Sivu 2/16
Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 27.10.2011 20:35
Kirjoittaja JohnDoe
Pyytelin tarjousta CR-Renkaalta ja Ässärenkaalta, pitääpä laittaa viestiä kokeeksi myös sitten Uuteenkaupunkiin.
JohnDoe kirjoitti:Samaraan sopii 175/70R13 myös oikein hyvin. Ei mitään ongelmia renkaiden kääntymisessä tai isoissa joustoissa ja nopeusmittarin virhekin pienenee hiukan. Eurosamaran rekisteriotteessa on mainittu sallituiksi koiksi 165/70R13 ja 175/70R13.
Tuleekohan muuten ongelmia 110:n 14" vanteilla ja 175/65R14 renkailla? Sellaisistakin sain jo tarjouksen.
Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 27.10.2011 21:16
Kirjoittaja JohnDoe
Teen tässä pientä hintavertailua. Vianorissa ilman asennusta Nordman neloset 175/70 R13 260 euroa. CR-Renkailta sain äsken kysymykseeni vastauksen, että heillä Hakkapeliitta 2-kuvioidut uusiorenkaat samassa koossa ovat 210 euroa. Ässärenkaiden sivuilla oli asennustöineen vastaavien hinta 280 euroa, odottelen vielä hintaa ilman asennusta. Eco-topilla näyttää olevan Samaran kokoja vain ikivanhoilla Hakkapeliitta 1 ja 10 kuvioilla, heillä on ihme kyllä tarjolla jo Hakkapeliitta 4-kuviokin, mitä muilla valmistajilla ei ole, mutta koot eivät satu yksiin Samaran kanssa. 180 euroa on Ecotopin hinta vanhalla kuviolla pinnoitetuille renkaille - tuo olisi jo kohtuullinen hinta, jos saisi vähintään Hakkapeliitta 2-kuvioinnin. Voisin vielä kysyä sähköpostilla, saisiko jossain vaiheessa 4-kuvioinnilla Samarankin kokoa ja mihin hintaan.
Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 28.10.2011 10:48
Kirjoittaja JohnDoe
Lattarauta kirjoitti:
En kyllä usko että se kuvio niin paljoa näissä pinnatuissa "laatu" renkaissa pelastaa...
Eihän se palasta, jos kumiseos on vääränlaista ja pinnoitetut rungot huonot. Ässärenkaalta vastailivat 250 euroa maksavan Hakkapeliitta 2- kuviolla olevat 175/70 R13. Eli samaan hintaan saisi kyllä jo uudet Nordman 4:set tingittyä. Esitin muutaman kysymyksen koskien näin korkeaa hintapolitiikkaa ja renkaiden laatua - saa nähdä, vastaavatko. Uudestakaupungista taas pahoittelivat, ettei Samaran rengaskokoa saa kuin vanhoilla Hakkapeliitta 1 ja -10 kuvioinneilla.
Harmillinen juttu, kun eivät missään ole tehneet tarkempia rengastestejä uusiorenkaista. Ekoturbot on joskus testattu ja todettu erittäin heikoiksi, mutta ko. valmistaja on tainnut mennä jo siksi nurinkin. Ympäristötekijöiden vuoksi ja kotimaisen työn tukemiseksi uusiorenkaatkin toki kiinnostaisivat, Nordman 4:set taitavat olla peräisin Nokian Venäjän tehtailta.
Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 28.10.2011 14:51
Kirjoittaja Jokari
Haet nyt vain ne Nordman Neloset ja ajelet tyytyväisenä. Ei siinä sen kummempaa ole.
Ainakaan minulla ei ole varaa ostaa talvirenkaissa kuin parasta, niin monta vuotta tuli lipsuteltua huonoilla/keskivertotalvirenkailla että paluuta ei ole.
Oikeassa paikassa voi säästää (jos osaa) mutta väärässä paikassa, kuten talvirenkaissa säästäminen on ehkä typerintä mitä voi tehdä.
Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 28.10.2011 18:20
Kirjoittaja JohnDoe
Jokari kirjoitti:
Oikeassa paikassa voi säästää (jos osaa) mutta väärässä paikassa, kuten talvirenkaissa säästäminen on ehkä typerintä mitä voi tehdä.
