Sivu 2/2
Re: Pötypuheita 1: Autot ovat vanhoja,autovero alas!
Lähetetty: 26.1.2011 19:29
Kirjoittaja E.P.
Millä kaavalla ei euroakaan? ALV 23%, vai millä nimellä se autoissa olikaan. Yritys maksaa veroa voitostaan. Autonmyyjä maksaa veroa palkastaan. Eiköhän se ollut osittain autoveron syytä, että kotimainen autoteollisuus on niin olematonta kuin se on. Tämmöinen maa, joka rankaisee ihmisten liikkumista autoverolla, ei ole kovin houkutteleva autoteollisuudelle.
Kun Suomessa veroprosentti lopulta on n. 100, niin kai sitä autoveroa olisi vara vähän järkeistää. Mulle henkilökohtaisesti tällä hetkellä ei ole väliä autoveron suuruudella. Kunhan vaan ihmettelen, että miksi "me" (itseni poislukien) suomessa rakastetaan verojen maksua.
Onko ihan varma, ettei autoveron poistamisen vastustamisen taustalla olisi sittenkin perisuomalainen kateus? Käy kateeksi, kun naapurilla on rahaa ostaa uusi auto. "Maksakoon mokoma sitten ainakin veroa enemmän! Ruoja!"? Eiköhän se ole jokaisen oma asia mihin rahansa laittaa. Ainakin tiettyyn rajaan saakka.
Kuubahan on hyvä esimerkki siitä, kun kukaan ei osta uusia autoja. Tosin ei ole kiinni siitä etteivät haluaisi ostaa. Siellä kaikki Ladatkin olisivat kaiketi loistoautoja. Hinnat sen mukaisia. Mistähän Suomeen olisi tullut edes nykyinen autokanta, jos ei joku olisi joskus uuden auton ostanut?
Muutos: korjasin kirjoitusvirheen.
Re: Pötypuheita 1: Autot ovat vanhoja,autovero alas!
Lähetetty: 27.1.2011 12:18
Kirjoittaja E.P.
En ehkä kuitenkaan porvari, mutta realisti. Asioissa on usein kaksi puolta, monesti enemmän. Pyrin joskus katselemaan asioita muidenkin kuin omin silmin. Suosittelen muillekin.

