Sivu 2/3

Re: Talbot-kokemuksia muilla?

Lähetetty: 27.4.2012 2:26
Kirjoittaja samarai
Hyvin hokattu, niinhän se on, vaikka yritin hämätä vielä Talbotin logolla keulassa :)

Ylemmässä kuvassa siis Saksassa myyty Lada Aleko. 8)
Ford Escortin 1,8 dieselillä. Mosse tietysti oikeasti.

Re: Talbot-kokemuksia muilla?

Lähetetty: 27.4.2012 8:58
Kirjoittaja JohnDoe
samarai kirjoitti:Mieleen tuli pikku trivia, mitähän eroa näillä on:
(muuta kuin puskurit jms.)
Eli tosiaan Mossen Aleko ja Talbot 1510 kuvissa.

Alekoa alettiin valmistaa Talbotin valmistamisen loppumisen jälkeen muistaakseni -86. Oli Mossen työntekijöiden vähemmän rakastama projekti, koska sen sijaan, että Mossen insinöörit olisivat saaneet suunnitella uuden automallin, otettiinkin pohjaksi Simca 1307. Joku on väittänyt, että Talbotin valmistuslinja olisi myyty Venäjälle, mutta itse asiassa näin ei kai tehty, koska koreissa on aika paljonkin eroa, vaikkei siltä nopeasti katsottuna huomaakaan. Talbotin kanssa yhteistä on lähinnä etuveto ja tuo korin muotoilu, tekniikka polveutuu vanhemmasta Mossesta, eikä vääntövarsijousitustakaan Moseessa käytetä. Sisusta on hyvinkin erilainen, mutta mittaristossa on vaikutteita Talbotin GLS-mallista.

Re: Talbot-kokemuksia muilla?

Lähetetty: 27.4.2012 9:23
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Eilen näin vilaukselta Espoon Niittykumpuun hylätystä autosta joka näytti Talbot Solaralta. EI näyttänyt autossa olevan rekisterikilpiä ja se oli ajettu nurmikolle. Eli ilmeisesti saa noutaa ilmaiseksi vaikka vara-osiksi. :D Se on ilmestynyt ihan hiljattain sinne ja näytti vauhdissa katsottuna aika hyväkuntoiselta.

Omat kokemukset Alekoon rajoittuvat yhteen taksimatkaan. Sain nimittäin kerran erään suuren kaupungin juna asemalla neuvoteltua sopivan hintaisen kyydin "siviilitaksin" kanssa hotellille. Taksi autoksi paljastui rähjäinen Aleko. Aleko käynnistyi hyvin ja kuski peruutti sen sitten pari metriä taaksepäin kadulle. No siihen se sitten sammui eikä lähtenyt millään käyntiin pitkistä starteista huolimatta. Vaikutti siltä että moottori ei saanut poltto-ainetta.

Avattiin konepelti vaikka oltiin vähän niinkuin muiden autojen tiellä siinä. Siihen sitten ilmestyi auttamaan ainakin viisi toveria ja neuvoja huudeltiin puolin toisin. Oli sellainen villin idän tunnelma siinä. Lopulta saatiin Aleko käyntiin kun kuski starttasi ja joku pumppasi samaan aikaan ilmeisesti konehuoneessa olleella vipu bensapumpulla moottoriin poltto-ainetta. Kyllä semmoinen touhu veti suomalaisen aika hiljaiseksi. Auttavat toverit hukkuivat yhtä nopeasti kuin olivat ilmestyneetkin.

Re: Talbot-kokemuksia muilla?

Lähetetty: 27.4.2012 10:13
Kirjoittaja mush
Wikissä on tällainen vertailu 1307:n ja Alekon välillä:

Kuva
Simca mustalla, Mosse punaisella

Re: Talbot-kokemuksia muilla?

