Sivu 2/3

Re: Lada Niva 1.6 -87

Lähetetty: 21.2.2012 15:17
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Jarrurumpu lähtee irti myös ilman voimakeinoja.

Rummun ja navan välinen liitoskohta lämmitetään kuumailmapuhaltimella tai varovasti liekillä ja annetaan jäähtyä. Tarvittaessa homma toistetaan muutaman kerran. Laakerin lämpötilaa 120 °C ei ole syytä ylittää.

Lämpöliike murtaa navan ja rummun välisen sidoksen ("sovitusruoste") ja rumpu irtoaa kiltisti.

Asennettaessa sivellään liitoskohtaan ohuelti kuparitahnaa, niin irtoaa vastaisuudessa vaivatta.

menestystä

SvS

Re: Lada Niva 1.6 -87

Lähetetty: 21.2.2012 16:38
Kirjoittaja KimmoH
Sdelano v SSSR kirjoitti: Moottoriöljyn hinnalla tai laadulla ei ole kyseisen ilmiön kannalta mitään käytännön merkitystä.
SvS
Näin minäkin aina tuohon saakka uskoin, se kyseinen Nesteen kanisterissa ollut öljy muuttui valkoiseksi vaahdoksi heti kun konetta hiemankaan kierrätti, millään muulla öljyllä ei vastaavaa ole tullut ennen tuota eikä jälkeen vastaan. Ja edelleen ostan aina halvinta öljyä mitä kaupasta löytyy ;)

Re: Lada Niva 1.6 -87

Lähetetty: 21.2.2012 16:40
Kirjoittaja KimmoH
Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!

Jarrurumpu lähtee irti myös ilman voimakeinoja.

Rummun ja navan välinen liitoskohta lämmitetään kuumailmapuhaltimella tai varovasti liekillä ja annetaan jäähtyä. Tarvittaessa homma toistetaan muutaman kerran.
SvS
Haa, tämäpä olikin hyvä vinkki. Ei ole tullut koskaan mieleenkään käyttää kuumailmapuhallinta.

Re: Lada Niva 1.6 -87

Lähetetty: 21.2.2012 16:41
Kirjoittaja Pavlovits
Tilastotieteilijä ei taitaisi hyväksyä tuota öljytutkimusta.

Re: Lada Niva 1.6 -87

Lähetetty: 21.2.2012 17:28
Kirjoittaja virtain
Eipä ole tarvinnut käyttää kuumailmapuhallinta rummun irrotuksissa...Tiukimmat keskireikä jumitukset saa helpoiten irti seuraavalla tavalla...Käsijarru päälle....Sitten irrottaa ne vanteen ohjaustapit,joilla rumpu on vetoakselin päässä kiinni...Auto käyntiin ja esim 1-vaihteella nostaa kytkintä.Eli kun vetari pyörähtää ja rumpu pysyy paikoillaan sen käsijarrun avulla...Niin tämän jälkeen keskiöreikä ja rumpu eivät ole naimisissa keskenään 8)...Tämä tapa siis toteutettu takaveto Ladojen kanssa...

Re: Lada Niva 1.6 -87

Lähetetty: 21.2.2012 21:24
Kirjoittaja JohnDoe
KimmoH kirjoitti:
Sdelano v SSSR kirjoitti: Moottoriöljyn hinnalla tai laadulla ei ole kyseisen ilmiön kannalta mitään käytännön merkitystä.
SvS
Näin minäkin aina tuohon saakka uskoin, se kyseinen Nesteen kanisterissa ollut öljy muuttui valkoiseksi vaahdoksi heti kun konetta hiemankaan kierrätti, millään muulla öljyllä ei vastaavaa ole tullut ennen tuota eikä jälkeen vastaan. Ja edelleen ostan aina halvinta öljyä mitä kaupasta löytyy ;)
Ettei ollut Valvolinen öljyä eksinyt Nesteen kanisteriin? Muistaakseni ko. merkin öljyt järjestäin vaahtoutuivat ainakin joskus 10 vuotta sitten. Liekö tilanne nykyään toinen.

Re: Lada Niva 1.6 -87

Lähetetty: 21.2.2012 22:53
Kirjoittaja Team perseauki racing
sen verta tuon vermeen historiaa ennen kuin aletaan myynti trokariksi mollaamaan...
alunperin tuosta piti tehdä kauppa minua edeltävän omistajan kanssa leimattuna, mutta ei ollutkaan sitten palaneen pakoventiilin takia kelvannut päästöistä.
oli kuulema jollain pajalla hitsuutettu leimaa varten, no kun oli massattu niin en ruvennut sen suuremmin tökkimään.
kansi on oikaistu, vaihdettu kaikki ventiilit sekä ventiilin ohjurin kumit, joten ainakaan ei pitäsi kuriaan sotkea sekaisin.

ensimäisellä näyttökeralla pomppasi etuiskarista, molemmin puolin eturunkoa reistä ja takajousi lautasista.
jupinaa tuli jo silloin liian haaleista etuvilkuista
eli minun laittamaa etuiskarit,etujouset(mersun) pohjaanlyöti kumit telineineen, eturungon molemmat puolet hepattu lootusta sekä taakse laitettu käytetyt jousilautaset mutta ne hiekkapuhallettu ja maalattu. tällöin vielä jarrut ok ja kumit nivelissä ehjiä. juristi ostaessa pirusti, siihen vaivaan uusin laatikoiden tukikumit joka auttoi.
tosin tuolla tuli muutaman kerran mettäsäkin käytyä alla könyämisen jälkeen

arvelin että jossain vaiheessa tulee eteen tuossa heppaamista, mutta olikin sitten nuinkin rapea, no levikeiden alusen arvasikin.
mutta minään kieropalkinto ajatuksena tuota en ole eteenpäin laittanut ja jos se jollekin nyt jotain kuuluu niin käteisen tarve oli uudempaan belarukseen...
nyt on tuon 425:sen kaverina 920 turbo 2000 luvulta

mutta käytetty tavara on käytettyä tavaraa...

