
Nyyppä osti nappisilmän ja aloittaa ladaharrastuksen.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Re: Nyyppä osti nappisilmän ja aloittaa ladaharrastuksen.
Kannattaa melkein kysellä niissä muissa ketjuissa, niin palvelee muitakin paremmin. Kun jostain asiasta jutellaan asiaa kuvastavan otsikon alla, on se myöhemminkin helpompi löytää. Täältä "päiväkirjani"-osiosta on vaikea hakutoiminnolla mitään löytää. Tai ainakin itselläni on jäänyt vähemmälle tämän osion lukeminen, kun ei esim. ihan jokaista venttiilikoneiston ääntämisihmettelyä jaksa lukea, saati niihin kommentoida. 

Re: Nyyppä osti nappisilmän ja aloittaa ladaharrastuksen.
Joo, olet ihan oikeassa. Haen tänään pari korjausopasta ja mietin sitten mitä noille kytkimille ruvetaan tekemään. Huutelen tonne tekniikkaosastolle sitten kustakin työn alla olevasta probleemasta kun jotain huutelemista tulee 

Re: Nyyppä osti nappisilmän ja aloittaa ladaharrastuksen.
Terve!
Itselläni on sama palkki ruostunut. Ostin venäjältä uuden jossa on tuo palkki + tunkin nosto rauta. Aijon vaihtaa nuo molemmin puolin vaikka toinen onkin vielä suht kelvollinen, samalla vaihtuu kynnyskotelot. Sitten vaan pohjamaalaus kiveniskusuojaus ja kynnyskoteloiden maalaus korin väriseksi! Vielä jos laittaa sisään noihin ruosteenestoaineen niin vot!
Itselläni on sama palkki ruostunut. Ostin venäjältä uuden jossa on tuo palkki + tunkin nosto rauta. Aijon vaihtaa nuo molemmin puolin vaikka toinen onkin vielä suht kelvollinen, samalla vaihtuu kynnyskotelot. Sitten vaan pohjamaalaus kiveniskusuojaus ja kynnyskoteloiden maalaus korin väriseksi! Vielä jos laittaa sisään noihin ruosteenestoaineen niin vot!
lola
POHJOIS-KARJALAN AvtoVAZ
Kiihtelysvaara
POHJOIS-KARJALAN AvtoVAZ
Kiihtelysvaara
Re: Nyyppä osti nappisilmän ja aloittaa ladaharrastuksen.
Tulee Venäjällä vierailtua aika satunnaisesti, mutta jos oot menossa niin voin kyllä ostaa 
Oikeastaan varsinainen ongelma tällä hetkellä on keksiä paikka jossa tuon kytkimen voisi pistää kuntoon. Sitten kun sen saisi liikenteeseen niin voisi sentään ajaa vaikka johonkin halliin sitä aina korjaamaan. Olen yrittänyt etsiä Uudeltamaalta mitä tahansa vaihtoehtoa, vaikka kerhoa jolla olisi joku oma talli ja piha jossa autoja voisi rassata, mutta ei tunnu löytyvän...

