minkähänlainen nokka olis hyvä mun viri aihioon???

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
ö..speed?
Viestit: 163
Liittynyt: 20.2.2008 21:12
Paikkakunta: Lahti

Re: minkähänlainen nokka olis hyvä mun viri aihioon???

Viesti Kirjoittaja ö..speed? »

Nonniin.
Nokka tullut ja maannut aikansa hyllyssä..ja nyt kun odottelin mersun paikka maalin kuivumista, niin mittailin tuon nokan ja samalla vakio nokan vertailun vuoksi.
Sain seuraavia tuloksia :
- vakio nokassa perusymp. oli 30 mm ja perusymp + nosto..........36,1mm
- "viri nokassa" perusymp. oli 28,5mm ja perusymp + nosto (pako) 35,5mm ja (imu) 36mm
(mittaukset tehty perus tönärillä..joten voi olla pikku heittoja :) )

Onkos se nyt niin sitten että puotan nokkapukkia tuon 1,5mm ni tuloo hyvä vai mitenkä on??
2101 -77 "Jeltsin"
2102 -85 "Stranger"
2105 -94 "PrinCCCPrenssa"

Ex.2102 -74 "LA-DArra"
Kuva
# JJCccp customs # Ö..speed? racing # HC garage # Jooseppi group #
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: minkähänlainen nokka olis hyvä mun viri aihioon???

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

ei tuu hyvä silleen. Eikö sitä pukkia pitäs laskee vaan puolet siitä 1,5:stä millistä, sen verranhan se perusympyrä tulee ylemmäs... ;)
Musta vaan tuntuu aika pieneltä tuo ero, siis 0,75 milliä, en vaivautuis välttämättä edes sen takia laskettamaan pukkia, kiinne vaan. Kokeile ainakin kiinni kanteen tuommosenaan, näyttääkö miltään. Mulla perusympyrä olikohan 25mm ja pukkia kai kaksi milliä laskettu, eli ei sekään just samalla kohti ole kuin ennen... Siis tosi pienestä puhutaan jos tarve, 0,5-0,75...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
elmeri racing team
Viestit: 139
Liittynyt: 11.12.2005 20:57
Paikkakunta: lohja

Re: minkähänlainen nokka olis hyvä mun viri aihioon???

Viesti Kirjoittaja elmeri racing team »

sehän on kiinni vielä venttilien pituuksista tarviiko pukkia laskea eihän siinä muuta kun nenä paikalleen ja kattoo riittääkö säädöt vai ottaako vivunnntakapäät pukkiin kiinni jos joutuu säätöjä nostamaan, mitä korkeemmalla pukilla saa toimimaan niin sitä enemmän venaaukee mutta vipusuhteet menee pieleen,meillä ainakin 1,5den suhteella toimii parhaiten.Olen nähny sellasiakin virityksiä että nokkapukkia on lovettu keinunkohdalta kun on nostettu niin ylös että keinu ei mahdu aukeemaan mutta auki asennossa venan päästä näkyy yli puolet vipu meinaa luistaa ohi ei sekään ole kovin hyvä.Itte aikonaan mittailin silleen että sääsin venttiilinväljyksen kohilleen ja nostin pukin pois niin vipu oli takakenossa samanverran kun täysin auki taas etukenossa eli puolessavälissä nostoa vipu oli suorakulmassa venttiiliin nähden sillä mitotuksella toimii parhaiten,vipusuhteeksi tuli 1,5.Mulla on perusympyrältään pariakymppiä vaille vakio nokka ja pukin alle piti laittaa 1,25mm tavaraa nii rupes pelaamaan,sun kannattaa kokeilla ensin vakiolla mitä vena aukee ja laske mikä on vipusuhde ja sen jälkeen ala pukkia muokkaamaan jos ei osu.Sitten vielä jos on kovin paljon kantta ja lohkoa höylätty niin käykö ketju liian pitkäksi,joskus joutuu laittaan 1200sen ketjun.mitä tarkemmin teet hommat sitä paremmin toimii.
ääni ei riitä voimaa täytyy olla
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: minkähänlainen nokka olis hyvä mun viri aihioon???

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

tuolta näytti mun keinut. muistaakseni venan pää pysyi kokonaan keinun hahlossa... mistä kohti nuo muuten sitten hyppivät pois jos nokkapukkia ei laske? venan päästä? mulla piti noitakin keinun helmoja vähän muotoilla mutta ei pitäis missään tilanteessa pois sopia lähtemään paikaltaan jos vaan keinu + venan pää pysyvät toisissaan kiinni...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
elmeri racing team
Viestit: 139
Liittynyt: 11.12.2005 20:57
Paikkakunta: lohja

Re: minkähänlainen nokka olis hyvä mun viri aihioon???

Viesti Kirjoittaja elmeri racing team »

onko kuva uuden nokan säädöillä jos on niin aika hyvältä näyttäs,onko venttiilit saman mittaset ei haittaa jos imut on lyhyemmät kun paot imut samassa mitassa pako samassa mitassa vaikuttaa pirusti jos on erimittasia pistä linjari venttilien päihin niin näät heittääkö,keinut on myös aika usein eri korkusia että nekin kannettaa tarkastaa, ja harmaat keinut on kestävämpiä kuin mustat.mulla oli 4 satsia mistä sai yhden setin valkattua samaan linjaan,kympin heitto ei vielä paha mutta voi olla jopa puolimilliä paksuuseroja ja sillon on mahdoton saada säädettyä nappiin ajotuksia ,eipä noita varmaan monikaan noteraa mutta jos jakainen heppa haetaan koneesta niin sillon on pienikin heitto tärkee saada pois.
ääni ei riitä voimaa täytyy olla
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: minkähänlainen nokka olis hyvä mun viri aihioon???

