Kokemuksia/mielipiteitä automaattivaihteisista autoista
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Re: Kokemuksia/mielipiteitä automaattivaihteisista autoista
Sdelanolta hyvä analyysi.
Noita perustoimintoja ei kukaan oikein ole uskaltanut kyseenalaistaa. Jollakin amerikkalaisella autonvalmistajalla oli vuosia sitten konsepti, jossa ohjauspyörä oli korvattu kahdella pienellä pyörylällä, noin 15 cm halkaisijaltaan. En päässyt perille siitä, oliko niihin liitetty muita toimintoja kuin ohjaus. Joskus olen miettinyt voisiko joku joystick- tyyppinen ohjain olla autossa mahdollinen. Ehkä kuitenkin jarrutus- kiihdytys- ja sivuttaisvoimat saattaisivat vaikuttaa ei toivotusi tikun liikkeisiin.
Samalla tavoin ainakin uusimmissakin Windowseissa on vielä rasitteita vanhoilta ajoilta. Sentään lyhyistä tiedostonimistä on päästy eroon, eikä muistien kanssa tarvitse enää kikkailla.
Kiintolevyn oletuskirjain on edelleen C, jotta A olisi vapaana korppu- ja B lerppuasemalle.
Noita perustoimintoja ei kukaan oikein ole uskaltanut kyseenalaistaa. Jollakin amerikkalaisella autonvalmistajalla oli vuosia sitten konsepti, jossa ohjauspyörä oli korvattu kahdella pienellä pyörylällä, noin 15 cm halkaisijaltaan. En päässyt perille siitä, oliko niihin liitetty muita toimintoja kuin ohjaus. Joskus olen miettinyt voisiko joku joystick- tyyppinen ohjain olla autossa mahdollinen. Ehkä kuitenkin jarrutus- kiihdytys- ja sivuttaisvoimat saattaisivat vaikuttaa ei toivotusi tikun liikkeisiin.
Samalla tavoin ainakin uusimmissakin Windowseissa on vielä rasitteita vanhoilta ajoilta. Sentään lyhyistä tiedostonimistä on päästy eroon, eikä muistien kanssa tarvitse enää kikkailla.
Kiintolevyn oletuskirjain on edelleen C, jotta A olisi vapaana korppu- ja B lerppuasemalle.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- Team perseauki racing
- Viestit: 1441
- Liittynyt: 7.11.2004 13:49
- Paikkakunta: jyväskylä
Re: Kokemuksia/mielipiteitä automaattivaihteisista autoista
ääni ehdottomasti automaatille... kokemukset lähinnä amerikan versioista mutta moitittavaa ei ole löytynyt. itse olen yhden askin vaihtanut, vaan oli jo ostaessa rikki.
itse pitäisi suurimpana tekijänä öljynvaihdon laiminlyömistä, sek kick downin väärää säätöä laatikon rikkoutumiseen. itsellä on tullut kohtuulisen paljon kilometrejä niin autotraileri kuin heppa koppi perässä eikä tämän takia ole yhdestään loota hajonnut.
ehä ylivaroivaisuutta mutta itse olen vetänyt kärryä normi d asennossa, eli tällöin ei vaihda ylivahteelle.
toki viisammaat ovat sanoneet että järissään oleva laatikko ei vaihda isolle D ollenkaan kärryperässä, mutta en ole raaskinut kokeilla.
jaa ja nostaako sitten kulutusta, toki mutta kyllä siitä maksaa... enkä ole jaksanut enää hirveästi keskikuluksia laskea. kaikki on viennyt mitä tankiin on laittanut.
ja jos sanoisin saamiani tuloksia niin valehtelijaski väitettäisiin, mutta näin esimerkkinä 240 volvo manuaali askilla ja ruskulla ihan hitusen vähemmän ja samankaltainen volvo kaasarilla ja automaatilla samoja lukemia kuin mitä säädöissää oleva letukan pikkulohko
mutta kyllä sitä ripää lähtö löytyy kun oikean puoleista pedaalia survoo pohjaan. ja pitkää luisuakin pääsee kun löytyy sitten tuo pakko 1 ja 2 vaihde askista.
joskus tullut jääradalla sen verta kokeiltua, mukava tunne kun 6 metriä amerikan rautaa on kokomutkan täydeltä poikittain
itse pitäisi suurimpana tekijänä öljynvaihdon laiminlyömistä, sek kick downin väärää säätöä laatikon rikkoutumiseen. itsellä on tullut kohtuulisen paljon kilometrejä niin autotraileri kuin heppa koppi perässä eikä tämän takia ole yhdestään loota hajonnut.
