Talvirengasasiaa

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Talvirengasasiaa

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

manni kirjoitti:Uudessakaupungissa on myös renkaita pinnoittava Eco-Top Rengas Oy.
Pyytelin tarjousta CR-Renkaalta ja Ässärenkaalta, pitääpä laittaa viestiä kokeeksi myös sitten Uuteenkaupunkiin.

JohnDoe kirjoitti:Samaraan sopii 175/70R13 myös oikein hyvin. Ei mitään ongelmia renkaiden kääntymisessä tai isoissa joustoissa ja nopeusmittarin virhekin pienenee hiukan. Eurosamaran rekisteriotteessa on mainittu sallituiksi koiksi 165/70R13 ja 175/70R13.
Tuleekohan muuten ongelmia 110:n 14" vanteilla ja 175/65R14 renkailla? Sellaisistakin sain jo tarjouksen.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Talvirengasasiaa

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Teen tässä pientä hintavertailua. Vianorissa ilman asennusta Nordman neloset 175/70 R13 260 euroa. CR-Renkailta sain äsken kysymykseeni vastauksen, että heillä Hakkapeliitta 2-kuvioidut uusiorenkaat samassa koossa ovat 210 euroa. Ässärenkaiden sivuilla oli asennustöineen vastaavien hinta 280 euroa, odottelen vielä hintaa ilman asennusta. Eco-topilla näyttää olevan Samaran kokoja vain ikivanhoilla Hakkapeliitta 1 ja 10 kuvioilla, heillä on ihme kyllä tarjolla jo Hakkapeliitta 4-kuviokin, mitä muilla valmistajilla ei ole, mutta koot eivät satu yksiin Samaran kanssa. 180 euroa on Ecotopin hinta vanhalla kuviolla pinnoitetuille renkaille - tuo olisi jo kohtuullinen hinta, jos saisi vähintään Hakkapeliitta 2-kuvioinnin. Voisin vielä kysyä sähköpostilla, saisiko jossain vaiheessa 4-kuvioinnilla Samarankin kokoa ja mihin hintaan.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Talvirengasasiaa

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Lattarauta kirjoitti: En kyllä usko että se kuvio niin paljoa näissä pinnatuissa "laatu" renkaissa pelastaa...
Eihän se palasta, jos kumiseos on vääränlaista ja pinnoitetut rungot huonot. Ässärenkaalta vastailivat 250 euroa maksavan Hakkapeliitta 2- kuviolla olevat 175/70 R13. Eli samaan hintaan saisi kyllä jo uudet Nordman 4:set tingittyä. Esitin muutaman kysymyksen koskien näin korkeaa hintapolitiikkaa ja renkaiden laatua - saa nähdä, vastaavatko. Uudestakaupungista taas pahoittelivat, ettei Samaran rengaskokoa saa kuin vanhoilla Hakkapeliitta 1 ja -10 kuvioinneilla.

Harmillinen juttu, kun eivät missään ole tehneet tarkempia rengastestejä uusiorenkaista. Ekoturbot on joskus testattu ja todettu erittäin heikoiksi, mutta ko. valmistaja on tainnut mennä jo siksi nurinkin. Ympäristötekijöiden vuoksi ja kotimaisen työn tukemiseksi uusiorenkaatkin toki kiinnostaisivat, Nordman 4:set taitavat olla peräisin Nokian Venäjän tehtailta.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Talvirengasasiaa

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Haet nyt vain ne Nordman Neloset ja ajelet tyytyväisenä. Ei siinä sen kummempaa ole.

Ainakaan minulla ei ole varaa ostaa talvirenkaissa kuin parasta, niin monta vuotta tuli lipsuteltua huonoilla/keskivertotalvirenkailla että paluuta ei ole.
Oikeassa paikassa voi säästää (jos osaa) mutta väärässä paikassa, kuten talvirenkaissa säästäminen on ehkä typerintä mitä voi tehdä.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Talvirengasasiaa

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Jokari kirjoitti: Oikeassa paikassa voi säästää (jos osaa) mutta väärässä paikassa, kuten talvirenkaissa säästäminen on ehkä typerintä mitä voi tehdä.
Näinhän se on, tuo säästö on omasta ja muidenkin turvallisuudesta pois. Eurosamarani edellinen omistaja oli mennyt säästämään väärässä paikassa - ja näkyi vielä "uudet talvirenkaat" auton myyntihinnassakin. Olisi pitänyt ehkä ennen kauppaa selvitellä, että mukana olivatkin nastarenkaiden sijaan **skarenkaat. No, varmatoiminen ja täysin ruosteeton auto tuli ostettua, niin rengaspuoli on sen rinnalla pikkujuttu.

