Sivu 2/50

Re: Mikä tämä on?

Lähetetty: 9.5.2012 9:20
Kirjoittaja äölkjhgf
Vai olisiko starttausvaijeri? ikään kuin joissain mekaanisella "solenoidilla" varustetuissa traktoreissa.

Re: Mikä tämä on?

Lähetetty: 9.5.2012 11:01
Kirjoittaja Pavlovits
Muistelen 203:ssa olleen jalkastartin. Liian jämäkkää tekoa ja liian ptkäkin kaasuvaijeriksi. Ensi katsomalta olisin veikannut konepelliin avausvaijeriksi, mutta 203:n pelti avautui maskista, eikä tuo vaijerin pääkään oikein kävisi sellaiseksi. Ei kai Pösössä ollut sellaista pobedamaista sälekaihdinta jäähdyttimen edessä? Ei sentään Ranskassa.

Re: Mikä tämä on?

Lähetetty: 9.5.2012 15:30
Kirjoittaja samarai
Kyllä se on starttivaijeri. Sellaista joskus tuli vedettyä 203 Pösössä, siitä se jäi mieleenkin. Ja akut oli samalla lailla kuin Transitissa molemmin puolin keulaa, siinä 2x6V.

http://www.depanoto-boutique.com/PBSCPr ... ID=9143125

Re: Mikä tämä on?

Lähetetty: 9.5.2012 20:03
Kirjoittaja Pavlovits
Entä tässä? Vanhoille VinkuWaunumiehille tuttua asiaa
Kuva

Re: Mikä tämä on?

Lähetetty: 9.5.2012 20:12
Kirjoittaja samarai
Vanhan Kuplan "lämmityksensäätö". Muistelen, että tuolla pyörällä säädettiin niitä peltiläppiä moottorin alla.

Re: Mikä tämä on?

Lähetetty: 9.5.2012 23:08
Kirjoittaja Pavlovits
Joo, tuota pyörittämällä tuli kuumaa ilmaa vähän tai hyvin vähän kaikista kuudesta aukosta. Tulevan ilman lämpötilaa ei voinut mitenkään säätää.65-mallista lähtien oli jo kaksi vipua, joilla kuumaa ja kylmää ilmaa saattoi sekoittaa.

Re: Mikä tämä on?

Lähetetty: 9.5.2012 23:48
Kirjoittaja mush
65-lähtien oli kyllä kaksi vipua, mutta toinen sorsille (*) ja toinen takapenkin jalkatilan venttiileille. Takajalkatilan venttiilit ovat melkein suoran putken päässä sorsasta ja sillä sai takamatkustajan kintut grillattua tehokkaasti, eli todella kuumaa sai sinne todella reilusti. Eteen sitten ei niinkään, kun ilma jäähtyi mutkitellessaan kynnyskoteloissa. Kynnyskoteloiden kanavat myös ruostuivat helposti puhki, jolloin perille asti ei ehtinyt kuin lehmän henkäys. 64-mallisessa joutui käyttämään takajalkatilan venttiilejä itse venttiiliin sijoitetusta vivusta.

Sekoitusmahdollisuutta ei näistä käsijarrukahvan vivuista ollut, myöhemmin tuli raitisilmaventtiili kyllä etuluukkuun, ja teoriassa ilmaa sai myös sekoitettua, mutta sen säätö oli kojelaudassa.

* Sorsa=lämmönvaihdin:
Kuva

Kuplahan on ihan kohtuullisen lämmin auto, kunhan perusasiat ovat kunnossa.

Aihetta sivuten, mikä tämä on:
Kuva

Re: Mikä tämä on?

Lähetetty: 10.5.2012 1:52
Kirjoittaja samarai
Kuplan termarihan se on. Jos nyt oikein muistan, niin säätää sylinterien jäähdytystä ts. puhallinkotelon läppiä.


Mikähän tässä on?

Kuva

Re: Mikä tämä on?

Lähetetty: 10.5.2012 10:45
Kirjoittaja Pavlovits
Ensisilmäyksellä tulpanhattu, mutta olisiko käsikäyttöinen lasinpyyhkijä tai sitten Pobedan radioantenni.

Re: Mikä tämä on?

Lähetetty: 10.5.2012 15:36
Kirjoittaja samarai
Kyllä se on se antenni. Tuo nyt sattui olemaan Volgasta, mutta eiköhän se aika sama ollut Pobedassakin.

Tuota namiskaa katonreunassa kääntämällä sai radiosta kuulumaan Lahti tai Moskovan pitkiltä aalloilta. Ulaahan siinä ei ollut.


Pobedan radio: http://www.rw6ase.narod.ru/000/rez2/a8.html
Volgan radio: http://www.rw6ase.narod.ru/000/rez2/a12.html

Tuo toinen boksi on "vibraattorimuuntaja". Radion virrankulutus oli sen verran huomattava, että päälle laitettaessa ajovalot himmeni samalla. 8)

Re: Mikä tämä on?

Lähetetty: 10.5.2012 16:45
Kirjoittaja Pavlovits
Tuo nuppi ei tosiaan oikein natsannut muistojeni Pobedaan, vaikka sen antennia kääntelinkin. Radiota siinä ei ollut, mutta antenni nähtävästi oli vakiovaruste. Isä-Pavelin autotallissa pyöriskeli vuosikaudet romutetun Zimin valtava putkiradio.

Re: Mikä tämä on?

Lähetetty: 18.6.2012 11:25
Kirjoittaja Pavlovits
Kuva
Tulppatelinehän tuo on.
1956 Saab Sonettissa oli konepellin alla varatulpat ja avain.
57 hv:n kaksitahtikone ja 500 kg omapaino antoivat ihan hyvän kyydin.
Kuulin uuden version tuon mallinimen synnystä. Prototyypin nähtyään olisi joku pomoista huudahtanut: så nätt!

Re: Mikä tämä on?

Lähetetty: 18.6.2012 17:49
Kirjoittaja Pekka
Pavlovits kirjoitti:Tuo nuppi ei tosiaan oikein natsannut muistojeni Pobedaan, vaikka sen antennia kääntelinkin. Radiota siinä ei ollut, mutta antenni nähtävästi oli vakiovaruste. Isä-Pavelin autotallissa pyöriskeli vuosikaudet romutetun Zimin valtava putkiradio.
Kyllähän siis pobedassa putkiratio on ihan vakiovarusteena keskellä kojelautaa: http://www.google.fi/imgres?q=gaz+m20&h ... 80&bih=867 Vai oliko sittenkään?

Re: Mikä tämä on?

Lähetetty: 18.6.2012 20:10
Kirjoittaja Pavlovits
Saattoi ollakin jossain vuosimallissa. Niissä noin viidessä, joissa olen istunut, ei sellaista ollut.

Re: Mikä tämä on?

Lähetetty: 20.6.2012 20:10
Kirjoittaja Pavlovits
Auton osa tämäkin:
Kuva