ehä ylivaroivaisuutta mutta itse olen vetänyt kärryä normi d asennossa, eli tällöin ei vaihda ylivahteelle.
toki viisammaat ovat sanoneet että järissään oleva laatikko ei vaihda isolle D ollenkaan kärryperässä, mutta en ole raaskinut kokeilla.
jaa ja nostaako sitten kulutusta, toki mutta kyllä siitä maksaa... enkä ole jaksanut enää hirveästi keskikuluksia laskea. kaikki on viennyt mitä tankiin on laittanut.
ja jos sanoisin saamiani tuloksia niin valehtelijaski väitettäisiin, mutta näin esimerkkinä 240 volvo manuaali askilla ja ruskulla ihan hitusen vähemmän ja samankaltainen volvo kaasarilla ja automaatilla samoja lukemia kuin mitä säädöissää oleva letukan pikkulohko
mutta kyllä sitä ripää lähtö löytyy kun oikean puoleista pedaalia survoo pohjaan. ja pitkää luisuakin pääsee kun löytyy sitten tuo pakko 1 ja 2 vaihde askista.
joskus tullut jääradalla sen verta kokeiltua, mukava tunne kun 6 metriä amerikan rautaa on kokomutkan täydeltä poikittain
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Re: Kokemuksia/mielipiteitä automaattivaihteisista autoista
Kyllä tuota automaatilla ajoa on tullut pikkusen harrastettua. Kokemuksia löytyy ei niin tuoreista mersuista ja Volvoista akselilta 740-S/V70. Ja kyllä! Automaatti tarjoaa mukavaa ja helppoa liikkumista. Erityisesti ahtailla parkkipaikoilla pidän siitä, kuin ei tarvi kytkinjalalla jatkuvasti tasapainotella vedon kanssa, vaan voi järkeenkäyvästi käyttää jarrua, jos meno äityy turhan vauhdikkaaksi.
Kaupunkiajokin on mukavan leppoisaa, kun ei tarvi jatkuvasti olla hämmentämässä laatikon öljyjä, vaan voi keskittää huomiota enemmän muuhun liikenteeseen.
Toki kun manuaalilla tulee ajettua, kehittyy tietysti "rutiini" ajamiseen ja vaihdot ja liikkeellelähdöt onnistuu sen kummempia ajattelematta.
Ja joku tuolla epäili automaatin kykyä ripeään liikkumiseen. Minä en ole mikään rallikuski, joten minusta mahdollisimman ripeä kiihdyttäminen manuaaliaskilla yllättävän vaikeaa. Pitää osata lähteä oikeilla kierroksilla ja riittävän "rajusti", vaihtaa oikeaan aikaan (+tuijotella kiekkamittaria) ja ohjatakkin pitäisi.
Automaatilla sen sijaan riittää kun survoo sitä pitkulaista poljinta niin syvälle kuin se ikinä menee. Tässä tarvitaan vain yksi jalka ja kädetkin saa olla rauhassa + katse on kokoajan tiessä.
Laatikoiden kestoon en osaa ottaa kantaa, mutta talvi-ilotteluun kyllä. Mersun w123 200D ei tahtonut mennä luisussa mitenkään, sen sijaan w124 300D heittää pitkää siivua automaatista huolimatta. Eli teho on voimaa!
Vielä jälkihuomiona hameväki näyttää tykästyneen automaattilaatikkoon.
Ja lopuksi vielä henkilökohtainen mielipide: Minä pidän enemmän manuaalista. Ai miksi vai? No koska vaihtelu virkistää.
Kaupunkiajokin on mukavan leppoisaa, kun ei tarvi jatkuvasti olla hämmentämässä laatikon öljyjä, vaan voi keskittää huomiota enemmän muuhun liikenteeseen.
Toki kun manuaalilla tulee ajettua, kehittyy tietysti "rutiini" ajamiseen ja vaihdot ja liikkeellelähdöt onnistuu sen kummempia ajattelematta.