Näinhän se on, tuo säästö on omasta ja muidenkin turvallisuudesta pois. Eurosamarani edellinen omistaja oli mennyt säästämään väärässä paikassa - ja näkyi vielä "uudet talvirenkaat" auton myyntihinnassakin. Olisi pitänyt ehkä ennen kauppaa selvitellä, että mukana olivatkin nastarenkaiden sijaan **skarenkaat. No, varmatoiminen ja täysin ruosteeton auto tuli ostettua, niin rengaspuoli on sen rinnalla pikkujuttu.
Vaimon autoon ostin juuri uudet Hakkapeliitta 5:set, samoin kuin edelliseen käyttöautoonkin - huonoilla renkailla sitä ei tosiaan halua ajaa, mutta jos jotain kauttaa saa normaalia paremman hinta-laatu-suhteen, niin tietty aina parempi. Ehkä uusio- ja halparenkaista ei tämmöistä kuitenkaan löydy, tai sitten juuri tuo Nordman-linja on tavallaan sellainen, Hakkapeliitta 4 ei kuitenkaan merkittävästi vitoselle häviä ominaisuuksissaan.
Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 28.10.2011 18:44
Kirjoittaja pressa
Aina kannattaa kuitenkin suhteuttaa tarve ja ostos toisiinsa. Mikäli puoiliharraste auto jolla ajetaan harvoin ja valikoidusti (ei koskaan pakosta) niin siinä on ihan käypäset vaikka muoviset huopakattonauloilla olevat nastarenkaat. Tälläisessä autossahan ei renkaat kulu koskaan vaan halkeilevat pilalle seisotuksen takia. Sellainen auto jolla pitää päästä aina lähtemään kelistä ja tienkunnossapidosta (tai sen puutteesta) huolimatta pitää varustaa kunnollisilla renkailla.
Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 28.10.2011 21:42
Kirjoittaja Marko
Joo,vaimon Fiatiin tuli haettuu nordman neloset(kai niillä pärjää).111:seen itelle haen tällä viikolla contin kitkat,siitä on muutama vuosi,ku kitkoilla viimeks ajoin(oli silloin takavetonen auto)ja ei ollu moitittavaa.
Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 29.10.2011 0:19
Kirjoittaja Evreka
Vredesteinin Arctracit ostin omaan kippoon, enpä noista vikaa keksi, normaalia meluisammat ehkä
Itsekin ajelen joka säällä niin tarvii hyvät renkaat.
Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 29.10.2011 0:58
Kirjoittaja pvdriver
munki pitää kai alakaa hommaamaan jotakin kaamosrenkuloeta, en nimittäin nyt omista minkäänlaisia...
Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 29.10.2011 13:28
Kirjoittaja 1500i
Vannetukku.fi
Semperitin ice cripit (1 ja 2) pyöri samaran alla talvella. Ainut isompi miinus noissa ykkösissä oli huono sivuttais pito, kun pitkittäis uraa ei juuri ollut. Kakkosissa pito oli jo parempi ei tarvinnut enää jokaisessa tiukemmassa kaarteessa/väistössä varoa luisua/puskemista
Tojon mukana taisi tulla nastalliset hakkapeliitat vai mitkä ne oli.
Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 30.10.2011 18:36
Kirjoittaja rotsi4
Suuren nopeusluokan renkaita ei pahemmin kannata ostaa jos ajelee suomessa nopeusrajoitusten mukaan. Tunnetut valmistajat änkevät turhan suurta nopeusluokkaa, ja se taas VOI olla pois jostain muusta ominaisuudesta.
Esimerkkinä nopean talvirenkaan runko jäykempi tai kulutuspintaa vähempi verrattuna alemman luokan renkaaseen. Tämä taas on usein pidosta pois, (lähde Tekniikan Maailma) lehti jota kannattaa lukea rivien välistä.
Itse pidän mielessä myös että se kapeampi talvirengas tarjoaa melkein aina parempaa etenemiskykyä, selvä ero ainakin jos ajetaan umpihangessa, ja pitoa alkaa löytyä vasta sitten kun hanki on tiivistynyt pintapaineen vaikutuksesta. Suurissa nopeuksissa tämä taas kostautuu epävakaana kyytinä, mutta ajankin nastarenkaalla maksimissaan 85km/h..muuten niitä nastoja alkaa kadota.
Ja mikään ei estä laittamasta lumiketjuja päälle pahoissa paikoissa.
