Sivu 2/7

Re: Parittomat pytyt

Lähetetty: 28.3.2010 21:07
Kirjoittaja Jokari
Fiat Coupe Turbo 20V ja Fiat Marea samalla padalla turbolla ja ilman...

Re: Parittomat pytyt

Lähetetty: 28.3.2010 23:02
Kirjoittaja pvdriver
Focukset ST ja RS Volvon vajaapyttysellä.

Re: Parittomat pytyt

Lähetetty: 29.3.2010 8:34
Kirjoittaja Pavlovits
Saapi laittaa niitä sylinterilukuja ja vaikka jotain malli- tai tyyppinimiä noihin vähemmän tunnettuihin.
Tuommoinen "saattoi olla joku Isuzu, en muista" ei kovin vakuuta.

Re: Parittomat pytyt

Lähetetty: 29.3.2010 8:41
Kirjoittaja Toveri Sladimir
Ifa, Barkas, Auto Union, Donau, Melkus,Hyundai, Land Rover ja 100 vuotta sitten 1-sylinterisiä autoja paljonkin. Citikan AX mainittiin, muttei siinä mitään 3-pyttyistä ole ollut.

Re: Parittomat pytyt

Lähetetty: 29.3.2010 9:34
Kirjoittaja Pavlovits
Tuota IFA-Barkas- linjaa jo odottelinkin ja samoin noita Auto Unionin eri merkkejä. Ifastakaan en tiedä kuin F-ysin ja Framon kolmipyttyisiksi. Tuo Land Roverin paritonpyttyinen löytyisi kai Kuukkelilla, mutta toistaiseksi olen pysynyt muistaakseni-linjalla ja sieltä ei tuommoista löytynyt.

Liekö enää sata vuotta sitten ollut yksipyttyisiä?
Silloin oli jo kuutosiakin.

Re: Parittomat pytyt

Lähetetty: 29.3.2010 11:28
Kirjoittaja lada.h.s
Barkas oli Wartburgin tekniikalla, vai mitä?

Re: Parittomat pytyt

Lähetetty: 29.3.2010 14:51
Kirjoittaja Pavlovits
Warreossi voi pitää oppitunnin näistä ossiautoista, mutta semmoisia pikkueroja, oli, että noita Barkaksia oli aika monta erilaista, myöskin nelitahtisia, ja ainakin vanhemmat kardaanivetoisia.

Re: Parittomat pytyt

Lähetetty: 29.3.2010 15:39
Kirjoittaja wileeni
Kelepaisko Sorsaooppeli ? Tähtimoottorithan olivat 4-tahtisina sytytykesn tahdistuksen vuoksi parittomilla sylinterimäärillä. Autossa en oo semmoista tavannut. Joten menkööt lekovehkeinä Kawasakin kanssa hylkyosastolle. Benzin eka auto oli ykspyttyinen. Inttiaikana mulla oli hetken Isuzu Bellet, jossa oli kolme toimivaa pyttyä. Bensa kelepas. Muttei sitä toimimatonta ollut poistettu, joten Kawaosastolle vain. . .

Re: Parittomat pytyt

Lähetetty: 29.3.2010 15:58
Kirjoittaja Pavlovits
Mikä se on se Sorsaooppeli?
Tuota tähtimoottoria minäkin pähkäilin, mutta en keksinyt sellaista autossa olleen.

Re: Parittomat pytyt

Lähetetty: 29.3.2010 18:15
Kirjoittaja pvdriver
Jokari kirjoitti:Fiat Coupe Turbo 20V ja Fiat Marea samalla padalla turbolla ja ilman...
Taitaa AR:kin löytyä samalla padalla? Lanciaa myös olemassa...

Sorsaooppelilla tarkoitettanee Opel Corsaa.

Muita: VAG:n pikkuautot, Audi A2, VW Polo, Ibiza ja Fabia. Olikohan Roomsterissakin, Saab 93, 95 tuon mainitun lisäksi, Honda Insight sekä AYGO ja sen sukulaisveljet Citroenilta ja Peugeotilta. Smart Fortwo, Tata Nano, Toyota IQ. Mersun diisselikoneita, samaten volvon. Audilla useita, Kialla jokunen. Hummer H3. Lisäksi RollsRoycen riviysejä, kylläkin merimoottoreiksi suunniteltuja vaan parittomia pyttyjä nekin...

Re: Parittomat pytyt

Lähetetty: 30.3.2010 16:03
Kirjoittaja wileeni
Mikä muuten on Boxermoottorin (vastaiskumoottorin) ja 180 asteen kulmalla olevan v-moottorin rakenteellinen ero ?

Re: Parittomat pytyt

Lähetetty: 30.3.2010 16:32
Kirjoittaja Pavlovits
Siinä oli joitain tekemistä vastakkaisten mäntien ajoituksella. Olikohan se niinpäin, että boxerissa vastakkaiset männät tekevät samaa tahtia, Ainakin kuplan ja Subarun säksätyksestä voisi näin päätellä.

Re: Parittomat pytyt

Lähetetty: 30.3.2010 16:56
Kirjoittaja mush
Samaa epäilen minä, olisko V-koneessa männät samalla kampiakselin kaulalla kun bokserissa ne ovat eri kauloilla.

VAG:n pikkuautojen listaan ennätyksiäkin rikkonut VW Lupo, 3-pyttyisine TDI-dieseleineen.

EDIT:
Bokserissa on nokassa vain neljä nokkaa, eli vastakkaiset sylinterit jakavat nokat. Näin männät ovat kierroksen päästä toisistaan, eli kun toinen puristaa toinen työntää pakokaasuja ulos.

EDIT2: siis nelisylinterisessä bokserissa on neljä nokkaa, kaksi per sylinteripari.

Re: Parittomat pytyt

Lähetetty: 30.3.2010 21:14
Kirjoittaja wileeni
mushilta tarkka ja perusteellinen vastaus. Ellen oikein väärin muista, on italiaanoilla oma nimityksensä 180 asteen veelle.

Re: Parittomat pytyt

Lähetetty: 30.3.2010 21:26
Kirjoittaja pvdriver
mush kirjoitti:Samaa epäilen minä, olisko V-koneessa männät samalla kampiakselin kaulalla...
Kuva
mush kirjoitti:...kun bokserissa ne ovat eri kauloilla.
Kuva
mush kirjoitti:EDIT: Bokserissa on nokassa vain neljä nokkaa, eli vastakkaiset sylinterit jakavat nokat. Näin männät ovat kierroksen päästä toisistaan, eli kun toinen puristaa toinen työntää pakokaasuja ulos. EDIT2: siis nelisylinterisessä bokserissa on neljä nokkaa, kaksi per sylinteripari.
Tuota vain en purematta niele... En yleistäisi noin, tuo koskee vain OHV-ratkaisuja. Suurin osa varsinkin nykyboksereista kuitenkin on OHC-tyyppisiä, eli kahdella kannenyläpuolisella nokka-akselilla varustettuja, joten 4-sylinterisessä 8-ventiilisessä tapauksessa nokkia on tasan 8, 4per nokka-akseli...