Lähetetty: 27.4.2012 10:23
Kirjoittaja JohnDoe
Jospa tänne kirjoittaisi myös käytännön kokemuksista. Tänään piti aamulla lähteä pari viikkoa ajosta pois olleella Talbotilla. Eipä startannut, bensa tuoksahti voimakkaasti, eli taisivat tulpat kastua. Töiden jälkeen pitää yrittää uudelleen. Näin Suomessa ei auttavia tovereita noin vain ilmesty ympärille. :D

Tosiaan tämä yksikö on läpikäynyt syksyllä täydellisen koneremontin, mutta kaasuttimen säädöt eivät olleet ihan kohdillaan, talvella piti ruuvailla seosta vähän rikkaammalle. Ilmeisesti on nyt näihin lämpötiloihin nähden liian rikkaalla. Eiköhän se auto taas siitä käyntiin, kun tutkii vähän ajan kanssa.

Re: Talbot-kokemuksia muilla?

Lähetetty: 27.4.2012 18:23
Kirjoittaja khj-582
Hep!
Jos haisee pensteeni nenään, niin katsoppa tekeekö tulpat tulia.
Sytytysyksiköntöpselin naaraspistokkeet voi olla huo... löysiä ja kontakti saavutetaan meisselillä kääntelemällä tai pihdeillä puristelemalla. Tarkasta samalla johtimien eristeet pistokkeen luona.

Omassa oli Rotaboundilla ja kynsilakalla kyllästetty pistoke sytty-yksikössä.
Joo, itse turasin senkin, oli muovieristeet kärsineet öljysuihkuista.

Sitten ihan oikeilla pakkasilla tarvitaan:
-Chyrslerin sytty-yksikkö
-Lämpökynttilän peltikuppi
-Sinolia

Peltikuppi asetetaan sytty-yksikön ripojen väliin ja kuppiin sinolia n. teelusikallinen
Sinolit tuleen ja sen aikaan kun sinoli palaa - raappaa ikkunat -.
Sinolin loputtua irroita peltikuppo pihdeillä yksikön päältä pois ja kokeileppa startata.
JA SE KIPPO ON OTETTAVA TOSIAAN POIS ENNEN STARTTAUSTA - trankku johtaa jännitteen kuoreensa ja joissakin yksiköissä oli jäähdytysripa maadoitettu jolloin trankku palaa jos jännite laitetaan päälle kupin toimiessa johtimena.
Jutun idea on siinä että yksikön trankku on on niin kylmä että kynnysjännite nousee yli 8V:n >30 celssiusksen pakkasessa.
Jos kaadat parkkiksella sinulia talpotille, muista sanoa ääneen "Ota tuosta, kohta helpottaa" saat ohi kulkijoiden mielenkiinnon heräämään. [Näin ainakin tammikuussa 2006 kun oli Kuopion kuplahallin parkissa 8 tuntia.]

Jos taas pitäydytään Ducellierin omassa yksikössä, on se otettava matkaan sisälle pakkasilla.

Re: Talbot-kokemuksia muilla?

Lähetetty: 27.4.2012 22:04
Kirjoittaja JohnDoe
Hyvin lähti töiden jälkeen käyntiin, tosiaan seos vain niin rikkaalla, ettei tarvinnut rikastusta ollenkaan. Pitää käydä ihan analysaattoriin kytkettynä säätämässä kaasutin jossain vaiheessa.

Noiden sytytysyksikköjen kanssa on tosiaan ollut ihmisillä ongelmia. Itsellä yhdessä Talbotissa on jopa edellisen omistajan jäljiltä kaksi yksikköä vierekkäin kiinni: jos toinen pettää, niin sitten vain johdon siirto toiseen. Itse asiassa joku kyläseppä oli rakennellut tähän tämänpäiväiseen autooni kärjellisen sytytyksen, hieman muokannut kärjettömän virranjakajaa ja saanut sovitettua siihen Fordin kärjet. Nyt on kuitenkin käytössä ihan alkuperäinen kärjetön sytytys, tosin sytytysyksikkö on merkkiä Intermotor.

Itsellä eivät ole sytytysyksiköt koskaan oikutelleet. Tosin en talvisin Talboteilla paljoa ajakaan. Sen sijaan talviseisonnan aikana on lakannut toimimasta valorele, lämmityslaitteen puhallin, flekti ja tosi yleisiä ovat kytkinsylinteriongelmat - pakkasilla falskaavat nesteet pihalle, useimmin työsylinteristä, mutta käynyt kaksi kertaa myös pääsylinterin kanssa.

Re: Talbot-kokemuksia muilla?

