Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
E.P.

Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Eikös mee niinpäin, että "kylmällä" tulpalla menee kauemmin lämmetä toimintalämpöönsä. Tässä mun tapauksessa pitäs hommata kuumempi tulppa, eli vaikkapa "5". Kuitenkin, olen sitä mieltä, ettei talveksi ja kesäksi pitäisi olla eri tulppia, joten kokeilen joko ilman häiriösuojaa olevia tulppia, ja mahdollisesti sitä sytkäsäätöä, kun tosiaan ysikasilla olisi tarkoitus jatkossa ajella. Ehkä. :)
E.P.

lada.h.s kirjoitti:Jos oikeilla tulpanjohdoilla tarkoitat kupariytimellä olevia niin ne on tehtävä itse! Metritavarana myyvät sitä autosähköliikkeissä. Ainakin joissain.
Niissä häiriönsuojaus tapahtuu häiriösuojatuilla tulpanhatuilla.

Helmessä minulla on ne itse tekemäni kupariset tulpanjohdot. Koulussa viime viikolla tein 3.5 litraseen 1971 V8 Mersuun kuparitulpanjohdot.
Tässä mun tapauksessa tarttis saada piuhat, jotka vastaavat alkuperäistä, mitä ne sitten ikinä ovat olleetkaa vuonna 1994. Yleensä yleismallit ovat jonkinlaisia silikonikaapeleita, mitä sitten ikinä tarkoittaakaan. :?
pvdriver
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

varaosamyyjäksi itteensä väittää eikä saa omaan lataan oikeenlaisia tuluppia ja johtoja valittua... :roll:

kannattasikohan mennä sinne tiskille ja antaa ajoneuvon rekisterinumero, kyllä luettelot kertoo...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
E.P.

pvdriver kirjoitti:varaosamyyjäksi itteensä väittää eikä saa omaan lataan oikeenlaisia tuluppia ja johtoja valittua... :roll:

kannattasikohan mennä sinne tiskille ja antaa ajoneuvon rekisterinumero, kyllä luettelot kertoo...
Just, hyvä! Pidä toi asenne.

Silloin pikkupoikana, kun varaosia möin, tein sen juuri varaosakirjojen mukaan. Tukkurien armoilla siinä oltiin, kun yleimallin kaapelia myytiin. Oikeasta tulpasta tässä mun tämän hetken tapauksessa ei koskaan ollutkaan kysymys, sehän on BPR6ES, mutta kun ei tunnu toimivan tänä päivänä.

Tietotekniikka on mennyt mun varaosamyyjän päivistä eteenpäin, se on totta. Nyt siis syöttämällä rekisterinumeron tietokoneelle voi varaosamyyjä myydä yhtä oikeat, tai väärät osat kuin ennenkin. Ei vaan tartte kysellä asiakkaalta vuosimallia ja koneen kokoa. Siinä ero.
pvdriver
Viesti:

miksei ne silikoonitarvikejohdot ja vakiotulpat pelaisi kun pelaavat miljoonissa autoissa? meinaatko että sun bp6es tulppa on nyt se väärä bp6es eikä juuri sun ladamalliin tarkotettu bp6es jonka takia niitä särkyy? :roll: mulla saattaa olla jossakin vanahat kovettuneet axtecin alakuperäset tulupanjohot, eihäne hirttonaruksikkaan kelepaa, osta pois... :lol:

nimimerkki silikooni pesee luomun...

1500i

Viesti Kirjoittaja 1500i »

E.P. kirjoitti:Nyt siis syöttämällä rekisterinumeron tietokoneelle voi varaosamyyjä myydä yhtä oikeat, tai väärät osat kuin ennenkin. Ei vaan tartte kysellä asiakkaalta vuosimallia ja koneen kokoa. Siinä ero.
Eikä mennä kohtaa L ja valita sieltä Lada seuraavai malli?? siinäpä valinta :lol: Tuo kaikki on korvattu tuolla rek. numerolla nopeuttaahan tuo myyjän toimintaa eikä tarte kysellä "tyhmiä" kuten koneen koko ja vent. määrä esim. -00 mallin samarassa :? kymmeniä vaihtoehtoja varmasti täälläkin myydyissä :lol:
Tosiaan siitä huolimatta voidaan myydä väärät tai olla sitten yhtä monttu auki tai jopa ehken enemmän, kun varaosakirjojenkin kanssa leratessa, kun jotain kysyy. Esim. eroja on mutta "ei täältä selviä milloin se vaihtuu toisenlaiseen" :shock: just, tämäpä selvitti asiaa. Tuollaiseen varaosien myyntiin olen itse törmänny, että tiedetään/nähdään, että on useammanlaisilla osilla, muttei tiedetä sitten missä vm:ssä se vaihtuu toisenlaiseen eikä se selviä koneeltakaan :shock: Hyödyllistä tietoa varmaan (kai) tuokin :roll:
Avensis stw
Ex.21093 -00
Latikka

