-88 Samara ja sen ongelmat

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Avatar
niva1700
Viestit: 134
Liittynyt: 4.5.2012 20:37
Paikkakunta: turku

Re: -86 Samara ei kipinöi, mittarivalot ei pala jne

Viesti Kirjoittaja niva1700 »

juippi11 kirjoitti:Pitää kokeilla. Näissä on kuulemma sulakerasiavikojakin. Rintapellissä konetilassa näkyi joku pömpeli olevan.. Mutta estääkö sulakerasia käynnistymisen, jos rikki? Itse sulakkeita oli joku jo katsonut eikä nähnyt viallista.

itsellä samarassa viallinen sulakerasia esti känistämisen joten vaihdoin kyseisen rasian löythän vika eli sulakerasian piirilevy oli hapettunut
juippi11
Viestit: 665
Liittynyt: 21.5.2012 19:47

Re: -86 Samara ei kipinöi, mittarivalot ei pala jne

Viesti Kirjoittaja juippi11 »

pitääkö aiheena olevassa nelivaihteisessa saranassa käyttää vaihteistoöljynä todellakin moottoriöljyä? Veikkaisin että esim. Mobil 75/90 vaihteistoöljy olisi parempi? Kelvannee myös "halvemman" merkkiset? Olen tuolla jotain 1000 km ajanut, ja vaihteisto pitää moottorijarrutuksissa UAZ:in vaihteistolle ominaista jurnutusta, öljyt varmaan alkuperäiset. Päälle vaihteet menee vielä hyvin niin ajattelin suojella lootaa uusilla öljyillä.

Ja jos joku epäilee että olen pilaamassa "helmeä" liialla ajolla, niin ei. Autosta nimittäin paljastui tädin peruutteluista aiheutunut laaja-alainen lommo toisesta kyljestä, ja muutakin laitettavaa olisi museokuntoon. Kesäisin ajettava puolikäyttis tästä tulee.
mikko853
Viestit: 2663
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: -86 Samara ei kipinöi, mittarivalot ei pala jne

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

juippi11 kirjoitti:pitääkö aiheena olevassa nelivaihteisessa saranassa käyttää vaihteistoöljynä todellakin moottoriöljyä? Veikkaisin että esim. Mobil 75/90 vaihteistoöljy olisi parempi? Kelvannee myös "halvemman" merkkiset? Olen tuolla jotain 1000 km ajanut, ja vaihteisto pitää moottorijarrutuksissa UAZ:in vaihteistolle ominaista jurnutusta, öljyt varmaan alkuperäiset. Päälle vaihteet menee vielä hyvin niin ajattelin suojella lootaa uusilla öljyillä.

Ja jos joku epäilee että olen pilaamassa "helmeä" liialla ajolla, niin ei. Autosta nimittäin paljastui tädin peruutteluista aiheutunut laaja-alainen lommo toisesta kyljestä, ja muutakin laitettavaa olisi museokuntoon. Kesäisin ajettava puolikäyttis tästä tulee.
GL4 vaihteistoöljyä 3.1 litraa, moottoriöljy on vanhentunut suositus, Neuvostoliitosta kun ei tuolloin vaihteistoöljyä tahtonut saada..
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
juippi11
Viestit: 665
Liittynyt: 21.5.2012 19:47

Re: -88 Samara (ei kipinöi, mittarivalot ei pala, ym kysyttä

Viesti Kirjoittaja juippi11 »

Kiitän, TB:n 75/90 öljyä hankittu, kun oli ainoa missä luki tuo GL4 eikä myös GL5:ttä. Jospa tuo olisi ainakin tehtaan öljyä parempaa.
Jukes

Re: -88 Samara (ei kipinöi, mittarivalot ei pala, ym kysyttä

Viesti Kirjoittaja Jukes »

Vielä tähän autonarvotuskeskusteluun ulkopuolelta omaa sanaa lisäilen:
-autoilla voisi määritellä kahdenlaisia arvoja: rahallinen ja/tai käyttöarvo, jokainen ottaa jomman kumman, kuten naapurin
pisnismies, jonka autossa pitää koko ajan olla rahaa kiinni määrätyn verran vrt. vaihto joka vuosi.


-auton säilymisen kannalta on hitusen tärkiää, että ei säilytä sitä maata vasten ts. maasta nousevat kosteudet ruostuttaa nopiasti.
Pappa osti vuosi sitten kymmenen vuotta vanhan Samovaarin, joka oli silloin täysin ruosteeton! Valkoinen väri ei valehtele. Koko ikänsä oli autoa pidetty
tallissa. Nyt vuoden hiekkapohjaisella alustalla taivasalla seisseenä ei olla enää ruosteettomassa tilassa. Peltien saumat ovat moninpaikoin jo nostamassa
ruosteenväriä. Armotonta menoa.
juippi11
Viestit: 665
Liittynyt: 21.5.2012 19:47

Re: -88 Samara (ei kipinöi, mittarivalot ei pala, ym kysyttä

Viesti Kirjoittaja juippi11 »

