minkä samaran ostaisin.

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
m_407

Re: minkä samaran ostaisin.

Viesti Kirjoittaja m_407 »

jalmari kirjoitti:
manni kirjoitti:
jalmari kirjoitti:mikäs polttoaine-järjestelmä eurosamarassa on ??
Kaikki Eurosamarat ovat GM-ruiskulla. Esite antaa kivasti tietoa asiasta.



kiitoksia esitteestä manni. sen verran vielä eurosamarasta, että eikös tässä ole abs jarrut ?? onko niiden kanssa ongelmia esiintynyt ? ja toisena asiana, että mahtaako tähän saada varaosia itänaapurilta, eli käykö "norm." samaran iskarit, nivelet ym. osat ?
Airbag oli jo saatavana Eurosamaraan (lisävarusteena?), ei ihan itsestään selvä varuste noihin aikoihin.
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2696
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: minkä samaran ostaisin.

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Meillä ollut kaksi GM-ruisku Samaraa ja nykyinen Bosch:n ruiskulla oleva 111, eikä tuossa nykyisessä ole "helikopteri"-valo palanut kertaakaan. Mutta kuten aikaisemmin todettiin, Bosch:n osat halvempia ja Venäjällä hyllykamaa kun GM:n osat huomattavasti kalliimpia ja tilaustavaraa. Lisäksi 2001 eteenpäin kun OBD tuli pakolliseksi, vikakoodien luku helpompaa joko ajotietokoneella tai testerillä.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: minkä samaran ostaisin.

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ja ihan huomion arvoinen näkökulma on sekin, että: Ei kannata ostaa minkäänlaista Samaraa.

Tällainen näkökulma jää helposti huomioimatta ja on ihan yhtä oikea kuin mitkä muut tahansa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jaccez
Viestit: 537
Liittynyt: 19.2.2007 15:57
Paikkakunta: Jämsä

Re: minkä samaran ostaisin.

Viesti Kirjoittaja Jaccez »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Ja ihan huomion arvoinen näkökulma on sekin, että: Ei kannata ostaa minkäänlaista Samaraa.
Mie jo meinasin sanoo ihan samaa mutta en ilenny. :mrgreen:
Lada - Lähtöö ku talakkari liukkaalta katolta
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: minkä samaran ostaisin.

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Noista mielipiteistä voi yleistää ihan haluamaansa suuntaan. Kahden Samaran yli sadantuhannen kilometrin ajomäärää en olisi niin vähällä rahalla ja niin vähillä huolilla millään muulla autolla saavuttanut.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: minkä samaran ostaisin.

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Samat kokemukset kuin tov. Pavlovitsilla.

Samaralla saa todella vaivattomat ja huolettomat ajot, kokemusta Samarasta n. 300 Mm:n verran.

Yli 4/5 kustannuksista polttoaineesta, vaikka vakuutukset, hankintahinta, huollot, renkaat jne. lasketaan mukaan.

Eikä se kulutuskaan niin paha ole, että kustannussuhde olisi siitä peräisin .

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: minkä samaran ostaisin.

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Omat kokemukseni perustuvat "Halpaan Samaraan" eli alle 400e hankintahintana. Näitä oli 2 ja yksi ilmainen varaosa-auto.

Toinen oli Axtec Sedan. Järjetön hankinta ja jatkuvaa vikaa.
Toinen oli 21099 1995 eli 5ovinen 1500i GM -ruiskulla. Öljyvuotovika oli pahin ongelma ja kun ei meinannut löytyä syytä niin aivan karmea käyttää. Muutakin vikaa jatkuvasti.

Oma virhehän se oli kun ostin tutkimatta huolella, mutta kukapa ehtii näitä aina tutkia ajan kanssa.

Samara voi olla todella hyvä käyttis kun osuu oikea yksilö ja hyvin pidetty vekotin kohdalle.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
manni
Viestit: 399
Liittynyt: 18.7.2009 9:35
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Re: minkä samaran ostaisin.

Viesti Kirjoittaja manni »

m_407 kirjoitti:Airbag oli jo saatavana Eurosamaraan (lisävarusteena?), ei ihan itsestään selvä varuste noihin aikoihin.
Joo. Kaikki kotimaahan uutena rekisteröidyt ovat olleet bagillisia, mitä tullut eteen. Vanhassa autossa bagi ei ole silti lisäarvo, se on yksi mahdollinen vikaantuva kohde.
jalmari

Re: minkä samaran ostaisin.