Vaimon autoon ostin juuri uudet Hakkapeliitta 5:set, samoin kuin edelliseen käyttöautoonkin - huonoilla renkailla sitä ei tosiaan halua ajaa, mutta jos jotain kauttaa saa normaalia paremman hinta-laatu-suhteen, niin tietty aina parempi. Ehkä uusio- ja halparenkaista ei tämmöistä kuitenkaan löydy, tai sitten juuri tuo Nordman-linja on tavallaan sellainen, Hakkapeliitta 4 ei kuitenkaan merkittävästi vitoselle häviä ominaisuuksissaan.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
pressa
Viestit: 10420
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Talvirengasasiaa

Viesti Kirjoittaja pressa »

Aina kannattaa kuitenkin suhteuttaa tarve ja ostos toisiinsa. Mikäli puoiliharraste auto jolla ajetaan harvoin ja valikoidusti (ei koskaan pakosta) niin siinä on ihan käypäset vaikka muoviset huopakattonauloilla olevat nastarenkaat. Tälläisessä autossahan ei renkaat kulu koskaan vaan halkeilevat pilalle seisotuksen takia. Sellainen auto jolla pitää päästä aina lähtemään kelistä ja tienkunnossapidosta (tai sen puutteesta) huolimatta pitää varustaa kunnollisilla renkailla.
Avatar
Marko
Viestit: 981
Liittynyt: 7.2.2006 19:48
Paikkakunta: Инкероинен,Коувола

Re: Talvirengasasiaa

Viesti Kirjoittaja Marko »

Joo,vaimon Fiatiin tuli haettuu nordman neloset(kai niillä pärjää).111:seen itelle haen tällä viikolla contin kitkat,siitä on muutama vuosi,ku kitkoilla viimeks ajoin(oli silloin takavetonen auto)ja ei ollu moitittavaa.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
Evreka
Viestit: 467
Liittynyt: 24.8.2008 20:45

Re: Talvirengasasiaa

Viesti Kirjoittaja Evreka »

Vredesteinin Arctracit ostin omaan kippoon, enpä noista vikaa keksi, normaalia meluisammat ehkä :?:
Itsekin ajelen joka säällä niin tarvii hyvät renkaat.
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Talvirengasasiaa

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

munki pitää kai alakaa hommaamaan jotakin kaamosrenkuloeta, en nimittäin nyt omista minkäänlaisia...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Talvirengasasiaa

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Vannetukku.fi
Semperitin ice cripit (1 ja 2) pyöri samaran alla talvella. Ainut isompi miinus noissa ykkösissä oli huono sivuttais pito, kun pitkittäis uraa ei juuri ollut. Kakkosissa pito oli jo parempi ei tarvinnut enää jokaisessa tiukemmassa kaarteessa/väistössä varoa luisua/puskemista :lol:
Tojon mukana taisi tulla nastalliset hakkapeliitat vai mitkä ne oli.
Avensis stw
Ex.21093 -00
rotsi4

Re: Talvirengasasiaa

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Suuren nopeusluokan renkaita ei pahemmin kannata ostaa jos ajelee suomessa nopeusrajoitusten mukaan. Tunnetut valmistajat änkevät turhan suurta nopeusluokkaa, ja se taas VOI olla pois jostain muusta ominaisuudesta.
Esimerkkinä nopean talvirenkaan runko jäykempi tai kulutuspintaa vähempi verrattuna alemman luokan renkaaseen. Tämä taas on usein pidosta pois, (lähde Tekniikan Maailma) lehti jota kannattaa lukea rivien välistä.

Itse pidän mielessä myös että se kapeampi talvirengas tarjoaa melkein aina parempaa etenemiskykyä, selvä ero ainakin jos ajetaan umpihangessa, ja pitoa alkaa löytyä vasta sitten kun hanki on tiivistynyt pintapaineen vaikutuksesta. Suurissa nopeuksissa tämä taas kostautuu epävakaana kyytinä, mutta ajankin nastarenkaalla maksimissaan 85km/h..muuten niitä nastoja alkaa kadota.

Ja mikään ei estä laittamasta lumiketjuja päälle pahoissa paikoissa.

