tuntuma, että tätä olisi sähkökin jo lämmittänyt. Pitää mielenkiinnosta avata, ja katsoa kuinka siniseksi ehti sisältä. Josko tuosta enää on kuulalaakeroitavaksi.

Re: lämmityslaitteen moottori

Lähetetty: 27.2.2012 18:09
Kirjoittaja -jokke-
Tuli pien bropleema kun vaihdon ulisevan puhaltimen uuteen, siivet ottaa koteloon kiinni ääni vaihtelee pikku sirinästä jäätävään ropinaan. Onko joku toimiva vippaskonsti tuohon? Puutikuilla moottorin kohdistus ei ollut kovin toimiva ratkaisu. :)

Re: lämmityslaitteen moottori

Lähetetty: 27.2.2012 18:47
Kirjoittaja Jaakkima
Uudelleen purku ja kasaus. Oikein asennettuna se ei ota koteloon kiinni.

Re: lämmityslaitteen moottori

Lähetetty: 29.2.2012 15:03
Kirjoittaja Jaska HKI
Jokari kirjoitti:Niinkuin aiemmin mainitsin, millä tahansa uudella lämppärin moottorilla mennään paaliin saakka...oli se kuulalaakeroitu tai ei. Kyllähän kolmekymppiä on kestämätön hinta moisesta. :lol:

Omassa rojussa 240 tkm kohta takana alkuperäisellä motilla eikä vielä matki vappupilliä, sitä odotellessa, pitkiä on vuodet...
Omasta satakympistä sähköt tuli savuna ulos jossakin 60tkm paikkeilla.