Ja joku tuolla epäili automaatin kykyä ripeään liikkumiseen. Minä en ole mikään rallikuski, joten minusta mahdollisimman ripeä kiihdyttäminen manuaaliaskilla yllättävän vaikeaa. Pitää osata lähteä oikeilla kierroksilla ja riittävän "rajusti", vaihtaa oikeaan aikaan (+tuijotella kiekkamittaria) ja ohjatakkin pitäisi.
Automaatilla sen sijaan riittää kun survoo sitä pitkulaista poljinta niin syvälle kuin se ikinä menee. Tässä tarvitaan vain yksi jalka ja kädetkin saa olla rauhassa + katse on kokoajan tiessä.
Laatikoiden kestoon en osaa ottaa kantaa, mutta talvi-ilotteluun kyllä. Mersun w123 200D ei tahtonut mennä luisussa mitenkään, sen sijaan w124 300D heittää pitkää siivua automaatista huolimatta. Eli teho on voimaa!

Vielä jälkihuomiona hameväki näyttää tykästyneen automaattilaatikkoon.
Ja lopuksi vielä henkilökohtainen mielipide: Minä pidän enemmän manuaalista. Ai miksi vai? No koska vaihtelu virkistää.
Re: Kokemuksia/mielipiteitä automaattivaihteisista autoista
Vaikka aiemmat kokemukset on pelkästään manuaalivaihteisissa autoissa, niin kyllähän automaatti mukavalta tuntui kun tuollainen Chrysler Neon -01 perheeseen hankittiin. Sen kokemuksen jälkeen manuaali tuntui tosi vanhanaikaiselta, ylimääräistä vaivaa kepin heiluttelusta kun automaatilla voi vaan nojailla ikkunankarmiin ja pitää kädet ratissa. Kulutus ei ihan pieni mutta ei kohtuuttoman isokaan, 8,6 maantie ja 10,2 kaupunki omien laskujen mukaan. Valinta päätyi tähän autoon kun vanhat vanhempani tarvitsivat helpotusta autoiluunsa ja piti löytää hyvin kohtuuhintainen ja kohtuukokoinen automaattiauto ilmastoinnilla ja vakionopeussäätimellä. Kyllähän Rysleri sen tarpeen täytti, tiettyä amerikkalaisuutta siinä on hyvine ja huonoine puolineen mutta toiminnaltaan aivan kohtuullinen peli. Vaihteisto on toiminnaltaan hyvin sivistynyt, 2-litrainen moottori taas vähän karkean oloinen laite selvästi kuuluvaa käyntiääntä myöten. Itsekorjaajille ihanteellinen moottoritila, kaikki selkeästi esillä eikä turhia muovipeittoja päällä.
Vaihteistoon liittyi myös eräs takaisku, loota on sähköisesti ohjattu ja ohjausboksiin päässyt vesi hajotti boksin. Tässä parhaillaan kolmatta viikkoa odottelen varaosaa.
Vaihteistoon liittyi myös eräs takaisku, loota on sähköisesti ohjattu ja ohjausboksiin päässyt vesi hajotti boksin. Tässä parhaillaan kolmatta viikkoa odottelen varaosaa.

Re: Kokemuksia/mielipiteitä automaattivaihteisista autoista
Jokusella automaatilla on tullut ajettua ja ihan ookoo kampe jos loota toimii niin että moottorin hyvät ominaisuudet ei mene hukkaan.
Yhtä chevyvaniakin tullut puikotettua ja siitä en kyllä juur tykännyt. Melko löysänoloinen vehje, tasamaallakin saa kaasuttaa melkosesti ennenkuin rotisko edes liikahtaa mihinkään ja ajossa se telekkuaa vaihteita eestaas riippuen siitä mikä on just auton vauhti ja soppalusikan asento, taajamassa rullatessa lykkää het isompaa ja vähänkin kaasuttaessa taas pienempää ja eestaaseestaas vaikka vetäs se kasikone tieten isommallakin sitä laivaa. Useammasta ei ole kokemusta joten tiejä sitten pittääkö sen olla tuommoinen.
Mänee vaan sen voimalaitteen väännöt vähän harakoille tuommoisen lootan kanssa.
Itte ajelen mieluummin manuaalilla. Ja käyttämässäni muutaman satasen hintaluokassa jonkun vanhan automaattivaihteisen pyyvyksen huollot olis todennäköisesti retuperällä ja lootakin saattaas olla jo lopun eellä.
