pressa kirjoitti:Kansi käy suoraan eli sama (tai jos oikein tarkkoja ollaan on vesikanavan valussa pieni ero). Mitatkaa ensin puristukset ennekuin alatte purkamaan. Männän puhkeamiseen en usko mutta venttiilejä on joskus palanut. Toki jos kertoisit hivenen enemmän mitä autolle on tehty ja testattu niin ehkäpä se käyntii saataisiin, olisi helpompi neuvoa kun tietäisi mitä neuvoo...
kiitos tiedosta. arvelinkin jo että kohtelu on samanlaista kuin joissain merkkifoorumeilla vaikka mäkin oon kopeekkaladan kanssa käyny 25v sitten jäämeren rannalla asti täältä eteläsuomesta kuskina vuorotellen, ittelläki niitä muutama on ollu ja nyt tämä isäukolta mulle tuleva. kun meni ostamaan hiivatin.
eli aiemmin kirjoitettu
volga m22 kirjoitti:isäukko oli saanu rikottua 1700i 2107:nsa, vedot loppunu mut pääsivät kotopihaan saakka. äetmuorikin oli huomannu että tuli savua nokkapellin alta oli kuulemma kuminkäryä ei niinkään öljyn. eläkeläinen oli kattonu tulpat oli siistit öljyt ok ja pumppu surisee mutta ei käynnisty.
tuohon vielä että isäukon mielestä käry tuli siitä että kattiin meni öljyä. jotain pikku rapinaa oli kuulunu.
puristusmittauksella kannattaa alottaa.
pitääköhän heittää joku nestekaasulämmitin hyttiin 150km hinausta varten näillä pakkasilla
volga m22 kirjoitti:
isäukko oli saanu rikottua 1700i 2107:nsa, vedot loppunu mut pääsivät kotopihaan saakka. äetmuorikin oli huomannu että tuli savua nokkapellin alta oli kuulemma kuminkäryä ei niinkään öljyn. eläkeläinen oli kattonu tulpat oli siistit öljyt ok ja pumppu surisee mutta ei käynnisty.
tuohon vielä että isäukon mielestä käry tuli siitä että kattiin meni öljyä. jotain pikku rapinaa oli kuulunu.
puristusmittauksella kannattaa alottaa.
pitääköhän heittää joku nestekaasulämmitin hyttiin 150km hinausta varten näillä pakkasilla
Kannattaa ennen puristuspainemittausta katsoa että kaikki venttiilit liikkuu oikein. Jos esim. jokin pakoventtiili ei aukea, saattaa silti puristuspainemittaus näyttää hyviä lukemia.
Nimittäin voi olla sekin mahdollista että jonkin venttiilin keinuvivun (painajan) säätöruuvin lukitusmutteri on löystynyt ja painaja on hypännyt pois paikaltaan/välys kasvanut liian isoksi. Tämä selviää kun ottaa venttiilikopan irti.
Kun venttiilikoppa on irti, samalla katsoo että kaikissa venttiileissä on sopiva välys. Jos ei ole välystä yhtään niin kyseinen venttiili ei sulkeudu kunnolla ja vuotaa (tämä näkyy puristusmittauksella samoin kuin vioittunut venttiili). Tuo mainitsemasi pikku rapina tosiaan voi johtua paikaltaan hypänneestä painajasta.
On ollut armeijan takia vähän taukoa kirjoittamisessa, toisaalta Ladallekaan ei ole huoltoja lukuun ottamatta tehty juuri muuta kuin ajettu.
Kytkin pitää vaihtaa, koska luistaa jo aika pahasti. Hain perjantaina Helsingistä uuden kytkinlevyn ja asetelman, jotka pitäisi laitella kiinni jossain vaiheessa. Kiirettä ei ole, sillä kesäautona toimii 1993 Lincoln Town Car Cartier ja Lada tulee vasta talveksi ajoon. Kytkimenhakureissulla mukaan tuli myös nappiksen soikeareikäiset vanteet ja niihin sopivat pillerikapselit. Ajattelin levityttää ja maalauttaa nämä ja minulla jo ennestään olleet pyöreäreikäiset vanteet, jolloin saan hyvät ja vähän erikoisemmat kesä- ja talvivanteet. Katselin galleriassa olleita kuvia lada-farmin valkoisesta, virosta tuodusta nappiksesta, jossa oli levitetyt vanteet. Jos autoa tuntevat lukevat tätä, niin olisin kiinnostunut siitä, kuinka paljon noita vanteita on levitetty, sillä ovat todella hyvän näköiset.
Syksyllä Lada alkoi polttaa tupakansytkän sulaketta töyssyyn ajaessa, koska radion sähköt oli otettu ryöstäjällä tupakansytkältä myös radio sammui ja keskikonsolin kellokin pysähtyi. Pikakorjauksena irrotin johdot sytkältä ja otin radion pois. Nyt kesällä päätin sitten vetää uudet sähköt radiolle oman sulakkeen kautta ja kytkeä samalla huomiovalot nokalle. Radion sähköjen veto onnistui hyvin, mutta huomiovalojen ei. Sähkö valoille kulkee kahden releen ja yhden katkaisijan kautta. Vaihtokärkireleelle otin herätteen valokatkaisijalta sellaisesta johdosta, johon tulee 12 V ajovalojen ollessa päällä. Herätteen ollessa kytkettynä releen koskettimen pitäisi aueta ja katkaista virta huomiovalojen katkaisijalle kulkevasta johdosta. Katkaisija ja vaihtokärkirele ohjaavat siis toiselle releelle kulkevaa herätettä, joka kytkee itse huomiovalot päälle.
Ongelmana on se, että vaihtokärkireleelle tuleva jännite ei riitä siihen, että rele "vetäisi" ja sammuttaisi huomiovalot. Vaihtokärkireleelle tulee kyllä 12 V, mutta sieltä lähtee vain n. 7 V. Missä voisi olla vika. Vaihtokärkirele on auton valokatkaisijalle tulevien tummanvihreän ja vaaleanvihreän johtojen välissä. Releen käämin vastus on sama, n. 80 ohmia, kuin toisellakin releellä, joka toimii. En ymmärrä mihin jännite voi hävitä tuolla releen sisällä. vaihtokärkirele toimii, kun sille tuo herätteen esim. tupakansytkältä. Tällöin huomiovalot sammuvat kuten niiden kuuluisikin.
Olisin kiitollinen jos joku mahdollisesti osaisi neuvoa tässä asiassa.