VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
pressa
Viestit: 10446
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja pressa »

Jos kaikki mainitus osat on uusia ja ehjiä (sekä asennettu oikein) niin ainut vika voi olla sähkön puuttuminen, kokeile laittaa puolaan suora sähkö akulta.
Avatar
jonir
Viestit: 171
Liittynyt: 31.8.2010 11:18
Paikkakunta: Esbå

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja jonir »

Kipunoiko kärkien välissä kun ruuvarilla raottaa virrat päällä? Pakko kai tuon vian on olla matalajännitepuolella. Tulis mieleen että ei sähkö pääse edes sytytysvehkeille asti jos melkein kaikki on uutta.
Lada 2107 1300S -85 ikuisuusprojekti.
"Trying is the first step towards failure." -Homer Simpson
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Puolalle tulee sähkö kun virrat päällä. Virranjakaja tuntuu kuolleelta, koska kärjet eivät kipinöineet niitä raotellessa.
Onko oikein että kärjen ollessa auki liikkuvan kärjen rungon ja maan välillä on yhteys?

Hankaloittaa nyt testailua, auto on 260km päässä. Nyt onneksi vanhassa navetassa sisällä kuivassa ja varjossa eikä enää ulkona säitten armoilla.
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Aamulla hillasuolla pätkähti ajatus mieleeni. Testasin puolella tulevaa sähköä vain virta-avain "virrat päällä" asennossa, enkä
siis starttausasennossa. Eli olisiko virtalukon pohja rikki eli ei antanutkaan puolalle virtasta. Olisi pitänyt kokeilla starttausta suoraan akulta erillisellä piuhalla.

Miten nuo vialliset virtalukot ovat temppuilleet, juuri näinkö?
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

ja jos kärkien johto ottaa virranjakajan runkoon niin ei tule kipunaa.. pari kertaa aiheuttanut kummastusta, ensimäisellä keraa oli läpiviennin bakeliitti pala hajonnut ja toisella kierroksella oli oma asennus moka, uusi liitin oli vanhaa isompi ja otti runkoon
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Avatar
pressa
Viestit: 10446
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja pressa »

Virtalukot ovat aiheuttaneet lähes minkälaisia oireita tahansa, tiedän tapauksen joka oli juuri niin että virrat päällä antoi mutta startti asennossa ei. Toki sekin lähti käyntiin kun akussa oli hyvin virtaa siinävaiheessa kun avainta päästi takaisin, kone pyöri vielä "voimalla" ja jaksoi puristustahdin yli.
ps. olisi selvinnyt sillä suora sähkö puolaan kokeilulla
pressa kirjoitti:Jos kaikki mainitus osat on uusia ja ehjiä (sekä asennettu oikein) niin ainut vika voi olla sähkön puuttuminen, kokeile laittaa puolaan suora sähkö akulta.
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Tuli hommattua varakone, ja liuotinpesuaine + harjaa + varovainen painepesurihuuhtelu paljasti öljytöhnän alta aivan moottorin näköisen esineen. Onko lohkossa ollut tehtaalta lähtiessä tuollainen harmahtava maali?

http://ladakerho.fi/ladagalleria/displa ... fullsize=1
Avatar
pressa
Viestit: 10446
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja pressa »

En nyt vielä lähtisi moottoria vaihtamaan jos kipinä puuttuu...
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Lohko lienee ollut Vihreä. Myös Sinisiä lohkoja on. En muista miten ja milloin noita värejä on vaihdeltu enkä sitäkään, että ovatko eri kokoiset lohkot eri värisiä siis moottorin tilavuuden suhteen erikokoiset.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Pressa nyt hätäilee, en kipinän puuttumisen takia tätä hommannut, vaan kaiken varalta ajatellen pitkälle tulevaisuuteen,
siis noin 20v päähän ja kauemmas. Omat pojathan on tällä autolla tarkoitus opettaa ajamaan. Ja alkuperäinen "matching numbers" -kone tulee toimimaan moottorina.

Lohkon sävy taitaa olla vaaleanvihreä tosiaan kun tarkemmin katsoo ulkona päivän valossa. Pitää tarkistaa myös autossa paikoillaan olevan lohkon väri jahka saan auton talliin ja työnalle. Trailerikeikkaa suunnittelen tuohon 3-4 viikon päähän.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Itselläni on tuossa Lada 2101 1200 -77 täysin harmaa lohko. 21074 1600SL -90 kantaa mukanaan sinistä lohkoa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
pressa
Viestit: 10446
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja pressa »

Lohkon koko määrää lohkon värin, eli erikokoiset lohkot erottaa jo väristä (mikäli ei ole jälkeenpäin maalattu).
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Millonkahan ne alkaa yöpakkaset tai kunnon hallat.. ei nimittäin ole moottorissa kuin vettä sisässä. Tarkoitus oli huuhdella jäähdytysjärjestelmä ja vasta sitten glykolit sisään. Toivotaan että elokuussa ei hirveitä lämpöromahduksia tapahdu. Ja auto on onneksi ison rakennuksen sisällä suojassa eli eikait sinne nyt pakkanen niin äkkiä laskeudu? Onko kokemuksia aiheesta?
Avatar
jonir
Viestit: 171
Liittynyt: 31.8.2010 11:18
Paikkakunta: Esbå

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja jonir »

JPM kirjoitti:Millonkahan ne alkaa yöpakkaset tai kunnon hallat.. ei nimittäin ole moottorissa kuin vettä sisässä. Tarkoitus oli huuhdella jäähdytysjärjestelmä ja vasta sitten glykolit sisään. Toivotaan että elokuussa ei hirveitä lämpöromahduksia tapahdu. Ja auto on onneksi ison rakennuksen sisällä suojassa eli eikait sinne nyt pakkanen niin äkkiä laskeudu? Onko kokemuksia aiheesta?
En kyllä huolisi yhtään. Itselläkin on vedet koneessa, hyvä kun otit puheeksi :D Vaikka lämpötila kävisikin muutaman asteen pakkasella muutaman tunnin, ei moottorin kokoinen läjä rautaa ja vettä ihan heti jäähdy. En kanna kyllä asiasta vielä pienintäkään murhetta.
Lada 2107 1300S -85 ikuisuusprojekti.
"Trying is the first step towards failure." -Homer Simpson
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Elokuu vielä menee huoletta, mutta kyllä ajatus syyskuun puolelle kääntymisestä vähän huolestuttaa. Pitää siis auto tosissaan hakea kotiin kohta puoliin.
Vastaa Viestiin