Sivu 2/3

Re: Lada 2107 1800 kompressor

Lähetetty: 25.1.2011 0:05
Kirjoittaja 'aatee'
Kuulostaa melko loistavalta!!
Menestystä jatkoon!

Re: Lada 2107 1800 kompressor

Lähetetty: 25.1.2011 0:29
Kirjoittaja J.Mukkala
Hyvältä kuulostaa :D
Mikäs tuo 1,8 ladan kone on tai missä ladoissa?
Nyt ei oikeen avautunut/valjennut mulle tuo että mitä tarkoittaa että öljypumpun rattaat 1,5 kertaiset? Halkaisija vai leveys vakioon 1,5 kertaa suurempi vai.
Jos puhutaan ladojen vakio männistä niin onkos nuo 110 ladan männät paras vaihtoehto ajatellen ahdettua konetta? 1700 koneeseen.

Re: Lada 2107 1800 kompressor

Lähetetty: 25.1.2011 0:43
Kirjoittaja larssi21074
Galleriassa näkyy kuvassa se öljypumpun muutos eli hammaspyöriä jatkettu 1,5 kertaisiksi ja pesiä jatkettu saman verran.

Ei nuo 110:n männät paras vaihtoehto ole mutta matalaviritteiseen koneeseen riittävät. On ne paljon parempi vaihtoehto kuin alkuperäiset männät. On nimittäin työnlaatu ja materiaali vähän erilaista ja ovat kevyemmätkin kuin kolhot orkkismännät. Ja käyvät suoraan 1,7 lohkoon ja 1,7:n kiertokankiin! Käyttäisin noita mäntiä vaikka tekisin pelkän rempan 1,7 koneeseen.

Ainoa konkreettinen ero on siinä että männän amme on pikkusen isompi. Sen voi kompensoida että ottaa lohkon tasosta 1 mm pois niin paljeraosta tulee hyvä ja parempaan suuntaan mennään! :D

1800 konetta on ollu nivoissa, koneen malli on vaz-2130.

Re: Lada 2107 1800 kompressor

Lähetetty: 25.1.2011 1:05
Kirjoittaja J.Mukkala
Nyt tuo pumppu asia valkeni.Ootkos sä teettänyt jossakin vai mistä hommannut jatkon noihin rattaisiin ja pesään? Ja onko hitsaamalla laitettu se jatko rattaisiin?
Kuinkas paljon tuollaiset 110 männät maksaa?
Ja jos nuo 110 männät ei ole vielä parhaat mahdolliset kun puhe vakio männistä,niin mikäs olis vielä parempi vaihtoehto?
Tuollainen 1,8 niva tai yleensäkin 1,8 kone taitaa olla aika harvinainen,kun ei ole mua vastaan aikaisemmin tullut.Onkos se ruiskukone? 4-pisteruskulla?

Re: Lada 2107 1800 kompressor

Lähetetty: 25.1.2011 1:28
Kirjoittaja larssi21074
Noita pumppuja tekee (siis hammaspyörien pidennys ja pesän jatkopalan teko) Mikkelissä Take Paja. Aihiona vietävä sinne kaksi mieluiten uutta saman tehtaan pumppua että hammaspyörät käy hyvin yhteen. Jatkot on tehty niin että sauma ei osu samalle paikalle (näkyy galleriasta). Eli hammaspyörät ainoastaan tapitettu toisiinsa. käyttävä hammaspyörä myös ruuvilla kiinni alapäästä. Välipalaa tehty automaattijyrsimellä ja kohdistettu tapeilla.

Orkkis 110:n männät n.100€ renkaineen ja tappeineen. Parhaat (seuraavaksi halvimmat) vois olla jotkut alkuperäisen malliset 110:n takomännät joita löytyy myös. Niiden laadusta ei MITÄÄN tietoa. Vakiomännätkin varmasti kestää riittävästi ainakin minulla kun maksimikierrokset 6000rpm. Enkä ole ikinä nähny että ois 110:n männät hajonnu..!

Noita 1,8 koneita on 4-pisteruiskulla ja kaasarilla. Harvinainen kone on kylläkin myös venäjällä.. Mulla on sellasesta 1,8 koneesta omassa projektissa ainoastaan kampiakseli mutta sekin maksoi uutena yli 3 kertaisesti uuteen 1700 kampiakseliin verrattuna!!! Eli ei ollutkaan enää halpa. Eikä löytynyt kuin tilaamalla. Eivätkä varaosaliikkeessä ensin meinannu myöntää että sellasta konetta on olemassakaan!

