Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Pavlovits
Lada kerhon jäsen

Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Jokari kirjoitti:No mulla kestää hyvin säädetyllä Weberillä ja 98:lla uusien tulppien kevyt värjääntyminen liki 10 tkm ja nyt 20 tkm lähestyessä on jo jonkinverran väriä pinnassa.

Nykybensat palaa niin hyvin ja puhtaasti että palojäänteitä ei yksinkertaisesti juuri kerry . Eri asia sitten ryssänliemillä suhailessa...
Hyvä näin.
Olen tuolla joskus kertoillutkin, että ammoin huoltsikalla ollessani siellä oli hiekkapuhallukseen perustuva puhdistuslaite, jolla varmaankin sadat tulpat tuli huollon yhteydessä putsattua ja tarkistettua.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
lada.h.s

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Tuollainen laite olisi toki aika kätevä, mutta niitähän ei enää saa mistään. Vasta aika näyttää kuinka paljon nuo tulpat tulee värjääntymään
pitkässä juoksussa. Venäjänbensoista sanoisin että jos käyttää 76 oktaania niin tulpat on aivan varmasti täydellisen puhtaat!
Mutta sehän johtuu siitä että kone nakuttaa niin laihoilla liemillä. Ja siitä taas seuraa se että kone menee alta aikayksikön paskaksi!
Mutta tulpat pysyy puhtaina ( joo tiedetään oli pakko nu**ia pilkkua taas kerran !! ) !
Olen muuten miettinyt mitä tapahtuu jos 76:sta käyttää esim ruohonleikkureissa niin mitä tapahtuu? Niissähän on täysin olemattomat puristukset.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
pvdriver
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

lada.h.s kirjoitti:Tulinpa tuossa ihan vain mielenkiinnosta tarkistaneeksi Ladani tulpat. No ne olivat aivan valkoiset! Täysin puhtaat ja karstattomat, pientä maitokahvin
väriä oli havaittavissa! Kyseiset tulpat vaihdoin joulun jälkeen koska aikaisemmat olivat jo aikansa eläneet. Olin totisesti yllättynyt en ole koskaan
nähnyt missään autossa yhtä puhtaita ja karstattomia tulppia! Polttoaineena olen käyttänyt vain 98 oktaania koska sillä auto käy
mielestäni paremmin. Tulos oli yllättävän hyvä koska autolla on ajettu VAIN piha-ajoa! Tosin kaasujalka on ollut melko raskas.
Tulpat olivat ennen puolanjohtojen kontaktien ja kaasuttimen puhdistusta paljon tummemat. Eli näillä on siis ollut selkeästi positiivista
vaikutusta autoni toimintaan.
no kilometrejä niillä tulpilla sitten ei varmasti ole tullut p***aakaan, ei ne nokeennu muutaman minuutin käyttelyllä... Mulla meni upouudet ngk:t huonoksi muutaman tunnin ajon jälkeen, kyseessä olivat ngk 7... Mikä noissa on, toimiiko ne ollenkaan muilla, vai mikä on? Mulla kylmänä paukkaa ja prötää, millon mikäkin on toimimatta, eivät toimi juuri mitenkään, seokset sen myötä heittelee jne... Neljällä alkaa käydä vasta reippaahkon lämmittelyn jälkeen... Pitänee vaihtaa merkkiä... :?
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Jokari

Viesti Kirjoittaja Jokari »

NGK on se merkki joka OIKEASTI toimii, kestää kilometrejä luotettavasti eikä ole ollenkaan tarkka kiristämisen määrälle. Esim. Boschin +-sarjalaiset menee pimeäksi jos kiristät niinkuin NGK:n. Tuli keväällä huomattua eräässä laitteessa ja netissä samoja kokemuksia. Myös Denso tuntuu olevan arka kiristämiselle, halkeaa posliinin sisältä johdin. En huoli tulppia jotka pimenee koska kiristit 1/20 kierrosta liikaa.