Viesti Kirjoittaja jalmari »

kyllä se nyt niin taitaa olla, notta kallistun tuon gm:n puoleen. joko eurosamara tai idässä koottu. hieman houkuttaisi myös 111: nen kun olisi farmarille käyttöä ja olisi juuri sopiva tarjolla 16 venttiilisellä koneella, mutta näissä taitaa jo olla niin paljon enemmän "tekniikkaa", että hajoavia osia on enemmän ja vaikemmin korjattavissa ?
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: minkä samaran ostaisin.

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

GM on aika oivallinen ja luotettava valinta. Toisaalta pitää nähdä vaivaa ja yrittää valita mahdollisimman ruosteeton yksilö. Huonoina puolina voi olla näissä laajatkin ruostevauriot helmoissa, kurakaarissa, takakulmissa ja luukkujen alareunoissa. Vielä jos löytää hyvän yksilön, joka on rekisteröity ennen kesäkuuta 1995, niin ajovalokorkeuden säädön ei tarvitse toimia edes katsatuksessa.

Kun aikanaan ostin GM saranan, piti se olla vain parin vuoden välipala mutta sitten tykästyin auton luotettavuuteen ja halpoihin vara-osiin.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
wileeni
Viestit: 534
Liittynyt: 3.1.2008 17:25

Re: minkä samaran ostaisin.

Viesti Kirjoittaja wileeni »

Puolueellinen mielipide: Osta porrasperä. Alkavat olla katoavaa kansanperinnettä. Jos farkkua kaipaat, niin satakymppiin sitten (vai oliko se ykstoista ?).
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: minkä samaran ostaisin.

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ja kannattanee muistaa että kaikki GM -Samarat ovat tällä hetkellä jo vähintään 10vuotta vanhoja. Aika tekee tehtävänsä vaikka olisivat kuinka hyvin pidettyjä. Ja jos käyttikseksi meinattelee 90-luvun puolivälin paikkeilla tehtyä niin ikäähän on vielä enemmän.

Tietenkin jos ostattelee harrasteajoneuvoa, jota sitten "käytön" ohessa laittelee niin mikäs siinä.

Mutta jos ei yli 10vuotiaassa ole ruostevikoja ja muutakin kulunutta niin ihme on. On kai noita huippuyksilöitäkin vielä olemassa. Ei auto lähtökohtaisesti välttämättä mikään huono ole. Eli jos kerrotaan että "aikanaan ostin ja ajelin" niin ja niin paljon ja hyvin pelasti niin se aika on saattanut mennä jo monelta ohi kauan sitten.

TakaPotkujen kanssahan on aina niin että tapaa ihmisiä jotka kommentoivat tyyliin: " Oli minullakin ... ja paras auto on ollut. ... Ei koskaan jättänyt tielle. ... Ja Latahan on lämmin auto. ..." No, kun on Nappiksen ostanut uutena silloin kun se oli Suomessa myydyin auto ja ajellut sillä sitten jonkun 5vuotta niin varmaan ovat muistot kultaisia. Vielä kun auto on ostettu sellaiseen aikaan että on muutenkin ollut mukavaa niin jäähän siitä hyvät fiilikset.

Itse ostin ne Samarat ihan innosta kokeilla näitä ja olin muutenkin autokeräilyhulluudesta soikeana. Ja taakaksi vaan muodostuivat. Mutta pitihän se tietää kun hinta oli mitä oli.
Viimeksi muokannut PöyhöinKuusaalt, 23.10.2011 18:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
jalmari

Re: minkä samaran ostaisin.

Viesti Kirjoittaja jalmari »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Ja kannattanee muistaa että kaikki GM -Samarat ovat tällä hetkellä jo vähintään 20vuotta vanhoja. Aika tekee tehtävänsä vaikka olisivat kuinka hyvin pidettyjä. Ja jos käyttikseksi meinattelee 90-luvun puolivälin paikkeilla tehtyä niin ikäähän on vielä enemmän.

Tietenkin jos ostattelee harrasteajoneuvoa, jota sitten "käytön" ohessa laittelee niin mikäs siinä.

Mutta jos ei yli 20vuotiaassa ole ruostevikoja ja muutakin kulunutta niin ihme on. Ei auto lähtökohtaisesti välttämättä mikään huono ole. Eli jos kerrotaan että "aikanaan ostin ja ajelin" niin ja niin paljon ja hyvin pelasti niin se aika on saattanut mennä jo monelta ohi kauan sitten.