Re: Lada 2107 1800 kompressor

Lähetetty: 25.1.2011 2:08
Kirjoittaja J.Mukkala
Kuinkas pakollinen tuo pumpun modaus/rattaitten pidennys on viritettyyn/ahdettuun koneeseen? pärjääkö vakio pumpulla ollenkaan.
Missä 110 koneissa vakiona on käytetty takomäntiä?
Kyllähän ne männät varmaan sen kierrättämisen kestää mutta kesteekö ahtopaineen kun on ahdettu kone,jos sitä painetta on vaikka joku 1-1,2 baaria.
Mikäs olis sellainen hinta/laatu suhteltaan hyvä vaihtoehto männiksi ahdettuun koneeseen? kun puhutaan ihan ladan vakio männistä.Vai pitääkö alkaa katseleen muista merkeistä sopivia mäntiä.

Re: Lada 2107 1800 kompressor

Lähetetty: 26.1.2011 23:21
Kirjoittaja larssi21074
Huomenna olis tämän työn oraalinen esittely mamkissa! :D
Voi hitsin pimpulat että jännittää! Enää ei puutu paljon huomisen poverpointista, hyvä että ei jäänyt senkään teko viimetippaan. :D

Ehkä kohta saan sen kauan odotetun insinöörin tittelin.. 8)

Re: Lada 2107 1800 kompressor

Lähetetty: 1.2.2011 19:40
Kirjoittaja Hannnu
Semmosta vielä kysäsen että mitä toi nivan kansi ja 4. ruisku kustantaa venäjän maalla? Ja millä moottorin ohjaus toteutettu?

Re: Lada 2107 1800 kompressor

Lähetetty: 1.2.2011 20:01
Kirjoittaja larssi21074
Tyhjä kansi ja imusarja suutintukilla maksaa yhteensä ehkä n. 350€. Tuo on vaan karkee arvio ja tuskin kukaan tuolla hintaa niitä sieltä tuo. Mut ei paha hinta vaikka noista sen 450€ maksais jollekin kuka kehtaa välittää? Itse en oikein saa tuotua kun yleensä käyn yksin ja nuo yhteensä ylittävät tullin rajan.

Re: Lada 2107 1800 kompressor

Lähetetty: 2.2.2011 19:09
Kirjoittaja larssi21074
Tässä vähän tietoja ruiskutuslaitteista:
Ja kysellä saa kun en kuitenkaan muistanut taas kaikkea oleellista kertoa.

Imusarja + suutintukki 4-pisteruiskunivasta. Suuttimet 24 lbs/h ford mustangin 4-reikäsuuttimet. Kaasuläppäkotelo vesilämmitettävä nivan / 110:n kotelo mutta siihen tehty muutoksia aika paljon, mm tyhjäkäyntimoottori poistettu ja tehty lähdöt KMS:n vastaavalle.

Bensan paineensäädin kiinalainen mittarilla varustettu versio paluulinjassa. Tulopuolella suodatin "orkkis" paikassa. Takakonttiin tehty polttoaineen välisäiliö johon orkkispumppu syöttää ainetta ja toimii siirtopumppuna. Säiliön pohjasta imee tehokkaampi ruisku asconan pumppu ainetta ja työntää konehuoneen suuntaan. Paineet säädetty 3,2 bar "lepotilassa".

Ruiskunohjain KMS MP-25 ja anturit lähes kaikki sen mukana tulleita. Laajakaista lambda ja näyttö sille kojelaudassa (on muuten helevetin hyvä laite!). Ite lambda anturi on etupakoputken kollektorin jälkeen ennen kattia. Etupakoputki on 21072 mallista eli ruiskumallin takapotkusta, siinä lambdan asento on paras kun on pystyssä. Pakosarja ihan vakio valumötikkä. Hukkakipinäpuola ja accell race tulpanjohdot. Tulpan johdot piti tehdä V8-koneen johtoaihioista joissa on 90 asteen mutka tulpan päässä. Ei ois mahtunu muuten olemaan paikallaan kun ahdin on niin lähellä. Näkyy hyvin tuossa ->

http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/di ... 169&pos=22

Puola on lokasuojassa ahtimen alla ja tulpan johdot mahtuu sieltä just menemään tulpille.. Meni päivä kun rakensin ja niputin tuota tulpanjohtosarjaa.. :D