Re: Pötypuheita 1: Autot ovat vanhoja,autovero alas!
Lähetetty: 30.1.2011 17:35
Kirjoittaja rotsi4
Vuodet 2001, 1990 ja 1978 olivat suomessa autoilun kannalta merkittäviä.
1978 tulivat ensimmäiset päästötestit tyhjäkäynnillä, sitä vanhempaa autoa ei tarvitse mittailla mitenkään eli päästöt voivat olla mitä sattuu ja moottorin voi vaihtaa miksi haluaa kunhan ei asenna liian tehokasta tai painavaa moottoria.
1991 tuli katalysaattori bensiiniautoihin, ja siitä alkoi päästöjen mittaus katsastuksessa myös kierroksilla, ja lainsäädäntö kielsi virityksen ja muutostyöt moottoriin.
2001 tuli euro3 normin mukainen päästötesti eli OBD On Board Diagnostig eli katsastusmies lukee mittarillaan vikakoodit moottorista, ja jos niitä on niin hylky tulee, Päästöt voidaan poikkeustapauksissa myös mitata, mutta rajat ovat tarkat.
Jokin 1999 taisi olla vuosimalli jonka jälkeen kaikkien henkilöautoon asennettavien osien pitää olla tyyppihyväksyttyjä, eli edes pakoputkea ei saa vaihtaa tarvikemalliin vaikka se olisi parempi kuin alkuperäinen.. leima puuttuu osasta niin katsastusmiehellä tai poliisilla on mahdollisuus ottaa kilvet irti tai rangaista auton omistajaa lain mukaisesti. Tähän ei tosin vielä olla aktiivisesti puututtu.
Dieselillä on eri säännöt joita en muista ulkoa, mutta samansuuntaisia ovat.
Eli mitä uudempi auto, sitä enempi kyttäystä ja haitantekoa auton omistajalle ja etenkin rakentelijalle. Mikään laki ei estä asentamasta sähkömoottoria ja akkuja 1989 vuoden autoon, mutta 2003 autoon se onkin lähes mahdotonta. Sama on moottorin muunkinlaisen muuntamisen suhteen.
Tavallista ihmistä tämä ei lainsäätäjän mielestä ilmeisesti haittaa. Hänhän vaan joutuu jokatapauksessa maksamaan teknologiasta jota ei välttämättä henkilökohtaisesti tarvitse.
Etenkin OBD minua hitsit, mitä ihmettä kenellekään kuuluu autoni tietokoneen softaversio ja vikakoodit jos pakoputkesta tulee normit täyttävää tavaraa. Olen kuitenkin maksanut itse autoni ja se on minun yksityistä omaisuuttani. Mutta testistä auto ei menisi läpi jos tietokoneella on jotain sinne kuulumatonta inssin mielestä.
Tästä asiasta tietoisena en aio ikinä viedä vanhaa autoa romuttamolle koska ne ovat näissä asioissa parempia kuin uudet lainsäätäjien idioottimaisuuden vuoksi. Etenkin 1978 vanhemmat autot ovat kallisarvoisia kunnosta riippumatta koska niille voi tehdä lähes mitä haluaa, ja näin toteuttaa itseään autojen kautta, joka taas on loppujen lopuksi tärkeää monille ihmisille kuten itselleni. Edes periaatteellisella tasolla, punkkari kun olen.
Ihmiselle joka ei toteuta itseään autojen kautta, tai muuten leiki niillä, voi nämä asiat tulla esiin esim autoa myydessä. On havaittavissa ilmiö että 1980 luvun autot, etenkin takavedot ovat kalliimpia kuin 1990 luvun kattiautot, ja se onkin terve kehityssuunta.
Tietysti on mahdollista haistatella laille ja ajella sellasella autolla kuin huvittaa, mutta sitten saa vastaansa poliisin sekä virkamiehet.
Oma hiljainen vastalause tälle yhteiskunnalle on ajella 1968 vuoden autolla.
Re: Pötypuheita 1: Autot ovat vanhoja,autovero alas!
Lähetetty: 31.1.2011 15:26
Kirjoittaja Jaska HKI
rotsi4 kirjoitti:Vuodet 2001, 1990 ja 1978 olivat suomessa autoilun kannalta merkittäviä.
1978 tulivat ensimmäiset päästötestit tyhjäkäynnillä, sitä vanhempaa autoa ei tarvitse mittailla mitenkään eli päästöt voivat olla mitä sattuu ja moottorin voi vaihtaa miksi haluaa kunhan ei asenna liian tehokasta tai painavaa moottoria.
1991 tuli katalysaattori bensiiniautoihin, ja siitä alkoi päästöjen mittaus katsastuksessa myös kierroksilla, ja lainsäädäntö kielsi virityksen ja muutostyöt moottoriin.
2001 tuli euro3 normin mukainen päästötesti eli OBD On Board Diagnostig eli katsastusmies lukee mittarillaan vikakoodit moottorista, ja jos niitä on niin hylky tulee, Päästöt voidaan poikkeustapauksissa myös mitata, mutta rajat ovat tarkat.
Jokin 1999 taisi olla vuosimalli jonka jälkeen kaikkien henkilöautoon asennettavien osien pitää olla tyyppihyväksyttyjä, eli edes pakoputkea ei saa vaihtaa tarvikemalliin vaikka se olisi parempi kuin alkuperäinen.. leima puuttuu osasta niin katsastusmiehellä tai poliisilla on mahdollisuus ottaa kilvet irti tai rangaista auton omistajaa lain mukaisesti. Tähän ei tosin vielä olla aktiivisesti puututtu.
Dieselillä on eri säännöt joita en muista ulkoa, mutta samansuuntaisia ovat.
Eli mitä uudempi auto, sitä enempi kyttäystä ja haitantekoa auton omistajalle ja etenkin rakentelijalle. Mikään laki ei estä asentamasta sähkömoottoria ja akkuja 1989 vuoden autoon, mutta 2003 autoon se onkin lähes mahdotonta. Sama on moottorin muunkinlaisen muuntamisen suhteen.
Tavallista ihmistä tämä ei lainsäätäjän mielestä ilmeisesti haittaa. Hänhän vaan joutuu jokatapauksessa maksamaan teknologiasta jota ei välttämättä henkilökohtaisesti tarvitse.
Etenkin OBD minua peput, mitä ihmettä kenellekään kuuluu autoni tietokoneen softaversio ja vikakoodit jos pakoputkesta tulee normit täyttävää tavaraa. Olen kuitenkin maksanut itse autoni ja se on minun yksityistä omaisuuttani. Mutta testistä auto ei menisi läpi jos tietokoneella on jotain sinne kuulumatonta inssin mielestä.
Tästä asiasta tietoisena en aio ikinä viedä vanhaa autoa romuttamolle koska ne ovat näissä asioissa parempia kuin uudet lainsäätäjien idioottimaisuuden vuoksi. Etenkin 1978 vanhemmat autot ovat kallisarvoisia kunnosta riippumatta koska niille voi tehdä lähes mitä haluaa, ja näin toteuttaa itseään autojen kautta, joka taas on loppujen lopuksi tärkeää monille ihmisille kuten itselleni. Edes periaatteellisella tasolla, punkkari kun olen.
Ihmiselle joka ei toteuta itseään autojen kautta, tai muuten leiki niillä, voi nämä asiat tulla esiin esim autoa myydessä. On havaittavissa ilmiö että 1980 luvun autot, etenkin takavedot ovat kalliimpia kuin 1990 luvun kattiautot, ja se onkin terve kehityssuunta.
Tietysti on mahdollista haistatella laille ja ajella sellasella autolla kuin huvittaa, mutta sitten saa vastaansa poliisin sekä virkamiehet.
Oma hiljainen vastalause tälle yhteiskunnalle on ajella 1968 vuoden autolla.
Täyttä asiaa.Minullakin on vain lähes 21 vuotta vanha auto joka toimii kuin junan vessa.Eipä paljon pala merkkivalot kojelaudassa.Ikkunan saan auki kammella ja oven auki avaimella.Moottori kehrää kuin kissa ja on heti valmis ärjäisemään jos niin on tarvis.Silloin muutaman sekunnin kuluttua ollaan jo sakkonopeuksissa.Konepeltiä ei tarvitse paljon avat kuin nesteiden tarkistuksia varten.Eiköhän panna Ismo Alangon Peltirumpu soimaan.