Yhtä chevyvaniakin tullut puikotettua ja siitä en kyllä juur tykännyt. Melko löysänoloinen vehje, tasamaallakin saa kaasuttaa melkosesti ennenkuin rotisko edes liikahtaa mihinkään ja ajossa se telekkuaa vaihteita eestaas riippuen siitä mikä on just auton vauhti ja soppalusikan asento, taajamassa rullatessa lykkää het isompaa ja vähänkin kaasuttaessa taas pienempää ja eestaaseestaas vaikka vetäs se kasikone tieten isommallakin sitä laivaa. Useammasta ei ole kokemusta joten tiejä sitten pittääkö sen olla tuommoinen.
Mänee vaan sen voimalaitteen väännöt vähän harakoille tuommoisen lootan kanssa.
Itte ajelen mieluummin manuaalilla. Ja käyttämässäni muutaman satasen hintaluokassa jonkun vanhan automaattivaihteisen pyyvyksen huollot olis todennäköisesti retuperällä ja lootakin saattaas olla jo lopun eellä.
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1655
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Re: Kokemuksia/mielipiteitä automaattivaihteisista autoista
Olen hyvin pitkälti toistamieltä.pvdriver kirjoitti:kylläse normiajoissa olis ihan ykkösratkasu mutta sitten vaunun/kärrynveto, huonot tiet kelirikkoaikaan, maastoseikkailut jne., on sellasia juttuja jotka puoltaa manuaaliautoa.
Mikäs sen helpompaa/mukavampaa, kuin automaattilla olevalla autolla peruttaa peräkärryä/traileria ahtaaseen talliin, yms. paikkaan.
Tai vene traileria perutetaan järveen/mereen, veneen vesillelaskua/nostoa varten.
Ajetaan kuoppaisella kärrypolulla/metsätiellä ja tie päättyy, pitää joko peruuttaa muutama satametriä, tai kääntää ympäri. Tai,
liikenneruuhkassa, jossa jono etenee hitaasti ja pysähtyy välillä.
Kyllä automaatti on yliveto.
Juuri eilen ajoin Pietarista suomeen, automaatti laatikolla olevaa katumaasturia (Jeeppiä ) ja Pietarin ohitustiellä mentiin alle kävelyvauhtia ja miljoonaa pysähdystä ja taas jono liikahti 10-20 metriä.
Manuaalisella autolla se on jatkuvaa kytkimen liiraamista.

Työssäni ajelen VW Transportterilla 06 mallisella ja 6 vaihteisella automaatilla.
Transportterissa voi vaihtaa myös manuaalisesti ja D:ltä työnnetään vaihekeppiä vain sivulle ja keppiä tönäisemällä eteenpäin vaihtuu isommalle. Jos tulee kiire, siirrän vaihekepin kohtaan S.
Käykää kokeilemassa automaattivaihteista esim. Skoda superb TDI:tä ja ajakaa ensin D:llä ja sitten S:lle.

On myös kokemusta vanhoista autoista, joissa automaatti laatikko, hirmuisesti on kehitystä tapahtunut.
- Team perseauki racing
- Viestit: 1441
- Liittynyt: 7.11.2004 13:49
- Paikkakunta: jyväskylä
Re: Kokemuksia/mielipiteitä automaattivaihteisista autoista
kyl siin jottain o persiillään ollu jos moista tekkee...Jusu kirjoitti:Jokusella automaatilla on tullut ajettua ja ihan ookoo kampe jos loota toimii niin että moottorin hyvät ominaisuudet ei mene hukkaan.
Yhtä chevyvaniakin tullut puikotettua ja siitä en kyllä juur tykännyt. Melko löysänoloinen vehje, tasamaallakin saa kaasuttaa melkosesti ennenkuin rotisko edes liikahtaa mihinkään ja ajossa se telekkuaa vaihteita eestaas riippuen siitä mikä on just auton vauhti ja soppalusikan asento, taajamassa rullatessa lykkää het isompaa ja vähänkin kaasuttaessa taas pienempää ja eestaaseestaas vaikka vetäs se kasikone tieten isommallakin sitä laivaa. Useammasta ei ole kokemusta joten tiejä sitten pittääkö sen olla tuommoinen.
Mänee vaan sen voimalaitteen väännöt vähän harakoille tuommoisen lootan kanssa.
Itte ajelen mieluummin manuaalilla. Ja käyttämässäni muutaman satasen hintaluokassa jonkun vanhan automaattivaihteisen pyyvyksen huollot olis todennäköisesti retuperällä ja lootakin saattaas olla jo lopun eellä.