Viesti Kirjoittaja Latikka »

Tervehdys!

Samaran (1,5, 2000) käyttöohjekirjanen kertoo tulpaksi AC R43 XLS = BPR6ES, siis resistoritulppa.

NGK-tulpilla on taitettu taivalta omassa käytössä reilu 120tkm ongelmitta.
Vaihtovälinä on ollut 30tkm. Tuo kilometrimäärä tuntuu olevan tulpalle helppo nakki. Oikeastaan voisi varmaan 30tkm jälkeen säätää vain kärkivälin kohdalleen ja ajaa toiset 30tkm. :shock:
1500i

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Ed. maintut olevat tulpat siellä on paikoillaan joilla ajettu varmaan lähemmäs 100tkm. noin äkkiä arvioiden.
Kyse oli tuossa mainitsemassani myyjän tietämättömyys tapauksessa ihan muista palikoista.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Jokari

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Erästä tämän tunkion aikapäivää sitten jättänyttä gurua lainatakseni, "mulla menee pakki sekaisin näistä jutuista"

Jos autoilu olisi kiinni niistä kuparijohtimellisista johdoista ja ärrättömistä tulpista niin tien päällä olisi muutama sata miljoonaa huonosti toimivaa autoa.... :lol: :lol:

Mitä tulee varaosamyyjiin, niin ei ihme jos taso on mitä on jossei tiedetä edes mitä tulpan lämpöarvo tarkoittaa. Karvanopat osataan myydä ja lasinpesuneste, loppu on sitten tuurin varassa. Ja jos kone ei jotain asiaa tunne, sitä ei ole olemassa. Kiitti ja morjens.

Joo ja mulla Ladassa AD:n myymät mustat silikoonijohdot, ei se moottorin toimivuus tai toimimattomuus ole niistä vielä jäänyt kiinni eikä tule ikinä jäämäänkään. NGK:n ärrättömät seiskatkin on saaneet osakseen sikarikasta seosta, kastuneet muutaman kerran ja taatusti nauttineet korkeita palolämpöjäkin. Aina ne vaan toimii ja toimii ja toimii....

On mulla muuten vielä jossain ne originaalit, muotoonvaletut johdot jotka lyö aina sateella läpi, tarjouksia näistä?
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
pvdriver
Viesti:

^tota samaa hain itekki jo edellä, ja saa tosiaan mullekki tarjouksia heittää ko. käppyröistä, kajaanista löytyy jos tarvetta...

E.P.

Tästä lähtien neuvon kaikkia ottamaan yhteyttä "jokariin", ja "pvdriveriin", jos jotain epäselvyyttä on jonkin asian suhteen. Ennen neuvoin tarkistamaan asioita suomi24:stä, mutta nyt löytyi paremmat asiantuntijat. :lol:

Se, miten päädyttiin keskustelemaan tusinatavarasta, eli silikonijohdoista ja niiden toimivuudesta, johtui siitä, että vain harvoin autonvalmistajat ovat niihin päätyneet. Sillä arvelin, että ei ne ehkä kuitenkaan ole ne parhaat mahdolliset. Jos vaikka materiaalit sattuisikin olemaan kohdallaan, niin ainakin silloin 15 vuotta sitten myynnissä ollen Lucas-piuhat olivat kestävyydeltään lähinnä järkyttävät.

Kaikenlaisia suunsoittajia aina riittää, mutta jos jossain ammattikoulussa tehdään käsipelillä sytkäjohtoja vanhoihin autoihin, niin tuskin turhaan. Tämmöistä asiaa kannattaa miettiä, vaikka lauantai onkin.
E.P.