Oikeastaan varsinainen ongelma tällä hetkellä on keksiä paikka jossa tuon kytkimen voisi pistää kuntoon. Sitten kun sen saisi liikenteeseen niin voisi sentään ajaa vaikka johonkin halliin sitä aina korjaamaan. Olen yrittänyt etsiä Uudeltamaalta mitä tahansa vaihtoehtoa, vaikka kerhoa jolla olisi joku oma talli ja piha jossa autoja voisi rassata, mutta ei tunnu löytyvän...
Re: Nyyppä osti nappisilmän ja aloittaa ladaharrastuksen.
Mun mielestä kytkinsylintereihin pääsee kohtalaisesti käsiksi konehuoneen puolelta. Siinähän se työsylinteri näkyy, kun ylhäältäpäin katselee. Samoin tuossa ottamassasi kuvassa se on hyvin näkyvillä. Haalaria päälle vain, ja osia irrottelemaan, jos ei pelkkä ilmaus auta. Ilmaamisen ainakin pystyy konehuoneen puolelta hoitelemaan ilman nostureita ja tunkkeja.
Irrottaako kytkin, jos pumppaat poljinta useita kertoja peräkkäin? Jos kyllä, on se merkki ilmasta järjestelmässä.
Jos taas kytkin alkaa pikkuhiljaa ottamaan kiinni, kun auto seisoo paikallaan kone käynnissä, poljin pohjassa ja vaihde silmässä, on se sen merkki että jokin sylintereistä vuotaa painetta. Silloin tarvitaan ainakin uuden tiivistekumit, ellei koko sylinterit.
Irrottaako kytkin, jos pumppaat poljinta useita kertoja peräkkäin? Jos kyllä, on se merkki ilmasta järjestelmässä.
Jos taas kytkin alkaa pikkuhiljaa ottamaan kiinni, kun auto seisoo paikallaan kone käynnissä, poljin pohjassa ja vaihde silmässä, on se sen merkki että jokin sylintereistä vuotaa painetta. Silloin tarvitaan ainakin uuden tiivistekumit, ellei koko sylinterit.
Re: Nyyppä osti nappisilmän ja aloittaa ladaharrastuksen.
Ei irrota vaikka miten pumppaa. Poljin tuntuu myös aivan löysältä kun sitä siinä pumppaa, välillä tulee pieni vastus ja sitten se taas on ihan vempulana.
Ja tosiaan tuollaista tilannetta että auto seisoo paikallaan kone käynnissä vaihde silmässä ei tällä hetkellä voi olla koska jos koneen käynnistää vaihde vapaalla niin se vaihde ei mene koneen käydessä enää silmään koska kytkin ei tee hommaansa. Testatessa se auto jätti eilenkin keskelle tietä kun liikkeellä ollessa en saanut enää vaihdetta kakkoselta ykköselle. Eli siis se vaihtaa erittäin satunnaisesti, ehkä siellä aina sen verran jotain eloa syntyy että vaihteen saa muutaman kerran vaihdettua. Tuosta tilanteesta hommasin auton parkkiin käynnistämällä sen ykkönen silmässä hieman kaasua antaen - ei varmaan hirveän fiksua mutta ei huvittanut työntääkään...
Ja tosiaan tuollaista tilannetta että auto seisoo paikallaan kone käynnissä vaihde silmässä ei tällä hetkellä voi olla koska jos koneen käynnistää vaihde vapaalla niin se vaihde ei mene koneen käydessä enää silmään koska kytkin ei tee hommaansa. Testatessa se auto jätti eilenkin keskelle tietä kun liikkeellä ollessa en saanut enää vaihdetta kakkoselta ykköselle. Eli siis se vaihtaa erittäin satunnaisesti, ehkä siellä aina sen verran jotain eloa syntyy että vaihteen saa muutaman kerran vaihdettua. Tuosta tilanteesta hommasin auton parkkiin käynnistämällä sen ykkönen silmässä hieman kaasua antaen - ei varmaan hirveän fiksua mutta ei huvittanut työntääkään...
Re: Nyyppä osti nappisilmän ja aloittaa ladaharrastuksen.
Tärkeintä on nyt, että et enää yritä kytkeä niitä vaihteita väkisin ennenkuin kytkin irrottaa. Vaihteiston synkronointi huutaa hoosiannaa joka kerta kun vaihdekeppiä vääntää, eikä kytkin ole irrottanut.
Apumies jostain, joka painaa kytkimen pohjaan, ja sinä avaat ilmausruuvin työsylinteristä. Sen jälkeen suljet ilmausruuvin, apumies pumppaa poljinta pari kertaa, painaa polkimen pohjaan ja sinä taas avaat ruuvin, jonka jälkeen suljet eli kiristät ilmausruuvin. Tätä toistetaan jonkin aikaa. Jos ei auta, niin sitten pitää tutkia järjestelmän viat.
Ekoteko olisi ottaa vanha neste talteen letkun ja tyhjän purkin avulla. Neste on ongelmajätettä, ja vaatii asianmukaisen käsittelyn. Jos letku on läpinäkyvää mallia, nähdään samalla tuleeko järjestelmästä ilmaa ja kuinka paljon.

Apumies jostain, joka painaa kytkimen pohjaan, ja sinä avaat ilmausruuvin työsylinteristä. Sen jälkeen suljet ilmausruuvin, apumies pumppaa poljinta pari kertaa, painaa polkimen pohjaan ja sinä taas avaat ruuvin, jonka jälkeen suljet eli kiristät ilmausruuvin. Tätä toistetaan jonkin aikaa. Jos ei auta, niin sitten pitää tutkia järjestelmän viat.
Ekoteko olisi ottaa vanha neste talteen letkun ja tyhjän purkin avulla. Neste on ongelmajätettä, ja vaatii asianmukaisen käsittelyn. Jos letku on läpinäkyvää mallia, nähdään samalla tuleeko järjestelmästä ilmaa ja kuinka paljon.
Re: Nyyppä osti nappisilmän ja aloittaa ladaharrastuksen.
Jep. Kokeillaan toi ilmaus kaverin kanssa kärkeen ja jos se ei auta niin ruvetaan taistelemaan sylinterejä vaihtoon. Korjaamollahan toikin tulis kuntoon mut en mä nyt jokaisen pikkujutun tekemisestä viiti jollekin maksaa 

