VAZ-21051 - 1989 - "Perintökalleus" - Kesäauto

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1984
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: 2105 1200S -89 Kesäauton kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

*Lauletaan Jussi Raittisen äänellä ja Kesäduuni Blues- sävelellä*

"Syksy tulee taas ja vuosi tulee uus,
sitä mukaa pahenee mun Kesälada Bluus..."

Onnea projektin jatkoon...
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
kappa12
Viestit: 346
Liittynyt: 27.6.2008 13:33
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: 2105 1200S -89 Kesäauton kunnostusta

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Samalla meinasin muutenkin fiksailla iigoria... Minkä värinen lohko näis on alunperin ollu...? Joskus tuota kyselinkin ilman vastasuta... Periaatteellisena pussihousuna se ei vaan käy että lohkon maalais punaiseksi...

Kuva

Kuva

Jotakin tuollaisia kuvia löysin netin syövereistä... Olisko se sitten tuollainen vaalean harmaa...?
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: 2105 1200S -89 Kesäauton kunnostusta

Viesti Kirjoittaja jta »

Ilmeisesti tuo lohkon väri on ollu tuo harmaa. Omastakin 1200 koneessa on tuo väri jostain paikoista nähtävissä. Ja en nyt ole varma että oliko tuossa projektissa vaiko tuossa speedylle menneessä nappiksessa kans harmaja tuo lohko.

Edit: http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 38#p330138 Tuon speedyn viestin viimeinen kuvalinkki niin aika selvästi näkyy lohkon väri. Konehhan on kans 1200.
Avatar
speedy
Viestit: 178
Liittynyt: 18.4.2010 13:14
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

Re: 2105 1200S -89 Kesäauton kunnostusta

Viesti Kirjoittaja speedy »

Kyllä se joku vaalean harmaa tais olla,Voin napata siitä vähän paremman kuvan kun menen seuraavan kerran tallille.
Avatar
speedy
Viestit: 178
Liittynyt: 18.4.2010 13:14
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

Re: 2105 1200S -89 Kesäauton kunnostusta

Viesti Kirjoittaja speedy »

Tuossa ois tuo orginal lohkon väri-> http://www.aijaa.com/ziN0bW
Avatar
kappa12
Viestit: 346
Liittynyt: 27.6.2008 13:33
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: 2105 1200S -89 Kesäauton kunnostusta

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

speedy kirjoitti:Tuossa ois tuo orginal lohkon väri-> http://www.aijaa.com/ziN0bW
Elikkä maalikauppaan ja hakemaan tuollaista harmaata maalia...

Nyt olis kaverin talli siivottuna ja seuraavana olis tarkoitus siirtää Lada sinne ja aloittaa remontointi... Vappu tulee yllättävänkin pian...

EDIT; Lada makoilis nyt kaverin tallin pihassa... Pesun kautta sisätiloihin ja töihin...
Avatar
kappa12
Viestit: 346
Liittynyt: 27.6.2008 13:33
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: 2105 1200S -89 Kesäauton kunnostusta

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Nyt olis Ladan alusta pestynä ja koko keksintö hallis kuivamas... Vähä sieltä löyty enemmän mätäpaikkaa mitä muistin, mutta eiköhän noistakin selvitä... Ensimmäisenä työmaana olis kytkimen toimintakuntoon elvyttäminen, sen jälkeen voikin sitten hyökätä ruosteen kimppuun... Jos seuraavalla vierailulla muistais ottaa kuviakin...

Jos jollakin olis ylimääräisenä 2105:n hyväkuntoinen takapuskuri ja kartturin puolen etu umpio niin voisin olla kiinnostunut... Muutakin osaa tuon kans tarvitaan, mutta tuos nyt on ne tähdellisimmät...
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 544
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: 2105 1200S -89 Kesäauton kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

kappa12 kirjoitti: Ensimmäisenä työmaana olis kytkimen toimintakuntoon elvyttäminen
Ladaan on tosi helppo vaihtaa kytkin, olen todella monta kertaa vaihtanut kytkinlevyn / asetelman kun papallani oli tapana hieman luistattaa kytkintä ennen kuin hänellä todettiin dementia... :lol: Takavetoiseen Ladaan se on aika helppo homma, aamulla kun aloitti niin illalla oli jo Lada kasassa enkä ole mitään kauheaa kiirettä pitänyt korjaillessa. Eikä työsylinterin vaihtokaan kovin haastava homma ole, 1700i Ladaprojektistani päätti kytkimentyöslinteri antautua katsastusta edeltävänä päivänä, päivällä hain motonetistä uuden (löytyi onneksi hyllystä heti) ja illalla sitten taskulamppu suussa asentamaan uutta osaa paikoilleen 8)
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Avatar
kappa12
Viestit: 346
Liittynyt: 27.6.2008 13:33
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: 2105 1200S -89 Kesäauton kunnostusta