Edelleen on kärsäläinen suurimman osan ajastaan samassa betonilattiaisessa tallissa, missä on ikänsä viettänyt. Joskus uutena on ilmeisesti ollut pitkään ulkona auringon porotuksessa, kun matka -ja trippimittarissa yksi kohta numeroissa on muita haalistuneempi. Talbotin raatoa olen seisottanut ulkosalla pitkään, eikä kuki vieläkään, mutta Samara saattaisi äkkiä puskea rupea
juippi11
Viestit: 665
Liittynyt: 21.5.2012 19:47

Re: -88 Samara (ei kipinöi, mittarivalot ei pala, ym kysyttä

Viesti Kirjoittaja juippi11 »

Ruosteisiin ja niiden ehkäisyyn liittyen, mitä mömmöjä kannattaisi laittaa helmakoteloiden ja palkkien sisälle? Perinteiset kotelosuojat ei ole aiemmissa autoissa pelanneet, mutta niissä on helmat olleet jo täynnä kuraa ja ruostetta ennestään. Niihin olen laittanut jotain öljypohjaisia mömmöjä. Mutta toimisiko tässä ihan kotelosuoja kun auto ei ole juuri soratietä (ennen tätä kesää) tai tietä muutenkaan nähnyt, ja helmat on sisältä suht. puhtaat?

Kuva
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: -88 Samara (ei kipinöi, mittarivalot ei pala, ym kysyttä

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

juippi11 kirjoitti:Ruosteisiin ja niiden ehkäisyyn liittyen, mitä mömmöjä kannattaisi laittaa helmakoteloiden ja palkkien sisälle? Perinteiset kotelosuojat ei ole aiemmissa autoissa pelanneet, mutta niissä on helmat olleet jo täynnä kuraa ja ruostetta ennestään. Niihin olen laittanut jotain öljypohjaisia mömmöjä. Mutta toimisiko tässä ihan kotelosuoja kun auto ei ole juuri soratietä (ennen tätä kesää) tai tietä muutenkaan nähnyt, ja helmat on sisältä suht. puhtaat?

Kuva
Öljyä ja sitten kotelosuojaa. Kotelosuojahan on itse öljypohjaista ainetta. Se tekee ilmatiiviin kalvon, kuten öljykin, ja estää mahdollisesti jo alkaneeltakin ruosteelta hapen saannin, jolloin ruostuminen ei voi jatkua. Öljyä vain laittaisin pohjalle, jos siellä ei ole ennen mitään ollut. On tunkeutuvampaa kuin pelkkä kotelosuoja.

Ainiin, ja öljyä laittaessa kannattaa muistaa, ettei biohajoavia öljyjä pidä käyttää, koska eivät pysy siellä. Esimerkiksi teräketjuöljyt ovat nykyään biohajoavia. Ennen vanhaan teräketjuöljyä käytettiin juuri noissa paikoissa.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: -88 Samara (ei kipinöi, mittarivalot ei pala, ym kysyttä

Viesti Kirjoittaja audiq »

Kunnon kotelosuoja tunkeutuu paremmin kuin öljy. Yksi ruostesuojaaja mm. kertoi, että heidän tuote kiipeää kahden pellin välissä noin viisi senttiä. Ei taida pysyä kotelosuoja, jos menee öljyä laittamaan pohjiksi. Unohtaisin öljyt ja laittaisin ruostesuojaamosta haetut aineet koteloihin ja alustaankin. Tai en pelkästään laittaisi, vaan niin olen itse toiminut ja aineet on toimineet paljon paremmin kuin kaupan hyllytavarat. Omaan pönttöön on laskettu aineet ruostesuojaamon tynnyreistä. Kaupankin hyllyssä varmaan voi samaa tavaraa olla, mutta kun ei niistä aina tiedä.

Kotelosuojauksen jälkeen kannattaa tarkistaa, että vesireiät on auki!
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: -88 Samara (ei kipinöi, mittarivalot ei pala, ym kysyttä

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

audiq kirjoitti:Kunnon kotelosuoja tunkeutuu paremmin kuin öljy. Yksi ruostesuojaaja mm. kertoi, että heidän tuote kiipeää kahden pellin välissä noin viisi senttiä. Ei taida pysyä kotelosuoja, jos menee öljyä laittamaan pohjiksi. Unohtaisin öljyt ja laittaisin ruostesuojaamosta haetut aineet koteloihin ja alustaankin. Tai en pelkästään laittaisi, vaan niin olen itse toiminut ja aineet on toimineet paljon paremmin kuin kaupan hyllytavarat. Omaan pönttöön on laskettu aineet ruostesuojaamon tynnyreistä. Kaupankin hyllyssä varmaan voi samaa tavaraa olla, mutta kun ei niistä aina tiedä.