Ei pienimpiäkään ongelmia NGK:n seiskoilla ikinä missään Ladassa missä niitä on käytetty. Viri tai vakio, no problem. Kärkiväliäkin on jo kahteen otteeseen pienennetty omissa. Seuraavaksi voisi jo vaihtaa..

Raakaa bensaa mikään tulppa ei kestä kuin välttävästi joten jos vehkeet käy liika rikkaalla niin se on soronoo todella nopeasti. Käyntiongelmat kylmänä ei taatusti johdu tulppien merkistä, vaan vika on jossain muualla. Yleensä päin v*ttua säädöt tai jotain muuta joka on toki helppo laittaa tulppien syyksi...
lada h.s kirjoitti:Olen muuten miettinyt mitä tapahtuu jos 76:sta käyttää esim ruohonleikkureissa niin mitä tapahtuu? Niissähän on täysin olemattomat puristukset.
Briggsin perus 3,5 hp sivuventtiilikoneessa on 6:1 puristukset ja oktaanisuositus 77 min. jenkkien PON-mittausmenetelmällä joka vastaa noin 83 oct. "suomalaisittain" eli RON-normin mukaan mitattuna.

Kyllähän tuo 76 oct. paska toimii jossain väljässä uazissa, jonka alkuperäiset 6:1 puristukset on tippuneet lähemmäs 5:1. No yleensäkin kyseinen liemi sopii venäläisille käytettäväksi, koska laitteet on jo valmiiksi rikki.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
lada.h.s

NGK.oot oli minulla aikaisemminkin ja kyllä ne toimi ihan hyvin, tosin eivät olleet 95sta käytettäessä yhtä puhtaat kuin 98silla.
Jokari on ( taas ) oikeassa ne ovat oikeasti hyvät tulpat! Minulla kaasuttimena DAAZ Ozon jonka seoksista ei ole tarkkaa tietoa , mutta siitä
huolimatta toimii hyvin ja polttaa puhtaasti tulppien mukaan tehdyn analyysin perusteella. Ladan minimi oktaanivaatimus on muistaakseni 92.
Monet väittävät että on samantekevää käyttääkö vakiomoottorissa 98sia vai 95sta mutta olen sitä mieltä että 98sin käyttö kannattaa aina!!
Minun tulppani ovat NGK BP6ES tyyppiset eli kuumemmat kuin BP7ES.

Luin muuten uusimmasta Mobilististä jossa oli varsin kattava juttu Uazeista että Uazin perusoktaanivaatimus on 72 ( !!!! ).

Jos jollain on intoa rampata Venäjällä voisin ostaa vaikka n. 20 litraa 76 oktaanista bensaa.
Se tulisi ruohonleikkuriin joka on vanha paska B&S jolla teen kesäisin lähialueideni ihmisille edullista ruohonleikkuuta.
By the way olen kokeillut että B&S toimii myös täysin normaalisti valopetroolilla!! Sitä muuten kuluu huomattavsti vähemmän kuin bensaa.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
lada.h.s

pvdriver kirjoitti: no kilometrejä niillä tulpilla sitten ei varmasti ole tullut p***aakaan, ei ne nokeennu muutaman minuutin käyttelyllä... Mulla meni upouudet ngk:t huonoksi muutaman tunnin ajon jälkeen, kyseessä olivat ngk 7... Mikä noissa on, toimiiko ne ollenkaan muilla, vai mikä on? Mulla kylmänä paukkaa ja prötää, millon mikäkin on toimimatta, eivät toimi juuri mitenkään, seokset sen myötä heittelee jne... Neljällä alkaa käydä vasta reippaahkon lämmittelyn jälkeen... Pitänee vaihtaa merkkiä...