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Toivon että täs tapaukses kytkin elpyy ihan vain työ- ja pääsylinterit vaihtamalla, parin vuoden seisotus ei oo niille tehny oikein hyvää ja kytkin poljin on melkein rintapellis kiinni eikä irrota... Kesällä se vielä toimi jotenkin vaikkakin silloin jo poljin oli melko syvällä, mutta irrotti vielä...
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 544
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: 2105 1200S -89 Kesäauton kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Luulis sillä paranevan jos molemmat sylinterit vaihdat, vaihdelaatikkoa on turha lähteä irroittelemaan ja levyä vaihtamaan jos kytkin ei luista yhtään. Onnea ja menestystä projektiin :)
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Larppana

Re: 2105 1200S -89 Kesäauton kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Larppana »

Omassani jäi kytkin pohjaan ja siellä pysyi... Syyksi paljastui vuotava kytkimen työsylinteri siinä heti säiliön alla, valutti kytkin nesteet pihalle. Vaihtamalla parani :lol: Motonetista.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2105 1200S -89 Kesäauton kunnostusta

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Larppana kirjoitti:Omassani jäi kytkin pohjaan ja siellä pysyi... Syyksi paljastui vuotava kytkimen työsylinteri siinä heti säiliön alla, valutti kytkin nesteet pihalle. Vaihtamalla parani :lol: Motonetista.
Kyseessä taisi tässä tapauksessa kuitenkin olla kytkimenpääsylinteri. Työsylinteri on vaihdelaatikon kupeella auton alla.

Jos kytkin ei irrota niin säätövaraahan silloin usein on työsylinterissä. Ensin vaihdetaan kytkinnesteet ja ilmataan järjestelmä kunnolla. Sitten säädetään työsylinteri.

Tietysti jos sylinterit vuotavat pahoin niin vaihtoon.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Larppana

Re: 2105 1200S -89 Kesäauton kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Larppana »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:
Larppana kirjoitti:Omassani jäi kytkin pohjaan ja siellä pysyi... Syyksi paljastui vuotava kytkimen työsylinteri siinä heti säiliön alla, valutti kytkin nesteet pihalle. Vaihtamalla parani :lol: Motonetista.
Kyseessä taisi tässä tapauksessa kuitenkin olla kytkimenpääsylinteri. Työsylinteri on vaihdelaatikon kupeella auton alla.

Jos kytkin ei irrota niin säätövaraahan silloin usein on työsylinterissä. Ensin vaihdetaan kytkinnesteet ja ilmataan järjestelmä kunnolla. Sitten säädetään työsylinteri.

Tietysti jos sylinterit vuotavat pahoin niin vaihtoon.
Jep, tuli oikosulku. Pääsylinteri vuoti.
Avatar
kappa12
Viestit: 346
Liittynyt: 27.6.2008 13:33
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: 2105 1200S -89 Kesäauton kunnostusta

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Tietysti jos sylinterit vuotavat pahoin niin vaihtoon.
Täs tapaukses ei vuoda, mutta yli 20v. vanhoja osia ei oikeen huvita alkaa elvyttämään tai vaihtelemaan tiivisteitä, kun uudet osatkaan ei paljoa maksa...
Avatar
pressa
Viestit: 10528
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 2105 1200S -89 Kesäauton kunnostusta

Viesti Kirjoittaja pressa »

Joskus on silti parempi vaihtoehto vaihtaa vain tiivistet jarrusylintereihin. Monastihan se kymmeniä vuosia kiinni ollut jaruputki hajoaa kun yrittää irrottaa sylinteriä, ja aina silloin on jo kaikki "jarruputkikaupat" kiinni (ja joku tapahtuma tai muu tärkeä meno seuraavana päivänä).
Vastaa Viestiin