Jokari kirjoitti:Joo ja mulla Ladassa AD:n myymät mustat silikoonijohdot, ei se moottorin toimivuus tai toimimattomuus ole niistä vielä jäänyt kiinni eikä tule ikinä jäämäänkään.
Olin muuten juurikin AD ketjussa töissä, ja AD tuotenimellä myytiin ainakin silloin kaikista karmeinta kuraa, mitä markkinoilta löytyi. Teki kauppansa, kun oli niiin halpaa. :lol:
Jokari

Viesti Kirjoittaja Jokari »

^^ No ihan samaa kuraa näyttää löytyvän lähes joka autokorjaamosta ja varaosaputkasta...ja ainakin meidän AD:lla on kaikkein poljimmät myyjät. Öljynsuodattimen voin sieltä hakea ja senkin suoraan numerolla niin ei tule erehdystä. :lol:

Mutta Edison keksi valon ja Lucas pimeyden...näinhän se menee sähköosissa.

Kyllä oikeasti menee pikkuisen liioitteluksi jos 60-luvun tekniikkaa edustavan auton yksinkertaisista sytytysosista pitää tehdä jotain helevetin tiedettä.
Ymmärrän kyllä että esim. vanhemmat VAG-konsernin autot ei pelaa kuin niillä 100€/sarja kustantavilla, kuukivestä tehdyillä tulpanjohdoilla, mutta Ladan tapauksessa mikä tahansa pelaa kunhan se uusi. Mitään eroa et ikipäivänä huomaa itse piperretyillä kuparijohdoilla tai millä tahansa resistiivisellä, tavallisella tulpanjohdolla. Jos niistä kuparijohdoista saa jotain fiiliksiä tai muuta vastaavaa "etua" niin ok....

Asioista voi tehdä juuri niin hankalia kuin haluaa. Jos kiinnostaa rakennella niitä tulpanjohtoja, niin ei se taatusti minulta ole pois. Aivan turhaa se kuitenkin on koska markkinoilta löytyy valmiita ja toimivia ratkaisuja hyvin edullisesti.

Minä kyllä haluan nähdä käytännön kokeella miten Ladassa ulosmitataan kuparisten käppyröiden ja tavallisen tulpanjohdon erot niin että käyttäjä huomaa jotain eroa.
Suurjännite kun ei valitettavasti käyttäydy niin loogisesti kuin luulisi.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
E.P.

Eipä tehdä asiasta sitten vaikeaa. Kerro millä saan 39tkm ajetusta ladasta toimivan sillä tavoin, ettei riko tulppia viikon välein. Sehän tässä alkujaan oli ongelma. Sytkä on sen 5 astetta ennen yläkuolokohtaa, ohjeen mukaan, ja tankissa mahdollisesti etanolilla terästettyä 98:a.

Ja turha tässä ketjussa on tyrmätä kenenkään ajatuksia, tarkoitus on pohtia asioita. En ole edelleenkään varma yleismallisten silikonijohtojen toimivuudesta, vaikka itseään asiantuntijoina pitävät muuta irvailevatkin. :wink:
Jokari kirjoitti:ja ainakin meidän AD:lla on kaikkein poljimmät myyjät.
Mitä muuta voi "ilmaiseksi" odottaakaan.
Evreka

Viesti Kirjoittaja Evreka »

Jatkanpa vielä offtopicia
Carinaan ostin kerran mustat silikonijohdot, olivat kivat, tarpeeksi pitkät, notkeat ja menivät paikoilleenkin. Puoli vuotta ajelin tyytyväisenä ja sitten alkoivat lyömään läpi, jokainen. Taisin maksaa niistä 40e niin ei ollu kovin hyvä sijoitus.
Laitoin sitten takaisin alkuperäiset johdot vuodelta 1988 ja 400tkm ajettuna :|

"if it ain't broken don't fix it" olisi toiminut tässäkin, mutta ajattelin että teini-ikä alkaa olemaan sopiva ikä tulpanjohdolle. Onneksi en heittänyt pois vanhoja niin sai käpisteltyä ne takaisin.

Ja vähän ontopicia
Oletko kiristäny tulpat oikein? Liian löysällä oleva tulppa ei jäähdy kunnolla ja lämpö voi aiheuttaa vikaantumista, mutta tuskin tässä tapauksessa jos hajosi jo tyhjäkäynnillä. Liian kireälle vedettynä saattaa eriste haljeta. Enpä tiedä kyllä kun en ole sytytystulppiin perehtynyt.
Vastaa Viestiin