Aktiivihiilipönttö vaihdettu konehuoneeseen toiselle puolelle ja on ilman magneettiventtiiliä, kaasari mallin volgasta muistaakseni (mutta taitaa olla sama kuin 110:ssä). Huuhtelu menee ahtimen imupuolelle mutta sitä ei vielä testattu miten hyvin huuhtelee pönttöä. Jos ei huuhtele tarpeeksihyvin niin laitan huuhteluletkun imusarjaan ja siihen kuristimen ja takaiskuventtiilin. Ja tuossa vois käyttää vaikka jotain termostaatilla aukeavaa venttiiliä välissä niin sais huuhtelun päälle vasta lämpimällä koneella.

Re: Lada 2107 1800 kompressor

Lähetetty: 6.2.2011 23:02
Kirjoittaja larssi21074
Lisäsin galleriaan kuvia->

http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/th ... ?album=169

Ahtolaitteistosta tarinaa:
Ahdin Eaton m45 cooper s ministä. Hihnaveto kampiakselin päästä, hihnapyörä chevy nivan hihnapyörä josta koneistettu värinänvaimennuslimppu pois. Siihen naitettu samaran hihnapyörä kiinni ja siitä veto kompuralle. Alimmainen hihnan taittopyötä chevy nivasta, löysän puolen kiristyspyörä 110 16v jakohihnan kiristysrulla. Ahtimen huippukierrokset n. 12000rpm, vois olla enemmänkin. Nyt ahtopaineet n. 0,5 bar. Aika helevetin vaikee homma tehdä nuo ahtimen kiinnityraudat että ahdin osuu oikeeseen linjaan.

Välijäähytin (halpis kinukki) upottu keulaan maskin taakse. Jäähyttimen kenno piti vaihtaa ruiskumallin kennoon jossa ylävesiletkun lähtö toisesta päästä. Alkuperäinen kenno ei olis käyny, letkulähtö ois osunu suoraan ahtimen hihnapyörään. Bypass venttiili Synapsen tekele ja kierrätysletku menee ahtimen imupuolelle. Tosi hyvä venttiili, reagoi nopeesti ja on hiljainen kun letku on paikallaan. Ei siis pidä teinivehkeiden tapaan hirveetä tuhausta! 8)
Ilmansuodatin samarasta mut pohjaa muotoiltu paremmin virtaavaksi.

Laturi on 110 tehokkaampi laturi ja vesipumppu chevy nivasta. Moniurahihnalla tietenkin! :D

Re: Lada 2107 1800 kompressor

Lähetetty: 8.2.2011 0:29
Kirjoittaja raul
Hieno projekti, selkeä kertomus!! Paljon mukavia kilometrejä sitten vaan...ja varttimailille :D

Re: Lada 2107 1800 kompressor

Lähetetty: 26.2.2011 21:07
Kirjoittaja larssi21074
Ei oikeen suosi ladaa varttimailin tai nollasta sataan kiihdytys näillä välityksillä! Liian lyhkäset välitykset tuolle väännölle. Pitäis kakkonenkin riittää yli 100 kmh ainakin nollasta sataan aikaa tavoitellessa.

Onneksi tähän välitysongelmaan on tulossa muutos, GM th-180 automaatti.. 8) Sillä häviää viimeisetkin mahikset hyvästä kiihdytyajasta ja taloudellisuudesta. Mutta kestää nuo voimat mitä koneella on tarjota. :D

Re: Lada 2107 1800 kompressor

Lähetetty: 27.2.2011 3:42
Kirjoittaja Hannnu
Itsekin olen miettinyt että mistähän saisi automaatti laatikon modattua takavetoon. Tällä hetkellä ei ole enään muulla merkitystä kun saisi ne kierrokset matka ajossa alas! Tänään taas motaria 120km/h ja kiekat 4000rpm, Kuule edes omia ajatuksia -_-

Re: Lada 2107 1800 kompressor

Lähetetty: 16.3.2011 12:25
Kirjoittaja Kontio
Ei voi muuta kuin ihailla kateellisena tota työn jälkeä :shock:

Onko nuo hydrauliset nostajat valmiina uusissa nivoissa? vai mistä ovat kotoisin?