TakaPotkujen kanssahan on aina niin että tapaa ihmisiä jotka kommentoivat tyyliin: " Oli minullakin ... ja paras auto on ollut. ... Ei koskaan jättänyt tielle. ... Ja Latahan on lämmin auto. ..." No, kun on Nappiksen ostanut uutena silloin kun se oli Suomessa myydyin auto ja ajellut sillä sitten jonkun 5vuotta niin varmaan ovat muistot kultaisia. Vielä kun auto on ostettu sellaiseen aikaan että on muutenkin ollut mukavaa niin jäähän siitä hyvät fiilikset.

Itse ostin ne Samarat ihan innosta kokeilla näitä ja olin muutenkin autokeräilyhulluudesta soikeana. Ja taakaksi vaan muodostuivat. Mutta pitihän se tietää kun hinta oli mitä oli.


käyttikseksihän samaraa etsiskelen, takatuuppari projektina... luulempa kuitenkin, että luotettavuudeltaan tuommoinen samara huitelee 111:sen ohitse tai ainakin on helpompi korjailla, kun "vähemmän rikkuvia osia". työmatkaa taittelen joka päivä 60km, joten siinä mielessä varmasti 111:nen olisi mukavampi ajella. vaikka ei tuo menneiden aikojen 2105:senikaan huono ajella ollut, kun hieman vaihteli alustan osia, laittoi laakeroitua simpukkaa, vaihtoi penkit ja ratin mukavimpiin ja jaksoi hieman huoltaa. kulutukseltaan ei ollutkaan taas sitten kovin kukkaro ystävällinen ja taisi tuo emäntä sillä hieman talvella pusikossakin poiketa, joten nyt tulisi etuvetoinen kyseeseen. ja senhän on oltava LADA ! tällä hetkellä 850tdi volvolla ajelen, mutta siitä puuttuu se jokin mitä ladassa on.
Avatar
degen
Viestit: 1307
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: minkä samaran ostaisin.

Viesti Kirjoittaja degen »

Mitäs se Pöyhöin höpisee? Minä en saa edes vanhimman eli 1995 mallisen GM-samaran iäksi kuin 16 vuotta. En edes yliopistomatematiikalla. Nuorimmat lienee 12-vuotiaita tai vielä uudempia.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: minkä samaran ostaisin.

Viesti Kirjoittaja mush »

jalmari kirjoitti: hieman houkuttaisi myös 111: nen kun olisi farmarille käyttöä ja olisi juuri sopiva tarjolla 16 venttiilisellä koneella, mutta näissä taitaa jo olla niin paljon enemmän "tekniikkaa", että hajoavia osia on enemmän ja vaikemmin korjattavissa ?
Tiellejättävien osien puolesta 8v Bosch Samara ja 8v 110 ovat aivan samalla viivalla, sama moottori, sama voimansiirto, jne. 110:ssä keskuslukko, sähkölasit lisänä. Keskuslukko ei nyt muuta kuin antaa lisäarvoa toimiessaan ja toimimattomuuttaan ei oikeastaan haittaa verrattuna keskuslukottomaan. Sähkölasit voivat olla ilkeitä toimimattomuuttaan, mutta eivät nekään mitään avaruusajan tekniikkaa ole korjata. Korin puolesta saat ehkä tutkia satakymppiä Samaraa tarkemmin, ainakin tämän palstan lukeman perusteella.

Eikä se 16v moottorikaan niin paljon ihmeellisempi ole, mitä nyt muutama liikkuva osa enemmän.

Meillä vaihtui 1½ vuotta sitten 210tkm ajettu Eurosamara tuohon allekirjoituksen farkkuun. Kummastakaan ei ole pahaa sanottavaa, edes euro ei mennyt kiertoon kilometrien takia, vaan tilojen. Tällä Eurolla oli täydellinen huoltohistoria liikkeessä lähes 190tkm asti, kilometrit näkyi oikeastaan vain kiveniskeminä ym. kosmeettisina pikkuvirheinä.

Mitä kilometreihin tulee, oma mielipide on, että enemmän pelkäisin näitä sairaalloisen vähän ajettuja ja käytännössä kokonaan huoltamattomia vehkeitä, kun järjellisillä kilometreillä huollettuja. Ei olisi ensimmäinen kerta kun yli kymmenvuotiaasta autosta löytyy alkuperäiset hihnat, tulpat, ilmansuodatin, jne... herää vain kysymys onko öljyjäkään ikinä vaihdettu. Auto tykkää että sillä ajetaan ;)

Mielelläni ottaisin farkkuunkin airbägin, onhan se hyvä olla olemassa ja bägiratti vie 6-0 Ladan oman ohutkehäisen tuntumassa. Sinänsähän se on helppo järjestelmä, rakennettu kokonaan ratin sisään.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Vastaa Viestiin