Re: Lada Niva 1.6 -87

Lähetetty: 21.2.2012 22:58
Kirjoittaja Verronen
Aina olen tuolla tavalla koputtelemalla irrottanut. Voimaa en käyttänyt edes paljoa, liekkö joku valuvirhe. No voin tuon vielä paikolleen laittaa. Mutta varmaan tilataan rummut molemmin puolin vielä tähän samaan konkurssiin. Ristiniveliä kävin pari hakemassa ja katsotaan jos ne huomenna löytäisi paikkansa Nivassa.

Juu ja mielestäni en ole sinua syyttänytkään. Katsastajaa lähinnä itseni lisäksi. Moottori tuossa tuntuisikin olevan timmissä kunnossa ja pienellä säädöllä sain oikein hyvät päästöarvot. Mutta projektin laajuus pääsi yllättämään ja ehkä viestien sävy ei ole ollut edelliselle omistajalle suotuisaa. Jatketaan harrastamista :)

Re: Lada Niva 1.6 -87

Lähetetty: 22.2.2012 7:17
Kirjoittaja KimmoH
JohnDoe kirjoitti:
KimmoH kirjoitti:
Sdelano v SSSR kirjoitti: Moottoriöljyn hinnalla tai laadulla ei ole kyseisen ilmiön kannalta mitään käytännön merkitystä.
SvS
Näin minäkin aina tuohon saakka uskoin, se kyseinen Nesteen kanisterissa ollut öljy muuttui valkoiseksi vaahdoksi heti kun konetta hiemankaan kierrätti, millään muulla öljyllä ei vastaavaa ole tullut ennen tuota eikä jälkeen vastaan. Ja edelleen ostan aina halvinta öljyä mitä kaupasta löytyy ;)
Ettei ollut Valvolinen öljyä eksinyt Nesteen kanisteriin? Muistaakseni ko. merkin öljyt järjestäin vaahtoutuivat ainakin joskus 10 vuotta sitten. Liekö tilanne nykyään toinen.
Reilu 10 vuotta tuosta tapahtumasta on ja muistaakseni tapahtuneen jälkeen vaihdoin tilalle Valvolinen punaisesta kanisterista öljyt ja ongelma katosi.

Tiedä näitä, kuten tuossa jo edellä todettiin niin ei tilastotieteilyn piiriin oikein mene ;) Mutta mulle riitti yksi niitti ja sen jälkeen en ole yhteenkään kanisteriin koskenut missä lukee Neste.

Re: Lada Niva 1.6 -87

Lähetetty: 22.2.2012 9:49
Kirjoittaja Verronen
En ota kantaa tuohon öljykeskusteluun sen enempää. Pari ristiniveltä kävin hakemassa ja tänään mahdollisesti vaihdan. Katsotaan riittääkö työkalut.

Re: Lada Niva 1.6 -87

Lähetetty: 22.2.2012 14:41
Kirjoittaja Verronen
Verronen kirjoitti:En ota kantaa tuohon öljykeskusteluun sen enempää. Pari ristiniveltä kävin hakemassa ja tänään mahdollisesti vaihdan. Katsotaan riittääkö työkalut.
Nuohan on niin näppärä vaihtaa että haen vielä pari lisää niin tuleepa kaikki uutta. Kärkipihdit vaan oli hukassa, joten sokat jäi vielä laittamatta, jatketaan paremmalla ajalla.

Re: Lada Niva 1.6 -87

Lähetetty: 22.2.2012 15:18
Kirjoittaja Verronen
Niin ja nuita jarrurumpuja saa tarjota. Suorat ja ehjät kelpaa. Myös venäjän hinnat kiinnostaa.

Re: Lada Niva 1.6 -87

Lähetetty: 23.2.2012 11:19
Kirjoittaja Verronen
Noniin. Nyt olis ristinivelet vaihdettu. Merkkasin akselien ja laippojen asennot, jos sillä jotain merkitystä on. Vielä on kardaanit lattialla, kun joutuu välillä tekemään oikeita töitä.

Re: Lada Niva 1.6 -87

Lähetetty: 24.2.2012 20:58
Kirjoittaja Verronen
Noniin kardaanit paikollaan. Jurinat väheni. Nyt alkaa vasta 90km/h mittarinopeudesta. Oli ruuhkaa moottoritiellä töihin mennessä niin en kovempaa päässyt ajamaan.

Sivuvilkut tuli myös vaihdettu ja peräkoukulle laitettua uusi pistoke. Piti vielä vähän paikata eturunkopalkkia.

Tämän jälkeen vilkaisin kelloa ja hoksasin että konttorille voisi vielä keretä.

Niinpä kävin katsastamassa Nivan ja leima tulikin huomautuksitta. Takajarruissa oli soikeutta jonkin verran niinkuin epäilinkin, ei kuitenkaan katsastusta haittaavaa määrää. Varmaan tulee kuitenkin hommattua uudet jarrurummut taakse.

Re: Lada Niva 1.6 -87

Lähetetty: 24.2.2012 21:19
Kirjoittaja niiva
Mistä hommasit sivuvilkut? Missä päin oulua nivaa kasailet?