Itselläni odottaa asennusta vanhat Nokia hakkapeliitta 2 renkaat. Menen ehkä rengaskauppaan joulun jälkeen kun oikea talvi yleensä alkaa.
Avatar
LADA 112 T.T
Lada kerhon jäsen
Viestit: 148
Liittynyt: 7.11.2005 15:44
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Talvirengasasiaa

Viesti Kirjoittaja LADA 112 T.T »

contin nastat kuuden vuoden kokemuksella toimii 112 omasta mielestä parhaiten. talvisissa olosuhteissa 175/65/14!?
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Talvirengasasiaa

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

JohnDoe kirjoitti:Ässärenkaalta vastailivat 250 euroa maksavan Hakkapeliitta 2- kuviolla olevat 175/70 R13. Eli samaan hintaan saisi kyllä jo uudet Nordman 4:set tingittyä. Esitin muutaman kysymyksen koskien näin korkeaa hintapolitiikkaa ja renkaiden laatua - saa nähdä, vastaavatko. Uudestakaupungista taas pahoittelivat, ettei Samaran rengaskokoa saa kuin vanhoilla Hakkapeliitta 1 ja -10 kuvioinneilla.
Päädyin nyt loppujen lopuksi ottamaan testiin Ässärenkaat, kirjoittelen tänne kokemuksia talven mittaan, kun saan renkaat alle. Lada-merkin kohdalla ilmassa olevat ennakkoluulot ovat Eurosamarani osalta osoittautuneet hyvin pitkälle vääriksi, niin annetaan myös uusiorenkaillekin mahdollisuus osoittaa sama. Jaksoivat nimittäin firmasta perusteellisesti vastailla kysymyksiini laatua, takuuta ja hintapolitiikkaa koskien sekä sain erittäin kilpailukykyisen tarjouksen verrattuna täysin uusiin renkaisiin. Alun perin saamani 250 euron hinta ilman asennusta oli laskettu väärin, kun yleensä myyvät renkaat aina asennettuina 280 euron hintaan, asennustyön osuus hinnassa on n. 60 euroa eikä 30.

Käytäntö sitten näyttää, kuinka renkaat suoriutuvat käytännössä. Tuskin uusia renkaita vastaavaa takuuta uskaltaa huonolle tuotteelle antaa, mutta sittenpähän nähdään.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Talvirengasasiaa

Viesti Kirjoittaja mush »

Transportterissa on Ässät menossa alle kolmanneksi talveksi. Renkaat tulivat auton mukana ja välissä käytin sattuneesta syystä keski-Eurooppalaisia kitkoja, mutta nyt ovat taas olleet ajossa. Ihan ok pyörät ovat olleet, ainoastaan järkyttävän painavat, ainakin koossa 195/65-15 8PR. Ei niillä riehuta enää tuossa iässä, mutta nastat on tallella, renkaat on vielä pyöreät ja pitoakin vielä ihan riittävästi.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
lola
Viestit: 344
Liittynyt: 13.8.2009 22:36
Paikkakunta: Kiihtelysvaara

Re: Talvirengasasiaa

Viesti Kirjoittaja lola »

Nuo testit?? Markkinataloudessa puolueettomia testejä hmmm? Yhtä arveluttavaa kuin 5-vuotis suunnitelma eräässä toisessa järjestelmässä!

Kannattaa googlettaa tuo puolueeton rengastesti! :lol:

Parhaiten saa tuntumaa kun olet kaverin kyydissä melu tuntu jne... ja tietty jos voi kokeilla! Myös puskaradio on yleensä hyvä mittari näissä hommissa mistä kiitos keskestelulle :D Kauniiksi lopuksi kehun itse sitten Gislavedejä! Miten lie vieläkö saa uusia suomesta kun olivat made in sweden. NYT Gislaved
Ruotsalainen Gislaved on Continentalin tuorein ostos. Tehdas Ruotsissa lopetettiin pian kaupan jälkeen. Talvirenkaiden ohella merkki Gislaved esiintyy nyt aikaisempaa vahvemmin myös kesärenkaiden markkinoilla. Kesärenkaiden hintataso vastaa konsernin merkeistä lähinnä Semperitiä.

ps. Kun asuu täällä ei niin cityssä en missään herrannimessä ottaisi autooni joitan leveitä lämpyröitä aivan p...at ajaa suuressa irtolumessa, sohjossa siis olosuhteissa, joissa autosi ei jaksa painaa rengasta pitopintaan riittävästi!


HYvä linkki rengasvalmistajista: http://www.ajovalo.net/rengasfirmat.htm
lola
POHJOIS-KARJALAN AvtoVAZ
Kiihtelysvaara
Vastaa Viestiin