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

on kuvassa muistaakseni säätö aikalailla kohdallaa, ehkä aavistuksen ruuvattu ylemmäs. loppusäätö kun vasta tehtiin autossa paikallaan. venat pitäis olla samanmittaisia, en mitannut sen tarkemmin mutta ei varmaan kymppiä suurempia heittoja ne olis jo huomannu. joo, ai mullakaan se viimenen hevosvoima vielä ole hakusessa, tuollakin toiminu mulle ihan riittävästi. niin nämäkö mulla on nyt niitä harmaita eli parempia? ainakin toistaiseksi ovat paikallaankin pysyneet, luulen että olisi tippunut jo jos taipumusta olis ollu...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
elmeri racing team
Viestit: 139
Liittynyt: 11.12.2005 20:57
Paikkakunta: lohja

Re: minkähänlainen nokka olis hyvä mun viri aihioon???

Viesti Kirjoittaja elmeri racing team »

ei ne mustatkaan tipu mutta harmaat kestää kulutusta parermmin varsinkin kun on jäykät jouset ja rajut nokat käytössä .mittasitko mitä aukee venttiili heittokello olis hyvä niin sais tarkanmitan,miten ajotit nokan
ääni ei riitä voimaa täytyy olla
Avatar
ö..speed?
Viestit: 163
Liittynyt: 20.2.2008 21:12
Paikkakunta: Lahti

Re: minkähänlainen nokka olis hyvä mun viri aihioon???

Viesti Kirjoittaja ö..speed? »

elmeri racing team kirjoitti:sehän on kiinni vielä venttilien pituuksista tarviiko pukkia laskea
Mulla on muistaakseni tossa kannessa kuplan/vast. venttiilit, mitkä on kaaiketi pikkasen lyhyemmät kuin ladan omat..en kyllä muista enää et paljon.

Lohkon tasoa ei ole laskettu, mutta kantta on laskettu...oliskohan ollut 2,3mm
2101 -77 "Jeltsin"
2102 -85 "Stranger"
2105 -94 "PrinCCCPrenssa"

Ex.2102 -74 "LA-DArra"
Kuva
# JJCccp customs # Ö..speed? racing # HC garage # Jooseppi group #
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: minkähänlainen nokka olis hyvä mun viri aihioon???

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

ert, sieltä mun rojektitopikista löytyy... Venat aukee muistaakseni 11,8 milliä...

Mulla nokka ja kampura 4,5mm lähempänä toisiaan kun alunpitäen ja ei ihan 12satasen ketku yltäny...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
ChargerSpeed
Viestit: 105
Liittynyt: 4.11.2005 10:18
Paikkakunta: Hämeenkyrö/Nokia

Re: minkähänlainen nokka olis hyvä mun viri aihioon???

Viesti Kirjoittaja ChargerSpeed »

Mikset vaan hiotuta nokkaa ladan orkkiksesta...

hiominen maksaa kylmäkosken erikoismoottorissa 100e ja saa ite päättää millanen on.
ja virtasen mauri on yksi alan parhaita specialisteja ja osaa neuvoa paljon.

itse teetin turboladan nokan siellä uudesta nokasta joka maksoi 50e
asteet on 295 ja nosto 13mm
nokkien välinen kulma 112
ja auki eykk 3.5mm

ja vakioladassa on 6.5nosto.

mutta tosiaan tollasella nokalla mikä itellä on ei paljoa kunnon tyhjäkäyntiä havitella mallitunnus onkin turbo-race

ja tuosta pukin laskemisesta....

se on yksi vaihtoehto.

mahdollisuuksia on myös pidemmät venttiilit taikka jatkopalat venttiileissä...itsellä jälkinmäinen versio.
Kun torakatkin kuolevat, ladat ovat vielä jäljellä
Turbopakosarjoja, imusarjoja, painekoteloita ja ahtoputkia
-Lada 1200L ikuisuus projekti
-Bmw e28 524TDst projekti (EvoII)
-vw vento 1.9TD käyttis
-Opel corsa a 3D 1.2n
Avatar
ö..speed?
Viestit: 163
Liittynyt: 20.2.2008 21:12
Paikkakunta: Lahti

Re: minkähänlainen nokka olis hyvä mun viri aihioon???

Viesti Kirjoittaja ö..speed? »

ChargerSpeed kirjoitti:Mikset vaan hiotuta nokkaa ladan orkkiksesta...
Joo siis täytyy pitää mieles jos toi ei tolla rokkaile..
Nyt tedeen eka mikä mul tos hyllys jo on.
2101 -77 "Jeltsin"
2102 -85 "Stranger"
2105 -94 "PrinCCCPrenssa"

Ex.2102 -74 "LA-DArra"
Kuva
# JJCccp customs # Ö..speed? racing # HC garage # Jooseppi group #
Vastaa Viestiin