Kotelosuojauksen jälkeen kannattaa tarkistaa, että vesireiät on auki!
Eikö nuo kotelosuojat ole itsekin jotain öljyjä, joihin on vain lisätty jotain jähmettävää ainetta? Ja kyllä pysyy kotelosuoja jos on öljyä pohjalla, sekoittuu nimittäin öljyyn ihan hyvin.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
juippi11
Viestit: 665
Liittynyt: 21.5.2012 19:47

Re: -88 Samara (ei kipinöi, mittarivalot ei pala, ym kysyttä

Viesti Kirjoittaja juippi11 »

Jos joudun johonkin markettikamaan turvautumaan niin mikä olisi niistä ok merkki? Ei ihan lähellä firmaa mistä saisi oikeaa tuotetta. Dinitrolin tarra taisi olla ikkunassa, liekö sitten kuluttajille myytävä sen merkin kotelosuoja lähelläkään Dinitrol-asemien käyttämää vastaavaa? Etra ainakin taitais myydä. Aikaisemmin jotain mastonia kokeillut ja ei ollut kovin hääviä, ei se ainakaan tunkeutunut yhtään mihinkään. Aiemmissa romuissani on pelkkä öljy hidastanut ruostumista, koska se on sekoittunut koteloissa olevaan hiekkaan ja rapaan.
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: -88 Samara (ei kipinöi, mittarivalot ei pala, ym kysyttä

Viesti Kirjoittaja audiq »

Finikor-liikkeestä hain ainakin alustamassan. Alustamassa oli parasta mitä tähän mennessä olen käyttänyt. Nyt pitäisi pyöräkaaren reunoja vetää uudelleen, mutta ne on ihan suorassa kivisuihkussa ja kolme vuotta sentään kestäneet. Nyt siis ihan yksittäisiä pieniä kohtia, joista massa kadonnut. Maalipinta massan alla kuitenkin vielä ehjä. Olisi pysynyt varmaan paljon paremminkin, jos olisi karhentanut maalipinnan ennen kotelosuojan levitystä pohjusteeksi. Alustassa karhensin paikkamaalatut kohdat ja siellä ei ole massoissa minkäänlaisia vauriota.

Tectylin ML tuntuu kotelosuojista ainakin ihan hyvältä. Finikorin kotelosuojaa en muista, mutta sen ainakin pitäisi olla hyvää tavaraa. Ruostesuojaamon laitteilla heidän ML oli kyllä hyvän oloista, mutta kotikoneet toimii eri tavalla, niin en muista, minkälaisen jäljen jättää paineilman kanssa suihkittuna.
Dinitrolin ML varmaan kanssa ihan ok tavaraa. Noissa tunnetuissa kun pysyy, niin tuskin kovin kuraa saa. Finikorin alustamassa oli kyllä sen verran hyvää, että sitä suosittelisin etsimään. Jos ei löydy, niin sellaiset kuparin väriset massat tuntuvat mustia "Tiikeri" -massoja toimivammilta. http://www.finikor.fi/images/stories/Fi ... ojattu.jpg
Tuon väristä oli se Finikorin fiksun tuntuinen alustamassa.

Alustamassa-mainos siltä varalta, jos otat tunkinkorvakkeista ja muista perinteisistä paikoista ruosteet kiinni samalla, kun käsittelet kotelot.
juippi11
Viestit: 665
Liittynyt: 21.5.2012 19:47

Re: -88 Samara (ei kipinöi, mittarivalot ei pala, ym kysyttä

Viesti Kirjoittaja juippi11 »

Tunkinkorvakkeissa ja muuten pohjan puolella ei vielä ruosteita ihme kyllä. Lähinnä Helmojen alasaumassa voi jotain pisteitä löytää kun maalia kulunut pois. Mutta kiitän.
juippi11
Viestit: 665
Liittynyt: 21.5.2012 19:47

Re: -88 Samara (ei kipinöi, mittarivalot ei pala, ym kysyttä

Viesti Kirjoittaja juippi11 »

Nyt on päinvastainen vika kuin alussa: Kipinöi kyllä, mutta ei pyöritä starttia. Mittariston takana vaan rätisee ja naksuttaa startatessa ja mittarivalot välkkyy. Myös valot ja useimmat muut sähköt hävisivät. Lataa akun kuitenkin ajossa ja työntäen käynnistyy. Pääsen vasta ensi viikolla tutkimaan mutta olisiko valistunutta arvausta? Samanlaista vikaa ollut kuulemma ennenkin (vaikka ennen ei ollut muka nikotellut), pari kertaa on starttimoottori vaihdettu ja kerran virtalukkokin, ja jotenkin nuo korjaukset on korjanneet myös valot. Heilutin taas ensimmäisessä kysymyksessä vikana ollutta liitintä, ja valot välähti kyllä hetken. Tainnut olla aina liittimissä vika eikä startissa? Akun maajohto on aika rähjän näköinen myös.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: -88 Samara (ei kipinöi, mittarivalot ei pala, ym kysyttä

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Hoida nyt ensin se maadoitus kuntoon ja ihmettele sitten lisää. Eihän mikään toimi kunnolla jos maadoitus on muutaman karvan varassa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Vastaa Viestiin