Lähetetty: 3.5.2012 20:50
Kirjoittaja JohnDoe
Ajattelin suuremman remontin kokoneen Talbotin katsastaa ja sitten laittaa liikennekäytöstä pois. Viime katsastuksessa oli takajarrujen heitto 29%, eli syytä oli ottaa nyt auki. Ennen tuota katsastusta olin kyllä jarrut putsannut ja säätänyt, mutta jo edellisenä kesänä olin vaihtanut sylinterin vastakkaiselle puolelle, eli toisella puolellakin näytti olevan nyt vaihtokunnossa.

Päätinpä tässä siis nopeana iltatyönä tehdä tuon jarrusylinterin vaihdon ennen katsastusta. Eipä mennytkään vain homma oikein putkeen. Jarrurummun lukituspultti oli nuljaantunut ja rälläkkää tarvitsin avuksi, että vihdoin sain auki - uusi pultti hommattava tilalle. Tämän jälkeen tuli törmättyä ruosteiseen jarruputkeen ja nuljautuvaan mutteriin sen päässä. Eli huomenna sitten ostamaan uutta jarruputkea ja toivomaan, että putki sentään letkun päästä irtoaisi helpommin ja letku olisi vielä käyttökelpoinen uuden putken kanssa.

Re: Talbot-kokemuksia muilla?

Lähetetty: 4.5.2012 22:05
Kirjoittaja JohnDoe
Nyt sain vaihdettua oikeanpuoleisen pyöräsylinterin ja jarruputken pyörän ja letkun väliltä. Hiekalla kokeiltuna näyttäisivät molemmat pyörät lukittuvan ja ja jarrutusjäljetkin olevan suunnilleen yhtä pitkät. Nyt enää päädyöyrdyi ja sen yhteydessä tarvittaessa kaasuttimen säätö, ja sitten voisikin jo kokeilla katsastusta.

Re: Talbot-kokemuksia muilla?

Lähetetty: 6.5.2012 12:47
Kirjoittaja JohnDoe
Solara VIP vedetty ulos tallista, kun oli kytkinsylinteri tapansa mukaan vuotanut talven aikana. Menee tämä auto purkuun, ellei ostajia löydy. Simca-foorumi ei osoita suurtakaan kiinnostusta, joten laitoin vielä tännekin myyntiosastolle varmuuden vuoksi ilmoituksen, jos jotakin tämä erikoisauto kiinnostaisi. Rahaa on tähän asti mennyt autoon jonkin verran, ja 300 euroa pitäisi siitä siksi saada (mm. moottorin olen vaihtanut).

Re: Talbot-kokemuksia muilla?

Lähetetty: 16.5.2012 11:06
Kirjoittaja JohnDoe
Viimeksi 2006 katsastettu Talbot 1510 menossa katsastukseen tänään. Saa nähdä, miten käy. Seisonnan aikana jarrut kärsineet ja piti uusia putket ja pyöräsylinterit taakse, myös yksi valorele sanonut työsopimuksensa irti, takajousien pohjaanlyöntikumit olivat hapristuneet irti ja muuta pientä. Nyt ei kuitenkaan pitäisi olla leimalle estettä, kun viat on korjattu.

Re: Talbot-kokemuksia muilla?

Lähetetty: 16.5.2012 18:01
Kirjoittaja sakke
Minä katastutin tänään justiinsa -83 Horizonin. Tämäkin oli ehtiny seistä puoltoista vuotta ilman käyttöä. Pari muoviosaa taitaa uupua, että tuotakin vois tammikuussa 2014 tarjota museoviranomaiselle. Niin ja pestäkin pitäis ehkä ennen sitä.

Kuva

Mitä muihin meikäläisen Talboteihin tulee, niin:
-Solara -82 1.3GL. Apparin etulokari vaihtoon ja siistiminen yleisesti plus parin vuoden seisonnan herkistely ja sitten museoleiman yritys ensi vuoden alussa. Tai sitten kun ehtii.
-Solara -82 1.3GL. Muuttaa muusta kokoelmasta erilleen seisomaan lähinnä varaosatarpeita mahdolllisesti tyydyttäen.
-Horizon -83 1.5 Petro. Kai tätäkin pitää yrittää museoleimata aikanaan.