Re: Nyyppä osti nappisilmän ja aloittaa ladaharrastuksen.
Kytkin on tosiaan helppo ilmata kotikonstein. Tärkeää on varoa ettei nestettä pääse silmiin, eikä maalipinnalle. Silmiin en ole onnistunut laittamaan, mutta jarrunesteellä irroitetun maalipinnan olen päässyt näkemään. Nestettä saattaa ruiskahtaa aika voimalla, kun painetta polkimella tehdään. Siksikin letku olisi hyvä ilmauksen ajaksi ilmausruuviin laittaa.
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Nyyppä osti nappisilmän ja aloittaa ladaharrastuksen.
Ei siihen ilmaukseen tarvi Apumiestä muuta kuin henkiseksi tueksi tai soheltamaan lisää. Ellei nyt sitten haluta yhdessä pohtia hommaa ja tehdä joko tuplamäärä virheitä tai välttää niitä kun toinen ehtii ajatella.
Ja eikös ne kaikki nesteet sitten vaihdeta jos ruvetaan ilmailemaan täysin toimimatonta järjestelmää? Eli lasketellaan nesteitä pois ihan urakalla. Mitä sinne jättää niitä vanhoja kuria.
Pumppaillaan kaikki vanha neste pois järjestelmästä ilmausruuvin kautta. Sittenpä aletaan täyttämään järjestelmää puhtailla nesteillä. Ja silti lasketaan läpi kamaa kunnolla että kirkastuvat.
Mutta kyllä sinne alle nyt kannattaisi ensin mennä toteamaan sen työsylinterin kunto. Jos se työntötanko tuntuu täysin sohlolta niin ei sillä työsylkällä oikeasti mitään tee.
Minä olen aiemmin aina yrittänyt korjata kaikkia täysin romuja osia, mutta nykyään olen sentään vähän tullut järkiini ja alkanut kylmänviileästi vaihtamaan romut toimiviin. Säästyy monelta vaihingolta.
Ja eikös ne kaikki nesteet sitten vaihdeta jos ruvetaan ilmailemaan täysin toimimatonta järjestelmää? Eli lasketellaan nesteitä pois ihan urakalla. Mitä sinne jättää niitä vanhoja kuria.
Pumppaillaan kaikki vanha neste pois järjestelmästä ilmausruuvin kautta. Sittenpä aletaan täyttämään järjestelmää puhtailla nesteillä. Ja silti lasketaan läpi kamaa kunnolla että kirkastuvat.
Mutta kyllä sinne alle nyt kannattaisi ensin mennä toteamaan sen työsylinterin kunto. Jos se työntötanko tuntuu täysin sohlolta niin ei sillä työsylkällä oikeasti mitään tee.
Minä olen aiemmin aina yrittänyt korjata kaikkia täysin romuja osia, mutta nykyään olen sentään vähän tullut järkiini ja alkanut kylmänviileästi vaihtamaan romut toimiviin. Säästyy monelta vaihingolta.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Nyyppä osti nappisilmän ja aloittaa ladaharrastuksen.
Nähdäkseni vaatii vähintään sen takaiskuventtiilin, jos ei ole apumiestä. Kumpi sitten on helpompi hankkia, riippuu tilanteesta.
Re: Nyyppä osti nappisilmän ja aloittaa ladaharrastuksen.
Onnitteluni nätistä Nappiksesta!
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Nyyppä osti nappisilmän ja aloittaa ladaharrastuksen.
Kiitoksia 
Päivän iloinen perhetapahtuma olikin saada auto pois anopin valvovan katseen edestä. Kaverin kanssa siis ilmattiin kytkin ja ilmaa siellä olikin ihan reippaasti. Nesteen pinta säiliössä kuitenkin laski lyhyellä ajolla vaikka säädön jälkeen täytin sen. Letkut eivät näytä märiltä joten taitaa joku sylinteri kuitenkin falskata. Vaihto ei kuitenkaan näytä kovin kummoiselta operaatiolta kunhan oikeat letkut on löydetty.
Lisäksi olen ehkä saamassa mahdollisuuden tallin käyttöön huoltoja varten joten rassauskin helpottunee niiltä osin.

Päivän iloinen perhetapahtuma olikin saada auto pois anopin valvovan katseen edestä. Kaverin kanssa siis ilmattiin kytkin ja ilmaa siellä olikin ihan reippaasti. Nesteen pinta säiliössä kuitenkin laski lyhyellä ajolla vaikka säädön jälkeen täytin sen. Letkut eivät näytä märiltä joten taitaa joku sylinteri kuitenkin falskata. Vaihto ei kuitenkaan näytä kovin kummoiselta operaatiolta kunhan oikeat letkut on löydetty.

Lisäksi olen ehkä saamassa mahdollisuuden tallin käyttöön huoltoja varten joten rassauskin helpottunee niiltä osin.
Re: Nyyppä osti nappisilmän ja aloittaa ladaharrastuksen.
Kannattaa kurkistaa sinne kytkinpolkimen työntotangon juureen ettei sieltä vuoda jarrunestettä sinne mattojen alle.
Minulla kävi näin, ja oli mukava yllätys kolme litraa nestettä siinä juuttimatossa. Ihmettelinkin minne se neste katoaa aina vaikka vuotava työsylkkä vaihdettiin joka kerta...
Minulla kävi näin, ja oli mukava yllätys kolme litraa nestettä siinä juuttimatossa. Ihmettelinkin minne se neste katoaa aina vaikka vuotava työsylkkä vaihdettiin joka kerta...
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!