Re: Pötypuheita 1: Autot ovat vanhoja,autovero alas!
Lähetetty: 31.1.2011 20:27
Kirjoittaja E.P.
Lattarauta kirjoitti:Ei itseänikään teknologian huippusaavutukset autoissa juuri kiinnosta, tosin uudemmat autot ovat kiistatta huomattavasti turvallisempia kun esim. yli 15 vuotta vanhat autot. Pakotetut luiston, sutimisen ym. estot tulee kyllä tulevaisuudessakin kierrettyä. ABS:äänkin oli alussa vähän välinpitämätön suhtautuminen, mutta kyllä sitä jotenkin vaan siihenkin on tottunut, huomaa kun vaihtaa välillä ABSittomaan kulkineeseen.

ESP on loistava keksintö, kun sen kanssa oppii elämään. Se auttaa käännöksissä kääntymistä samaan tapaan kuin nuori aikuinen käyttää seisontajarrua. Rampit pääsee ajamaan hallitussa nelipyöräluisussa. Tarvittaessa järjestelmä ottaa kuitenkin luisun pois pelkällä ratin oikaisulla.

Tämä kaikki vaatii tietysti hyvät talvirenkaat, koska mikään lisävaruste/-laite ei pysty lisäämään kitkaa renkaan ja ajoalustan välillä. Vaikka jotain muuta jotkut tuntuvat luulevankin. Pitää tietää rajat, vaikka olisi minkälainen tahansa laite apuna.
ESP vahtii myös silloin, kun kuljettajan tarkkaavaisuus herpaantuu syystä, tai toisesta. Törmäyksen ollessa välttämätön, auttaa törmäämään keula edellä, joka on turvallisin mahdollinen tapa törmätä.
Tärkeintä on, että sisäistää laitteiden rajoitteet. Karmeinta mitä olen kuullut jonkun sanovan, oli että: "Meidän autossa on se luisunesto." ! Toivon suuresti, ettei hänellä ollut liian suuret odotukset tekniikan suhteen.

Re: Pötypuheita 1: Autot ovat vanhoja,autovero alas!
Lähetetty: 1.2.2011 21:18
Kirjoittaja rotsi4
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0CAB62FB ... usteet.pdf
Sieltä voi kukin käydä lukemassa..kohta c15 jossa luetaan käytännön päästörajat. Ja muuten tämä päästötesti maksaa.
Lisäksi liikaa vuotava pakoputki aiheuttaa sen että päästöjä ei voi mitata, ja hylky tulee vaikka päästömääriin se ei ainakaan putken loppupäässä vaikuta suuresti.
Vanhaan koritekniikkaan perustuva turvallisuus on monesti aihe parjaamiseen, mutta entäpä sitten F-ryhmän ralliautot ja muut turvakaarilla, nelipistevöillä ja kuppipenkeillä varustetut autot joiden turvallisuutta on testattu käytännössä rallikisoissa ja harjoituksissa? Päivälehdet ovat täysin sivuuttaneet aiheen pommityynyjä ja pläkkipeltiä ylistäessään. Todistaisivat ennemmin puheensa käytännössä..ainiin kisoihin ei ilman kaaria ole menemistä. Miksiköhän..?
Ja mitenkäs tämän uuden tekniikan toiminnan pystyy varmistamaan ja testaamaan? Näkemään ruosteen massan alta? Kromimolybdeeniputken tai Datsun Patrolin nokan karjarautoineen tunnistaa kyllä blondikin, mutta entä sähköhärvelit. Mikään ei estä myöskään kaarien asennusta vanhaan kulkupeliin.
Entäpä se painojakauman ja akselivälin vaikutus auton käytökseen? olisiko keskimoottorinen tai muuten tasapainoinen (sähköauto) auto edes luistossa käytetyllä nopeudella jolla ESP vilkkuu?
Painopiste väärin= heittelehtimisen vaara, oli autossa mitä laitteita hyvänsä.
Kirjoitan koska minusta kaikenlainen yhteiskunnallinen paine ja pakko yksityisauton valinnassa ja käytössä on huono asia. Osa vanhoista autoista on rakennuttu jopa paremmiksi kuin uudet, ja silti yhteiskunta rankaisee, mutta vastaavaa uutta suositaan. En näe tälle mitään perustetta, paitsi kateuden ja vihan.
Ne jotka haluavat uuden auton kaikkine kilkkeineen, osaavat kyllä mennä merkkiliikkeeseen ilman hypetystäkin. Samalla pitäisi olla myös vaihtoehto ajaa edullisesti, koska suomalaiset ovat köyhää kansaa keskimäärin. Ja se mitä ei ole, ei hajoa.