Tsemppiä sinne JohnDoelle Talbotien alle ja väliin. Ilmeisesti kevyttä lamatilaa pukkaa fiiliksessä ko. merkin suhteen jos olen oikein ymmärtänyt.

Re: Talbot-kokemuksia muilla?

Lähetetty: 16.5.2012 21:53
Kirjoittaja JohnDoe
Menihän tuo auto katsastuksesta läpi eikä huomauttamistakaan ollut mitään...

Tuli vain sen jälkeen idea purkaa kahdeksan vuotta sitten tekemäni viritys ja laittaa auto originaalikuntoon. Tuli aikanaan, kun en GLS-mallia vielä omistanut, viriteltyä tuohon 1510GL:ään GLS:n monipuolisempi mittaristo. Oli vielä tuosta ainoasta GLS:n mittaristosta, mitä tuolloin sain hankittua, kierroslukumittari rikki ja rakentelin Bilteman mittarin osista uuden koneiston tuohon, että sai ko. mittarin näyttämään edes jotain. Koska juuri tässä -85 vuosimallissa GL:n mittaristokin on hieman erilainen kuin vanhemmissa ja olin aikanaan purkanut auton originaalimittariston ja siitä puuttui muutamia pikkuosia, niin piti hieman nähdä vielä lisävaivaa, että sai koottua oikeanlaisen mittariston saatikka sitten, että sai sen vaihdettua paikoilleen. Talbotissa joutuu irroittamaan rikastinvaijerin ja pudottamaan ohjausakselia, että saa mittariston vaihdettua.

Kun vihdoin urakka oli tehtyä, niin eipä sitten sytykään latauksen merkkivalo. Huomenna sitä joutuu sitten tutkimaan, missä vika on. Mittariston puolella vika ei ole, ja enpä tietenkään tullut kiinnittäneeksi huomiota, paloiko merkkivalo katsastusreissulla tuossa GLS:n mittaristossakaan. Testasin vielä useammalla irrallisella mittaristolla, eikä valo syty missään. Vika siis on johdotuksessa jossain matkalla tai sitten laturin päässä.

Re: Talbot-kokemuksia muilla?

Lähetetty: 17.5.2012 21:52
Kirjoittaja JohnDoe
JohnDoe kirjoitti:Kun vihdoin urakka oli tehtyä, niin eipä sitten sytykään latauksen merkkivalo. Huomenna sitä joutuu sitten tutkimaan, missä vika on. Mittariston puolella vika ei ole, ja enpä tietenkään tullut kiinnittäneeksi huomiota, paloiko merkkivalo katsastusreissulla tuossa GLS:n mittaristossakaan. Testasin vielä useammalla irrallisella mittaristolla, eikä valo syty missään. Vika siis on johdotuksessa jossain matkalla tai sitten laturin päässä.
Herätevirtajohdon liitin laturissa hapettunut. Uusi liitin tilalle ja nyt toimii merkkivalo ja lataus.

Re: Talbot-kokemuksia muilla?

Lähetetty: 17.5.2012 22:02
Kirjoittaja JohnDoe
sakke kirjoitti: Tsemppiä sinne JohnDoelle Talbotien alle ja väliin. Ilmeisesti kevyttä lamatilaa pukkaa fiiliksessä ko. merkin suhteen jos olen oikein ymmärtänyt.
Oikeastaan koski aika monta asiaa tuo motivaationpuute elämäntilanteesta johtuen, mutta alkaa taas kiinnostus tietyllä tapaa palailemaan. Kuitenkin semmoinen merkittävä ero on, että täytyy järkevämpään suuntaan hoitaa autojen määrä. Tilaa, aikaa ja ennen kaikkea rahaa kuluu liikaa. Uskomattoman kalliiksi tulee pitää autoa liikennekäytössä, vaikkei sillä paljoa ajaisikaan. Sitten, kun ei ole lämmitettyä säilytystilaa harrasteautoille, niin menevät seisonnassa käytännössä pilalle, vaikkeivät ihan taivasalla olekaan.

Onko tuossa oranssissa varaosiksi menevässä Solarassa muuten minkä värinen sisustus ja ovatko penkit ehjät?