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
- Lada-Jussi
- Viestit: 10242
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Kokemuksia/mielipiteitä automaattivaihteisista autoista
ohan noita automaatteja tullu ajettua ihan Lasiperä-Civicistä XJ-Jaggeen ja jotain siltä väliltä, on se niin hienoa, että Samaraan pitäisi saada myös automaatti, sitten se olisikin über paras auto koko maailmassa.

- pikku-maukka
- Viestit: 655
- Liittynyt: 18.1.2007 20:38
- Paikkakunta: Starttila
Re: Kokemuksia/mielipiteitä automaattivaihteisista autoista
juu siltä todellakin vaikuttaa että, viturallaan on ollu ja tainnu olla samanmoinen kun meillä on ja se teki samaa välillä kun siitä oli kaasuläpän asentotunnistin paskana, osaa olla hitsi vikoja kun on boksiohjattu lodju.Team perseauki racing kirjoitti:kyl siin jottain o persiillään ollu jos moista tekkee...Jusu kirjoitti:Jokusella automaatilla on tullut ajettua ja ihan ookoo kampe jos loota toimii niin että moottorin hyvät ominaisuudet ei mene hukkaan.
Yhtä chevyvaniakin tullut puikotettua ja siitä en kyllä juur tykännyt. Melko löysänoloinen vehje, tasamaallakin saa kaasuttaa melkosesti ennenkuin rotisko edes liikahtaa mihinkään ja ajossa se telekkuaa vaihteita eestaas riippuen siitä mikä on just auton vauhti ja soppalusikan asento, taajamassa rullatessa lykkää het isompaa ja vähänkin kaasuttaessa taas pienempää ja eestaaseestaas vaikka vetäs se kasikone tieten isommallakin sitä laivaa. Useammasta ei ole kokemusta joten tiejä sitten pittääkö sen olla tuommoinen.
Mänee vaan sen voimalaitteen väännöt vähän harakoille tuommoisen lootan kanssa.
Itte ajelen mieluummin manuaalilla. Ja käyttämässäni muutaman satasen hintaluokassa jonkun vanhan automaattivaihteisen pyyvyksen huollot olis todennäköisesti retuperällä ja lootakin saattaas olla jo lopun eellä.
lada 2104 1700i combi "tatjana"
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/
Re: Kokemuksia/mielipiteitä automaattivaihteisista autoista
Suuri osa auton toiminnoista on automatisoitu, aina termostaatista alkaen. Siihen nähden on kivikautista touhua, että tehonsiirron puolella joudutaan vähän väliä söhimään jalalla/jaloilla ja kädellä sopivan välityksen löytämiseksi.
Vanhat automaatit kuluttivat enemmän gasoa, kuin pakkovaihteinen. Nykyiset, joissa muuntimen lukko kiinnittyy kaikilla vaihteliia kohta pykällyksen jälkeen ovat (polttoaine)taloudellisempia kuin vastaava kova aski.
Oikeissa säädöissä ja normaalikäytössä kestää automaatti sen minkä autokin. Toki uutena on hinta vähän kovempi, puhumattakaan rahanmenosta silloin, kun laatikko totaalisesti porsii.
Myöskään käytettyä ostaessa ei automaatin kunnon määrittely ole yhtä vaivatonta, kuin pakkolaatikon (ja kytkimen).
Oma lukunsa ovat tietysti kuskit, joiden on ajettava ominaisuuksien (niin omien, kuin auton ja ajotilanteenkin) äärirajoilla: "Jos en siinä ois saanu pienempää pesään. . . Liukasta, lähti perä alta, mutta onneks ei ollu automaatti." jne. Tämmöisten tilanteiden hallinta automaatilla vaatii vähän jotain muuta (jota mulla ei kyllä ole).
Hinaaminen automaatilla käy kyllä, mutta itse estän kyllä suurimpien vaihteiden/suurimman vaihteen kytkeytymisen, lastista riippuen.
Ajamaan opettelu tulee suorittaa keppivaihteisella, tai sitten on luotava oma ajokorttiluokka
"automaattikuskeille". Inva-autoa voidaan ajaa joysticillä: oikea-vasen-kaasua-jarrua. Sitä en muista, miten tuommoisessa peräytysvaihde kytkettiin.