Itselläni odottaa asennusta vanhat Nokia hakkapeliitta 2 renkaat. Menen ehkä rengaskauppaan joulun jälkeen kun oikea talvi yleensä alkaa.
Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 30.10.2011 18:58
Kirjoittaja LADA 112 T.T
contin nastat kuuden vuoden kokemuksella toimii 112 omasta mielestä parhaiten. talvisissa olosuhteissa 175/65/14!?
Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 30.10.2011 20:04
Kirjoittaja JohnDoe
JohnDoe kirjoitti:Ässärenkaalta vastailivat 250 euroa maksavan Hakkapeliitta 2- kuviolla olevat 175/70 R13. Eli samaan hintaan saisi kyllä jo uudet Nordman 4:set tingittyä. Esitin muutaman kysymyksen koskien näin korkeaa hintapolitiikkaa ja renkaiden laatua - saa nähdä, vastaavatko. Uudestakaupungista taas pahoittelivat, ettei Samaran rengaskokoa saa kuin vanhoilla Hakkapeliitta 1 ja -10 kuvioinneilla.
Päädyin nyt loppujen lopuksi ottamaan testiin Ässärenkaat, kirjoittelen tänne kokemuksia talven mittaan, kun saan renkaat alle. Lada-merkin kohdalla ilmassa olevat ennakkoluulot ovat Eurosamarani osalta osoittautuneet hyvin pitkälle vääriksi, niin annetaan myös uusiorenkaillekin mahdollisuus osoittaa sama. Jaksoivat nimittäin firmasta perusteellisesti vastailla kysymyksiini laatua, takuuta ja hintapolitiikkaa koskien sekä sain erittäin kilpailukykyisen tarjouksen verrattuna täysin uusiin renkaisiin. Alun perin saamani 250 euron hinta ilman asennusta oli laskettu väärin, kun yleensä myyvät renkaat aina asennettuina 280 euron hintaan, asennustyön osuus hinnassa on n. 60 euroa eikä 30.
Käytäntö sitten näyttää, kuinka renkaat suoriutuvat käytännössä. Tuskin uusia renkaita vastaavaa takuuta uskaltaa huonolle tuotteelle antaa, mutta sittenpähän nähdään.
Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 31.10.2011 23:58
Kirjoittaja mush
Transportterissa on Ässät menossa alle kolmanneksi talveksi. Renkaat tulivat auton mukana ja välissä käytin sattuneesta syystä keski-Eurooppalaisia kitkoja, mutta nyt ovat taas olleet ajossa. Ihan ok pyörät ovat olleet, ainoastaan järkyttävän painavat, ainakin koossa 195/65-15 8PR. Ei niillä riehuta enää tuossa iässä, mutta nastat on tallella, renkaat on vielä pyöreät ja pitoakin vielä ihan riittävästi.
Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 1.11.2011 10:48
Kirjoittaja lola
Nuo testit?? Markkinataloudessa puolueettomia testejä hmmm? Yhtä arveluttavaa kuin 5-vuotis suunnitelma eräässä toisessa järjestelmässä!
Kannattaa googlettaa tuo puolueeton rengastesti!
Parhaiten saa tuntumaa kun olet kaverin kyydissä melu tuntu jne... ja tietty jos voi kokeilla! Myös puskaradio on yleensä hyvä mittari näissä hommissa mistä kiitos keskestelulle

Kauniiksi lopuksi kehun itse sitten Gislavedejä! Miten lie vieläkö saa uusia suomesta kun olivat made in sweden. NYT Gislaved
Ruotsalainen Gislaved on Continentalin tuorein ostos.
Tehdas Ruotsissa lopetettiin pian kaupan jälkeen. Talvirenkaiden ohella merkki Gislaved esiintyy nyt aikaisempaa vahvemmin myös kesärenkaiden markkinoilla. Kesärenkaiden hintataso vastaa konsernin merkeistä lähinnä Semperitiä.
ps. Kun asuu täällä ei niin cityssä en missään herrannimessä ottaisi autooni joitan leveitä lämpyröitä aivan p...at ajaa suuressa irtolumessa, sohjossa siis olosuhteissa, joissa autosi ei jaksa painaa rengasta pitopintaan riittävästi!
HYvä linkki rengasvalmistajista:
http://www.ajovalo.net/rengasfirmat.htm