No en tiedä siitä muutaman minuutin käyttelyistä... Kun kaverit tulee kylään niin kyllä on aina vähintään 1.5 tuntia saatu ajettua tauotta!
Eli kyllä lämmöt nousee normaaleiksi ja olen varmaan arviolta n. 100 km ajanut pihassani talviseisonnan aikana.
Ja bensaa on saatu poltettua vi**sti liikaa...
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Pavlovits
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Tästä voi taas päätellä, että NGK:t ovat joko hyvät tai huonot riippuen siitä keneltä kysyy. Olisiko niin, että tässä on aika paljon muita muuttujia kuin tulppien merkki?
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Evreka

Viesti Kirjoittaja Evreka »

Kolopallosessa on toivottoman huonot valot. Viikolla kyllästyin kynttilöihin ja kävin kaupan kautta hakemassa releitä ja 2,5mm^2 johtoa tarpeeksi, lisäksi mukaan tarttui philipsin visionplussat. Viikonloppuna tinausta ja johtojen pyörittelyä jonka seurauksena kolopallo sai uudet releytetyt ajovalojen johdot. Alkuperäisessä viritelmässä virta kulki valokytkimen(!) kautta. En tullu kuvia ottaneeksi, mutta nyt näillä jo näkee. Entisillä tuikuilla valo oli kelmeän keltaista ja nyt lähes valkoista. Tietenkin uudet polttimot vaikutti, mutta ei nuo entisetkään kovin vanhat olleet.
pvdriver
Viesti:

Nyt ostettuna NGK BPR6ES. Luettelosta ihan silmäiltynä tuntu suositeltava olevan, kokeillaan noilla. Jos vielää pätkii niin jossakin muualla vika.
lada.h.s kirjoitti:No en tiedä siitä muutaman minuutin käyttelyistä... Kun kaverit tulee kylään niin kyllä on aina vähintään 1.5 tuntia saatu ajettua tauotta!
Eli kyllä lämmöt nousee normaaleiksi ja olen varmaan arviolta n. 100 km ajanut pihassani talviseisonnan aikana.
v-loppuna tuli arviolta +60 kilsaa vedettyä taas testitietä, ja tulpat menee vaihtoon sekä todennäköisesti kaasutin puhdistukseen, ihan yhtäkkiä iski laiskuus autoon, vedot alko hävitä kokonaan... Polttoainepuolella vika, todennäköisesti kakkoskurkun ja tai kiihdytyspumpun piirit tukossa. Polttoainepaineet pitää kans mittailla...

lada.h.s

Kyllä se on aika tärkeää että benssiiniä tulee oikealla tavalla. Onko muuten sytytys kohdillaan tai onko katkoja tai muita vikoja?
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
pvdriver
Viesti:

lada.h.s kirjoitti:Kyllä se on aika tärkeää että benssiiniä tulee oikealla tavalla. Onko muuten sytytys kohdillaan tai onko katkoja tai muita vikoja?
Ei tule bensiiniä oikealla tavalla, ei ole jakaja kohdallaan ja on sytytyskatkoja. Mutta pakkaset kovat, motivaatio hukassa ja on parempaakin tekemistä, joten voidaan vaan todeta jotta tämmöstä on motorsportti! 8) Katotaan tulevaisuudessa tarkemmin.

pressa

Viesti Kirjoittaja pressa »

Olettekos laittaneet tulpat koneeseen oikeinpäin?? En siis kysy onko jenka kannessa van kärkiväli imusarjaan päin? Törmäsin kyseiseen asiaan katsoessani jotain jenkkien auto ohjelmaa...
lada.h.s

Minulla on ainakin tulpat oikein päin koska toimii. Eikä niihin americanvinkkeihin aina ole luottamista , korin korjauskin hoituu american malliin
vain ämpärillisellä pakkelia.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
1500i

Viesti Kirjoittaja 1500i »

lada.h.s kirjoitti:Eikä niihin americanvinkkeihin aina ole luottamista , korin korjauskin hoituu american malliin
vain ämpärillisellä pakkelia.
Ja hitsaus ja hionta työt ilman suojaimia :evil:
Avensis stw
Ex.21093 -00
lada.h.s

Ainakin telkkarin americcalaisissa "DIY" ohjelmissa niitä pidetään joka asiaa tehdessä. Mutta miten sitten oikeassa elämässä menee niin sitä en tiedä.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Vastaa Viestiin