Vanhat automaatit kuluttivat enemmän gasoa, kuin pakkovaihteinen. Nykyiset, joissa muuntimen lukko kiinnittyy kaikilla vaihteliia kohta pykällyksen jälkeen ovat (polttoaine)taloudellisempia kuin vastaava kova aski.
Oikeissa säädöissä ja normaalikäytössä kestää automaatti sen minkä autokin. Toki uutena on hinta vähän kovempi, puhumattakaan rahanmenosta silloin, kun laatikko totaalisesti porsii.
Myöskään käytettyä ostaessa ei automaatin kunnon määrittely ole yhtä vaivatonta, kuin pakkolaatikon (ja kytkimen).
Oma lukunsa ovat tietysti kuskit, joiden on ajettava ominaisuuksien (niin omien, kuin auton ja ajotilanteenkin) äärirajoilla: "Jos en siinä ois saanu pienempää pesään. . . Liukasta, lähti perä alta, mutta onneks ei ollu automaatti." jne. Tämmöisten tilanteiden hallinta automaatilla vaatii vähän jotain muuta (jota mulla ei kyllä ole).
Hinaaminen automaatilla käy kyllä, mutta itse estän kyllä suurimpien vaihteiden/suurimman vaihteen kytkeytymisen, lastista riippuen.
Ajamaan opettelu tulee suorittaa keppivaihteisella, tai sitten on luotava oma ajokorttiluokka
"automaattikuskeille". Inva-autoa voidaan ajaa joysticillä: oikea-vasen-kaasua-jarrua. Sitä en muista, miten tuommoisessa peräytysvaihde kytkettiin.
Re: Kokemuksia/mielipiteitä automaattivaihteisista autoista
Ei tarvitse luoda, on jo!wileeni kirjoitti:Ajamaan opettelu tulee suorittaa keppivaihteisella, tai sitten on luotava oma ajokorttiluokka
"automaattikuskeille".
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Kokemuksia/mielipiteitä automaattivaihteisista autoista
Terve!wileeni kirjoitti: Nykyiset [automaatit], joissa muuntimen lukko kiinnittyy kaikilla vaihteliia kohta pykällyksen jälkeen ovat (polttoaine)taloudellisempia kuin vastaava kova aski.
Olisiko tästä melko kovasta väitteestä jotakin lisätietoa?
Käsitykseni mukaan momentinmuutimella varustetulla automaatilla on hankala päästä perinteisen vaihteiston hyötysuhteeseen saati paremmaksi, olipa muunnin kiinteäksi lukittava tai ei.
Kaksikytkimelliset mekaaniset vaihteistot pääsevät lähelle perinteisen vaihteiston hyötysuhdetta; jäänevät kuitenkin hieman huonommiksi lukuisten liikkuvien osien kitkahäviöiden vuoksi.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Kokemuksia/mielipiteitä automaattivaihteisista autoista
Kiitokset oikaisuista. Käsitykseni lukollisella muuntimella varustetun tomaatin säästeliäisyydestä perustui muistikuvaan Korpparin koulutustilaisuudesta joskus viime vuosituhannella. Ei olis ensimmäinen kerta, kun vanha väärin muistaa. Samassa tilaisuudessa pani Lapin poika automaatit matalaksi: "Ostaessa liki kymppitonni hintaa lisää (markka-aikoja) ja vaihtoon tuotaessa viistonnia miinusta". Näin silloin, miten lienee nyt.
Kaksikytkinvekottimien tullessa en tainnut enää rivissä olla, ainakaan, etä ois niitä joutunut/päässyt hiblaamaan.
Yhtäkaikki on automaatti tosi mukava kapistus.
Hyvä, jos inva-autoilla on omat korttinsa. Aluksi kauhulla, nyt jo hymysuin muistan erästä paluumatkaa soittoruokalasta. Kanadanserkku puikkoihin, onneksi nahkea keli. Hän oli vain automaateilla ajanut. Pakko minun oli pelkääjän paikalta tunkea jalkani polkimille, jotta päästiin liikkeelle. Voi kakkosen synkroja, voi. Jussi ei hoksannut, että kytkinpoljin pitäisi PITÄÄ pohjassa vaihtamisen ajan. Sovittiin, että kakkonen riittää. Tosin yritti Jussi saada isompaa pesään painamalla kaasua, niin että kierroksissa riitti.
Kaksikytkinvekottimien tullessa en tainnut enää rivissä olla, ainakaan, etä ois niitä joutunut/päässyt hiblaamaan.
Yhtäkaikki on automaatti tosi mukava kapistus.
Hyvä, jos inva-autoilla on omat korttinsa. Aluksi kauhulla, nyt jo hymysuin muistan erästä paluumatkaa soittoruokalasta. Kanadanserkku puikkoihin, onneksi nahkea keli. Hän oli vain automaateilla ajanut. Pakko minun oli pelkääjän paikalta tunkea jalkani polkimille, jotta päästiin liikkeelle. Voi kakkosen synkroja, voi. Jussi ei hoksannut, että kytkinpoljin pitäisi PITÄÄ pohjassa vaihtamisen ajan. Sovittiin, että kakkonen riittää. Tosin yritti Jussi saada isompaa pesään painamalla kaasua, niin että kierroksissa riitti.
Re: Kokemuksia/mielipiteitä automaattivaihteisista autoista
Onko tuollainen automaattikortti todella olemassa?
Enoni, jolta toverin kranaatti vei jalan polvesta alaspäin, sai autostaan autoveron jälkikäteen takaisin. Kun eno ajoi vähän ja piti autostaan liiankin hyvää huolta, se mandollisti kolmen vuoden välein auton vaihtamisen vähän parempaan ilman välirahaa. Auto oli muuten normaalivarusteinen, mutta kytkinpoljinta oli vähän väännetty sopivampaan asentoon proteesilla painettavaksi.
Vanhan kansan miehiä kun oli ei halunnut kuullakaan mistään automaateista.
Enoni, jolta toverin kranaatti vei jalan polvesta alaspäin, sai autostaan autoveron jälkikäteen takaisin. Kun eno ajoi vähän ja piti autostaan liiankin hyvää huolta, se mandollisti kolmen vuoden välein auton vaihtamisen vähän parempaan ilman välirahaa. Auto oli muuten normaalivarusteinen, mutta kytkinpoljinta oli vähän väännetty sopivampaan asentoon proteesilla painettavaksi.
Vanhan kansan miehiä kun oli ei halunnut kuullakaan mistään automaateista.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Kokemuksia/mielipiteitä automaattivaihteisista autoista
Terve!wileeni kirjoitti:Kiitokset oikaisuista. Käsitykseni lukollisella muuntimella varustetun tomaatin säästeliäisyydestä perustui muistikuvaan Korpparin koulutustilaisuudesta joskus viime vuosituhannella. Ei olis ensimmäinen kerta, kun vanha väärin muistaa.
Eipä kestä. Ja sillä tavoin olit kyllä oikeassa, että aina hyvä automaatti huonon kuljettajan ja käsivaihteiston voittaa, kun taloudellisuudesta on kyse. Lukittuva momentinmuunnin auttaa lisäksi paljon.
.Pavlovits kirjoitti:Onko tuollainen automaattikortti todella olemassa?
Kun saivarrellaan, ei erillistä automaattikorttia ole olemassa, vaan kuten Jaakkiman vastauksesta ilmeni, kyse on ajokortin erikoisehdosta. Samantyyppinen erikoisehto koskee esimerkiksi silmälasien käyttöä tai oikeanpuoleisen peilin pakkoa, jos kuljettajan kuulo ei täytä normaaleja ajokorttivaatimuksia.
Mutta yhtä kaikki, käytännössä kyse on "automaattikortista".
Ison veden takana kerrotaan ikäänkuin ihmeenä meikäläisistä: "He/she drives a stick!". (Hän ajaa keppivaihteista.)wileeni kirjoitti:Aluksi kauhulla, nyt jo hymysuin muistan erästä paluumatkaa soittoruokalasta. Kanadanserkku puikkoihin, onneksi nahkea keli. Hän oli vain automaateilla ajanut. Pakko minun oli pelkääjän paikalta tunkea jalkani polkimille, jotta päästiin liikkeelle. Voi kakkosen synkroja, voi. Jussi ei hoksannut, että kytkinpoljin pitäisi PITÄÄ pohjassa vaihtamisen ajan. Sovittiin, että kakkonen riittää. Tosin yritti Jussi saada isompaa pesään painamalla kaasua, niin että kierroksissa riitti.
Mutta niinhän mekin ihmettelemme, jos joku osaa ajaa puukaasutinvehjettä, synkronoimattomalla vaihteistolla tai käynnistää moottorin kammella.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!